توضیحات

ویرایش
تالاب قوریگل در 18 کیلومترى شمال باخترى بستان ‎آباد تبریز قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1890 متر است. دریاچه و آب راکد قوری گل، در کنار جاده ترانزیتی تبریز- بستان آباد در فاصله 45 کیلومتری شرق تبریز و 15 کیلومتری غرب بستان آباد، در میان کوهها و ارتفاعات شرقی گردنه شبلی در یک گودی واقع شده است.
این دریاچه در میان مردم محل به نام قوری گل (استخر خشک) معروف است اما بعضی آن را دوری گول (استخر آب زلال) و برخی قویل گول (استخر و گودال ژرف و عمیق) می‌نامند.
شاید این نام مصداق بیشتری داشته باشد .
درازا و پهنای قوری گل، 4 کیلومتر و مساحت آن 16 کیلومتر مربع است و ژرفای این دریاچه - که تمام سال آب دارد- در عمیق‌ترین نقطه به 13 متر می‌رسد. آب این دریاچه شیرین و در صورت تصفیه قابل شرب می‌باشد.
در حال حاضر این آب دارای آبیاری کشتزارهای روستاهای پیرامون دریاچه یعنی روستاهای ارشتناب، رامناب و یوسف آباد، به مصرف می‌رسد.
اطراف دریاچه را مرتع، چمنزارها، مزارع و کشتزارهای متعددی فراگرفته و به علت وجود هوای مطبوع در تابستانها، یکی از مراکز استراحت و تفریح مردم تبریز ...مشاهده کامل متن می‌باشد.
قوری گل که امروز در ردیف آبهای راکد آذربایجان است، دارای قدمتی تاریخی می‌باشد . تالاب قوری گل یکی از منابع زیست محیطی بسیار مهم استان می‌باشد که به عنوان یکی از تالابهای بین المللی حفاظت شده کشور به ثبت رسیده است .
این تالاب برای بسیاری از پرندگان مهاجر از نظر زیستگاهی حائزاهمیت بین المللی است . لذا حفاظت از آن به عنوان یک هدف اصلی امری اجتناب ناپذیر مدنظر قرار گرفته است.
دریاچه قوری گل باتوجه به دارابودن قابلیتهای مختلف می‌تواند دربرگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی ، آموزش ، تحقیقات واکوتوریسم باشد.
البته برای استفاده بهینه از شرایط طبیعی و نیز گردشگری ، تفرجگاهی در جنب این تالاب احداث شده ودر خدمت مسافران است تالاب قوری گل جزو تالاب‌های بین المللی ثبت شده درکنوانسیون رامسر می‌باشد که برای شماری از پرندگان مهاجرآبزی و حمایت شده از نظر زیستگاهی حایز اهمیت ملی و بین المللی است.
تالاب قوری گل سه دهه قبل به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده ودرسال 73به عنوان منطقه شکار ممنوع تصویب شده است. تالاب بین المللی قوری گل دردهه‌های قبل محل عبور و زیستگاه قوچ و میش ارمنی به عنوان یکی ازگونه‌های نادر بوده ولی به دلیل توسعه شهری و ایجاد صنایع، این ویژگی از دست رفته است.
ازحیات وحش تالاب قوری گل در زمان حاضرمی توان به پستاندارانی چون “جربیل ایرانی” ، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمورسنگی اشاره کرد. حدود 92گونه پرنده نیز در تالاب بین المللی قوری گل شناسایی شده که می‌توان از اردک سرسفید، اردک مرمری، اردک بلوطی به عنوان برخی از آنها یاد کرد که در ردیف گونه‌های جانوری درحال تهدید به انقراض تلقی می‌شوند.
همچنین بیش از280گونه گیاهی در تالاب بین المللی قوری گل تشخیص داده شده که 89درصد آن درحوزه تالاب روییده و بقیه را گیاهان آبزی و نیمه آبزی تالاب و حوزه بلافصل آن تشکیل می‌دهند.
گیاهان غوطه وردرآب تالاب به عنوان یکی ازجذاب‌ترین بخش‌ها نیزشامل گونه هایی چون بارهنگ آبی، آلاله آبی، قوشاب شانه ای، انواع جلبک وفیتوپلانکتون می‌باشند.
اهمیت تالاب بین المللی قوری گل از منظر گردشگری طبیعت به اندازه ای واضح است که دراوایل سال1384طرح اولیه “ تعیین مناطق گردشگری” آن تدوین شد. دراین طرح تصریح شده است: با توجه به چشم انداز زیبای طبیعت تالاب در صورت فراهم ساختن زیر ساخت‌های مناسب تقاضا برای تفرج درمنطقه به طور فزاینده ای افزایش خواهد یافت.
شناسایی 280گونه آبزی درحوزه آبریز، 111گونه جانور شامل 92نوع پرنده و 19 نوع خزنده و یک گونه ماهی کپور، امکان پذیرنبودن اسکی روی یخ و شنا و قایقرانی برروی تالاب به دلیل شرایط خاص اقلیمی ازجمله مواردی است که درطرح اولیه گردشگری قوریگل مورد اشاره قرارگرفته است.
براساس مطالعات علمی انجام شده درسطح جهان، نزدیک به 20فایده وکارکرد مثبت برای تالاب‌ها درتداوم حیات بشری، شناسایی شده است.
تغذیه و تخلیه آب‌های زیرزمینی، حفاظت در برابر نیروهای طبیعی، حفظ خط ساحلی و کنترل فرسایش ، بهره برداری تجاری، حفاظت از حیات وحش به عنوان برخی ازفواید تالاب‌ها به عنوان ثروت طبیعی خدادادی است.
علاوه براین تالاب‌ها درتنظیم جریان آب وکنترل سیلاب، جلوگیری ازنفوذ آب شوربه سفره‌های آب زیرزمینی، پاکسازی مواد سمی، عمل به عنوان بادشکن ، جذب وکاهش کربن وحفظ تنوع زیستی، نقش حیاتی دارند.

منبع:
http://fa.wikipedia.org
http://tabriz.irib.ir/
http://www.doe.ir
تالاب قوریگل

تالاب قوریگل

تالاب قوریگل در 18 کیلومترى شمال باخترى بستان ‎آباد تبریز قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1890 متر است. دریاچه و آب راکد قوری گل، در کنار جاده ترانزیتی تبریز- بستان آباد در فاصله 45 کیلومتری شرق تبریز و 15 کیلومتری غرب بستان آباد، در میان کوهها و ارتفاعات شرقی گردنه شبلی در یک گودی وا...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی سهند

پیست اسکی سهند

پیست اسکی سهند از جاذبه‌های تفریحی آذربایجان شرقی می‌باشد این پیست در 39کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز است و حدود 40 دقیقه از این شهر دورتر است و از پلیس راه تبریز - تهران حدودا 27 کیلومتر فاصله دارد . علاقه مندان به اسکی در فصل زمستان از این منطقه استفاده می‌کنند و به ورزش و تفریح می‌...

اطلاعات | نقشه
دره سعیدآباد

دره سعیدآباد

سعیدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سعید آباد بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. دره سعیدآباد یکی از مناطق ییلاقی استان آذربایجان شرقی است که در 2 کیلومتری جاده ترانزیتی تهران- تبریز قرار دارد . رودخانه سیدآوا چای از این دره عبور می‌کند، پوشش گیاهی...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده قوری گل

منطقه حفاظت شد...

این منطقه در سال 1354 به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و در سال 1373 جزء مناطق شکار ممنوع بوده و در سال 1390 بدلیل اهمیت اکولوژیکی به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافته است که این محدوده شامل بستر تالاب و ارتفاعات جنوب شرقی و شمال شرقی بوده که جزو حوضه آبریز دریاچه مح...

اطلاعات | نقشه
آبگرم معدنی بستان آباد

آبگرم معدنی بس...

مجتمع آبگرم معدنی بستان آباد در محل قدیمی آن که تا نیم قرن پیش گنبدی از آجر و سنگ ایجاد شده و نسبت آن را به میرزا نایب السلطنه فرزند فتحعلی شاه که در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن به عنوان حمام استفاده می‌کرده است، می‌دهند، احداث و در طول سال پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب