توضیحات

ویرایش
محله باغ خندان تفت از جمله مناطق زرتشتی نشینی است که بافت قدیمی خود را همچنان حفظ کرده است. مراسم پیشواز فروهرها و مراسم جشن نوروز در این روستا با قاسم آباد تفاوت دارد.
اگرچه آتش افروزی بر بام خانه‌ها ی این محل در روز نوروز اجرا نمی‌شود، اما برگزاری مراسم پنجه کوچک و پنجه بزرگ که از ده روز قبل از نوروز آغاز می‌شود، معمول است.
روزهای پنجه بر اساس اندرزهای دینی از یک سو زمان بازگشت فروهر درگذشتگان برای دیدار از بستگان خویش است از سوی دیگر بر پایه منابع اساطیری و باورهای مردمی، آفرینش انسان در روز اورمزد یعنی اولین روز سال نو به پایان می‌رسد.
در این روزها در بسیاری از خانه‌های زرتشتی مراسم گهنبار، یک نوع مراسم آیینی که شبیه خیرات است انجام می‌شود.
در گهنبار موبدان آجیل خشک یا لرک و هفت میوه را با خواندن اوستا تقدیس و سپس بین مردم تقسیم می‌کنند. در روزهای پنجه و نوروز، زرتشتیان تفت در جلوی خانه‌های خود گل سفید می‌پاشند که به معنی باز بودن در خانه به روی مهمان است.
این سنت در کشورهای آسیای میانه به این صورت باقی مانده که در روزهای پیش از نوروز کنده درختان را سفید می‌کنند.
دکتر کتایون مزداپور، پژوهشگر و استاد ...مشاهده کامل متن دانشگاه علت این تفاوت زمانی را در گاهشماری‌های گوناگون می‌داند: "روز نوروز که مطابق با تقویم قدیمی در حال حاضر در اوایل تابستان است را نوروز مردگان می‌گفتند.
نوروز قدیمی که الان هم در اوایل تابستان جشن گرفته می‌شود در هند نیز وجود دارد. بیاد دارم که پدربزرگ ما همیشه در زمان این نوروز برای بزرگداشت درگذشتگان به دخمه می‌رفت و چیزهایی مثل میوه را همراه خود می‌برد و به زمین می‌زد تا بوی آنها متصاعد شود.
این نوروز برای مردگان بود اما نوروز اول فروردین نوروز فصلی و برای زنده‌ها بود. در واقع دو جنبه دینی و جنبه ملی را از هم جدا کرده بودند و الان تقریبا دوباره با هم یکی شده است.
در بعضی مناطق اعتقاد به اهمیت دینی دارند و فقط اهمیت آئینی صرف نیست. مثلأ در تفت در تابستان در نوروز آتش روشن می‌کنند و همانطور مراسم قدیم را نگه داشته اند.
در حقیقت در جامعه زرتشتی یک تلفیق بین آئین ملی و آیین دینی هست که اینها را به هم انطباق می‌دهد."
در مراسم "میله گل سرخ" در مزار شریف، هفت میوه خشک در آب ریخته می‌شود و در روز نوروز بر سفره نوروزی قرار داده می‌شود.
بوی خوش و تمیزکردن خانه از دیگر سنت‌هایی است که برای استقبال از اجداد و نیاکان در ایام پنجه به آن توجه شده است. آنطور که رستم کاووسیان می‌گوید، خانه و کاشانه کثیف باعث آزردگی روان فروهر درگذشتگان می‌شود: "ما زرتشتیان به اورمزد و فروردین ماه که جشن تازه شدن طبیعت است بسیار اهمیت می‌دهیم و آن را بسیار نیکو می‌شماریم.
در پیشاپیش آن خانه تکانی‌هائی انجام می‌دهیم و معتقدیم تمام زندگی ما باید پاک باشد. در شب عید حتما خانه تکانی باید انجام شود و اگر کینه و عداوتی داریم باید حل کنیم." ماهدخت فروهر: "ما اسفند و کندر دود می‌کنیم، تا بوی خوش بیاید و وقتی فرشته و ملائکه می‌یایند و اجدادمان به خانه سرمی‌زنند، تمیز و پاک باشد و ما را دعا کنند و نه اینکه از کثافت ما را نفرین کنند." در آخرین روز پنجه بزرگ مراسم دینی پیش از نوروز به پایان می‌رسد.
فرارسیدن بهار و آغاز سال نو برای زرتشتیان همانند همه ایرانیان، جشن رستاخیز طبیعت و لحظه فرا رسیدن شادی است.
پس از تحویل سال، زن خانه آینه و گلاب پاش را بر می‌دارد و به اعضای خانواده تبریک و شادباش می‌گوید. عید دیدنی ساکنین باغ خندان در اولین روز از سال نو به شکلی خاص انجام می‌شود.
در آغاز آنها دسته جمعی به درب مهر محل زندگی خود می‌روند و در کنار آتش، به نیایش و اوستا خوانی می‌پردازند. پس از آن دیداردسته جمعی از خانه‌ها آغاز می‌شود.
اولین دیدار نوروزی از خانواده ای شروع می‌شود که در سال قبل درگذشته ای داشته است. این مراسم که نو عید نامیده می‌شود، در سکوت برگزار می‌گردد.
بر روی سفره نوروزی که مهمانان گرداگرد آن می‌نشینند، عکس درگذشته معمولا در کنار سبزه نوروزی قرار دارد. پرویز ورجاوند پژوهشگر فرهنگ زرتشتیان می‌گوید مراسم نو عید حضور نمادین شخص درگذشته در مراسم نوروزی است: "بازدید از خانه کسی که در گذشته ای دارد برای سوگواری نیست.
همانطور که در تصوف ایرانی مسند شیخ یا پیر را حتی اگر خودش حضور ندارد انداخته می‌شود و همیشه احساس حضور آن پیر در جمع وجود دارد، در مراسم نوروزی هم وقتی یک نفر از خانواده ای درگذشت، به دیدن او می‌رویم یعنی او روحأ حضور دارد و چون درگذشته و بازگشته، مهمان عزیز ما است.
ابتدا به خانه او و برای دیدنی او می‌رویم؛ نه بخاطر سوگواری و تسلی بازماندگان، بلکه حضور او را همان ادامه زندگی قبلی او می‌دانیم." پس از برگزاری مراسم نوعید، زرتشتیان با شادی و پایکوبی و نواختن ساز ضربی دایره مانند مخصوص خود که آنرا عربانه می‌نامند، به دید و بازدید خویشان و آشنایان می‌روند.
میزبان که پیشاپیش میز نوروزی را با شیرینی‌های مخصوص و شربت و چای برای پذیرایی آماده کرده است، در ابتدا برای مهمانان خود آینه و گلاب می‌گیرد. سپس پذیرایی با خوردن نقل آغاز می‌شود و همزمان ساز و آواز و پایکوبی ادامه می‌یابد.
یکی از شیرینی‌های مخصوصی که زرتشتیان حتما بر خوان نوروزی خود می‌گذارند کماج است. کماج شیرینی کیک مانندی است که به شیوه سنتی تهیه می‌شود.

منبع :
http://yazd.irib.ir/
آبشار دره گاهان

آبشار دره گاها...

یکی از مناطق دیدنی شهرستان تفت در استان یزد، تفرجگاهی به نام «دره گاهان» است .به دلیل وجود آبشار وهمچنین صخره‌های زیبا باعث شده گردشگران زیادی را به خود جذب نماید. آبشار در دره ای در دامنه شیر کوه قرار گرفته و آب آن از بارش‌های آسمانی و ذوب تدریجی برف‌های شیرکوه تامین می‌شود. زیبایی ...

اطلاعات | نقشه
منطقه تفریحی سخوید

منطقه تفریحی س...

پیست اسکی سخوید از تفریح گاههای زمستانی و دلنشین طبیعت است که در 70 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد، 50کیلومتری تفت و شمال غربی دهستان سخوید ازتوابع شهرنیر، واقع شده است و با توجه به کویری بودن و هوای گرم و سرد خاص کویر، همه ساله در فصل زمستان پذیرایی گردشگران زیادی میباشد. دهستان سخوید یک...

اطلاعات | نقشه
عمارت و باغ صدری نمیر

عمارت و باغ صد...

عمارت و باغ صدری ( نمیر ) تفت یکی از دیدنی‌ها و از باغ‌های زیبا در خیابان امام خمینی (ره)، محله باغ گلابدان شهرستان تفت در استان یزد است که مربوط به اواخر دوره زند است و به دستور «صدر العلما» ساخته شده است و در دوره‌های بعد بازسازی و نوسازی شده است. با وجود بناهای جالب و دیدنی به همرا...

اطلاعات | نقشه
شیرکوه

شیرکوه

شیرکوه نام مجموعه کوه‌هایی در استان یزد است. این کوه‌‌‌ها که مساحتی معادل سه هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شوند از جنوب‌غربی شهر یزد شروع و تا جنوب‌شرقی آن ادامه دارند.در غرب یزد پهنای آن ۱۰ کیلومتر و طول آن حدود ۷۵ کیلومتر می‌باشد. در فصل زمستان این کوهستان غالباً از برف و یخ پوشیده ا...

اطلاعات | نقشه
کوه عقاب

کوه عقاب

نامش را از قبل شنیده‌ای و می‌دانی چنین کوهی وجود دارد؛ اما از دور وقتی به عقاب کوه نزدیک می‌شوی، باورت نمی‌شود. ممکن است یک کوه اینقدر شبیه به یک عقاب باشد؟ از شهرستان تفت به سمت غرب که حرکت را آغاز کنیم، پس از طی کردن حدود 5 کیلومتر، به کوهی میرسیم که از اسکلت و فرم آن شباهت زیادی به...

اطلاعات | نقشه
مجموعه شاه ولی

مجموعه شاه ولی

مجموعه امام تفت در میدان مرکزی شهرستان تفت قرار دارد.این مجموعه که مهمترین اثر فرهنگی و کهن شهر تفت محسوب می‌شود از چندین مجموعه تاریخی و منحصربفرد تشکیل شده است. این مجموعه شامل مسجد، بقعه، حسینیه، آب انبار، بازار و مدرسه است که با فاصله بسیار نزدیکی از هم قرار گرفته اند. مسجد: مسجد...

اطلاعات | نقشه
چشمه تامهر

چشمه تامهر

تامهر نام چشمه ای است که در حاشیه مسیر جاده یزد به شیراز در شهرستان تفت واقع شده است. روستای نمونه گردشگری اسلامیه واقع در فاصله 15 کیلومتری شهرستان تفت در امتداد محور یزد – شیراز و در دامنه شمالی شیرکوه واقع شده است. چشمه تامهر و عقابکوه دو جاذبه‌ی طبیعی مجاور این روستا می‌باشد. این ...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع شاه ولی

مسجد جامع شاه ...

مسجد شاه ولی تفت به دستور ˈخانش بیگمˈ خواهر ˈشاه تهماسبˈ در قرن نهم هـ.ق ساخته شده است. ساختمان مسجد از خشت و آجر ساخته شده و دارای تابستانخانه ای با ایوان، گنبد و گرمخانه ای در ضلع غربی آن است. بالای گنبد ماذنه ای وجود دارد و راه پله دسترسی به آن، از روی گنبد و در ضلع شمالی آن ساخته ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
آداب گوسفندان در نصر آباد تفت

آداب گوسفندان ...

آداب گوسفندان در نصر آباد تفت برای باروری بهتر گوسفندان گلّه، مراسم ویژه ای برگزار می‌شد. بدین صورت که یکی از روزهای سوم، پنجم یا هفتم آبان ماه هر سال تعدادی چپش و قوچ را، که نژاد برتری داشتند، به محل حرکت گلّه می‌آوردند. پس از دود کردن اسفند، در حالی که بر سر شاخ نری ها، انار، سیب یا...

اطلاعات
نوروز در محله خندان تفت

نوروز در محله ...

محله باغ خندان تفت از جمله مناطق زرتشتی نشینی است که بافت قدیمی خود را همچنان حفظ کرده است. مراسم پیشواز فروهرها و مراسم جشن نوروز در این روستا با قاسم آباد تفاوت دارد. اگرچه آتش افروزی بر بام خانه‌ها ی این محل در روز نوروز اجرا نمی‌شود، اما برگزاری مراسم پنجه کوچک و پنجه بزرگ که از د...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب