1

توضیحات

ویرایش
پُل فرهادآباد در 15 کیلومتری شمال غربی شهرستان قروه ، در روستایی به همین نام قراردارد و در مسیر جادة قدیمی بیجار ، روی رود خانة « بایتمر »واقع شده است.این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در دوره صفویه به دلیل اتخاذ سیاست گسترش راه‌های کاروانی و افزایش بنای کاروان‌سراها پل‌های بسیاری در نقاط مختلف ایران بنا شد.
تاریخ ساخت پُل به طور دقیق مشخّص نیست و با توجّه شیوة معماری پُل ، به نظر می‌رسد که احتمال قوی از پُل‌های دوران صفویّه باشد .
کاروان‌هایی که از شمال غرب کشور قصد عزیمت به مناطق مرکزی را داشتند از روی پل صلوات‌آباد به بیجار آمده و سپس از طریق پل فرهادآباد خود را به تهران و مناطق مرکزی کشور می‌رساندند.
البته این پل‌ها بیشتر به دلیل قدمت تاریخی خود حائز اهمیت هستند، اما مردم روستای فرهادآباد همچنان از روی این پل رفت و آمد می‌کنند.
این پُل در زمان حکومت خسروخان اول مقارن ...مشاهده کامل متن با حکومت زندیّه تعمیر و بازسازی شد و فرهاد میرزای معتمدالدّوله زمانی که حاکم کردستان بود آن را مرمّت کرد ؛ از این رو آن را پُل فرهاد آباد می‌نامند .
ازآنجا که این پُل توسط امیر علایی به دست تعمیر سپرده شد ، به نام پُل امیر نیز مشهور است.
نوع قوس به کار رفته در این پل عموماً جناقی است پل فرهاد آباد دارای 8 دهانه و 80 متر طول است . چشمه‌های که در وسط این پُل قرار دارد ، بزرگ‌تر از دیگر چشمه‌ها است .
نوع قوس به کار رفته در این پُل عموماً جناقی است .
تخریب و ویرانی پل در اثر سیلابهای بهاری در سال 1369 موجب شد که میراث فرهنگی استان ، احیا و مرمت کامل پل را به انجام برساند . روستایی به نام " ویس مرید" از موقوفات این پل است.
این پل نه تنها مردم روستای هم نام خود را به نقاط مرکزی قروه اتصال می‌دهد، بلکه گردشگران را نیز به ماورای تاریخی که قادر به درک آن نبوده‌اند می‌برد و موجب می‌شود تا هنر نیاکان ما در قالب قوس‌های جناقی که با مهندسی تمام و با خشت بر روی خشت بالا رفته است، هنرنمایی کند.
منبع:- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930102000357#sthash.T5PPew5W.dpuf
http://kordestan.irib.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=35340
http://komalia.blogfa.com/
دریاچه سراب قروه

دریاچه سراب قر...

شهرستان قروه دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است که دریاچه سراب کوثر و منطقه حفاظت شده بدر و پریشان از جمله آثار طبیعی بسیار زیبای این منطقه است. قروه در دش‍ت وس‍ی‍‍ع‍‍ی در ش‍م‍‍ال‌‌‌غ‍رب‍‍ی ه‍م‍د‌ان و در طول ج‍‍اده س‍ن‍ن‍دج ب‍ه ه‍م‍د‌ان و‌اق‍‍ع ش‍ده اس‍ت که ع‍لاوه ب‍ر م‍وق‍‍ع‍ی...

اطلاعات | نقشه
چشمه آب معدنی باباگرگر

چشمه آب معدنی ...

چشمه آب معدنی باباگرگر در ١٨ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه (قوروا) قراردارد. در فاصله چند صد متری این مدفن چشمه‌ای جوشان همیشه می‌خروشد که به آن “دنگز” (دهنز، دکنز) می‌گویند که یکی از مهمترین چشمه‌های آب معدنی آذربایجان (قرار گرفته در ترکیب استان فعلی کردستان) است. “تنگیز” لغتی در ...

اطلاعات | نقشه
امامزاده باباگرگر

امامزاده باباگ...

در کنار روستای باباگرگر، آرامگاه یکی از امامزادگان به نام سید جلال مشهور به باباگرگر وجود دارد، که در تمام منطقه کردستان مشهور است و حتی از سایر استان‌ها جهت زیارت آن به این استان می‌آیند. در مسیر روستاهای دلبران-تالپیران و قصلان-قاسیلان این امامزاده واقع شده است. که به گفته اهالی از...

اطلاعات | نقشه
حمام قصلان

حمام قصلان

در روستای تاریخی قصلان در هشت کیلومتری شمال شهر قروه یک باب حمام قدیمی مربوط به دوره‌ی قاجار وجود دارد،به نام حمام قصلان که دارای قسمت‌های مختلف و تزیینات کاشی‌کاری و آهک‌بری است. این حمام توسط میراث فرهنگی و گردشگری مرمت شده است. اهمیت این حمام علاوه بر قدمتش از لحاظ نزدیکی با شهر ق...

اطلاعات | نقشه
پُل فرهادآباد

پُل فرهادآباد

پُل فرهادآباد در 15 کیلومتری شمال غربی شهرستان قروه ، در روستایی به همین نام قراردارد و در مسیر جادة قدیمی بیجار ، روی رود خانة « بایتمر »واقع شده است.این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در دوره صفویه به دلیل اتخاذ سیاست گس...

اطلاعات
بادام سوخته

بادام سوخته

کردستان همانند سایر مناطق دارای شیرینی‌های خاص و خوشمزه ای است که مجموعاً سوغات این استان را تشکیل می‌دهند. بادام سوخته یکی از انواع سوغات کردستان، امروزه یک شیرینی محبوب محسوب می‌شود که رفته رفته در پذیرایی ایرانی‌ها جای خودش را باز کرده است. این شیرینی خوش طعم را می‌توانید همراه با...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب