توضیحات

ویرایش

مختومقلی فراغی فرزند دولت محمد آزادی بزرگترین شاعر زبان ترکمنی و یکی از
مهم‌ترین شخصیت‌های مردم ترکمن به شمار می‌آید. وی در اشعار خود بیشتر به مسایل اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت.
محمدعلی جمالزاده مختومقلی را فردوسی ترکمانان نامیده‌است.
آرامگاه این شاعر وعارف نامی و یکی ازمفاخر فرهنگی کشور در محلی به نام آق تقه یا آق تقای (دشت سفید )بین مراوه تپه و کرند ، ازتوابع شهرستان مینودشت ودر155 کیلومتری شمال شرقی شهرستان گنبد کاوس قراردارد.
بیشتر اشعار او در جنگ‌های آن دوران (جنگ‌های ترکمن‌ها با حکومت قاجار ایران، خان‌نشین خیوه و خان‌نشین بخارا و نیز جنگ‌های بین قبایل ترکمن) نابود شده، اشعار باقی‌مانده او در دههٔ ۱۸۷۰ توسط آرمینیوس وامبری، سیاح و شرق‌شناس مجار گردآوری شده و در کتابخانه بریتانیا نگهداری می‌شود.
سه دهه پیش از وامبری هم مختومقلی توسط دو پژوهشگر لهستانی به نام‌های بوریهو و آلکساندر شودزکو به دنیا معرفی شده‌بود.
محمدعلی جمالزاده مختومقلی را فردوسی ترکمانان نامیده‌است.
طرح احداث گنبد و محوطه سازی آرامگاه مختومقلی ، درزمینی به مساحت 10 هکتار با درنظرگرفتن معیار و الگوهای معماری اسلامی وبا استفاده ازفرهنک وزندگی سنتی ترکمن‌ها یا مصالح بتون مسلح طراحی و ساحته شده است .
در دههٔ ۱۳۷۰ بنایی بر روی این مقبره ساخته شده و در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۸ با حضور صفر مراد نیازوف رئیس جمهور وقت ترکمنستان و عطاالله مهاجرانی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ایران افتتاح شد.
بنا در دل طبیعت دورافتاده ای که فقط تپه ماهورهای کم ارتفاعی آن رادرحصار خود گرفته و اصولا جز ایام بهار ، عاری ازسبزی و طراوت طبیعی قراردارد .سبک و طرح نقشه آرامگاه آمیزه ای از گل وحشی و آلاچیق ترکمن است که درسطح دشت گرگان درفصل بهار جلوه و شکوه خاصی رابه بیننده القا می‌کند .
سقف مرکزی آن به شکل گنبد و سرپناه آن برداشتی از تواضع آلاچیق ترکمن و معماری باشکوه اسلامی ایران است .درزیر این آرامگاه رفیع قبر مختومقلی فراغی و پدرش دولت محمد آزادی قراردارد .
هرساله در زادروز مختومقلی فراغی مراسمی با حضور مردم و مقامات دولت ایران و ترکمنستان در کنار این آرامگاه برگزار می‌شود.
دالی کونگلوم‌، محبت‌سیز کیشی‌دن داش ایله‌ییپ‌، ییراق ایله اوزونگ‌نی سویه‌نی سوی‌، سویه‌نه سن بول رفیق سویمه‌دیک‌دن ییراق ایله اوزونگ‌نی منبع :http://gozelolkam.blogfa.com/
http://magtymguly.blogfa.com/
http://www.golestancr.ir/golestan/makhtom-gholi.htm

آرامگاه مختومقلی فراغی

آرامگاه مختومق...

مختومقلی فراغی فرزند دولت محمد آزادی بزرگترین شاعر زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مردم ترکمن به شمار می‌آید. وی در اشعار خود بیشتر به مسایل اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت. محمدعلی جمالزاده مختومقلی را فردوسی ترکمانان نامیده‌است. آرامگاه این شاعر وعارف نامی و یکی ازمفاخر فرهنگی ک...

اطلاعات | نقشه
آبشار بالی قایه

آبشار بالی قای...

بالی قایه به معنای کوه دارای عسل است. در حدود 200 متری روستای بالی قایه کوهی وجود دارد که کندوهای طبیعی عسل در آن بوده که نام روستا از آن گرفته شده است. این روستا در فاصله ۴ کیلومتری روستای چناران و در مجاورت روستاهای آق امام، اوچران، سوجق و کمرلی است. آبشار بالی قایه دارای ارتفاعی در...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب