1

توضیحات

ویرایش
برغان نام روستایی است که در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ و در کوه‌های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده‌است.بافت این روستا قدیمی و دارای باغ‌های بسیاری است که در تمام فصول سال به ویژه بهار و تابستان می‌تواند پذیرای گردشگران باشد .
ارتفاع این روستا از سطح دریا 1650 متر است و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.
رودخانه‌های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند ، از کنار این روستا عبور می‌کنند. روستای برغان در محدوده جغرافیایی ساوجبلاغ و کرج امروزی واقع شده و قدمتی طولانی‌تر از کرج دارد.
بازار و خانه‌های قدیمی آن از آثار دوره قاجاری است. عمر برخی از درختان کهنسال روستا به بیش از 1000 سال می‌رسد و نشانگر سابقه کهن این روستاست. روستای ...مشاهده کامل متن برغان دارای600 نفر جمعیت می‌باشد.
مشاغل اکثر مردم روستای برغان زراعت، باغداری و دامداری است. برخی نیز به فعالیت در صنایع دستی و امور خدمات اشتغال دارند.
محصولات عمده زراعی روستای برغان شامل غلات، صیفی جات، محصولات باغی مانند گردو، توت، آلبالو، گوجه درختی و گیلاس است. محصولات دامی آن شامل فرآورده‌های لبنی و عسل است.
گوجه برغان شهرت منطقه ای دارد. روستای برغان در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. خانه‌های روستاییان از شرایط طبیعی، نوع فعالیت و معیشت خانوار روستایی تاثیر پذیرفته و شکل گرفته است.
مصالح عمده به کار رفته در ساخت خانه‌ها سنگ، چوب، خشت و گل است. خانه‌های ویلایی نوساز با تاثیرپذیری از الگوی معماری شهری گسترش می‌یابند.
در ساخت خانه‌های جدید از مصالح تیرآهن، سیمان، بتن، آجر و گچ استفاده می‌شود. جاذبه‌های گردشگری روستای پایکوهی برغان، چشم اندازها و مناظر دلپذیری دارد.
گستره باغات، مزارع سرسبز، حواشی رودخانه‌های شاهرود و سنج و چشم انداز کوه‌های پیرامون، جلوه‌های متنوعی از زیبایی‌های کم نظیری را به ویژه در بهار و تابستان به نمایش میگذارند.
سیمای عمومی روستای برغان از سرسبزی، طراوت و خرمی سرشار است و گردشگران را به وجد می‌آورد به همین دلیل به عنوان روستای توریستی و نمونه هدف گردشگری شناخته شده است.
حسینیه اعظم در بالا محله برغان اثر تاریخی ارزشمندی است که قدمت آن بر اساس نوشته کتیبه سنگی سر در به بیش از 5 قرن می‌رسد.
اطراف حسینیه رواق هایی در دو طبقه احداث شده که علاوه بر دیوارها با تیرچه‌های چوبی منبت کاری شده از همدیگر جدا شده اند. این رواق‌ها محل استقرار عزاداران و تماشاچیان تعزیه هاست.
پلی با یک چشمه طاق بر روی رودخانه شاهرود مقابل در ورودی حسینیه اعظم، بنا شده است. این پل از بناهای دوره صفویه است و در دوره‌های زندیه، قاجاریه و پهلوی، تعمیراتی در آن صورت گرفته است.
مسجد جامع و حسینیه دو بنای مذهبی قدیمی رو به روی هم و در جهت شمال جنوب واقع شده اند. طاقنمایی که روی معبر عمومی (کوچه) احداث شده، این دو بنا را به همدیگر متصل نموده است.
در مسجد جامع درخت چنار با قدمت بالای 1000 سال وجود دارد که مورد توجه گردشگران و توریستان قرار گرفته است. در شمال برغان و در ارتفاع 1670 متری از سطح دریا تپه ای به ارتفاع 120 متر نسبت به زمین‌های اطراف وجود دارد که به کش کلا معروف است.
کش به معنی خشک است و کلا واژه تغییر یافته قلعه است. می‌گویند در گذشته بالای این تپه قلعه ای باستانی وجود داشته که امروزه چیزی از آن باقی نمانده است.
در دامنه این تپه قطعات فراوانی از سفال‌های مربوط به دوران اسلامی به خصوص از دوران ایلخانی تا دوره قاجاریه دیده می‌شود. وجود قطعات سفال و درختان کهن، گواه قدیمی بودن این تپه است.
رو به روی کش کلا و در دامنه جنوبی دره شاهرود، زیارتگاهی وجود دارد که به چهل دختر یا پیر سیبدارک معروف است. در این محل درخت سیب قدیمی وجود دارد که مردم به آن دخیل می‌بندند.
هم اکنون قبرستان برغان بر روی این تپه واقع شده است. مردم روستای برغان مراسم عزاداری ایام محرم را با نوحه خوانی و مرثیه سرایی برگزار می‌کنند. مراسم عید نوروز و روزهای سیزده بدر، چهارشنبه سوری و شب یلدا نیز با آیین‌های سنتی برگزار می‌شود.
برغان دارای دو حمام قدیمی است که با سوخت نفت سیاه جهت رفاه حال مردم دایر میباشد. انواع بازی‌های بومی مانند الک دولک، کلاه دربرک، تپه کا (چل توب) و سه کوره در میان روستاییان رواج دارد.
در گذشته تعدادی از مردم روستای برغان به بافت کرباس، جاجیم و جوراب و شال گردن اشتغال داشته اند، ولی امروز صنعت دستی الک سازی در روستا رایج است. از غذاهای معروف روستای برغان می‌توان به دیزی محلی، انواع کباب و فسنجان اشاره کرد.
همچنین توت، گردو، عسل، لبنیات و گوجه برغانی از انواع سوغاتی‌های روستای برغان است. روستای برغان از طریق جاده کردان و جاده آتشگاه کرج قابل دسترسی است.
کافیست 13 کیلومتر از کرج دور شوید تا به روستای برغان برسید ، برای رسیدن به برغان دو مسیر وجود دارد یا از کرج – رجایی شهر , جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید و یا از اتوبان کرجقزوین پس از کردان به سمت برغان بروید .
یکی از راه‌های دسترسی به روستای برغان راه اصلی و قدیمی این روستا است.
13 کیلومتر پس از عوارضی کرج ـ قزوین بر روی اتوبان دو پل هوایی به موازات یکدیگر قرار دارد که به پل‌های کردان مشهورند.
نرسیده به پل هوایی اول و در قسمت راست اتوبان جاده ای وجود دارد که در ابتدای آن تابلوی بزرگی شما را به سمت دو منطقه «کوهسار» و «کردان» راهنمایی می‌کند.
با انتخاب این جاده به بالای پل هوایی اول خواهید رفت که پس از سرازیر شدن از پل به یک دو راهی خواهید رسید. برای ادامه مسیر جاده سمت راست را که در ابتدای آن تابلویی نصب شده است و جهت مناطق کوهسار کردان ولیان و برغان را نشان می‌دهد انتخاب کنید.
این مسیر که از فراز پل هوایی دوم می‌گذرد شما را پس از عبور از جاده ای پر پیچ و خم و طی مسافتی حدود 17 کیلومتر در نهایت به روستای برغان خواهد رساند.
راه دوم مسیر باغستان ـ برغان است. برای رسیدن به برغان از این راه باید مسیر باغستان کرج به روستای آتشگاه را طی کنید تا به دو راهی برسید که مسیر برغان را به شما نشان می‌دهد.
از ابتدای این راه تا برغان 10 کیلومتر است. جاده باغستان ـ برغان جاده ای پر پیچ و خم خلوت و زیبا است که قطعا از رانندگی در آن لذت خواهید برد. در سفر به برغان خرید آلوی برغان را فراموش نکنید هر چند می‌توانید گردو , عسل , توت , گوجه برغان و لبنیات هم خریداری کنید .
به نظر می‌رسد حجم وسیعی از درختان روستای برغان را درخت گوجه سبز تشکیل داده است و بی جهت نیست که نام برغان با گوجه برغانی پیوند خورده است. این نوع گوجه سبز نزد باغداران و کشاورزان زبانزد خاص و عام است.
گوجه سبز برغان یکی از ممتازترین انواع این میوه هاست که طعم و مزه آن را با حضور در این روستا احساس خواهید کرد.
برغان به عنوان یکی از روستاهای قدیمی شهرستان ساوجبلاغ دارای ابنیه و مکانهای قدیمی است که مسجد جامع و چنار هزار ساله داخل حیاط آن حسینیه اعظم و پل متعلق به دوران صفوی گویای قدمت این روستا است.
این روستا جزء روستاهای هدف گردشگری در سطح کشور است.

منبع:
http://alborz.irib.ir/
http://www.alborzwork.ir/
http://blog.inkaraj.com/
روستای ورده

روستای ورده

ورده روستایی است که در استان البرز, دهستان برغان، بخش چندار، شهرستان ساوجبلاغ، در شمال غرب استان البرز و در رشته کوه‌های البرز و در شمال غرب شهر کرج و شمال شرق شهر هشتگرد قرار دارد. روستای ورده در 15 کیلومتری روستای کردان واقع شده است. مسیردسترسی به این روستا از سمت باغستان کرج خیابان ...

اطلاعات | نقشه
نمایشگاه پرندگان چهار باغ

نمایشگاه پرندگ...

باغ پرندگان چهارباغ در اتوبان کرج هشتگرد، خروجی کردان، شهر چهارباغ نبش گلستان پنجم قرار دارد. باغ پرندگان چهار باغ بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی باغ پرندگان چهارباغ در استان البرز و کمیاب در خاورمیانه است که پنج هزار پرنده نادر را از 65 کشور جهان در خود جای داده است. نمایشگاه پرندگا...

اطلاعات | نقشه
آبشار سنج

آبشار سنج

آبشار زیبای سنج در روستای سنج قرار دارد,این روستا جز توابع شهرستان ساوجبلاغ می‌باشد و در ارتفاع 2800 متری از سطح دریا در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است روستای سنج به دلیل استقرار در منطقه‌ای کوهستانی و مجاورت با رودخانه دائمی و پر آب سرهه که از کوه‌های شمال روستا سرچشمه می‌گیرد مناظ...

اطلاعات | نقشه
برج آرامگاهی روستای کردان

برج آرامگاهی ر...

یک باغ تاریخی در بیست و دو کیلومتری کرج در منطقه ساوجبلاغ قرار گرفته که در قدمت آن اختلاف نظر بسیار است ، باغ تاریخی کردان ظاهرا به اوایل دوران قاجار تعلق دارد ولی پیران محل و روایات و قراین منطقه ای سابقه دیرینه‌تری از باغ نشان می‌دهد که نشان از عهد صفویه دارد.درون این باغ بزرگ بنای آر...

اطلاعات | نقشه
روستای برغان

روستای برغان

برغان نام روستایی است که در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ و در کوه‌های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده‌است.بافت این روستا قدیمی و دارای باغ‌های بسیاری است که در تمام فصول سال به ویژه بهار و تابستان می‌تواند پذیرای گردشگران باشد . ارتفاع این روستا از سطح دریا 1650 متر اس...

اطلاعات | نقشه
روستای ولیان

روستای ولیان

روستای ولیان در 15کیلومتری شمال شهرک کوهسارقرار دارد.این روستااز شمال به کوه میانبندو روستای اسکوی دره، از جنوب غربی به روستاهای دوزعنبر و آجین دوجین، از شرق به روستای گلین رود و از طرف غرب به روستای توره ده محدود می‌شود. روستای ولیان از سطح دریا 1830 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در...

اطلاعات | نقشه
روستای تاریخی کردان

روستای تاریخی ...

روستای کردان علاوه بر طبیعت زیبا دارای پیشینه تاریخی نیز هستند. به نظر می‌رسد نام روستای خور به جهت داشتن آب و هوای خوب و مناسب، ابتدا خوب یا خرداد بوده که با مرور زمان به خور تبدیل شده است. از دیدنی‌های این روستا و منطقه اطراف آن می‌توان به امامزاده سلیمان، تپه‌ها و دره دوچنار، امامزا...

اطلاعات | نقشه
امامزاده حسین کردان

امامزاده حسین ...

کردان یکی از روستاهای دهستان چندار است که در 60 کیلومتری تهران قرار دارد و بنای امامزاده حسین به فاصله یک کیلومتری بزرگراه تهران ـ قزوین، داخل قبرستان روستا واقع شده است. بنای این امامزاده از بیرون با معماری خاص خود به شکل ستاره‌ای دارای 34گره است که گنبد کلاه خودی شکلی روی آن استوار ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

روستای برغان

یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج، روستای برغان می‌باشد، روستایی که علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و گردشگری، از نظر تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. آب و هوای این روستا به دلیل قرارگیری در رشته کوه‌های البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد می‌باشد. این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال ... ادامه مطلب
روستای برغان

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب