توضیحات

ویرایش

آتشکده ساسانی نطنز، آتشکده ای چهار طاقی و مربوط به دوره ساسانیان است که در شهرستان نطنز، خیابان مالک اشتر و در ضلع شرقی مسجد جامع ، کوی مسجد جامع، محله قصبه واقع شده است.
این آتشکده که در بافت قدیمی نطنز واقع شده یکی از مهمترین محورها‌ی گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود و در راستای مسجد جامع، حسینیه تاریخی، گذر تاریخی و بازار نطنز قرار گرفته است و حفظ این اثر تاریخی به عنوان یکی از جاذبه‌های نطنز بسیار ضروری است.
آتشکده ساسانی در حال حاضر توسط خانه‌های خالی از سکنه اطراف احاطه شده و چون مسئولین مربوطه در آن را برای هر کسی باز نمی‌کنند ، راه رسیدن به آن دشوار و از داخل باغها است .
البته از روی بام خانه‌ها میتوان فقط به قسمت بالایی آن نزدیک شد . از بالای بام مسجد جامع و همچنین از کنار مسجد به راحتی میتوان بقایای گنبد فرو ریخته آن را دید .
کهنسالان محل به نقل از پیشینیان اظهار داشته اند که در داخل محوطه آتشکده آثار قبوری وجود داشته که مالکین زمین‌های اطراف آنها را محو نموده اند . پس بعید نیست که از این مکان در دوران آل بویه به عنوان آرامگاه استفاده شده باشد .در سال ۱۳۲۰ هنگام نوسازی خانه شخصی به نام حاج جعفر مهربانی واقع در جنوب آتشکده ، چاهی در حیاط حفر شد .
این چاه به کانال زیر زمینی که ابتدا و انتهایش نامعلوم بود برخورد کرد و در گود برداری حیاط نیز به گودالی با پوشش گچ مواجه گردیدند که مجددا آن را با خاک پر کردند .

تنها ستون‌های 4 گانه و طاق جنوبی و اندکی از لبه گنبد این آتشکده باستانی برجا مانده و سه طاق دیگر و سقف آتشکده بر اثر عدم رسیدگی سقوط کرده است. در حال حاضر دو جرز شمالی بصورت منفرد و دو جرز جنوبی همراه با یک تاق قرار دارند .
بخش جنوبی بنا به دیوار خانه‌های مجاور چسبیده است و در دیوار غربی آن هنوز آثار در یکی از منازل که به آن متصل بوده دیده می‌شود . بخش شمالی و غربی اما بصورت آزاد مانده و توسط باغ و زمین کشاورزی احاطه شده است .
چهارتاقی محوطه ای در حدود ۱۲۲ متر را اشغال کرده است . از چهارتاق ، چهار جرز آن بر روی دو سکو ، که یکی بر فراز دیگری ساخته شده دیده می‌شود .
ارتفاع مجموع دو سکو ۱۵/۲ متر و ابعاد حرزها ۶۷/۲ در ۷۸/۲ می‌باشد که هر کدام پس نشستگی به ابعاد ۶۷ سانتیمتر دارد و بر روی آن در قسمت ساقه گنبد ، گوشواره قرار گرفته است.
سالم‌ترین قسمت بنا ضلع جنوبی آن است که در آنجا دو گوشواره از چهارتاق ، و یکی از تاقهای چهارگانه باقی مانده است .مصالح به کار رفته در این بنا از قلوه سنگ رودخانه ای و ملات گچ و خاک می‌باشد .
برای کلاف کشی تاق‌ها الوار چوبی به کار رفته و از اندود گچ و کاهگل در پوشش بنا استفاده گردیده است و از سنگ‌های رودخانه در اندازه‌های بزرگ و مختلف و گل و گچ ساخته‌شده و بر تخت گاهی به ارتفاع 2 متر قرارگرفته که اسکلت آن هنوز سالم و مشخص‌کننده قدمت بناست و سطح داخلی بنا دارای پوشش گچی بوده و برخی ستون‌ها نیز دارای پوششی خاص از گچ و گل است.
آثار موریانه حاکی از حمله آنها به الوارها است که با از میان رفتن الوارها ، بر اثر تکان زلزله گنبد تخریب شده است .
بر روی لایه نازکی از گچ آثار رنگ آمیزی وجود دارد . در زیر این لایه گچی اندود کلفتی از کاهگل وجود دارد و کاه درون اندود را موریانه خورده است .
احتمالا این آثار رنگ آمیزی متعلق به دوره‌های بعدی بوده که آتشکده کاربرد اولیه خود را از دست داده بوده است . در واقع شاید بتوان گفت مربوط به زمانی است که مسجد دوره آل بویه در نزدیکی آن ساخته شد .
نزدیک بودن آتشکده و مسجد حاکی از آن است که مسجد در اراضی آتشکده ساخته شده است .
این آتشکده تا مدت زمان مدیدی در فضای ملک خصوصی قرار داشت.
آتشکده ساسانی نطنز در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که جزو اولین آثارثبت شده ملی قرار دارد و یکی از آتشکده‌های چهارطاقی متعلق به دوره ساسانی است که ظرفیت‌های بالقوه ای برای جذب گردشگر دارد و نیازمند توجه بیشتر همگان می‌باشد.

منابع:
http://fa.wikipedia.org/wiki
http://www.farsnews.com
http://natanznews.ir/natanz/131
http://www.donyayesanat.com/content/view/1927/82/
http://www.yjc.ir/fa/news/4634867
http://www1.jamejamonline.ir
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/318039

ابیانه

ابیانه

در استان اصفهان ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز از در دامنه کوه کرکس روستایی زیبا منحصر به فرد و کهن واقع شده است به نام ابیانه. ابیانه نقطه ‏ای خوش منظره و خوش آب و هوا و دارای موقعیت طبیعی مساعدی است ،در گذشته به بیدستان معروف بوده است.این روستا را به اعتبار آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش با...

اطلاعات | نقشه
کوه کرکس

کوه کرکس

رشته کوه کرکس واقع در رشته کوه‌های ممتد مرکزی ایران و درغرب شهرستان نطنز در شمال اصفهان واقع گردیده است که از کوههای ایران مرکزی به شمار میرود و پهنه ای به وسعت 3400 کیلومترمربع را زیر پوشش قرار داده است که در جهت شمال غربی – جنوب شرقی امتداد یافته است. این رشته کوه در 100 کیلومتری شم...

اطلاعات | نقشه
گنبد باز شکاری نطنز

گنبد باز شکاری...

شاهکار معماری مشهور به ˈگنبد باز شکاری ˈ، اثری تاریخی از زمان شاه عباس صفوی است که بر تختگاهی دایره مانند از سنگ لاشه به قطر تقریبی 5/10 متر و بلندی حدود یک تا سه متر بنا شده است و در در ارتفاع دو هزار متری کرکس بر بلندترین نقطه کوه کرکس قرار گرفته است که به دلیل شهرت این گنبد به همین ...

اطلاعات | نقشه
آتشکده ساسانی نطنز

آتشکده ساسانی ...

آتشکده ساسانی نطنز، آتشکده ای چهار طاقی و مربوط به دوره ساسانیان است که در شهرستان نطنز، خیابان مالک اشتر و در ضلع شرقی مسجد جامع ، کوی مسجد جامع، محله قصبه واقع شده است. این آتشکده که در بافت قدیمی نطنز واقع شده یکی از مهمترین محورها‌ی گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود و در راستای مسج...

اطلاعات | نقشه
ارگ مورچه خورت

ارگ مورچه خورت

ارگ قدیمی مورچه خورت در فاصله‌ی 50 کیلومتری شمال اصفهان به صورت یک قلعه‌ی خشتی بزرگ با برج و باروهای بلند فضایی در حدود 15000 متر مربع را به خود اختصاص داده است . قلعه و ارگ قدیمی مورچه خورت درروستای مورچه خورت در 50 کیلومتری شمال اصفهان واقع است. قلعه مورچه خورت بنای بزرگی است و مرت...

اطلاعات | نقشه
دهکده گردشگری و تفریحی رایان

دهکده گردشگری ...

دهکده گردشگری و تفریحی رایان که در منطقه نمونه گردشگری واقع در 30 کیلومتری شهرستان نطنز و 100 کیلومتری مرکز استان اصفهان در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا در دامنه کوههای کرکس قرار گرفته که چشم اندازهای بی بدیل روستای تاریخی کشه و طرق رود مناظر طبیعی جذاب این نقطه را به یکی از زیباترین ...

اطلاعات | نقشه
آبشار طامه

آبشار طامه

روستای طامه با قدمتی چند هزار ساله در جنوب شهر نطنز واقع است و بدلیل واقع شدن در دامنه کوه سر به فلک کشیده کرکس از نقاط بسیار خوش آب و هوا، بی نظیر و ییلاقات درجه اول نطنز به شمار می‌آید. روستای طامه از سه طرف در محاصره کوههای زیبا و مرتفع واقع شده و دره ای پهناور با دامنه‌های پیچ در پ...

اطلاعات | نقشه
روستای هنجن

روستای هنجن

هنجن نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز است، این روستا در 20 کیلومتری شمال غربی نطنز و 150 کیلومتری اصفهان واقع شده است. هنجن از طریق آزادراه تهران - اصفهان و شهر نطنز با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است، مسیر منتهی به این روستا دره‌ای بسیار زیبا است. روستای زیبای هنجن در ارتفا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب