توضیحات

ویرایش
منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائیز) با مساحت ۳۲۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.این منطقه واقع در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران ، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است.
ویژگیهای طبیعی :
منطقه ای است تپه ماهوری ، کوهستانی ، صخره ای با بارندگی سالانه حداقل 250 میلی متر و حداکثر 670 میلی متر و دارای حداقل ارتفاع 460 متر و حداکثر 1500 متر از سطح دریا.
این منطقه در محدوده گرمسیری استان واقع است.
پوشش گیاهی منطقه شامل :
انواع درخت و درختچه هایی مانند بلوط ( گونه غالب ) ، بنه ، کلخنگ ، بادام وحشی ، ارژن ، خوشک ، گون ، گیاهان دارویی و گونه هایی از خانواده گندمیان.
پوشش جانوری :
این منطقه با گونه‌های غالب کل وبز، زیستگاه امنی برای گونه‌های جانوری گرگ، گراز ،کفتار،شغال ، جوجه تیغی،کاراکال (سیاه گوش) ، پلنگ،سنجاقک و انواع خزنده گان است.پرندگان این منطقه را شامل کبگ،تیهو، شاهین ،بحری، عقاب ،بلوط خور، سارگپه ، انواع کلاغ و کبوتر برشمرد.
شاخص‌ترین ...مشاهده کامل متن گونه جانوری این منطقه کل و بز است که با جمعیت بسیار مناسبی در کوهستان‌های خائیز حضور دارند.
منطقه حفاظت شده خائیز به عنوان یکی از مهمترین زیستگاههای حیات وحش کشور و کهگیلویه وبویراحمد در حوزه شهرستانهای کهگیلویه،گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است.
سه پاسگاه محیط بانی حفاظت از این منطقه حفاظت شده خائیز را که در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد، به عهده دارند.
از جاذبه‌های دیدنی این منطقه علاوه بر طبیعت سرسبز بهاری و با طراوت آن به منطقه تنگ تکاب،سد مارون و غارهای طولانی آب کِنار و غار نیدِه می‌توان اشاره کرد،به طوری که غار نیده با 700متر طول تاکنون ناشناخته مانده است.
گونه‌های گیاهان داروئی این منطقه از خارهای گندمیان بوده که دارای ارزش صنعتی اند که هرساله وجود افراد غیرمجاز تهدیدی جدی برای این نوع گیاهان محسوب می‌شوند.
البته عوامل زیست محیطی زیادی این منطقه را تهدید می‌کنند که نیاز به همکاری همه مسئولین برای جلوگیری از تخریب این منطقه بکر و حفاظت شده دارد.
عبور رودخانه مارون این منطقه موجب شده تا شکارچیان چشم طمع به شکار غیر مجاز ماهیان این رودخانه داشته باشند .
منبع :http://avayedena.com/news-ostan/dehdasht/648-1391-01-23-19-08-51.html
http://www.yjc.ir/fa/news/4166180
http://www.iew.ir/1391/06/16/1663
http://www.tckb.ir/
غار اشکفت سیاه یا غار سیاه

غار اشکفت سیاه...

اشکفت سیاه در روستای کوهنجان و در ارتفاع ۱۵ متری از سطح دشت واقع شده است. این اشکفت در میان غارها و پناهگاه‌های موجود در این منطقه بزرگترین غار بشمار می‌رود.اشکفت در قسمت‌های بالایی کوهی در شمال روستای چالموره قرار دارد. درون غار پوشیده از کود حیوانی و خاکستر است. در بیشتر بخشهای جن...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ ( خائیز  )

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائیز) با مساحت ۳۲۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.این منطقه واقع در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران ، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است. ویژگیهای طبیعی : منطقه ای است تپه ماهوری ، کوهستانی ، صخره ای با بارندگی سالانه حداق...

اطلاعات
منطقه گردشگری شلال دون

منطقه گردشگری ...

چشم اندازهای طبیعی منطقه شلال دون از توابع شهرستان باشت جاذبه‌های گردشگری بی نظیر که هر دوستدار طبیعتی را به سوی خود فرا می‌خواند. منطقه زیبا و دیدنی «شلال دون» در مسیر جاده ترانزیتی گچساران به شیراز و حدود پنج کیلومتری شهرستان باشت قرار دارد و فاصله آن تا مرکز استان 100 کیلومتر است. ...

اطلاعات | نقشه
منطقه گردشگری رود رونه

منطقه گردشگری ...

منطقه زیبای گردشگری رود رونه در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان باشت قرار دارد، که حقیقتا نمایی زیبا و دلنشین از مناظر کم نظیر جنوب در دامنه قلل سترگ خامی که برف زمستانی آن و آب چشمه هایش در فصول سال به صورت آبشارگون و با طی مسیری بسیار دل انگیز و با طراوت رودی کم نظیر رابه نام رود رونه، جاری ...

اطلاعات | نقشه
پل پریم

پل پریم

پل پریم (پرین) در8 کیلومتری قسمت شرق شهرستان باشت، رودخانه تنگ شیو، روستای چم بلبل واقع شده که مربوط به دوران‌های تاریخی پیش از اسلام است. این پل حدود 90 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد . این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است....

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب