1

توضیحات

ویرایش
کوهستان باشکوه و عظیم شاهو با ارتفاع 3390 متر بلندترین نقطه استان کردستان می‌باشد که، هرساله تعداد زیادی کوهنورد و عاشقان طبیعت را از داخل و خارج استان به سوی خود جذب می‌کند.
این منطقه با وسعت ۵۷,۲۳۶ هکتار در استان کردستان حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران و هم مرز با کردستان عراق واقع شده است.
روستاهای بسیاری در دامنة این کوه بزرگ قرار گرفته‌اند که از جملة آن می‌توان به روستای لون سادات، شاهینی و ... اشاره نمود.
کوهستان شاهو مهم‌ترین و معروفترین کوهستان منطقه هورامان است که شامل کوه شاهو و بخشی از رشته کوه‌های زاگرس است.
با توجه به ارتفاع، گستردگی و میزان بارندگی حدود 800 ملیمتری در سال زیستگاه مناسبی برای رشد انواع گیاهان و زندگی جانوران فراهم شده است.
شاهو دارای مراتع و چراگاه‌های فراوان و نیز هوارگاه‌های (ییلاق) متعددی است که با صفاترین و معروترین آنها پیاز دول میشیاو و گاول هستند.
در این منطقه تاکنون ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۱۷ گونه خزنده و ۲۴۲ گونه گیاهی شناسایی شده است.
زیستگاه شاهو به دلیل محدوده ...مشاهده کامل متن ارتفاعی زیادش از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است.
کوه شاهونزدیک به رودخانه سیروان قرار دارد که از سنگ‌های آهکی تشکیل یافته و کارستی است به همین دلیل حفره و غارهای زیادی بر اثر انحلال همین مواد آهکی در آن بوجود آمده است که غار قوری قلعه و کاوات نمونه‌هایی از آنها است.
زیستگاه شاهو از لحاظ تنوع گونه‌ای گیاهی و جانوری با ارزش می‌باشد و گونه‌هایی مانند خرس قهوه‌ای ، پلنگ (گونه کمیاب)، سیاه‌گوش، کل و بز، قوچ و میش در آن زیست می‌نمایند.
تنوع گیاهی شاهو فوق‌العاده زیاد است و حدود 30 نوع گل و گیاه در ارتفاعات مختلف آن رویش دارند. برخی از این گیاهان تعلیغی. تعدادی خوراکی برخی معطر و بعضی سمی وتعدادی نیز دارای خواص درمانی هستند.
ده‌ها نوع گل و گیاه از جمله چنور، بوژانه، هلاله برم برم، وه‌رکه‌مه‌ر، برزه‌لنگ، از گیاهان خوراکی آویشن کوهی، پیاز، تره، کنگر، پیچک، غاز، قارچ، شنگ، پیژوک، هاله‌کوک، که دارای غده‌ای مانند سیب زمینی یا شلغم شیرازی بوده، نینورکه شباهت به ریواس داشته و غیره اشاره کرد.
پوشش گیاهی آن از لحاظ درختان (شرو، کیکف) و درختچه‌های به نام‌های بادام کوهی یا به زبان اورامی چغاله، ته‌نگه‌ز، گون از انواع متفاوت منیژه که از آن کتیرای با کیفیت عالی برداشت می‌شود.
زالزالک، و برالوک یا آلبالوی وحشی که در اواسط تابستان میوه آن به رنگ‌های سیاه و قرمز و زرد و نارنجی بوده و از لحاظ درمانی هسته آن ضد انگل آسکاریس است.
منطقه کوسالان و شاهو طی مصوبه شماره ۳۰۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) در سال ۱۳۸۸ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منبع :http://khabarfarsi.com/n/8720484
http://www2.edarekolkurdistan.sso.ir/we
orical/kamiaran/h4
http://www.iew.ir/1391/06/14/1574
دریاچه زریوار ( زریبار )

دریاچه زریوار ...

تالاب آب شیرین زریوار از دریاچه‎های آب شیرین کوهستانی است که در ارتفاع 818 متر از سطح دریا قرار دارد و حدود 200 متر پایین‎تر از شهر مریوان است. این دریاچه زیبا، در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این منطقه است آب تالاب شیرین است و از تعدا...

اطلاعات | نقشه
زیستگاه شاهو

زیستگاه شاهو

کوهستان باشکوه و عظیم شاهو با ارتفاع 3390 متر بلندترین نقطه استان کردستان می‌باشد که، هرساله تعداد زیادی کوهنورد و عاشقان طبیعت را از داخل و خارج استان به سوی خود جذب می‌کند. این منطقه با وسعت ۵۷,۲۳۶ هکتار در استان کردستان حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران و هم مرز با کردستان ع...

اطلاعات | نقشه
پل گاران

پل گاران

پل گاران یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان مریوان است که روی رودخانه دایمی گاران که از ارتفاعات بلند و برف گیر منطقه سرشیو مریوان سرچشمه می‌گیرد، ساخته شده است. این پل ارتباط بین دو منطقه جانوره و گاران در مریوان را فراهم می‌سازد. این پل تاریخی در 10 کیلومتری شمال شرقی مریوان...

اطلاعات
آبشار گویله

آبشار گویله

این آبشار در فاصله بیست کیلومتری شهرستان مریوان در نزدیکی روستای گویله قواقع شده ایت. آبشار گویله از میان جنگل‌های انبوه منطقه مرزی کردستان در مسیر سقز- مریوان قرار گرفته و ارتفاع آن به بیش از پنجاه متر می‌رسد . این آبشار را می‌توان از جاده‌ی سقز – مریوان مشاهده کردو فاصله‌ی آن تا جا...

اطلاعات | نقشه
روستای کانی میران

روستای کانی می...

روستای کانی میران با جمعیت 274 نفر و 52 خانوار در شهرستان مریوان در استان کردستان واقع شده است. این آبادی به لحاظ استقرار مکانی در 15 کیلومتری شمال غربی مریوان قرار گرفته و در تقسیم بندی جغرافیایی در زمره روستاهای کوهستانی قرار گرفته است. روستای کانی میران از جنوب شرقی به روستای برده ...

اطلاعات
پای کوبی ( رقص کردی )

پای کوبی ( رقص...

ههڵپهڕکێ بخشی از آیین‌های نمایشی کردها است که بصورت گروهی و به شکل حلقه‌ای نا کامل مرکب از رقصندگان زن و مرد (گه‌نم و جۆ = گندم و جو) در حالیکه پنجه دست‌هایشان به هم گره خورده است و از چپ به راست در حرکت هستند اجرا می‌شود. اولین نفر سمت راست گروه که با دستمالی در دست وظیفه هدایت و هماه...

اطلاعات
کلاش بافی کردستان

کلاش بافی کردس...

گیوه کشی (کلاش) مقدمه : گیوه (کلاش هورامی) پای افزاریست سبک ، راحت ، مقاوم ، خنک ودر عین حال ارزان که تولید آن عموماً در منطقه هورامان رایج است با توجه به نیازهای مردم منطقه بدلیل شرایط اقلیمی گیوه می‌تواند بهترین پاسخگو برای تمامی این نیازها باشد زیرا: مواد اولیه کف آن تماماًً در م...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب