توضیحات

ویرایش
تاریخ و قدمت مستندی در خصوص بهره برداری از نمک دریاچه ارومیه وجود ندارد. ولی آنچه مهم می‌باشد این است، که نمک‌گیران دریاچه ارومیه این شغل را از پدران و پدر بزرگان خود به ارث برده و پیرمردان منطقه نیز، با توجه به اقتضای سن خود بهره برداری از نمک دریاچه را از اواخر دوره قاجار به یاد دارند، هرچند به نظر می‌رسد تاریخ بهره برداری بیش از این باشد .



نمک‌گیران یا به اصطلاح محلی « دوزچی لار »اشخاصی هستند، که با استحصال نمک از آب دریاچه ارومیه به روش‌های سنتی بخشی از امرار معاش خود را از این طریق تامین می‌کنند .

نمک‌گیری هم از جمله مشاغلی است، که در حوزه ساحل غرب دریاچه ارومیه، به عنوان کانون اصلی مشاهده می‌شود.

وجه تسمیه موضوع :

واژه دوزچی لار ( نمک‌گیران ) از سه بخش تشکیل یافته است. بخش اول « دوز » در زبان ترکی آذربایجانی به معنای نمک بوده و بخش دوم « چی » پسوند نسبت با شخص را می‌دهد.
« لار » هم علامت جمع در زبان ترکی است .

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه شور دایمی ایران، در گوشه شمال غربی کشور ...مشاهده کامل متن در استان آذربایجان غربی، محدوده جغرافیایی شهرستان ارومیه واقع شده است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا 1200 متربوده و طول آن از شمال به جنوب 130 کیلومتر و پهنای آن به طور متوسط 16 کیلومتر و عمق متوسط 6 متر می‌باشد.
این دریاچه 6000 کیلومتر مربع وسعت دارد که در فصل تابستان به علت شدت تبخیر آب و تقلیل حوضه‌های آبریز آن به 4500 تا 5000 کیلومتر کاهش می‌یابد .

در حال حاضر تنها جاندار ساکن دریاچه، نوعی سخت پوست به نام " آرتیمیا ارومیا "می‌باشد، که جهت تغذیه انواع آبزیان مانند میگو و قزل‌آلا صید می‌گردد. از آب دریاچه ارومیه با توجه به وزن مخصوص آن در مواقع خشکسالی از هر متر مکعب می‌توان 140 کیلوگرم نمک استحصال نمود که این مقدار در فصول پر باران به حدود 100 کیلو گرم تقلیل می‌یابد.
در حال حاضر میزان غلظت نمک در این دریاچه به 400 گرم در لیتر افزایش یافته است.

نمکی که از دریاچه ارومیه استحصال می‌گردد، دارای کاربردهای مختلف صنعتی و خوراکی است. نمک درجه یک این دریاچه، سفید و عاری از هر گونه مواد زاید بوده و به عنوان نمک طعام با یُد طبیعی کاربرد غذایی دارد.( اگرچه نباید فواید پزشکی آن را به لحاظ داشتن ید طبیعی نادیده گرفت).
نمک درجه دو، که از لحاظ کیفیت اندکی با نوع اول تفاوت دارد برای تغذیه احشام و نیز در صنایع چرم سازی مصرف می‌گردد . نمک نوع سوم در فصول سرد سال به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی سطوح جاده‌ها مصرف می‌گردد.
همچنین برخی از مردم، دارای مساکن سنتی و قدیمی که سقف آن‌ها پوشش کاهگلی دارند که با اضافه نمودن نمک به کاهگل از رویش گیاهان و نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کنند .

شیوه نمک‌گیری در حاشیه دریاچه ارومیه :

استحصال نمک از دریاچه ارومیه، سالیان مدیدی است که یکی از منابع مهم معیشتی مردمان این دیار بوده است . نمک از تبخیر شدن آب دریاچه که در حوضچه‌های دست کند ( گؤل / استخر) جمع آوری شده، به دست می‌آید.
هر مجموعه نمک‌گیری از چندین حوضچه و کانال تشکیل شده است. برای احداث حوضچه، زمین باید صاف و هموار بوده و حداکثر شیب آن از 5 سانتی‌متر تجاوز نکند. در غیر این صورت آب در انتهای حوضچه جمع شده و نمک به دست آمده مجددا در آب حل می‌شود.
دوزچی‌ها ( نمک‌گیران ) بعد از اصلاح نا همواری شیب زمین، حوضچه‌هایی در امتداد خط ساحل احداث می‌کنند. برای این کار زمین را کنده و خاک آن را به صورت پشته روی هم قرار می‌دهند.
فواصل حوضچه‌های هر نمک‌گیر با واژه « دوبا » مشخص می‌شود. حوضچه‌ها اغلب، به شکل مربع یا مستطیل بوده و وسعت آن عموما 400 الی 500 متر مربع (50*100) و به عمق تقریبی 40 سانتی‌متر می‌باشد .

برای انتقال آب از دریاچه به ابتدای حوضچه، کانالی احداث می‌کنند که عمق آن با توجه به سطح آب دریاچه و شیب زمین به گونه‌ای انتخاب می‌گردد تا آب به سهولت در جهت شیب زمین جاری شود .
پس از آبگیری کانال‌ها، آب به وسیله موتور پمپ وارد حوضچه‌ها شده و به مدت چند روز جهت تبخیر و افزایش غلظت نگه‌داری می‌شود. در گذشته به جای موتور پمپ از سطل استفاده می‌شد، یا اینکه حوضچه‌های کوچکی را به صورت پراکنده در امتداد ساحل می‌ساختند، تا آب داخل آن با موجی ضعیف و کوتاه وارد آن شود.
پس از این مرحله، آب را وارد کانال دیگری که در امتداد کانال اولی احداث شده می‌کنند و برای این‌که آب به حوضچه برسد، در وسط کانال مجددا عمل پمپاژ انجام می‌شود .

اولین حوضچه‌ها مختص تصفیه آب می‌باشد. خود این حوضچه را که مساحت آن حدود 500 متر مربع می‌شود، به 5 قطعه کوچک‌تر تقسیم می‌کنند. این حوض‌های کوچک به هم مرتبط بوده، به طوری که جریان آب بین آن‌ها موجب هم سطح شدن آب حوضچه‌ها شده و در نتیجه با کم شدن وسعت حوضچه‌ها آب توسط باد متلاطم نشده و گل آلود نمی‌گردد .

عمق آبی که وارد این حوضچه می‌گردد در حدود 30 سانتی‌متر می‌باشد که طی مدت 3 الی 4 روز گل و لای آن ته‌نشین شده و توسط کانالی که به موازات کانال رفت آن احداث گردیده، وارد حوضچه گردیده و در محل ذخیره می‌شود.
تعداد حوضچه‌های تصفیه آب بستگی به تعداد حوضچه‌های اصلی دارد. به عبارتی طوری تعداد آن انتخاب می‌شود، که به راحتی بتوان حوضچه‌های اصلی را آبگیری نمود.

حوضچه‌های اصلی حوضچه‌هایی هستند، که نمک آن در مرحله نهایی استحصال می‌گردد. در قسمت فوقانی وعرض این حوضچه‌ها لوله‌ای کار گذاشته شده که با باز کردن دهانه لوله آب وارد آن می‌شود.
این لوله باید حتما در قسمت فوقانی حوضچه کار گذاشته شود، در غیر این صورت موقع آبگیری، آب در جهت مخالف کانل برگشت نموده و موحب گل آلوده شدن آب می‌شود .

بعد از آماده سازی بستر حوضچه، آب تصفیه شده را از محل ذخیره شده آن وارد کانال برگشت آب می‌کنند. این کانال به همه حوضچه‌های اصلی مرتبط می‌باشد، درا ین مرحله هر یک از حوضچه‌های اصلی را هر دو یا سه روز، بسته به حرارت و تابش آفتاب که موجب تسریع درتبخیر می‌شود به عمق 2 الی 3 سانتی‌متر آبگیری می‌کنند، این عمل با تبخیر شدن آب تا سه مرتبه تکرار می‌گردد.
پس از پایان یافتن مرحله سوم، اولین لایه نمک انباشت شده را جمع آوری و در محل داخل حوضچه به شکل کپه‌کپه روی هم خرمن می‌کنند.

برای شروع کار برداشت ابتدا باید بستر حوضچه را هموار کرد. برای این کار از وسیله‌ای به نام تخته یا کؤرَک، که در روستاهای اطراف بناب، از توابع آذربایجان شرقی " میدان جوق" نامیده می‌شود، استفاده می‌کنند.تخته یاپارو ابزاری است به شکل T انگلیسی و به طول دسته 200سانتی‌متر که یک قطعه آهن نبشی 40 سانتی‌متری یا تخته‌ای به همان شکل به انتهای آن متصل شده است.
این کار موجب تسهیل جمع آوری نمک نسبت به بیل می‌شود.

هنگام کار جمع آوری، حوضچه نباید کاملا خشک باشد. درغیر این صورت نمک به دست آمده قرمز رنگ خواهد شد. با پایان یافتن این مرحله، آبگیری مجدد حوضچه‌ها آغاز می‌گردد.
در این مرحله عمق آب حوضچه‌ها 10سانتی‌متر می‌باشد که با تبخیر شدن حدود 5 سانتی‌متر از آب داخل آن، آبگیری مجددا تکرار می‌گردد. با توجه به وسعت حوضچه‌ها هر مرتبه از آبگیری حدود دو روز به طول می‌انجامد.
بعد از مرتبه سوم و با تبخیر شدن حدود 10 سانتی‌متر از آب، جمع آوری نمک همانند مرحله قبل آغاز می‌گردد.

همانطور که قبلا نیز ذکر گردید در این موقع حوضچه نباید خشک باشد. نمک جمع آوری شده در این مرحله روی نمک مرحله اول انباشته می‌شود و دوباره آبگیری حوضچه‌ها همانند مراحل قبل تکرار می‌گردد و تا پایان فصل نمک‌گیری ادامه می‌یابد.

اگر هنگام جمع کردن نمک لایه زیرین که در حکم پوشش حوضچه می‌باشد، شکسته و آسیب ببیند، دیگر از آن حوضچه استفاده نمی‌کنند، در این موقع آب حوضچه را کاملا قطع کرده و پس از خشک شدن کامل آن، لایه نمک موجود در آن را جمع آوری می‌کنند که به این ترتیب نمک درجه 3 به دست مِی‌آید.
با شروع و پایان فصل نمک‌گیری که از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع و در نیمه اول مهر یا اواخر آبان ماه خاتمه می‌یابد، آب همه حوضچه‌ها را خشک کرده و باقی‌مانده نمک موجود در آن را جمع آوری و خرمن می‌کنند.
پس از این که حوضچه‌ها خشک شده و بستر آن کاملا سفت گردید. جاده‌ای از وسط آن احداث نموده و نمک جمع آوری شده را به بیرون منتقل و در جایی دپو و بر روی هم انباشت می‌کنند.
در صورتی که نمک انباشته بر روی هم سفت شده باشد، نمک‌گیران با ابزاری به نام « توخماق » آن را شکسته و داخل گونی می‌ریزند.

از جمله عواملی که به حوضچه‌های نمک‌گیری آسیب می‌رساند، می‌توان به پیش‌روی و پس‌روی بیش از اندازه آب دریاچه و نشت آب از لایه زیرین حوضچه‌ها اشاره نمود.
که این عمل موجب تقلیل غلظت نمک در حوضچه‌ها شده و کمیت محصول به دست آمده را کاهش می‌دهد. در صورت تغییر سطح آب دریاچه، حوضچه‌ها مجددا در محل دیگری احداث می‌گردند.

ابزار و وسایل نمک‌گیری عبارتند از:

- مهم‌ترین ابزار نمک‌گیری بعد از پس روی آب دریاچه و دوری حوضچه‌ها از ساحل، استفاده از موتور پمپ آب می‌باشد که به وسیله آن، آب را به حوضچه‌های نمک‌گیری می‌رسانند.
- تخته یا پارو و میداتجوق ابزاری است، که برای جمع آورب نمک به کار می‌رود.
- از دیگر ایزار و اشیا وابسته به این کار می‌توان به بیل/ بِلچهَ، سطل‌های فلزی یا پلاستیکی، گونی، تراکتور و وانت‌بار برای حمل نمک اشاره نمود .
نمک‌گیری از مشاغل سنتی حوزه دریاچه ارومیه می‌باشد که فعالیتی جنبی و جمعی بوده و معمولا کسی به تنهایی قادر به انجام این کار نمی‌باشد، لذا نمک‌گیری یا به کمک اهل منزل انجام می‌شود و یا هر شخص بهره بردار، شرکایی برای خود انتخاب می‌کند که در این صورت فعالیت و بهره گیری از سود حاصله آن معمولا به قسمت‌های مساوی بین شرکا تقسیم می‌شود، مگر این که ابزار و وسایل مربوطه در تملک شخص واحدی بوده و وی بابت این تملک و کارکرد آن در نمک‌گیری اندکی فزون‌تر از محصول سهم بردارد .

دریاچه ارومیه تنها دریاچه شور ایران و دومین آن پس از بحر المیت در جهان است، که نمک حاصل از آن در تامین امرار معاش اشخاص نقش داشته و از سویی فروش و صادرات نمک در داخل و خارج از ایران و صید نوعی سخت پوست به نام آرتیمیا اورمیا، با ارزش صادراتی در تغذیه ماهی قزل‌آلا و میگو برای بهره برداران و استان و کشور نقش اقتصادی و درآمدزایی دارد.
استفاده‌های خوراکی از نمک در طول روز توسط مردم ، استفاده در جاده سازی، استفاده در فصل زمستان برای جاده‌های یخ زده، کاربرد آن در صنعت آجر پزی و ... همه از جنبه‌های اقتصادی و درآمدزایی، قابل اهمیت می‌باشد .

به لحاظ اجتماعی، نمک‌گیری فعالیتی جنبی است، که در کنار سایر امور معیشتی افراد انجام می‌شود و در آمد حاصله از آن نیز برای خانواده‌های فعال در این زمینه، بسیار مهم بوده و معمولا وضعیت معیشتی این طبقه که همگی ساکن روستا هستند مناسب‌تر از سایرین می‌باشد.
از سویی به لحاظ فراگیر بودن مصرف نمک در میان مردم، که به صورت طبیعی و با یدطبیعی از دریاچه به دست می‌آید، مورد استفاده بیش‌ترمردم استان و سایر نقاط در ایران و خارج از ایران می‌باشد .

به لحاظ کالبدی، پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی‌های خاص خود بعد از دریاچه شور بحرالمیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می‌رود، این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین تالاب دایمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت‌های زیادی را در دل خود جای داده است.
در این میان ساحل دریاچه ارومیه که حوضچه‌های نمک‌گیری در آن احداث شده‌اند، نسبت به بقیه مناطق این سواحل تفاوت‌هایی خاص دارند و آن تپه‌های دپو شده از نمک است، که از دور دست نمایان و آشکار است و به واسطه این تپه‌های کوچک و نمایان شدن چهره خاص، به راحتی می‌توان منطقه نمک‌گیری را تشخیص داد.

استفاده از نمک دریاچه، به لحاظ داشتن یدطبیعی به لحاظ پزشکی و درمان برخی از بیماری‌ها حایز اهمیت است.

منبع :http://vmic.ir/
دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که در گذشته چی‎چست ، کبودان و رضاییه نیز نامیده می‌شد، بزرگترین سطح آبی کشور و شورترین دریاچه دائمی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا و یکی از دریاچه‎های فوق اشباع از نمک دنیا است که از این نظر با دریاچه بزرگ نمک Great Salt Lake آمریکا شباهت دارد. این دریاچه در شمال غربی...

اطلاعات | نقشه
دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

یکی از جاذبه‌های دیدنی استان آذربایجان غربی دریاچه زیبا و تقریبا بکر مارمیشو است که مسافت زیاد آن از ارومیه باعث شده هنوز طبیعت مارمیشو زیبایی بکر خود را حفظ کند. این دریاچه در حدود ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه و در میان کوهستان‌های مجاور مرز ایران و ترکیه قرار دارد. دریاچه‌ای طبیعی است ...

اطلاعات | نقشه
سه گنبد

سه گنبد

در جنوب شرقی شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی ایران، برجی دوار و تاریخی با نام سه‌گنبد وجود دارد که یکی از بناهای باقی مانده از دوران سلجوقی است و به شکل استوانه با دو نوع مصالح سنگ و آجر ساخته شده است. در حال حاضر به علت گسترش شهر در داخل شهر قرار گرفته است. برخی در وجه تسمیه آن ...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشا...

پیست اسکی خوشاکو یکی از مناطق خوش آب و هوای کشور میباشد که بسیار مستعد و کم‌نظیر است و در فصل زمستان به دلیل موقعیت طبیعی و آب و هوایی همچنین بارش مناسب برف، شرایط مناسبی برای پیست اسکی در این منطقه به وجود آمده است. و سالانه گردشگران و ورزشکاران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌ن...

اطلاعات | نقشه
کلیسای ننه مریم ( شرق آشور )

کلیسای ننه مری...

کلیسای ننه مریم، کلیسای شرق آشور هم نامیده می‌شود و از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان به شمار می‌آید. کلیسای مریم‌مقدس به نام اصلی کلیسای مادر خدا و یا کلیسای سن استواتساتسین از جمله بناهای تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. کلیسای مریم مقدس در ارومی...

اطلاعات | نقشه
سنگ‌نوشته کیله شین ( کله شین )

سنگ‌نوشته کیله...

سنگ‌نوشته کِله‌شین کتیبه ایست که در نزدیکی روستای کله‌شین در شمال شرق عراق در حدود ۲۰۰ متری از مرز ایران کشف شده است. تاریخ نگارش این متن را حدود ۸۰۰ پیش از میلاد دانسته‌اند. کیله شین به معنای سنگ قبر کبود است. این سنگ در سر راه رواندوز به اشنویه در وسط گردنه‌ی کوهی که اشنویه را از ...

اطلاعات | نقشه
مسجد سردار

مسجد سردار

مسجد سردار در خیابان امام شهرستان ارومیه و در امتداد بافت قدیمی شهر که به راسته غلام‌خان معروف است قرار دارد .که از آثار دوره قاجاریه می‌باشد .این مسجد400 الی 500 متر با مسجد جامع فاصله دارد و در عهد قاجاریه توسط عبدالصمدخان پدر آقاخان، جد اعظم عظیم السلطنه سردار بنا نهاده شد. وی درس...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع اروم...

مسجد جامع ارومیه از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه میباشد که در خیابان اقبال و در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است. مسجد و تزئینات داخلی آن طوری است که امکان ندارد مسلمانی وارد آن شود و بدون عبادت و راز و نیاز از آن خارج شود در واقع این مسجد چنا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
دلمه برگ مو

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو که در اکثر استان‌های کشورمان به شیوه یکسان با اندکی تغییرات مختص همان استان پخته می‌شود ، یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان غربی می‌باشد. مواد لازم: گوشت چرخ کرده : ۲ پیاله - پیاز رنده شده مقداری - لپه نیم پز شده ۵/۲ تا ۳ پیاله - تره و مرزه خشک شده ۲ تا ۵/۲ پیاله (میتوا...

اطلاعات
خورشت کنگر ( کنگر خورشه )

خورشت کنگر ( ک...

خورش کنگر یک نوع از دهها خورش‌های اصیل ایرانی است. در طبخ این خورش از کنگر پیاز سرخ شده گوشت قرمز رب گوجه فرنگی گوجه فرنگی رنده شده نعنا و جعفری آب غوره و ادویه جات استفاده می‌شود. بعضی‌ها در طبخ خورش قیمه از کنگر هم استفاده می‌کنند. مواد لازم : یک کیلو کنگر - یک کیلو گوشت ران یا...

اطلاعات
آش دوغ

آش دوغ

آش دوغ یکی از غذاهای محلی و بسیار لذیذ استان آذربایجان غربی می‌باشد. مواد لازم: نخود 250 گرم - تره جعفری و شوید 700 گرم - برنج 1 پیمانه - دوغ گازدار 2 لیتر - نمک ، فلفل ، سیر تازه خرد شده به مقدار لازم طرز تهیه: نخود‌ها را از شب قبل در ظرف بزرگی اب خیس کنید و تا روز بعد چند بار...

اطلاعات
آش بلغور ( یارما شورباسه )

آش بلغور ( یار...

مواد لازم: سیب زمینی : یک عدد متوسط - فلفل دلمه ای کوچک: یک عدد - گوجه فرنگی: یک عدد - بلغور: یک پیمانه - لوبیا قرمز پخته: یک پیمانه - پیاز: یک عدد - رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری - نعنا خشک: یک قاشق غذاخوری - نمک، فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم - لیمو ترش تازه: به مقدار لازم بلغو...

اطلاعات
لباس محلی آذربایجان غربی

لباس محلی آذرب...

استان آذربایجان غربی به دلیل در برگرفتن دو قوم بزرگ آذری و کرد و هم چنین ایل‌ها و عشایر متعدد دارای انواع مختلف لباس‌های محلی است. با گسترش شهر نشینی و صنعتی شدن جوامع مختلف استفاده از لباس‌های محلی کم کم منسوخ شده ولی هنوز هم در شهرهای کوچک و روستاها از لباس‌های سنتی استفاده می‌شود. ...

اطلاعات
زبان و گویش مردم آذربایجان غربی

زبان و گویش مر...

در آذربایجان غربی زبان‌های ترکی و آذری و کردی ، زبان‌های اصلی را تشکیل می‌دهند و اقلیتها به زبان‌های آشوری و ارمنی و کلیمی تکلم می‌نمایند . الف ) زبان ترکی آذری : ریشه این زبان مربوط به مادهاست که در اثر گذشت زمان تحت تاثیر زبان‌های فارسی ، عربی و ترکی قرار گرفته است . زبان مادی که ا...

اطلاعات
موسیقی آذربایجان غربی

موسیقی آذربایج...

وجه تمایز موسیقی این استان از استان‌های دیگر بدیهه خوانی است . استان آذربایجان غربی به تبع تنوع و ترکیب قومی خود ، دارای انواع مختلف موسیقی بومی نیز هست . موسیقی آذربایجان را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد : عاشیق‌ها ، ترانه ملی و مقامی ، موسیقی عزا و مذهبی ، موسیقی کار و تلاش و موسیقی...

اطلاعات
گوزلمه

گوزلمه

گوزلمه یکی از غذاهای محلی ارومیه می‌باشد. «گوزلمه» یا جوزلمه (با لهجه محلی) به معنای «منتظرنشو» است. یعنی غذایی که نیاز به انتظار زیاد ندارد و زود آماده می‌شود. ماست ۳ پیمانه تخم مرغ ۴ عدد سیر ۴ حبه روغن کافی برای سرخ کردن تخم مرغ نمک به میزان لازم. طرز تهیه: ۱. اول تخم مرغ ...

اطلاعات
مشاهده تمامی آداب و رسوم
فرش آذربایجان غربی

فرش آذربایجان ...

فرش دستباف آذربایجان غربی با توجه به قدمت آن جایگاه ویژه ای در میان فرش‌های دستباف تولید شده در سطح کشور دارد. در اغلب شهرستان‌های استان به ویژه ارومیه، خوی، تکاب، میاندوآب، بوکان، شاهین‌دژ و مهاباد صنعت فرش‌بافی به طور گسترده رواج دارد. در این میان فرش ریزماهی خوی و افشار آهنین تکاب ...

اطلاعات
رودوزی

رودوزی

رودوزی هنر آراستن سطح پارچه با استفاده از نخ‌های الوان یا اشیاء الوان با کمک سوزن یا قلاب می‌باشد . بشر بعد از به وجود آمدن پارچه که حفاظی در برابر سرما و یا گرما و سای نیازهای ابتدایی بود ، مانند هر وسیله دیگری ، آن را از حالت ساده در آورده و به تزیین و تجمل آن پرداخته است که به مقتضای...

اطلاعات
ظریف کاری روی چوب ارومیه

ظریف کاری روی ...

ریزه کاری چوب از جمله صنایع دستی پررونق شهرهای ارومیه و سنندج بوده و اساس آن روکش کردن قطعات چوبی آماده شده براساس طرح مورد نظر است. اگر این محصولات توسط چوب گردو ، سنجد، گلابی، سرو، صنوبر،تبریزی و بروش بریدن چوب در قطعات نازک و کنار هم چسباندن آنها تولید می‌شوند. انواع جعبه سیگار، دس...

اطلاعات
معرق کاری ارومیه

معرق کاری اروم...

هنر معرق یا ساخت و نصب کاشی‌ها سابقه دیرینه ای در ایران دارد معرق کاری کاشی در قرن‌ها در دوره سلجوقی و بعدها در دوره صفوی و قرنهای 9 و 10 هجری به اوج و کمال خود رسید. معرق کاری روی چوب عبارتست از ایجاد نقوش و طرحهای مختلف که از کنار هم قراردادن چوب در کنار یکدیگر بوجود می‌آید و بر دو ن...

اطلاعات
منبت کاری ارومیه

منبت کاری اروم...

معمولا“هنرمندان منبت کاردر این منطقه برای خلق یک اثر چوبی اغلب از چوب گردو استفاده می‌کنند. بیشتر منبت کاران ارومیه چوب مورد نیاز خود را در پاییز و زمستان یعنی زمان برش درختان از سنندج خریداری می‌کنند زیرا که چوبهای منطقه‌ی سنندج خوش رنگ و خوش جنس هستند. منبت کاران برای ساخت فرآورده‌ها...

اطلاعات
نقل ارومیه

نقل ارومیه

نقل بیدمشک، نقل گردویی پر مغز، نقل زعفرانی، نقل بادامی و نقل پسته‌ای از انواع نقل‌های تولیدی در ارومیه و اصلی‌ترین سوغات نقل بیدمشک است. بیدمشک دارای خاصیت درمان کم خونی، سرگیجه و تقویت قلب است. عرق بیدمشک علاوه برخاصیت پزشکی برای تهیه شربت، شیرینی و خوشبو و خوش طعم کردن شربت‌های گوناگ...

اطلاعات
حلوای ارومیه

حلوای ارومیه

حلوای هویج و حلوای گردو از جمله مشهورترین سوغاتی‌های ارومیه می‌باشند که دسر بسیار خوشمزه ای نیز هستند که برای صبحانه و افطار مناسبند. حلوای گردو از تنقلات اصلی مردم آذربایجان‌غربی، در 10 کارگاه بزرگ حلواپزی ارومیه و تعدادی از کارگاه‌های کوچک تهیه می‌شود برای تهیه حلوای گردویی ابتدا ...

اطلاعات
آیین‌ها و مراسم ازدواج در آذربایجان غربی

آیین‌ها و مراس...

از آنجایی که در جامعه ما ازدواج به تبع از تمامی جوامع بشری ،‌آیینی کهن و دیرینه بوده و از طرفی سنتی دینی و مذهبی نیز هست، لذا باید تاریخ و قدمتی هم پای با شکل‌گیری اولین هسته‌های زندگی گروهی و دسته جمعی انسان‌ها داشته باشد. رقص و پایکوبی دسته جمعی که هم اکنون با گذشت سالیان دراز و تغی...

اطلاعات
مشاهده تمامی محصولات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب