توضیحات

ویرایش
کلیسای موجومبار که به کلیسای " سنت هریپ سیمه " شهرت دارد در روستای موجومبار حدود 35 کیلومتری شمال تبریز و حدود 39 کیلومتری مرند، در درهٔ سرسبز ساری چای، در آبادی موجومبار، که تابع رودقات شهرستان مرند است، قرار دارد.
در گذرگاه راه تبریز به مرند، در حدود سی کیلومتری تبریز، راه آسفالته ای وجود دارد که به طرف شمال کشیده شده و راهی خاکی از آن جدا می‌شود که پس از گذشتن از میان دشت و تپه ماهورها به روستای کهنسال و تاریخی موجومبار می‌پیوندد.
روستای موجومبار تا اندازه ای ویران و فراموش شده، , ولی وجود کلیسای دیدنی هریپ سیمه به این آبادی ارزش و اعتباری ویژه بخشیده است.
خانه‌های روستا بر فراز تپه، برروی هم و به گونهٔ پلکانی و از مصالحی چون خشت، گِل و سنگ لاشه ساخته شده اند. ساختمان کلیسا نسبت به جای خانه‌ها در پایین‌ترین سطح ساخته شده و از نظر اندازه، در سنجش با آنها، ساختمانی بزرگ و باشکوه به نظر می‌رسد.
این کلیسا از گذشته تاکنون نام‌های سنت هریپسیمهٔ مقدس، سورپ هریپسیمه، موژومبار و موجومبار را به خود گرفته است.
نام این کلیسا شاید از نام هریپسیمه، دختر آشوت ...مشاهده کامل متن باگرادونی، پادشاه ارمنستان گرفته شده است که در سال 875 میلادی به درخواست زاکاریا زاگستی، جاثلیق ارمنی ها، امیران ارمنی او را به پادشاهی ارمنستان برگزیدند.
دربارهٔ تاریخ ساختمان کلیسا نظریه‌های زیادی وجود دارد , پژوهشگران تاریخ ساختمان آن را سدهٔ نهم تا سیزدهم میلادی دانسته اند.
نصرت الله مشکوتی، نویسندهٔ کتاب فهرست بناهای تاریخی و مکان‌های باستانی ایران، تاریخ بنای ساختمان اصلی کلیسا را سدهٔ نهم میلادی دانسته است، اما پژوهشگران دیگر تاریخ ساختمان آن را دوران ایلخانی؛ یعنی، سدهٔ سیزدهم ـ چهاردهم میلادی می‌دانند.
در کتاب دیوان تاریخچهٔ ارامنه در آذربایجان نوشتهٔ نورایر مامیان، دربارهٔ پیشینهٔ ساختمان این کلیسا آمده است: وجود سنگ‌های رگ نخست ساختمان کلیسا نشانگر آن است که ساختمان نخستین کلیسا در حدود هشتصد سال پیش ساخته شده است و بعدها، که رو به ویرانی گذارده، نوسازی شده و سنگ‌های ساختمان نخستین برای زیر ساختمان کلیسا به کار رفته است.
بر روی سنگ‌های زیر ساختمان، نقش‌های ناخوانایی وجود داشته و بر پایهٔ سنگ نوشته ای ساختمان سورپ هریپسیمه در سال 1691 میلادی به گونهٔ اساسی و دومین بار در سال1840 میلادی که در اثر زلزله یکی از دیوارهای آن فرو ریخته بود، تعمیر و بازسازی شده است.
استاد ورجاوند معتقد است که با توجه به غار کنده شده در تپهٔ کنار دیوار شمالی کلیسا، که همانندی بسیار به نیایشگاه‌های کهن دارد و همچنین با توجه به اینکه کلیسای سورپ هریپسیمه در آغاز زیارتگاه بوده و بعد به صورت کلیسا درآمده می‌توان گفت پیشینهٔ این محل، که جایگاهی مقدس و پیش از برآمدن آیین حضرت مسیح (ع) مورد ستایش بوده، کهن‌تر از تاریخ‌های یاد شده است.
این کلیسا به شیوهٔ بازیلیک ساخته شده و از نظر پلان و فضای درونی همانند کلیسای سرکیس مقدس خوی است. اندازه‌های بیرونی آن8/22 x 13متر و بلندی اش حدود 25/ 8 متر است که به گونهٔ مستطیل و با پوشش شیروانی دو سو و بدون گنبد ساخته شده است.
مصالح به کار رفته در ساختمان سنگ لاشه، ملات و آهک است، جز از دور درهای ورودی و نورگیرها و بالای پیرامون نمای بیرونی که با سنگ تراشیده کار شده. ورودی‌های ساختمان در گوشهٔ جنوبی و باختری کلیسا قرار دارند که سنگ کاری ساده و بدون تزیین دور آن شکل قاب مانندی به آن بخشیده است.
ورودی کلیسا مستطیل شکل است و نسبت به دیوار بیرونی ساختمان پس‌تر قرار گرفته اما نماسازی آن، که بر دیوار بیرونی نیزهست، دو ستون یا پایه است که بر فراز آن دوره ای به گونهٔ یک کمانِ دور تمامِ نعل اسبی قرار گرفته.
دیوار شمالی کلیسا در سنجش با دیوار نمای جنوبی آن دارای بلندی اندکی است زیرا بر فراز یک بلندی ساخته شده.
درون کلیسا مستطیل شکلی است به درازای 80/19و پهنای 58/10 متر که به کمک چهار ستون میانی و جرزهای پیوسته به دیوارها به یک ناو یا نِف پهن در میانه و دو ناوپهلویی تقسیم شده و در نتیجه در سوی درازا، در دو سو، سه کمان نعل اسبی پدید آمده است.
محراب کلیسا در خاور آن قرار گرفته و به گونهٔ نیم دایره است. جای محراب چهار پله بالاتر از کف کلیسا قرار دارد و دیوار گرداگرد و سقف آن به گونهٔ هنرمندانه ای با طرح نیم دایرهٔ محراب یکسان شده است.
در دو سوی محراب و هم سطح با کف اصلی، دو اتاق کوچک قرار دارد که نعل درگاه و نگهدارنده‌های آن و کف درگاه همه از سنگ تراش است. ستون‌های چهارگانهٔ سنگی درون ساختمان دارای طرحی دوازده گوشه است.
این ستون‌ها بدون سرستون و تنها در جایی که پایهٔ کمان آغاز می‌شود در خاور و باختر دارای لبه ای برآمده اند. تمامی ستون‌ها و جرزهای روی دیوارها و دورهٔ کمان‌ها به کمک سنگ‌های تراش مستطیل شکل خاکستری گرایسته به سیاه پوشیده شده.
درصورتی که دیوارهای اصلی و سقف ساختمان با سنگ لاشه ساخته شده است.
شش نورگیر در درون ساختمان جاسازی شده اند که در بالای دیوارهای باختری و خاوری و دیوار جنوبی و یکی نیز در میانهٔ سقف کلیسا به فضای درونی ساختمان نور ملایمی می‌بخشند.
پیرامون نورگیرها با سنگ‌های تراش آراسته شده و جز آن هیچ گونه آرایشی در درون کلیسا و نمای بیرونی آن دیده نمی‌شود, با این حال، فضای درونی از یک حالت ویژه و الهام بخش و آرام برخوردار است.
در میان جرزهای سنگی پیوسته و دیوار شمالی کلیسا، گودالی چهارگوش قرار دارد که در گذشته به گونهٔ دری تا پایین گشوده بوده اما بعدها نیمی از آن را بسته اند.
درون این دریچه به محوطه ای به درازای هشت متر و پهنای 25/4متر راه دارد. این محوطه، که همانند غار یا سردابه ای است، در درون تپه کَنده شده و دیوارهای سنگی و شنی آن به گونهٔ طبیعی و بدون پوشش نگه داشته شده است.
سقف سردابه به گونهٔ هلالی کَنده شده و دربارهٔ کاربرد آن می‌توان گفت به شکل کلیِ بیشتر مهرابه‌ها همانندی دارد.
کلیسای سنت هریپسیمه در دامنهٔ تپه ای، در سراشیبی و پشت دهنده بر آن به گونه ای استادانه ساخته شده و با طبیعت پیرامون خود آمیخته است و روی هم رفته ساختمانی بسیار گیرا و دل نشین است که آن را در دامنه ساخته اند و از هر سو خانه‌های روستاییان آن را در بر گرفته و مجموعه ای زیبا از طبیعت را پدید آورده است.
کلیسای ویرانهٔ دیگری بر فراز تپه‌های چیره بر کلیسای هریپسیمه وجود دارد که از سده‌های هفدهم و هجدهم میلادی برجاست و به نام آنِرِوویتبه معنی نامرئیِ مقدس نامور است.در بیرون این ساختمان، شماری سنگ گور با نقش صلیب وجود دارد که نشانگر ارزش و اهمیت این مکان مقدس در روزگار آبادنی آن است

منبع:
http://www.eachto.org/main/index.php
http://www.paymanonline.com
http://fa.wikipedia.org
کلیسای موجومبار(سنت هریپ سیمه)

کلیسای موجومبا...

کلیسای موجومبار که به کلیسای " سنت هریپ سیمه " شهرت دارد در روستای موجومبار حدود 35 کیلومتری شمال تبریز و حدود 39 کیلومتری مرند، در درهٔ سرسبز ساری چای، در آبادی موجومبار، که تابع رودقات شهرستان مرند است، قرار دارد. در گذرگاه راه تبریز به مرند، در حدود سی کیلومتری تبریز، راه آسفالته ا...

اطلاعات | نقشه
روستا و آبشار عیش آباد

روستا و آبشار ...

روستای عیش آباد از روستاهای استان آذربایجان شرقی است ,این روستا در دهستان میشاب , ۱۹ کیلومتری شهرستان مرند در دامنه کوه میشاب واقع است. عیش‌آباد در گویش بومی، ایش‌اوبا گفته می‌شود.مردمان این روستا اکثرا کشاورز هستند و یا به دامداری مشغول هستند. این روستا باصفا وزیباست، همه جای روستا...

اطلاعات | نقشه
کول‌تپه هادیشهر

کول‌تپه هادیشه...

کول تپه در هادیشهر (علمدار –گرگر ) برای اولین بار در سال 1346 مورد شناسایی وبررسی قرار گرفته است . کول تپه دارای آثار وبقایای استقراری از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران اسلامی است. این محوطه با ابعاد حدود 150× 150 به ارتفاع 15 متر یکی از محوطه‌های باستانی مهم منطقه بشمار می‌رود. د...

اطلاعات | نقشه
روستای زنوزق

روستای زنوزق

زنوزق روستایی پلکانی در ۳۰ کیلومتری شمال غربی استان آذربایجان شرقی و در دهستان زنوزق، بخش مرکزی ،شهرستان مرند واقع شده‌است که مانند ماسوله پلکانیست، مانند ابیانه، سنتی، مهربان و غرق در رنگ است و محصور در بین کوههای بلند مانند پالنگان است. روستای زنوزق از نظر تقسیمات کشوری مرکز دهستان ...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی پیام

پیست اسکی پیام

پیست اسکی پیام در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی واقع است، این پیست از لحاظ موقعیت جغرافیایی و منطقه ای در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد برای جذب علاقمندان به ورزشهای زمستانی و طبیعت گردان می‌باشد. پیام منطقه ای روستایی را شامل می‌شود که در بخش ...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع مرند

مسجد جامع مرند

مسجد جامع مرند از بناهای تاریخی و ارزشمند مرند است که در مرکز شهر مرند واقع شده است. مسجد جامع مرند در روزگار ساسانی آتشکده معروفی بوده که با سکونت ارامنه در این منطقه کلیسا شده و در قرن سوم هجری قمری با گرویدن مردم به دین اسلام آتشکده و کلیسا به مسجد تبدیل شده است. طبق کتیبه محراب مس...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای پیام

کاروانسرای پیا...

این کاروانسرا به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری تبریز به مرند و در حقیقت مسیر ایران به اروپا و مورد توجه بودن گردشگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند یکی از مهمترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می‌رفت که به عنوان بزرگترین کاروانسرای شمال غرب کشور...

اطلاعات | نقشه
منطقه توریستی زنوز و سد زنوز

منطقه توریستی ...

شهر زنوز از توابع شهرستان مرند که امروزه با صنعت سرامیک و کارخانه کائولن شوئی (خاک چینی ) بسیار اعلا و درجه یک و سیب درختی خوش رنگ و خوش طعم و مردمان فرهنگ دوست و دانش پرورش مشهور و معروف است . بخش زنوز کوهستانی‌ترین منطقه شهری از شهرستان مرند است که ارتفاعش از سطح دریا 1700 متر میباش...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
سفالگرى و سرامیک‌سازى زنوز

سفالگرى و سرام...

محصولات سرامیک استان در چند کارگاه در شهر زنوز و تبریز تولید می‌شود. استادکاران سرامیک زنوز از نوع خاک مرغوب ( کائولن یا خاک چینی) استفاده می‌کنند. علاوه بر کارگاه‌های سرامیک سازی زنوز، در کوزه کنان شبستر هم صنعت سفالگری دارای سابقه ای بس طولانی است و تولیدات سفال آن در سراسر آذربایجان ...

اطلاعات
سفال زنوز

سفال زنوز

در بین صنایع دستی زنوز سرامیک سازی بیش از صنایع دیگر دارای اهمیت می‌باشد و سابقه طولانی دارد ظروف کارگاهها به همان شکل سابق ساخته می‌شود و در سالهای اخیر نیز با توسعه راه‌های ارتباطی اکثر روستاها و دسترسی آنان به شهرها و توسعه ظروف پلاستیکی و ارزانی انها سبب شده است میزان تولید کارگاهها...

اطلاعات
سیب زنوز

سیب زنوز

شهر زنوز یکی از معدود باغ شهرهای ایران است که بیشتر مردم ایران آن را با نام سیب (سیب زنوز) همراه می‌دانند. سیب تولیدی این شهر به اعتقاد کارشناسان می‌تواند به عنوان نمادی دائمی محسوب شده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این منطقه از آذربایجان جذب کند. سیب زنوز از نظر کیفیت و کمیت مق...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب