1

توضیحات

ویرایش

کمپ متین آباد درفاصله بیست و پنج کیلومتری جنوب نطنز و چهل و پنج کیلومتری جنوب شرقی کاشان واقع شده است. این کمپ که در ابتدای رمل‌های بزرگ کویر منطقه پشت ریگ واقع شده است، در جنوب دریاچه نمک مسیله و بیابان بندریگ ونزدیکترین مسیر به قلعه کرشاهی ومسقط الرأس آستان آقاعلی عباس ایجاد شده است که چادر‌های دایمی در شنها، کمپ شتر سواری با چهل نفر شتر ، رستوران و سوئیت و مزرعه ارگانیک کاملأ طبیعی را شامل می‌شود و یکی از اماکن زیبای مناطق گردشگری کشور به شمار می‌آید.
اقامت در کمپ به دو صورت اقامت در سویت‌های سنتی و چادر ممکن می‌باشد. سوئیت‌ها هرکدام به متراژ بیست و پنج متر مربع می‌باشد که فضای داخلی آن جهت اسکان دو نفر در نظر گرفته شده است.
اقامت در چادر به دو سبک سنتی ( رختخواب پیچ ) و امروزی ( تخت ۱ نفره) به تعداد دو عدد در هر چادر ممکن می‌باشد که کف چادرها با استفاده از زیلوهای محلی مفروش شده است.
در طراحی شکل کلی چادرها سعی شده تا جایی که مقدور است شبیه چادرهای عشایر کویری ایران باشد. جنس بدنه چادرها پلی استر پنبه است تا در برابر رطوبت مقاوم باشد که توسط واحد طراحی و اجرای سازمان هلال احمر تولید شده اند.
طراحی آنها به شکلی است که دارای یک پنجره سراسری که ارتفاع درسطح میدان دید مسافران قرار دارد و مسافران می‌توانند بدون هیچگونه تغییر موقعیت به محیط بیرون اشراف داشته باشند و از طبیعت لذت ببرند.
د
ر هر چادر امکان استفاده از برق و روشنایی در شب ٬ با استفاده از انرژی برق محیا شده است. کمپ متین‌آباد به عنوان اولین کمپ طبیعی در ایران براساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اکوتوریسم پایدار ایجاد شده است.
ر این اکو کمپ برای رفاه حال مسافران و گردشگران شتر سواری و دوچرخه سواری از ساعت شش الی نه و شانزده الی بیست با توجه به فصل در نظر گرفته شده است . همچنین لازم است گروه‌های گردشگری از روز قبل نسبت به درخواست تعداد متقاضیان شترسواری ، دوچرخه سواری و رصد ستارگان با مسئول کمپ و یا به هنگام خرید تور با دفتر مرکزی هماهنگی نمایند .
امکانات رصد ستارگان بر روی تراس کاروانسرای اکو کمپ و از ساعت بیست و دو به بعد برقرار است.
در حاشیه اکو کمپ متین آباد یک مزرعه ارگانیک ایجاد شده تا طبیعت دوستان را با این روش کشت آشنا نمایند. کشاورزی ارگانیک همان کشاورزی سنتی می‌باشدکه ساده‌ترین راه استفاده از روش‌های سنتی و احیاء آن٬ عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی در تولید محصولات اعم از گیاهی و دامی می‌باشد.
کشاورزی ارگانیک با اکولوژی هماهنگ بوده و باعث تثبیت بافت خاک، حفظ چرخه آب، چرخه کربن، چرخه مواد غذایی و آلودگی کمتر زمین، آب و هوا می‌شود. موارد ذیل از نتایج استفاده از کشاورزی آلی می‌باشد: طعم غذاهای ارگانیک بهتر است، محصولات ارگانیک خطر بیماری‌ها را کمتر می‌کند، سبب حفظ منابع آبی می‌گردد، باعث ایجاد خاک سالم می‌شود و به حفظ سلامت جوامع بشری کمک کرده سبب ایجاد کشاورزی پایدار و نهایتا توسعه پایدار می‌گردد.
اکو کمپ متین آباد در جنوب شرقی بیابان بندریگ واقع شده که از مناطق بکر کویری ایران به شمار می‌اید و باعث شده که طبیعتگردان در این منطقه بتوانند گونه هایی از پوشش جانوری مناطق کویری و بیابانی ایران را مشاهده کنند.
از جمله جانوران موجود در منطقه میتوان به زاغ بور، هوبره، تیهو، چکاوک، روباه شنی، گربه شنی، گرگ، بزمجه بیابانی، جرد، خرگوش و ... اشاره کرد.
از جمله نقاط گردشگری این منطقه می‌توان به کوه‌های یخاب اشاره کرد. صعود به قله یخاب با ارتفاع هزار و هفتصد متری از سطح دریا و مشاهده مناظر کویر بند ریگ، دشت کرشاهی و دریاچه نمک مسیله بی شک یکی از مهمترین جاذبه‌های منطقه به شمار می‌آید.
همچنین تپه‌های ماسه ای کویر بندریگ در نزدیکی این اکو کمپ قرار دارند که برای طبیعتگردان منطقه جذابی به حساب می‌آید. دریاچه نمک مسیله در هشتاد کیلومتری شمال کمپ از دیگر نقاط گردشگری می‌باشد که دسترسی به آن نیاز به خودروهای دو دیفرانسیل دارد.
از آثار باستانی منطقه می‌توان به قلعه کرشاهی و قلعه سردار اشاره کرد که در دامنه‌های کوه یخاب و در سی کیلومتری شمال محل کمپ واقع شده اند. همچنین مسیرهای آفرود کرشاهی به سفید آب در پارک ملی کویر و مسیر پشت ریگ به مرنجاب میتوان اشاره کرد که برای علاقمندان به رانندگی آفرود و خارج از جاده از جذابیت‌های زیادی برخوردار می‌باشد.
هدف از ایجاد این کمپ فراگیری از طبیعت، تماشای حیات وحش منحصر بفرد منطقه شامل پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره ، تیهو و چکاوک ، آشنایی با پوشش گیاهی کویری و گیاهان زراعی و کشاورزی محلی ، عکاسی از مناظر بدیع ، رصد ستارگان در شب و ماجراجویانه‌تر از اینها ، شترسواری٬ پیاده روی و دوچرخه سواری در کویر، استفاده از ویژگی‌های آب و هوایی به همراه آرامش موجود در منطقه و مدیتیشن بر روی شن‌های کویری به نوعی گردشگری سلامت را برای ما تعریف می‌کند.
تنوع فرهنگی در سنت‌ها و آداب و رسوم ٬ گردشگری رویدادهای منطقه را به رخ می‌کشد تا آنجا که به مناسبت‌های مختلف٬ بهانه ای برای جمع شدن کنار هم داشته باشیم.
برداشت محصولات مختلف ( گندم٬ انار و ...) و جشن‌های باستانی مانند مهرگان ٬ سده ٬ چهارشنبه سوری و یلدا این بهانه‌ها را پر رنگ‌تر می‌کند.تاسوعا و عاشورا در ابیانه به فاصله چهل کیلومتری ٬ اربعین و چهل و هشتم در جوار مرقد امامزاده آقا علی عباس (ع) به فاصله پنج کیلومتری و قالیشویان در اردهال به فاصله صد کیلومتری و وجود سی و دو امامزاده و بقاع مذهبی شهرستان نیز برای اهل زیارت و معنویت جایگاه با اهمیتی را دارند.
مکان جغرافیایی متین آباد و قرار گرفتن آن در نزدیکی دو شهر بزرگ کاشان و اصفهان از یکطرف و نزدیکی به طبیعت کویر و کوهستان از طرف دیگر٬ تنوع و گوناگونی سفرهای گردشگری کوتاه مدت را امکان پذیر کرده است.
برای دسترسی به اکو کمپ متین آباد نیازی به خودروها دو دیفرانسیل نیست و با خودرو سواری نیز قابل دسترسی می‌باشد. برای دسترسی به اکو کمپ اتوبان قم-کاشان، چهل کیلومتر بعد از عوارضی کاشان وارد خروجی ابیانه شوید و در خلاف جهت ابیانه (به سمت جنوب) تغییر مسیر دهید.
پس از طی شانزده کیلومتر و پشت سر گذاشتن آقا علی عباس و شهر بادرود و روستاهای خالدآباد و ده آباد به روستای متین آباد میرسید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو میتوانید به سایت اینترنتی اکو کمپ متین آباد به آدرس www.matinabad.com مراجعه کنید.

منابع :
http://azardokhtnozari.blogfa.com/
http://www.matinabad.com/
http://www.persianpersia.com/
http://rasadgah.com/
http://raspinasafar.mihanblog.com/

ابیانه

ابیانه

در استان اصفهان ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز از در دامنه کوه کرکس روستایی زیبا منحصر به فرد و کهن واقع شده است به نام ابیانه. ابیانه نقطه ‏ای خوش منظره و خوش آب و هوا و دارای موقعیت طبیعی مساعدی است ،در گذشته به بیدستان معروف بوده است.این روستا را به اعتبار آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش با...

اطلاعات | نقشه
کوه کرکس

کوه کرکس

رشته کوه کرکس واقع در رشته کوه‌های ممتد مرکزی ایران و درغرب شهرستان نطنز در شمال اصفهان واقع گردیده است که از کوههای ایران مرکزی به شمار میرود و پهنه ای به وسعت 3400 کیلومترمربع را زیر پوشش قرار داده است که در جهت شمال غربی – جنوب شرقی امتداد یافته است. این رشته کوه در 100 کیلومتری شم...

اطلاعات | نقشه
گنبد باز شکاری نطنز

گنبد باز شکاری...

شاهکار معماری مشهور به ˈگنبد باز شکاری ˈ، اثری تاریخی از زمان شاه عباس صفوی است که بر تختگاهی دایره مانند از سنگ لاشه به قطر تقریبی 5/10 متر و بلندی حدود یک تا سه متر بنا شده است و در در ارتفاع دو هزار متری کرکس بر بلندترین نقطه کوه کرکس قرار گرفته است که به دلیل شهرت این گنبد به همین ...

اطلاعات | نقشه
آتشکده ساسانی نطنز

آتشکده ساسانی ...

آتشکده ساسانی نطنز، آتشکده ای چهار طاقی و مربوط به دوره ساسانیان است که در شهرستان نطنز، خیابان مالک اشتر و در ضلع شرقی مسجد جامع ، کوی مسجد جامع، محله قصبه واقع شده است. این آتشکده که در بافت قدیمی نطنز واقع شده یکی از مهمترین محورها‌ی گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود و در راستای مسج...

اطلاعات | نقشه
ارگ مورچه خورت

ارگ مورچه خورت

ارگ قدیمی مورچه خورت در فاصله‌ی 50 کیلومتری شمال اصفهان به صورت یک قلعه‌ی خشتی بزرگ با برج و باروهای بلند فضایی در حدود 15000 متر مربع را به خود اختصاص داده است . قلعه و ارگ قدیمی مورچه خورت درروستای مورچه خورت در 50 کیلومتری شمال اصفهان واقع است. قلعه مورچه خورت بنای بزرگی است و مرت...

اطلاعات | نقشه
دهکده گردشگری و تفریحی رایان

دهکده گردشگری ...

دهکده گردشگری و تفریحی رایان که در منطقه نمونه گردشگری واقع در 30 کیلومتری شهرستان نطنز و 100 کیلومتری مرکز استان اصفهان در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا در دامنه کوههای کرکس قرار گرفته که چشم اندازهای بی بدیل روستای تاریخی کشه و طرق رود مناظر طبیعی جذاب این نقطه را به یکی از زیباترین ...

اطلاعات | نقشه
آبشار طامه

آبشار طامه

روستای طامه با قدمتی چند هزار ساله در جنوب شهر نطنز واقع است و بدلیل واقع شدن در دامنه کوه سر به فلک کشیده کرکس از نقاط بسیار خوش آب و هوا، بی نظیر و ییلاقات درجه اول نطنز به شمار می‌آید. روستای طامه از سه طرف در محاصره کوههای زیبا و مرتفع واقع شده و دره ای پهناور با دامنه‌های پیچ در پ...

اطلاعات | نقشه
روستای هنجن

روستای هنجن

هنجن نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز است، این روستا در 20 کیلومتری شمال غربی نطنز و 150 کیلومتری اصفهان واقع شده است. هنجن از طریق آزادراه تهران - اصفهان و شهر نطنز با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است، مسیر منتهی به این روستا دره‌ای بسیار زیبا است. روستای زیبای هنجن در ارتفا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

اکو کمپ متین آباد

اکو کمپ متین آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد. این کمپ در ابتدای رملهای بزرگ کویر منطقه پشت ریگ واقع در جنوب دریاچه نمک مسیله (۸۰ کیلومتر) و بیابان بندریگ ونزدیکترین مسیر به قلعه کرشاهی ومسقط الرأس آستان آقاعلی عباس احداث شده است.
کمپ متین آباد شامل اماکن چادر‌های ... ادامه مطلب
اکو کمپ متین آباد

اکو کمپ متین آباد (4)
سایر نقاط گردشگری
از جمله نقاط گردشگری این منطقه میتوان به کوه‌های یخاب اشاره کرد. صعود به قله یخاب با ارتفاع 1700 متری از سطح دریا و مشاهده مناظر کویر بند ریگ، دشت کرشاهی و دریاچه نمک مسیله بی شک یکی از مهمترین جاذبه‌های منطقه محسوب میگردد. همچنین تپه‌های ماسه ای کویر بندریگ ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اکو کمپ متین آباد (3)
امکانات تفریحی کمپ
در این اکو کمپ برای رفاه حال مسافران و گردشگران شتر سواری و دوچرخه سواری از ساعت ۹- ۶ و ۲۰- ۱۶ با توجه به فصل در نظر گرفته شده است . همچنین لازم است گروههای گردشگری از روز قبل نسبت به درخواست تعداد متقاضیان شترسواری ، دوچرخه سواری و رصد ستارگان با مسئول ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب