توضیحات

ویرایش
یکی از زیباترین کبوترخانه‌ها در میبد ساخته شده و قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد که دارای چهار هزار لانه کبوتر است و با سبک استوانه‌ای و با ارتفاع حدود هشت متر و معماری اصیل یزد ساخته شده است .
کبوترخانه‌ها یا کفترخانه‌ها، که بدان‌ها کبوترخان نیز اطلاق می‌شده، ساختمان‌هایی کهن هستند که معمولاً به شکل استوانه ساخته می‌شده‌اند.
کبوترخانه‌ها برای گردآوری کود کبوترها و دیگر پرندگان، جهت مصارف کشاورزی ساخته می‌شده‌است زیرا کود کبوتر در گذشته استفاده‌های بسیاری در صنعت نیز داشته، از جمله صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروت.
از این رو شاه عباس صفوی مالیات نسبتا سنگینی بر کبوتر خانه‌ها بست.
برای نمونه فقط در اصفهان و یزد قدیم 3هزار برج کبوترخانه برای زندگی کبوتر‌ها و بهره‌برداری از کود حاصل از فضله آنها تأیید شده است. طراحی و عملکرد کبوترخانه‌ها بسیار جالب و عالمانه بوده به گونه ای که در جذب کبوتران و خلق زیستگاهی امن برای کبوتر، حیرت برانگیز بوده است.
کبوترخانه‌ها مانند دژ نظامی در برابر همه دشمنان کبوتر که کم هم نیستند، مقاوم و نفوذ ناپذیر بوده است.
برای نمونه سوراخ‌های روی دیوار فقط برای رفت‌وآمد کبوتر‌ها ساخته ...مشاهده کامل متن می‌شد و هیچ پرنده شکاری نمی‌توانست وارد آن شود. از آنجا که گاهی بیش از 25هزار کبوتر در این برج‌ها زندگی می‌کرده این احتیاط‌ها برای ادامه رفت‌وآمد آنها به برج ضروری بوده است؛ تا جایی که برای فراری دادن حیواناتی مانند گرگ یا حتی جونده‌های حفار مانند موش که راه ورود مار‌ها را نیز هموار می‌کردند تمهیدات پیشگیرانه‌ای درنظر گرفته می‌شد.
در برج‌ها گاهی از بوی گیاهانی مانند کندر برای فراری‌دادن حیوانات شکارچی استفاده می‌شده است.
کبوترخانه گاهی محل تجمع حدود ۲۵ هزار کبوتر می‌شد. آشیانه‌ها آنچنان زیبا و منظم با مدولهای یک شکل و از مصالح کاهگل ساخته شده بود که در تابستان بسیار خنک و به گونه ای بوده است که باد در فضای آن جاری بوده و برعکس در زمستان گرم و از وزش بادهای سرد محلی در امان بوده است.
همه این تمهیدات منجر به خلق این شاهکارهای معماری یعنی کبوترخانه‌های ایرانی شده است. افزون بر این از آنجا که گاهی پرواز یکباره چند هزار پرنده به‌دنبال پدیده فیزیکی رزونانس می‌توانست برج را تکان دهد معمار‌های این ساختمان‌ها پیش‌بینی‌های بی‌مانندی کرده بودند.
برای نمونه یک طبقه جداگانه در وسط برج ساخته می‌شد که استوانه را به 2 نیمه مقاوم‌تر تقسیم می‌کرد.
برج کبوترخانه میبد در جنوب شرقی باروی قدیم میبد و در حال حاضر در حیاط بیرونی فرمانداری میبد قرار دارد و زیبایی آن از دور نیز چشمگیر است و داخل آن هزاران لانه کبوتر وجود دارد که کشاورز‌های قدیم از فضله حاصل از آن به‌عنوان بهترین کود موجود بهره می‌بر‌دند و این اثر زیبا و حیرت انگیز، در سال 1364 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1691 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت شده است.
این اثر در جنوب شرقی باروی قدیم شهر میبد قرار دارد.
این کبوتر خانه که یکی از زیباترین مکانهای گردشگری میبد است و میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی در فصول سال است که درگذشته درمیان کشتخوان محله فیروزآباد میبد با خشت خام و گل ساخته شده است.
یکی از ویژگی‌های این بنا خط سفید دور برج است که علاوه بر کمک به جذب کبوتران، مانع نفوذ خزندگان به داخل برج می‌شده است. نوارهای گچی اطراف دیوار، تله مارگیر، گنبد کنگرهای و طاق بندی با گچبری‌های خاص از دیگر ویژگی‌های این برج است.
چهار برج کنار هم و یک برج میانی در بالای بنا قرار گرفته است که محل ورود و خروج کبوتران ساخته شده است.
بدنه جرزهای برج کبوترخانه میبد از حفره‌هایی به ابعاد 20 در 20 سانتیمتر ساخته شده که هر یک آشیانه کبوتران می‌باشد و چهار برجک و یک برج میانی روی سقف در جهت ورود و خروج کبوتران قرار داشته و رنگ تند مقرنس‌ها عامل جذب پرندگان بوده است.
این بنا از خارج به صورت برجی مدور و آراسته به نقش‌های ویژه و از داخل به صورت شش ضلعی با طاق‌های جناغی است، همچنین دارای سه طبقه و مجهز به هزاران لانه برای جلب و نگهداری پرندگان مهاجر است.
این برج دارای پوشش گنبدی شش ضلعی است که اطراف آن دارای تزئیناتی از گچ است، در بام برج نیز 4 ستون کوچک با ارتفاع یک و نیم متر و شبیه به میل راهنما وجود دارد.

منابع:
http://www.hamshahrionline.ir/details/234903
http://fa.wikipedia.org/wiki
http://www.yjc.ir/fa/news
نارین قلعه

نارین قلعه

کهندژ یا قهندژ به دژهایی می‌گویند که در آغاز پیدایش شهرها بنا شده اند که این دژها در پیش از اسلام و بیشتر در دوران ماد، هخامنشی و اشکانی ساخته شده و بناهایی تک و پر تراکم بودند که بر فراز تپه‌های طبیعی یا مصنوعی می‌ساختند. نارین قلعه میبد یا نارنج قلعه یک کهندژ است و مهمترین بنای قدیم...

اطلاعات | نقشه
برج کبوترخانه میبد

برج کبوترخانه ...

یکی از زیباترین کبوترخانه‌ها در میبد ساخته شده و قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد که دارای چهار هزار لانه کبوتر است و با سبک استوانه‌ای و با ارتفاع حدود هشت متر و معماری اصیل یزد ساخته شده است . کبوترخانه‌ها یا کفترخانه‌ها، که بدان‌ها کبوترخان نیز اطلاق می‌شده، ساختمان‌هایی کهن هستن...

اطلاعات | نقشه
آب انبار کلار

آب انبار کلار

آب انبار کلار از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان میبد است که روبروی رباط میبد و بر سر راه قدیم قرار گرفته است. براساس سنگ نوشت آن مربوط به قرن 11ق است و در سال ۱۰۷۰ هجری ساخته شده‌است و روبه روی در ورودی کاروانسرای چهار ایوانی و دارای سبک صفوی به نام " کاروانسرای رباط شاه عباسی" ق...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای رباط شاه عباسی میبد

کاروانسرای ربا...

در پی سیاست گسترش راه‌ها و امنیت تجارت، شاه عباس اول صفوی اقدام به ساخت کاروان‌سراهایی در کنار جاده‌ها می‌کرد که این کاروانسراها به شاه عباسی شهره شدند. رباط میبد، در واقع یک ایستگاه بزرگ کاروانی در مسیر این معبر شرقی - غربی ایران بوده‌است که از شرق به سوی یزد ـ کرمان و سیستان تا ماور...

اطلاعات | نقشه
چاپارخانه میبد

چاپارخانه میبد

چاپارخانه میبد یکی از آثار تاریخی شهر میبد است که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد و از مراکز عمده پستی و چاپاری قدیم بوده است که در مسیر راه باستانی ری کرمان و در کنار کاروانسرای میبد احداث شده است. این کاروانسرا واقع در بلوار قاضی میرحسین، در سمت غرب کاروانسرای رباط شاه عباسی قرار د...

اطلاعات | نقشه
یخچال میبد

یخچال میبد

یخچال خشتی میبد، یگانه سازمانده یخچال‌های قدیمی این منطقه است که در داخل شهر میبد و در فاصله 50 کیلومتری شمال یزد، درکنار راه کاروانسرا و در جوار چاپارخانه، آب انبار و رباط اصلی مشهد واقع شده است و مخصوص ساخت و نگهداری یخ بوده و با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه یکی از نشانه‌های تمدن مرد...

اطلاعات | نقشه
قلعه مهرجرد

قلعه مهرجرد

قلعه مهرجرد قلعه بزرگیست با 5 برج دیده بانی در اطراف 3 برج در قسمت جنوبی و 2 برج در قسمت شمالی ،این قلعه از نمونه قلعه هایی است که در تمامی آبادیهای منطقه میبد وجود داشته و تنها باقیمانده این قلعه‌ها در منطقه می‌باشد. این قلعه در دوره افشاریه ساخته شده دارای سه طبقه وخندقی بزرگ گرداگر...

اطلاعات
خانه سالار

خانه سالار

شهرستان میبد یکی از شهرهای کهن تاریخی ایران است که دارای ظرفیت‌های گردشگری فروانی است ، وجود خانه‌های اعیانی در محلات مختلف در شهرستان میبد، جلوه‌ای ویژه به جاذبه‌های توریستی و گردشگری میبد بخشیده است. یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان میبد وجود خانه‌های اعیانی در محلات است که...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
سفال و سرامیک یزد

سفال و سرامیک ...

سفالگری از قدیمی‌ترین و شاید نخستین صنعت دست ساخت بشر از خاک بوده که قدمت آن در ایران به 6000 سال قبل از میلاد میرسد. هنر سفالگری در استا ن یزد به ویژه شهر میبد با طرح‌های ویژه از حال و هوای کویر نشات گرفته است. سفال و سرامیک میبد با نقش‌های اصیل «خورشیدخانم» و «مرغ و ماهی» شهرت فراوا...

اطلاعات
زیلو

زیلو

زیلو، دست بافتة زیبا، خاص مناطق حاشیه کویر، فرشی است که تار و پود آن از نخ پنبه است و در اندازه‌های ۴×۳ و ۳×۲ بافته می‌شود. زیلو از نظر کاربری به سه نوع تقسیم شده است که معمولاً تفاوت ظاهری آن در نوع رنگهایی است که انتخاب می‌کنند . زیلوهایی که با رنگ سفید و آبی می‌بافند فقط مورد استفا...

اطلاعات

کبوترخانه‌ها

کبوترخانه‌ها یا کفترخانه‌ها، یا کبوترخان ، ساختمان‌هایی هستند که معمولاً به شکل استوانه ساخته می‌شده‌اند. کبوترخانه‌ها برای گردآوری کود کبوترها و دیگر پرندگان، جهت مصارف کشاورزی ساخته می‌شده‌است. کود کبوتر در گذشته استفاده‌های بسیاری در صنعت نیز داشته، از جمله صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروت. از این رو شاه عباس صفوی مالیات نسبتا سنگینی بر کبوتر خانه‌ها بست.
از دیرباز، برای استفاده از گوشت و کود کبوتران، ساختن کبوترخان معمول بود ساخت چنین بناهایی در حوالی اصفهان و یزد معمول بوده‌است. کبوترخانه‌های کوچک و بزرگ ایران به حسب اندازه میان هزار تا ۴۰ هزار کبوتر را در خود جای می‌دهند.
شاردن جهانگرد فرانسوی که در روزگار صفوی از ایران دیدن کرده‌است می‌نویسد: «به باور من ایران کشوری است که بهترین کبوترخانه‌های جهان در آنجا ساخته می‌شود... این کبوترخانه‌های عظیم، شش بار بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین پرورشگاه‌های پرندگان ماست. پیرامون اصفهان بیش از ۳۰۰۰ کبوترخانه شمرده‌اند.» ... ادامه مطلب
کبوترخانه‌ها

برج کبوتر خانه میبد

این کبوترخانه به صورت استوانه‌ای ساخته شده و دارای تزیینات قطار‌بندی آجری و گچی است که مانع تردد مارها به داخل برج می‌شود.
ولی در برج‌های مکعبی و چند‌قلو، ترفندهای دیگری مانند ایجاد قوس به داخل انجام شده است. این برج دارای چهار هزار لانه کبوتر است.
بدنه جرزهای برج کبوترخانه میبد از حفره‌هایی به ابعاد 20 در 20 سانتیمتر ساخته شده که هر یک آشیانه کبوتران می‌باشد. چهار برجک و یک برج میانی روی سقف در جهت ورود و خروج کبوتران قرار داشته و رنگ تند مقرنس‌ها عامل جذب پرندگان بوده است.
این بنا از خارج به صورت برجی مدور و آراسته به نقش‌های ویژه و از داخل به صورت شش ضلعی با طاق‌های جناغی است. همچنین دارای سه طبقه و مجهز به هزاران لانه برای جلب و نگهداری پرندگان مهاجر است.
این برج دارای پوشش گنبدی شش ضلعی است که اطراف آن دارای تزئیناتی از گچ است. در بام برج نیز 4 ستون کوچک با ارتفاع یک و نیم متر و شبیه به میل راهنما وجود دارد.
عمده مصالح مورد استفاده در این بنا، خشت خام با ملاط گل است. نوارهای گچی اطراف دیوار، تله مارگیر، گنبد کنگرهای و طاق بندی با گچبری‌های خاص از دیگر ویژگی‌های برج کبوتر خانه میبد است.
قدمت برج کبوترخانه میبد به دوران قاجاریه برمی‌گردد در سال 1364 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1691 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ... ادامه مطلب
برج کبوتر خانه میبد

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب