1

توضیحات

ویرایش
آتشکده تخت رستم (شهریار)، یکی از آتشکده‌های مهم دوران ساسانی است.
این آتشکده در ۲۰ کیلومتری باختر شهریار استان تهران روی کوه تخت رستم در نزدیکی روستای قجر تخت رستم در بخش جوفین قرار دارد.
کو تخت رستم کوهی مخروطی شکل است و جنس آن آندزیت و سنگ‌های آتشفشانی است.
ارتفاع ین کوه ۱۳۱۸ متر است که بلندترین کوه در جنوب غربی شهرستان شهریار به شمار می‌رود و در دامنه و نوک قله این کوه آثار معماری به صورت تختگاه وجود دارد که با بهره‌گیری از مصالحی مانند سنگ و ملات گچ سنتی ساخته شده است.
آتشکده تخت رستم در دوران ساسانی ساخته شده و کاربری آن برای انجام آیین آتش
بود که تنها موبدان زرتشتی به آن راه داشته‌اند.
آتشکده تخت رستم از دو صفه یا تخت‌گاه تشکیل شده که یکی از این صفه‌ها در قله صخره و دیگری در ارتفاع پایین‌تر قرار دارد.
صفه اول که در فضای آزاد قرار دارد و محلی است که روی آن آتش روشن می‌کردند و روی صفه دوم مراسم مذهبی انجام می‌گرفته است.
یک بنای گنبدی در فاصله ...مشاهده کامل متن 15 متری از تخت گاه پایینی شکل قرار دارد که احتمال داده شده که آتش مقدس را در آن نگه می‌داشتند.
یک سکو و یک بنای کوچک در قسمت پائین کوه وجود دارد. این بنای کوچک که در 15 متری سکو قرار دارد و تقریبا سالم مانده و سقف کوتاهی دارد و ﺑﺨﻮﺑﻰ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﺩﻭﺭﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ.
فاصله راس گنبد آن تا سطح زمین 238 سانتیمتر بوده و دو مدخل با طاق‌هایی به سبک معماری‌های پیش از اسلام دارد.
ﺗﺨﺖﺭﺳــﺘﻢ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﻭ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﺑﺎﺳــﺘﺎﻧﻰ ﺑﻮﺩﻩ، ﭼﻨﺪ ﺳــﺎﻟﻲ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺧﻰ ﻓﻴﻠﻤﺴﺎﺯﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻟﻮﻛﻴﺸﻦ ﻫﺎﻯ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻰ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺁﻧﺠﻠﺲﻫﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
در این آتشکده، آتش در حجره‌های وسط محوطه مدور سنگی روشن بوده است که در شب از حدود صدو پنجاه کیلومتری در معرض دید قرار داشته است.
از مهم‌ترین آثار باستانی شهرستان شهریار تپه جوقین، تخت رستم، تخت کیکاووس، بالابان، پل تاریخی دختر مربوط به دوره ساسانیان، قلعه دهشاد و امامزاده بیبی سکینه است.
نزدیک 42 تپه باستانی، چندین قلعه تاریخی، چند درخت قدیمی چند صد ساله، تعدادی گورستان تاریخی، کاروانسرا و آثار باستانی دیگر شناسایی شده است مظاهر تمدن اقوام سیلک که قدمت آن به 3 هزار و 800 تا 4000 سال قبل از میلاد باز میگردد در تپه‌ها و جلگه‌های شهریار وجود دارد.
این اثر ارزشمند و تاریخی در دوره ساسانی ساخته شده و در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
منابع:
http://fa.wikipedia.org
http://www.hamshahrionline.ir/details/132697
http://drimehr.persianblog.ir/post/239
http://www.beytoote.com/iran/bastani/takhtrostam.html
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1656287
http://mehremihan.ir/sarzaminiran/837-shahriyar-shahr.html
آتشکده تخت رستم (شهریار)

آتشکده تخت رست...

آتشکده تخت رستم (شهریار)، یکی از آتشکده‌های مهم دوران ساسانی است. این آتشکده در ۲۰ کیلومتری باختر شهریار استان تهران روی کوه تخت رستم در نزدیکی روستای قجر تخت رستم در بخش جوفین قرار دارد. کو تخت رستم کوهی مخروطی شکل است و جنس آن آندزیت و سنگ‌های آتشفشانی است. ارتفاع ین کوه ۱۳۱۸ متر ...

اطلاعات | نقشه
تپه سینک

تپه سینک

شهرستان شهریار در غرب استان تهران واقع است, مرکز آن شهر شهریار است که قبلا علیشاه عوض گفته می‌شد. این شهرستان تا سال ۱۳۶۸ به عنوان یکی از بخش‌های بزرگ شهرستان کرج به شمار می‌آمد و از سال ۱۳۶۴ براساس مصوبه هیات دولت به عنوان شهرستان مستقل شناخته شده و از لحاظ سیاسی دو بخش مرکزی و رباط ...

اطلاعات | نقشه
محوطه باباسلمان

محوطه باباسلما...

شهرستان شهریار،در غرب استان تهران قرار دارد, مرکز آن شهر شهریار است که قبلا علیشاه عوض گفته می‌شد. تا سال ۱۳۶۸ این شهرستان به عنوان یکی از بخش‌های بزرگ شهرستان کرج به شمار می‌آمد و از سال ۱۳۶۴ براساس مصوبه هیات دولت به عنوان شهرستان مستقل شناخته شده و به دو بخش مرکزی و رباط کریم تقسی...

اطلاعات | نقشه
تپه جوقین

تپه جوقین

تپه و قلعه جوقین در۱۰ کیلومتری جنوب غرب شهریار در شهر وحیدیه قرار دارد. تپه جوقین از جمله آثار باستانی دوران ساسانی در شهریار است که مانند نگینی بر بستری از گل و گیاه آرمیده است؛ قلعه ای کهنسال و افسانه ای است که در عین اینکه یکی از کهن‌ترین آثار باستانی منطقه به شمار می‌آید یکی از ناش...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب