1

توضیحات

ویرایش
پارک ملی گلستان موزه زنده ای است که در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع شده است .این پارک مجموعه متنوعی از جوامع گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و به عقیده برخی از متحققین، ویژگیهای پارک گلستان در زمینه داشتن مناطق زیست متنوع جنگلی و استیپی، متشکل از کلیه گیاهان و حیوانات وحشی منحصر به فرد است که تا حدی دست نخورده در یک محدوده نه چندان وسیع قرار گرفته است .بطوریکه بدلیل دارا بودن شرایط مطلوب از سوی سازمان‌های بین المللی به عنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده و مورد توجه خاص متحققین و دانش پژوهان و علاقه مندان به طبیعت است.
در این پارک بیش از ۱۳۰۰ گونه‌ی گیاهی مستقر است که ۲۰ نوع از آنها در هیچ نقطه‌ی دیگری از کره زمین یافت نمی‌شوند.
پارک گلستان در فاصله 45 کیلومتری شرق مینودشت ،150 کیلومتری شرق گرگان واقع شده است و مساحت آن 91895 هکتار است. پارک ملی گلستان نخستین پارکی است که در ایران ...مشاهده کامل متن عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است.
این پارک با داشتن اقلیم‌های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم اندازها و مناظر متبوع طبیعی از جمله جاذبه‌های گردشگری استان گلستان محسوب می‌گردد.
به علاوه، به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، شرایط اقلیمی، چشم انداز ها، و مناظر طبیعی متنوع، جاذبه‌ی توریستی و تفرجگاهی فوق العاده داشته و همه ساله مورد بازدید و استفاده تعداد زیادی از مردم شهرها و روستاهای استان‌های هم جوار و مسافرین و بازدیدکنندگان از نقاط دور دست کشور و حتی خارج از کشور قرار می‌گیرد .
بطور کلی پارک ملی اهداف چند گانه ای را تعقیب می‌نماید که به دین قرارند:1 ـ نگهداری و حفاظت وسعت و تنوع ژنتیکی و دست نخوردگی جوامع زیستی گیاهان و جانوران در اکوسیستم‌های طبیعی و یا در مناطقی که کمتر مورد تعرض قرار گرفته اند ، به عنوان میراث‌های طبیعی .2ـ مطالعه مسایل زیست محیطی و بررسی‌های اکولوژیکی به عنوان الگویی جهت مقایسه تطبیقی با مناطقی که مورد تخریب واقع شده وقسمتی از اجزای تشکیل دهنده آن از بین رفته اند ، جهت تهیه و تدوین اصول مدیریت منابع طبیعی برای پایداری فرایندهای اکولوژیکی و سیستم تامین حیات .
3ـ فراهم نمودن تسهیلاتی جهت آموزش و تربیت افراد برای ارائه نمونه کار اکوسیستم‌ها که کمتر دست خوش تغییرات و دگرگونی قرار گرفته اند .
4ـ بهره برداری‌های چند جانبه آموزشی، علمی، پژوهشی، فرهنگی و تفرجی باکمترین اختلال در نظام طبیعی زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های طبیعی و استفاده از این بهره وری‌ها جهت پیدا کردن مطلوب‌ترین روش علمی و عملی در اداره منابع طبیعی .
تاریخچه ، موقعیت جغرافیایی و اقلیمی :
این پارک در 19 مرداد سال 1336 به نام منطقه حفاظت شده آلمه وایشکی تحت حفاظت کانون شکار ایران قرار گرفت، سپس در 23 بهمن سال 1340 بدون تغییر وسعت به نام منطقه حفاظت شده آلمه نامیده شد ودر 6 شهریور ماه سال 1342 تبدیل به پارک ملی و سپس ، یک سال بعد یعنی سال 1343 ، منطقه مذکور به پارک وحش تغییر عنوان یافت .
با تغییر نام سازمان شکار بانی و نظارت بر صید به سازمان حفاظت محیط زیست ، در شهریور سال 1350 این پارک به نام پارک ملی محمد رضا شاه تغییر نام داد و منطقه ای در شرق آن تحت عنوان منطقه حفاظت شده « قرخود » با مساحت 34000 هکتار به آن الحاق گردیده و درمنطقه موصوف تحت عنوان پارک ملی محمد رضا شاه آگهی گردید ، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منطقه الحاقی قر خود از آن منفک و به طور جدا گانه منطقه حفاظت شده « قر خود » را به خود اختصاص داد .
پارک ملی گلستان از نظر آب و هوایی تحت تاثیر رطوبت دریای خزر بوده و جریانات ناشی از بادهای غربی همواره رطوبت زیادی را به این منطقه می‌آورد .
دامنه نوسانات بارندگی در پارک تغییراتی از 150 میلی متر تا 800 میلی متر نشان می‌دهد .
میزان بارندگی از غرب به شرق کاسته می‌شود . به طور متوسط بارش برف 17% از نزولات پارک را تشکیل می‌دهد . دمای متوسط سالانه بین 5/11 و 5/ 17 درجه سانتی گراد متغییر است .
دمای حداقل مطلق( 25 – ) درجه و دمای حداکثر مطلق (35 + ) درجه گزارش شده است .
حیات وحش :
حیات وحش پارک ملی گلستان شامل انواع پستانداران ، پرندگان ، خزندگان ، دو زیستان وآبزیان می‌باشد. وجود 69 گونه پستاندار و 149 گونه پرنده و 8 گونه ماهی و تعداد متنوعی از خزندگان و دو زیستان، موجب غنای پارک گردیده اند .
هم چنین حشرات متنوع پارک بسیار ارزشمند بوده که نیاز به شناسایی و بررسی بیشتر دارد.
از میان انواع مختلف پستانداران پارک می‌توان ، مهم‌ترین آن‌ها از قبیل شوکا ، مرال ، قوچ و میش ، کل و بز ، آهو ، پلنگ ،خرس ، گرگ ، روباه ، گربه جنگلی ، سمور و خوک وحشی را نام برد و در بین پرندگان ، قرقاول ، کبک ، انواع پرندگان شکاری، انواع عقاب ها، هما و انواع پرندگان شاخه نشین را به وفور می‌توان مشاهده نمود.
در تحقیقات انجام شده در یکی از رود خانه‌های پارک ، « مادر سو » ( دوغ ) ، گونه هایی از ماهیان از قبیل کولی ، سیاه ماهی ، سس ماهی ، عروس ماهی ، قزال آلا ، رنگین کمان ، سگ ماهی جویباری ( لوچ ) شناسایی شده اند.
یک‌هشتم گونه‌های گیاهی، یک‌سوم گونه‌های پرندگان و بیش از ۵۰ درصد از گونه‌های پستانداران کشور در این پارک زندگی می‌کنند.
پوشش گیاهی :
پوشش گیاهی پارک ملی گلستان به طور عمده از رویش‌های هیرکانی و ایرانو ـ تورانی و اکوتون ( حد فاصل ) آن‌ها تشکیل یافته است .
هر ناحیه رویشی ، از گستره‌های مهم پوشش گیاهی ایران محسوب می‌شود .
در بخش غربی پارک که میزان میزان بارندگی بیشتر بوده و دارای آب و هوای مرطوب و معتدل است ، جنگل‌های مناطق نیمه مرتفع هیرکانی شکل گرفته اند ، در حالی که در شرقی‌ترین بخش پارک ، نواحی استیپی خشک با بارندگی کم ، در بر گیرنده جوامع گیاهی تشکیل دهنده خاص این منطقه یعنی از نوع عناصر رویشی هر دو گستره هیرکانی و ایرانو ـ تورانی در بر گرفته است و به طور عمده جوامعی از درختچه زارها و درختان سوزنی برگ و مراتع کوهسری تشکیل داده است .
مهم‌ترین گونه‌های جوامع جنگلی پارک عبارتند از : ممرز ، بلند مازو ، پلت ، افرا ، نمدار ، آزاد ، توسکا ، بارانک ، ال ، انواع ولیک ، شیر دار ، داغداغان ، ملچ و .
. . است .
در بخش ناحیه بینابینی پارک ، گونه‌های خاص از قبیل شیر خشت ، ال ، بلند مازو ، پیرو ، ارس ، زرشک ، شیر دارو . . . گسترش دارند .
در مناطق پارک ، گونه هایی نظیر درمنه ، کلاه میر حسن ،چو بک‌ها ، علف شورها و . . . رویش دارند .
مهم‌ترین کوه‌ها :
مهم‌ترین کوه‌های پارک ملی گلستان اغلب در بخش‌های جنگلی قرار گرفته و ارتفاعات آن‌ها را ، بجز نقاط صخره ای، گو نه‌های معروف جنگل‌های هیرکانی می‌پو شاند .
از مهم‌ترین کوه‌ها می‌توان ارتفاعات قرقون ، تنگه گل ، شاخا ، گلستان ، پودنعلی و یکه قد را نام برد. در ناحیه مرکزی و شمال شرقی ، پوشش گیاهی بیشتر بصورت درخت زار‌های پراکنده و علفزار و جنگل‌های پراکنده ارس می‌باشد .
ناحیه دیگر که بدون پوشش درختی بوده، پراکندگی بسیار کوچکی در جنوب شرقی پارک ملی گلستان دارد و از طرف جنوب به دشت میرزابایلو ختم می‌شود .
این ناحیه رشته کوه‌های سرخ را به کوه‌های آلمه و گردنه یاختی کلان متصل است ، در بر می‌گیرد .
منبع :http://mohammaddarvish.com/desert/archives/7042
http://www.parkgolestan.blogfa.com/
http://www.golestancr.ir/golestan/park-golestan.htm
مسجد و مدرسه کریم ایشان

مسجد و مدرسه ک...

مدرسه و مسجد کریم ایشان در روستای کریم ایشان و در مسیر جاده کلاله- مراوه تپه شهرستان کلاله واقع شده است و با شهرستان گنبد 79 کیلومتر فاصله دارد. ساختمان مسجد و مدرسه متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد و بر اساس تاریخی که بر سردر ورودی مدرسه کتابت شده ، در سال 1328 هجری قمری ساخته شده است. ...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستا...

پارک ملی گلستان موزه زنده ای است که در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع شده است .این پارک مجموعه متنوعی از جوامع گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و به عقیده برخی از متحققین، ویژگیهای پارک گلستان در زمینه داشتن مناطق زیست متنوع جنگلی و استیپی، متشکل از کلیه گیاهان و حی...

اطلاعات
منطقه شکار ممنوع عزیز آباد

منطقه شکار ممن...

منطقه شکار ممنوع عزیزآباد بامساحت حدود ۱۷۰۰۰ هکتار در ۲۴ کیلومتری شرق شهرستان کلاله قرار دارد. پستانداران ساکن در این منطقه بیش از سی گونه هستند که شامل شغال، روباه، پلنگ، گرگ , خرس قهوه‌ای، و سمور می‌باشند. قرقاول، پرندگان شکاری، شاهین‌سانان، کورکور سیاه، کرکس، سنقر و انواع گنجشک‌س...

اطلاعات | نقشه
چشمه زاو

چشمه زاو

در روستای زاو و نزدیکی گرگانرود از توابع بخش پیشکمر و در فاصله 45 کیلو متری شهر کلاله چشمه ای زیبا به نام چشمه زاو قرار دارد گرگانرود از کوه‌هاى آلاداغ در بجنورد سرچشمه مى‌‌گیرد و در مسیرى به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر، پس از عبور از دره‌هاى پرپیچ و خم کوهستانى، صحراى کلان، پیرامون شهر گرگ...

اطلاعات | نقشه
زیارتگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد ...

آرامگاه کوچک خالد نبی(ع) بر بلندای تپه ایی قرار گرفته است. مقبره ای ساده با اتاق هایی که قبور متبرکه در آن قرار گرفته و گنبدهایی ساده‌تر و بدون تزیین بالای هر کدام که این مکان را متفاوت از هر مقبره‌ای کرده است. به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، خالد بن سنان شش هزار و یکصد و بیست و سه سال ب...

اطلاعات | نقشه
گورستان خالد نبی

گورستان خالد ن...

جایی در دوردست‌های شمال گلستان بر روی تپه ماهورهای سبز صحرا گورستانی باستانی با منظره خیره‌کننده و عجیب قرار دارد که آدمی را به اسرار همچنان ناشناخته تاریخ بازمی‌گرداند، گورستانی با سنگ قبرهای منحصربه‌فرد و بی‌نظیر که تا 5 متر قد دارند و هنوز قدمت دقیق آنها معلوم نیست. سنگ مزارهای گورس...

اطلاعات | نقشه
بقعه چوپان آتا و بقعه عالم بابا

بقعه چوپان آتا...

در اطراف مقبره خالد نبی(ع) دو بقعه دیگر هم وجود دارد که با توجه به روایات محلی، یکی چوپان آتا از یارانش و دیگری عالم بابا پدر همسر خالد نبی(ع) است. کمی دورتر از زیارتگاه خالدنبی و بر سر قله مسلط هزار دره شمالی ، قسمت شرق آرامگاه خالد نبی ،بقعه چوپان آتا قراردارد. این بقعه بصورت بنایی...

اطلاعات | نقشه
مجموعه زیارتگاه و گورستان خالد نبی

مجموعه زیارتگا...

در مکانی که زیارتگاه خالدنبی(ع) وجود دارد آسمان و زمین به هم نزدیک‌تر می‌شود و تپه ماهورهای دیدنی تا مدت‌ها در ذهنت باقی می‌ماند البته شنیده شده است که با تپه ماهورهای موجود در این منطقه آن را هزار تپه هم می‌نامند. زیارتگاه خالد نبی(ع) بنایی ساده و مسجدی بدون زرق و برق دارد اما در ای...

اطلاعات | نقشه

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان به حدود 92 هزار هکتار مساحت در شرقی‌ترین نقطه استان گلستان قرار دارد.
این پارک در ۳۰ کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع شهرستان مینودشت و در ۱۱۵ کیلومتری غرب بجنورد به عنوان گلوگاه استان گلستان به شمار می‌رود.
عبور جاده بین‌المللی تهران – مشهد از میان این پارک سبب شده تا زائران ... ادامه مطلب
پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان منطقه ‏ای کوهستانی است که در منتهی ‏الیه شرق البرز و جنگلهای شمال کشور واقع شده است. این منطقه کوهستانی بوسیله دره‏ای که رودخانه مادرسو در آن جاری است و در ابتدا جاده آسیایی بین تنگراه تا دشت قرار دارد به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شده است. مساحت این پارک حدود ۹۲ هزار هکتار است که شامل ... ادامه مطلب
پارک ملی گلستان

فریده انتظاری

فریده انتظاری شنبه 28 شهریور 94 - 21:06

من رفتم خیلی جذابه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب