1

توضیحات

ویرایش
کویر همت آباد در 65 کیلومتری شهرستان زیرکوه و در نزدیکی روستای همت آباد خواجه قرار دارد. کویر بکر همت آباد یکی از غنی‌ترین و فعالترین زیست بوم‌های بیابانی از نظر پوشش و تنوع گیاهی و جانوری در ایران است.
کویرهمت آباد شاید برای بسیاری از ایرانیان ناشناخته باشد اما آوازه آن به آن سوی مرزها رسیده است و برخی از گردشگران خارجی برای دیدن گربه شنی حاضر به پرداخت هزینه به جوانان روستای همت آباد هستند به همین علت روستای همت آباد صاحب یک دفتر کویرنوردی است.
بهار کویر از نیمه اسفند آغاز می‌شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد. در این دو ماه زیباترین مناظر طبیعت در خشک‌ترین مناطق دنیا ایجاد می‌شود به گونه‌ای که هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد.
کویر همت‌آباد مامن جانوران نایاب کویری و فعال‌ترین اکوسیستم بیابانی کشور است.این منطقه زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان و وجود پرندگان زیبای بسیاری به ویژه زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، کبک، تیهو و جانورانی از قبیل گربه شنی، روباه شنی، کفتار، گرگ، تشی، خرگوش و ... است.
مار یکی از خزندگانی است که در کویر همت آباد زندگی می‌کند تیر مار مار سمی نیست وخطری ...مشاهده کامل متن برای انسان ندارد
کویر نوردی و پیاده روی در کویر هم ورزشی است که برای سلامتی روح وبدن مفید می‌است
یکی از ذخیره گاه زیست کره تحت حفاظت سازمان ملل نیز به خاطر وجود نمونه گیاهی 'اندمیک دیودال رقیمی' در این منطقه قرار دارد؛از حصارهایی که در اطراف محل رویش این گیاه کشیده‌اند،میتوان این را دریافت.
پیش از ورود کویرنوردان به این منطقه کسی تصور نمی‌کرد که برخی گونه‌های نادر جانوری مانند گربه شنی هنوز در این منطقه وجود داشته باشند، اما اکنون که زیست این جانور در این منطقه ثابت شده، سازمان محیط زیست نیز برای حفاظت از آن برنامه ریزی می‌کند.'گربه شنی' به عنوان یک گونه نادر جانوری گزینه جذابی است که در حوالی مرز ایران و افغانستان و در دل منطقه کویری همت آباد خراسان جنوبی زیست می‌کند.
کیفیت آب رودخانه فصلی این منطقه با آب چشمه‌های دماوند برابری است و می‌توان از آب آن برای استفاده خانگی و کشاورزی استفاده کرد.
در کویر این منطقه جاذبه‌های فراوانی وجود دارد که این قابلیت‌ها باید به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.
زیبایی کویر همت آباد فقط در تنوع گیاهی و جانوری آن نیست , چشم انداز این منطقه نیز برای بسیاری از طبیعت گران؛ شکوهمند جلوه می‌کند و به گفته برخی از فعالان اکوتوریسم می‌توان در این خطه با ایجاد سایت سافاری و راه اندازی کاروان شتر برای علاقه‌مندان به شترسواری جاذبه‌های دیگری هم ایجاد کرد تا رونق بخش کسب و کار مردم روستا شود.
منبع:
http://nasimqaen.ir/
http://www.iribnews.ir/
http://zirkooh22.blogfa.com/
http://www.aftabir.com/
http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/997729400913410985
http://abiznews.ir/
http://kavirehemmatabad.persianblog.ir/1392/11/
سد تاریخی تجنود

سد تاریخی تجنو...

شهرستان زیرکوه یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی است و مرکز آن شهر حاجی‌آباد می‌باشد. این شهرستان در شرق شهر قاین واقع شده و در آخرین تقسمات کشوری سال 1390، از شهرستان قاینات منفک و از سه بخش مرکزی به مرکزیت شهر حاجی آباد شامل دهستان‌های زیر کوه و پترگان؛ بخش زهان به مرکزیت شهر زها...

اطلاعات
کویر همت آباد

کویر همت آباد

کویر همت آباد در 65 کیلومتری شهرستان زیرکوه و در نزدیکی روستای همت آباد خواجه قرار دارد. کویر بکر همت آباد یکی از غنی‌ترین و فعالترین زیست بوم‌های بیابانی از نظر پوشش و تنوع گیاهی و جانوری در ایران است. کویرهمت آباد شاید برای بسیاری از ایرانیان ناشناخته باشد اما آوازه آن به آن سوی مرزه...

اطلاعات | نقشه
قلعه دختر آهنگران

قلعه دختر آهنگ...

قلعه دختر آهنگران در جنوب روستای آهنگران و جنوب شرق روستای دارج بالا در مسیر تنگه ای به نام دهنه آهنگران و بر فراز قله کوهی واقع شده است. این قلعه دارای محور شرقی- غربی به طول حدود 150 متر و عرض حدود 20 الی 25 متراست. مشخصات اثر- تپه : قلعه دختر آهنگران در جنوب روستای آهنگران و جنو...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب