1

توضیحات

ویرایش
در بافت قدیم شهر سقز، در محله میان قلعه و در دامنه تپه تاریخی نارین قلعه و در خیابان امام خمینی، یکی از آثار مهم تاریخی_مذهبی قرار گرفته است.
بنای مسجد طبق روایات محلی ساخت آن را به شیخ حسن مولانا آباد نسبت می‌دهند، احتمال دارد در اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه ساخته شده باشد.
شرح بنای مسجد مسجد دومناره‌ی سقز پلانی تقریبا مربع شکل د ارد . در ساخت این مسجد از مصالحی مانند : خشت خام ,ملات گل, سنگهای لاشه , آجر و چوب استفاده شده است.
ورودی اصلی این مسجد در ضلع غربی قرار گرفته است.
این در ورودی سردر آجری با بافت گره چینی آجر و کاشی زرد رنگ دارد که معرف دوره‌ی زندیه است .
بعد از ورودی یک دالان ارتباطی حدود ۳ در ۳٫۵ متر است که از همین دالان به وسیله‌ی نه پله می‌توان به پشت بام مسجد رسید .
پله‌های این راه ارتباطی بدین صورت ساخته شده اند که از چوبی جهت لبه‌ی پله استفاده نموده و برای ساخت پله‌های پشت این لبه چوبی را به وسیله‌ی سنگهای لاشه , خشت خام و اندود کاه گل پر کرده اند.
شبستان مسجد دقیقا در ضلع ضلع شرقی این دالان قرار دارد که از طریق ...مشاهده کامل متن درگاه جداگانه می‌توان به آن راه یافت .
پشت بام این مسجد تا سال ۱۳۶۴ کاه گلی بوده که در آن سال با همت اهالی محله اندود کاه گل برداشته و پشت بنا آسفالت شد.
در ضلع شرقی ایوان مقبره یکی از امامان جماعت مسجد به نام سید حکیم، قرار گرفته است.
قطر دیوارهای این مسجد حدود یک متر و ۷۰ سانتی متر است که در ضلع جنوبی و داخل محراب به وضوح می‌توان آن را مشاهده کرد .
راز استحکام و پایداری بنا در از دوره‌ی افشاریه تا کنون بدون تردید همین ضخانت و ستبری دیوارهای آن است .
به دلیل اینکه این مسجد همانند اغلب خانه‌های این منطقه بر سطحی شیب دار ایجاد شده است .
معماران اولیه‌ی آن برای اینکه بتوانند مسجد را بر روی سطحی مسطح بنا کنند مجبور بوده اند در جلوی مسجد سکویی از سنگهای لاشه با ارتفاع در حدود ۴ تا ۴٫۵ متر بنا نمایند و سپس مسجد را بر روی این سکوی سنگی بنا کنند.
برای ساخت مناره‌ها در پی از سنگ استفاده شده است و برای بدنه کلا آجر و کاشی‌های معقلی و با نقوش زیبای هندسی تزئین شده اند.
حوض خانه‌ی این مسجد در منتهی الیه ضلع جنوبی مسجد و مجزا از آن ساخته شده اند می‌توان به ان راه یافت . این حوض خانه از نظر معماری اهمیت فراوانی دارد و همزمان با بنای اصلی مسجد ساخته شده است پلان کلی ساختمان این حوض خانه مربعی است .
دیوارهای بیرونی مسجد با استفاده از تاق نماهای آجری تزئین شده است.در هر تاق نما مقدار زیادی شمسه کلوک معقلی به طور ساده یا چهار لنگه به طور زیبایی به کار رفته است.
از دیگر عناصر تزئینی سرو معقلی می‌باشد که همه‌ی این عناصر تزئینی بر روی زمینه‌ی آجری با بافت ساده یا حصیری نقش بسته است .
کاشی‌های معقلی که برای تزئین بکار رفته اند . شامل چهار رنگ : سفید و آبی و زرد و سیاه است.
کاربری بنا درباره‌ی کاربری بنا و نوع بهره برداری از آن باید ذکر کرد که از این مسجد از ابتدای ساخت به عنوان پایگاه مذهبی و اجرای فریضه‌ی پنجگانه‌ی نماز جماعت استفاده می‌شده است.
بالای مسجد، دو مناره رفیع و بلند قرار دارد و به همین دلیل به مسجد دو مناره شهرت دارد. در تزئینات مناره از کاشی‌ها و آجرکاری‌های معقلی استفاده شده است.
منبع:http://www.sharnews.com/
http://kurdistan.ichto.ir/Default.aspx?tabid=2133
http://www.hamshahrionline.ir/details/116410
مسجد دو مناره

مسجد دو مناره

در بافت قدیم شهر سقز، در محله میان قلعه و در دامنه تپه تاریخی نارین قلعه و در خیابان امام خمینی، یکی از آثار مهم تاریخی_مذهبی قرار گرفته است. بنای مسجد طبق روایات محلی ساخت آن را به شیخ حسن مولانا آباد نسبت می‌دهند، احتمال دارد در اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه ساخته شده باشد. شرح ...

اطلاعات | نقشه
دژ زیویه

دژ زیویه

«دژ باستانی زیویه» بر فراز کوهی در 55 کیلومتری جنوب شرقی سقز در کردستان قرار دارد. در زبان کردی زیو به دو معنی آمده و به کار می‌رود: یک معنی آن که امروز نیز متداول است وبکار می‌رود نقره است، اما معنی دیگر آن بسیار کم استفاده می‌شود و در واقع آنچه بکار می‌رود یکی از مشتقات زیو است و آن «...

اطلاعات | نقشه
تپه زیویه ( گنکه سوراخ)

تپه زیویه ( گن...

در 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سقز، بخش زیویه، روستای زیویه تپه ای تاریخی و باستانی 3500 ساله، وجود دارد که یکی از شاهکارهای معماری بشریت در سده نهم تا ششم پیش از میلاد است . این تپه که در اصل قعله‌ای بوده که شامل سالنها ، حیاط،اتاقهای متعدد، تالار ستوندار، انبار قلعه، ورودی اصلی و پ...

اطلاعات | نقشه
روستای ترجان

روستای ترجان

ترجان نام روستایی از توابع شهرستان سقز میباشدکه تقریبا در ۶۰ کیلومتری سقز فی ما بین سقز و بوکان قرار گرفته است.این روستا در دامنه کوه استاد مصطفی واقع گردیده و با ارتفاعات اطراف محصور شده است. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و خشک است. علت نام گذاری ترجان این است...

اطلاعات | نقشه
حمام حاج صالح

حمام حاج صالح

حمام تاریخی حاج صالح در بافت قدیمی شهر سقز و در مجموعه بازار این شهر بین پله‌های ارتباطی بازار بالا و بازار پائین شهر سقز واقع شده است و به سبک اصفهانی ساخته شده و مجموعه کاملی است که تمام ویژگی‌های یک حمام را داراست. این حمام شامل بخش‌های مختلفی همچون بینه، سربینه، گرم خانه، خزینه، خل...

اطلاعات | نقشه
عدسی با رشته

عدسی با رشته

عدسی با رشته از غذاهای محلی و خوشمزه شهرستان سقز است مواد لازم برای تهیه این غذای محلی: عدس آشی یک پیمانه رشته آشی ریز خرد شده نصف فنجان نمک,فلفل, زردچوبه ,نعناع , پونه به مقدار لازم پیاز یک عدد طرز تهیه: عدس پاک کرده را از چند ساعت قبل خیس کرده و با مقداری آب بگذارید تا پخته ...

اطلاعات
بنه

بنه

پسته وحشی (بنه)با نام علمی Pistacia Atlantica، درختی با ارتفاع ۲ تا ۷ متر است و معمولاً در کوه‌ها می‌روید و در پاییز به رنگ نارنجی خوش رنگی در می‌آید.دارای برگ‌های تک شانه ای و ۵ تا ۷ برگچه‌ی گل آذین است که در زیر گونه‌های مختلف دارای شکل‌های گوناگون می‌باشد.این گیاه تک جنسی دارای تعداد...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب