1 1

توضیحات

ویرایش
طاق شاه عباسی که به سد شاه عباسی نیز معروف است، از جاذبه‌های تاریخی می‌باشد که در روستای خرو و در فاصله 27 کیلومتری شهر طبس واقع شده است و بنایی است که شاید دیدنی‌ترین اثر تاریخی طبس به شمار بیاید.
این بنا یکی از جاذبه‌های فراموش نشدنی است که چندین لقب تکرار نشدنی را همراه خود دارد و یکی از پر رکوردترین بناهای تاریخی ایران است.
در میان کوهستانهای شرقی شهر طبس، این سازه‌ی دست ساخته‌ی انسان، با پیکری آجری که تاجی از سنگ دارد قرار دارد.
این بند که در دره کانیونی سردر است ، در پایین طاقی است آجری که پاکار آن بر کوههای سنگی دوطرف رودخانه قرار دارد.
در گذشته با ایجاد طاقی بر روی رودخانه ، در محلی که باید بند جا می‌گرفته ،مانع حرکت آب نمی‌شدند و بنایی بند را که مدتهای مدیدی طول می‌کشیده ، اجرا می‌کردند .پس از اتمام ساختمان بند ،با تونل کوچک انحرافی، آب را منحرف می‌کردند تا زیر طاق با مصالح محکم مسدود شود .
سپس تونل انحرافی، مسدود شده آب به مسیر اصلی باز می‌گشته و در پشت سد انباشته می‌شده وبالای بند در آخرین مرحله مرمت طاق شاه عباسی ،با قلوه سنگهایی ساخته شده که این امر به فرموده شاه عباس صورت پذیرفته است.
قدمت این ...مشاهده کامل متن طاق را به دوره صفویه نسبت می‌دهند و معتقدند که سنگ نگاره‌های بزکوهی که بر آن حک شده‌اند، نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است.
عده‌ای هم این بز‌ها را نمادی از فرشتگانی می‌دانند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره‌های طاق دعا می‌کنند.
در زیر این سازهٔ آبی که در دهانهٔ یک دره ایجاد شده، در قدیم چشمه‌های آب جاری بوده و آب شرب و کشاورزی طبس را فراهم می‌کرده است. ساختار این سازهٔ آبی نادر است و درباره کاربری‌اش در گذشته، صحبت‌های مختلفی مطرح است.
حتا گفته می‌شود برای کنترل سیلاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
طاق شاه عباسی سدی با 60 متر ارتفاع که نه تنها لقب قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می‌کشد، بلکه به مدت 550 سال هم به عنوان بلندترین سد در جهان شناخته می‌شد.
اما سد شاه عباسی یک لقب دیگر هم دارد که هنوز هیچ سدی موفق به تصاحب آن نشده است: نازکترین سد جهان که به خاطر عرض تاج یک متری اش به این نام شناخته می‌شود.
این طاق زیبا و مستحکم در دره کانیونی باریک و متشکل از صخره‌های آهکی قد بر افراشته و ازنظر شرایط زمین شناسی در بهترین محل ممکن ساخته شده است . در واقع طاق شاه عباسی نوعی سد قوسی است که از استحکام ویژه ای برخوردار است.
این سد یا به عبارتی طاق شاه عباسی از جمله سدهای پیشرفته جهان است.
همچنین سوراخهایی چهار گوش و یا بیشتر راست گوشه در بدنه‌ی این کوهها دیده می‌شود که با نام خانه "گبر " به گونه ای رازآمیز زبانزد مردم شهر طبس است .
در حقیقت این سوراخها نوعی کاری یا قنات بوده اند که در گذشته آب رودخانه را به شهر طبس می‌رسانده اند و با ریزش کوه به این شکل در آمده ،به چشم می‌آید.
برای دیدن طاق شاه عباسی که به سد شاه عباسی هم معروف است، باید به روستای 700 ساله خرو و در فاصله ‪27‬ کیلومتری شهر طبس سفر کنید و جایی در نزدیکی چشمه آبگرم مرتضی علی، طاق شاه عباسی نمایان است.
برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی باید از شهر طبس بگذرید و بعد، حدود پنج کیلومتر را با پای پیاده طی کنید که بیشتر این مسیر از داخل آب می‌گذرد! در طول راه، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف همراهی تان می‌کنند که روی آنها حفره‌های کوچک و بزرگ با نظم خاصی قرار گرفته اند.
بعضی از این حفره ها، چشمه‌های جوشان آب هستند که بزرگترین شان به حمام مرتضی علی معروف شده است. حمامی برای چند دقیقه آب تنی مسافران!
کمی بالاتر از چشمه مرتضی علی، دره محصور و تنگی را می‌بینید به نام دره سد نهرین که شاید تماشای آن یکی از دیدنی‌ترین تجربه‌های سفرتان باشد.
اگر باز هم مسیر را ادامه دهید، به طاق یا سد شاه عباسی خواهید رسید که از آثار بسیار زیبای این منطقه می‌باشد.

منابع:
http://www.negahmedia.ir/media/show_video/6385
http://www.hamshahrionline.ir/details/238393
http://tabasnews.ir/ab
http://www.jahangardi20.blogfa.com/post/49
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=128375
باغ گلشن

باغ گلشن

طبس یکی از شهرستانهایی است که در کنار کویر لوت قرار گرفته و به شهر معادن، معروف است اما در این شهر کویری که بزرگترین شهرستان خاورمیانه نامیده شده، باغی است که زیبایی خیره کننده آن در دل کویر ایران غیر قابل است. این باغ باشکوه که باغ گلشن نام دارد، باغی زیبا و تاریخی متعلق به دوره افشار...

اطلاعات | نقشه
چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی

چشمه آبگرم مرتضی علی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان طبس است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله 27 کیلومتری طبس واقع شده است. وجود این چشمه جوشان با 2 نوع آب گرم و سرد در کنار هم، در دل کویر ایران زمین جاذبه گردشگری بسیار زیبا و شگفت انگیزی ایجاد کرده است. پس از گ...

اطلاعات | نقشه
سد طاق شاه عباسی

سد طاق شاه عبا...

طاق شاه عباسی که به سد شاه عباسی نیز معروف است، از جاذبه‌های تاریخی می‌باشد که در روستای خرو و در فاصله 27 کیلومتری شهر طبس واقع شده است و بنایی است که شاید دیدنی‌ترین اثر تاریخی طبس به شمار بیاید. این بنا یکی از جاذبه‌های فراموش نشدنی است که چندین لقب تکرار نشدنی را همراه خود دارد و ...

اطلاعات | نقشه
سد کریت

سد کریت

در 56 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان طبس، در نزدیکی روستای کّریت و بر روی رودخانه کریت سد قدیمی به نام کّریت واقع شده است. از قرون گذشته سد قدیمی کریت با مخزنی با حجم بیش از یک میلیون متر مکعب وظیفه تأمین آب روستاهای پایین دست را بر عهده داشته است سد کریت طبس با ارتفاع ۶۰ متر مدت ۵۵۰ سال ...

اطلاعات | نقشه
روستای ازمیغان

روستای ازمیغان

در 48 کیلومتری شمال شرق طبس ، دهستان منتظریه روستای نمونه گردشگری ازمیغان واقع شده است. روستای ازمیغان تنها روستای ایرانی که در دل کویر شالی زار برنج دارد از سوی اداره میراث فرهنگی یزد به عنوان روستای نمونه گردشگری انتخاب شد. این روستادارای یک مزار که درآن سیدمحمدبن جعفرطیار (ع)به ...

اطلاعات | نقشه
کال جنی

کال جنی

در 35 کیلومتری شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان دره ای به نام کال جنی واقع شده است . کال به معنی دره و جنی به معنی دره جن‌ها گفته می‌شود. شاید در نگاه اول احساس کنیم که اینها نیز حاصل فرسایش طبیعت باشد اما با کمی کنکاش می‌یابیم که اینها ساخته دست بشر است. برای رفتن به این منطقه منح...

اطلاعات | نقشه
روستای حلوان

روستای حلوان

روستایی زیبا در حاشیه شرقی کویر به نام روستای حلوان واقع شده است که یکی از مناطق مهم گردشگری طبس است. یکی از جاذبه‌های مهم روستا وجود نخلستان و تولید خرمای بسیار مرغوب از آن به طوری که که واریته خرمای آن معروف است. جاذبه دیگر روستا بافت قدیمی روستا است که با قدم زدن در کوچه‌های قدیمی ...

اطلاعات | نقشه
دره کال سر در

دره کال سر در

دره "کال سر در" که در آن "چشمه آبگرم مرتضی علی" قرار دارد در کویر طبس و در روستای خرو قرار دارد و در نوع خود در منطقه بیابانی کم نظیر است و بسیار دیدنی و شگفت انگیز می‌باشد که در 27 کیلومتری طبس واقع شده است. چشمه مرتضی علی یکی از شگفتیهای این طبیعت بینظیر است و حتی عجیب‌تر این است که...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

نازکترین سد جهان در ایران

طاق شاه عباسی پر رکوردترین بنای تاریخی ایران است! سدی با 60متر ارتفاع که نه تنها لقب قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می‌کشد، بلکه به مدت 550 سال هم به عنوان بلندترین سد در جهان شناخته می‌شد. اما سد شاه عباسی یک لقب دیگر هم دارد که هنوز هیچ سدی موفق به تصاحب آن نشده است: نازکترین سد جهان که به خاطر عرض تاج یک متری اش به این نام شناخته می‌شود.
برای دیدن طاق شاه عباسی که به سد شاه عباسی هم معروف است، باید به روستای 700 ساله خرو و در فاصله ‪27‬ کیلومتری شهر طبس سفر کنید.
بالاتر از این چشمه، دره تنگی وجود دارد که در آن طاق شاه عباسی بنا شده است. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می‌دهند و معتقدند که سنگ نگاره‌های بزکوهی که بر آن حک شده اند، نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است. عده ای هم این بزها را نمادی از فرشتگانی می‌دانند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره‌های طاق دعا می‌کنند.
اگر گذارتان به طبس و روستای خرو افتاد، بعد از تماشای این سد جالب و شگفت انگیز حتما سری هم به چشمه دیدنی مرتضی علی بزنید که برگ‌های جدیدی برای غافلگیری شما رو خواهد کرد!
این چشمه در آن واحد دو بخش سرد و گرم دارد که به موازات یکدیگر جریان پیدا می‌کنند. به این معنی که یک سمت چشمه سرد و سمت دیگر آن گرم است و شما با قدم زدن در آن می‌توانید یک پای خود را در آب سرد چشمه فرو کنید و پای دیگرتان را در آب گرم آن!
دلیل این اتفاق آن است که آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می‌کند که گاهی به 10درجه هم می‌رسد! غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند! به این ترتیب می‌بینید که در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد.
برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی باید از شهر طبس بگذرید و بعد، حدود پنج کیلومتر را با پای پیاده طی کنید که بیشتر این مسیر از داخل آب می‌گذرد. در طول راه، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف همراهی تان می‌کنند که روی آنها حفره‌های کوچک و بزرگ با نظم خاصی قرار گرفته اند. بعضی از این حفره ها، چشمه‌های جوشان آب هستند که بزرگترین شان به حمام مرتضی علی معروف شده است. ... ادامه مطلب
نازکترین سد جهان در ایران

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب