توضیحات

ویرایش
شهرستان فریدونشهر با توجه به موقعیت آب و هوایی و کوهستانی بودن ، وجود چشمه سارها و انواع گیاهان و گلهای زیبای وحشی در دامنه‌ها و کوهسارها ،‌هر بیننده ای را در فصل بهار و تابستان مجذوب می‌کند.
طبیعت زیبا و زاید الوصف شهرستان فریدونشهر هر ساله در ایام بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از مشتاقان به طبیعت است. طبیعت زیبا و آب و هوای چهار فصل فریدونشهر، این منطقه را به مقصدی برای گردش‌های یک روزه تبدیل کرده است.

آبشار پونه زار یا بیدنیانی یکی از زیباترین آبشارهای ایران و از شاخص‌ترین تفرجگاه‌های منطقه است که در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان فریدونشهر ، در نزدیکی روستای دربند (پس از روستای چغیورت) از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و دارای چندین سرچشمه خنک و گواراست.
مسیر دسترسی به آن در حدود 3 کیلومتر به صورت پیاده‌روی در شیب نسبتاً ملایم رو به پایین است. بعد از روستای چغیورت و با حدود نیم ساعت پیاده روی در نزدیکی روستای ...مشاهده کامل متن دربند واقع است.
نام قدیم این مسیر آخوره پایین و نام جاده بالاتر آخوره بالا بوده است.
ارتفاع آبشار پونه زار 70 متر است و در بالا دست آن ده‌ها چشمۀ زلال و گوارا و در پائین دست آن چندین پروژۀ پرورش ماهی قرار دارد. به دلیل آن که از چشمه‌های آن در پایین دست می‌باشد می‌توان از نزدیک این آبشار را مشاهده کرد.
بیشتر آبشارهای استان اصفهان در دو شهرستان فریدونشهر و سمیرم قرار دارند که با توجه به اطلاعات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، آبشار پونه زار شهرستان فریدونشهر با ۷۰ متر ارتفاع مرتفع‌ترین آبشار استان و ششمین ابشار مرتفع ایران است.
این آبشار بدلیل رویش پونه در آبراهه‌های آن به آبشار پونه زار و به زبان گرجی به بیدنیانی معروف است. دبی آب آن حدود یک هزار لیتر در ثانیه قرار گرفته که از برف کوه‌های زاگرس مرکزی تأمین می‌شود.

بسیاری از گلهای وحشی و دارویی ایران را می‌توان در کوه‌های این منطقه یافت. چشمه‌های پرآب این منطقه به سمت غرب سرازیر شده و در نهایت،سرچشمه‌های رود دز را تشکیل می‌دهند.
چشمه لنگان در این منطقه،از آبدهی بالایی برخوردار است و از آن،جهت تامین آب شرب مردم فریدونشهر استفاده می‌شود.
چشمه لپه نیز در حدود دو کیلومتری چشمه لنگان واقع است و خروج آب از این چشمه به طور متواتر است به طوری که مدت حدود یک ربع آب از زمین خارج شده و سپس جریان خروج آب قطع می‌شود.
آبشارهای این منطقه بیشتر بین شهرستان‌های داران و فریدونشهر و در بین چشمه سارها واقع اند.

جهت دسترسی به آبشار پونه زار، از مسیر شهرکرد ، جاده شیخ شبان ، روستای کمیشک ، سنیگرد ، اسکندری ، خویگان به شهر داران و از آن جا به طرف فریدون شهر حرکت می‌کنیم در مسیر روستا‌های برف انبار ، خمسلو ، خویگان ، صادقیه ، بیجگرد ، پادجان را پشت سر می‌گذاریم تا به فریدون شهر می‌رسیم که در ۱۷۰ کیلو متری شهرکرد و ۱۵۵کیلو متری شهر اصفهان قرار دارد پس از عبور از فریدون شهر به یک سه راهی می‌رسیم که سمت راست آن بطرف پونه زار و مسیر چشمه لنگان می‌رود یعنی اگر جاده را مستقیم ادامه دهیم به چشمه لنگان می‌رسیم ولی مسیرمان را به سمت روستای چغیورت تغییر مسیر می‌دهیم و از روستای چغیورت تا آبشار ۱۳ کیلو متر فاصله است که حدودا ۱۸۳کیلو متر تا شهرکرد آبشار فاصله دارد و ۲/۵ساعت زمان نیاز دارد .
در کنار جاده تابلو آبشار معلوم است و محلی برای پارک وسایل نقلیه در اطراف آن تهیه شده ، بعد از پارک کردن ماشین‌ها و گرفتن کوله بر پشت بعد از ۳ کیلو متر پیاده روی در شیب نسبتا ملایم رو به پائین بر روی سر چشمهای آبشار سوار می‌شویم بعد از لذت بردن از این همه چشمه که از تمام قسمت‌ها جاری است به سمت پائین به طرف دره در یک شیب تند و ریزشی در غرب آبشار به پائین حرکت می‌کنیم ، بعد از ۲۰۰متر طی مسیر به سمت پائین چشممان به زیبا‌ترین صحنه هائی که معمولا در خواب و خیال قابل تصور است می‌افتد و بعد از سیر و سیاحت و رفتن به سمت دهانه آبشار از مسیر سمت شرق دره در جاده پا کوب حرکت می‌کنیم تا به دو پرورش ماهی می‌رسیم سپس به سمت تاسیسات پرورش ماهی رفته و از جاده خاکی پروش ماهیها به سمت محل پارک ماشین‌ها بر می‌گردیم ، مسیر شیب تندی دارد ولی بی خطر و راحت است .

منابع:
http://pounezar.ir/2056
http://pounezar.ir/10592
http://www.wikipg.com/wiki
http://www.imna.ir/vdcfyxdyyw6djya.igiw.html
http://wiki.pakoob.com/index.php?title=%D9%BE%D9%88%D9%86%D9%87_%D8%B2%D8%A7%D8%B1
آبشار پونه زار

آبشار پونه زار

شهرستان فریدونشهر با توجه به موقعیت آب و هوایی و کوهستانی بودن ، وجود چشمه سارها و انواع گیاهان و گلهای زیبای وحشی در دامنه‌ها و کوهسارها ،‌هر بیننده ای را در فصل بهار و تابستان مجذوب می‌کند. طبیعت زیبا و زاید الوصف شهرستان فریدونشهر هر ساله در ایام بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از م...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی فریدون‌شهر

پیست اسکی فرید...

پیست اسکی فریدونشهر در ۱۸۰کیلومتری غرب استان اصفهان در منطقه‌ای کوهستانی و در پنج کیلومتری غرب شهر فریدونشهر واقع در ارتفاعات موسوم به گردنه روستای چغیورت استقرار یافته است. پیست اسکی فریدونشهرکه تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است و دارای شیب تند و منحصر به فرد حدود ۳۵درجه ...

اطلاعات | نقشه
دشت لاله‌های واژگون فریدونشهر

دشت لاله‌های و...

دشت لاله‌های واژگون یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران و یکی از 20 اثر طبیعی ملی ایران و مورد حمایت سازمان محیط زیست است. لاله واژگون گیاهی چند ساله با گلهای بسیار زیبا از خانواده سوسن است و برخلاف سایر گونه‌های لاله و سایر گل‌ها از ساقه به سوی زمین برگشته است و بدین سبب نامش را و...

اطلاعات | نقشه
چشمه لنگان

چشمه لنگان

شهرستان فریدونشهر واقع در 175 کیلو متری غرب استان اصفهان ، با ارتفاع حدود 2530 متر از سطح دریا و میانگین میزان بارندگی درحدود 550 میلی متر یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق استان و کشور می‌باشد. چشمهٔ لنگان در روستای سیبک از توابع دهستان چشمه لنگان بخش مرکزی شهرستان فریدونشهر در استان اصفهان و...

اطلاعات | نقشه
آبشار دورک

آبشار دورک

آبشار دورک فریدونشهر در موقعیت در استان اصفهان قرار دارد. آبشار دورک در نزدیکی روستای دورک از توابع پشتکوه فریدونشهر واقع شده و از یک دیواره بلند سنگی به به پایین سر ریز می‌شود. روستای دورک در کنار رودخانه آب گوکان (رودخانه دورک)، در فاصله حدود صد و چهل کیلومتر از شهرستان فریدونشهرقرا...

اطلاعات | نقشه
آبشار پشندگان

آبشار پشندگان

این آبشار در فاصله هفتاد و پنج کیلو متری جنوب فریدون شهر، در پائین دست روستای پشندگان واقع در دهستان پشتکوه فریدون شهر واقع شده است. ارتفاع آبشار پشندگان حدود چهل و پنج متر ی باشد که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روی صخره‌های پائین دست جلوه ای زیبا از قدرت آفریدگار را در این طبیع...

اطلاعات | نقشه
رشته کوه آخوره

رشته کوه آخوره

رشته کوه آخوره از مجموع کوه‌های هشتاد با ارتفاع سه هزار نهصد و چهار متر به همراه سفید کوه با ارتفاع سه هزار و پانصد و نود و نه متر در جنوب غربی آن، سیاه کوه با ارتفاع سه هزار و دویست و نود متر در جنوب آن، کوه کم ارتفاع ســیخه (زندان) در جنوب شــرقی آن، کوه ســـــنبله با ارتفاه سه هزار و...

اطلاعات | نقشه
رشته کوه فردان

رشته کوه فردان

فردان از کوه‌های مهم و مرتفع غرب استان اصفهان و شمال استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد. این کوه در جنوب غرب شهرستان فریدن قرار گرفته است. گردنه شادی و دره کمران و زمستانه در شمال شرق، این کوه را از شاهان کوه جدا می‌کند. همچنین دره سپستان فردان را از کوه ونیزان جدا می‌سازد. دره رودخان...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

آبشار پونه زار

آبشار پونه زار به ارتفاع تقریبی ۷۵ متر یکی از زیباترین آبشارهای ایران می‌باشد که بعد از روستای چغیورت(پشت کوه) و با حدود نیم ساعت پیاده روی در نزدیکی روستای دربند واقع است. نام قدیم این مسیر آخوره پایین و نام جاده بالاتر آخوره بالا بوده است. بسیاری از گل‌های وحشی و دارویی ایران را می‌توان در کوه‌های این منطقه یافت. چشمه‌های پر آب این منطقه به سمت غرب سرازیر شده و در نهایت، سرچشمه‌های رود دز را تشکیل می‌دهند. چشمه لنگان در این منطقه، از آبدهی بالایی برخوردار است و از آن، جهت تامین آب شرب مردم فریدونشهر استفاده می‌شود. چشمه لپه نیز در حدود دو کیلومتری چشمه لنگان واقع است و خروج آب از این چشمه به طور متواتر(پریودیک) است به طوری که مدت حدود یک ربع آب از زمین خارج شده و سپس جریان خروج آب قطع می‌شود. آبشارهای این منطقه بیشتر بین شهرستان‌های داران و فریدونشهر و در بین چشمه سارها واقع اند.
... ادامه مطلب
آبشار پونه زار

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب