توضیحات

ویرایش
دریاچه مهارلو با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می‌شد.
نام این دریاچه، از نام روستای مهارلو از توابع شهرستان سروستان گرفته شده که در مجاورت آن قرار گرفته است و بخش قدیمی روستای مهارلو در بخش ساحلی دریاچه واقع است.
نام‌های دیگر دریاچه مهارلو مهلو، مهلویه و ماهلویه، است, نام قدیمی آن جنکال، یا دریاچه نمک) است.
دریاچه مهارلو در یک فرونشست ناودیس مانند با روند شمال باختری - جنوب خاوری، شکل گرفته که گسل جوان و لرزه‎ای سروستان از آن می‎گذرد.
این دریاچه در جنوب شرقى شیراز قرار گرفته و توسط سه رودخانه نوبه‌اى خشک، سلطان‌آباد,حمزه و سروستان و همچنین روان آب هاى کوه‌هاى مجاور تغذیه مى‌شود.
رودخانه خشک از کوه‌هاى شمال غربى شیراز شروع شده و از مرکز شیراز مى‌گذرد.
رودخانه حمزه بیشتر از کوه سبز پوشان در جنوب غربى شیراز ...مشاهده کامل متن تغذیه شده و در قسمت غرب به دریاچه مى‌پیوندد و رودخانه سروستان از کوه‌هاى سیاه و احمدى و سایر ارتفاعات شرقى دریاچه بوجود مى‌آید.
دریاچه مهارلو صحرائى است و به دریاى آزاد راهى ندارد.
دریاچه مهارلو خاوری‌ترین بخش جلگه شیراز است.این دریاچه آبی بسیار شور دارد و در فصل‌های خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به‌شمار می‌آید. فرآوری نمک از این دریاچه توسط مجتمع استحصال نمک وابسته به پتروشیمی شیراز انجام می‌شود.
از این دریاچه برای تهیه نمک صنایع استان فارس هم استفاده می‌شود
عمیق‌ترین نقطه آن در بهار کمتر از یک متر آب دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1460 متر است.
پهناى دریاچه 15-10 کیلومتر، طول آن 28 کیلومتر است و از آن 54 درصد دریاچه فعلى، 22 درصد پوشش نمکى و 24 درصد پوشش گلى است.
ارتفاع آن 1460 متر از سطح دریا و بیشینه ژرفای آن 3 متر است. به همین دلیل میزان تبخیر بالاست و بخشی از بستر آن را لایه‎ای از نمک می‎پوشاند و فقط در بخش‎های شمالی و مرکزی آن، آن هم با ژرفای خیلی کم و شوری زیاد،آب وجود دارد.
یکی از شگفتی‌های دریاچه مهارلو تغییر رنگ آن به رنگ قرمز می‌باشد پایین آمدن سطح آب دریاچه و افزایش شوری آب سبب می‌شود که شرایط برای رشد یک نوع جلبک که «کشند قرمز» نامیده می‌شود، مهیا شود.
این جلبک‌ها نسبت به شوری آب مقاوم بوده و هر قدر که شوری آب افزایش یابد، رشد این جلبک‌ها بیشتر می‌شود.
وقتی تراکم جلبک‌ها در سطح آب بالا رود، به صورت لایه‌ای قرار می‌گیرند و مانع از تبادل هوا با آب شده و در نتیجه میزان اکسیژن کاهش می‌یابد که در این شرایط اقدام به تولید سم‌هایی می‌نمایند که سبب از بین رفتن حیات جانداری به نام «آرتمیا» می‌شوند.
آرتمیا خرچنگ بسیار کوچکی است که تنها 3 تا 4 میلی‌متر طول دارد و یکی از مهم‌ترین غذاها برای لاروی ماهیان است.
با توجه به اقلیم منطقه و ساختار زمین شناسی و سنگ شناسی ارتفاعات مشرف به دریاچه مهارلو و بارندگی‌های شدید موردی سیل آسا ،فرسایش‌های شدید آبی در این ارتفاعات کاملاً مشهود است.

برخی مطالعات انجام شده روی این دریاچه نشان از ته نشینی گسترده مواد ناشی از فرسایش‌های شدید آبخیز‌های ارتفاعات اطراف آن است که سبب کاهش ژرفای تالاب بویژه در ناحیه غربی شده است .

نظریات کارشناسی نشان می‌دهد در 50 سال گذشته ، حدود 50 سانتی متر به ته نشست‌های دریاچه افزوده شده است و به اعتقاد گروهی ازکارشناسان پیش بینی می‌شود که اگر این روند ادامه یابد و کنترلی بر فرسایش آبخیز‌های آن اعمال نشود ، در آینده ، با توجه به محدودیت عمق دریاچه مهارلو ، این تالاب یکی از کارکرد‌های مهم خود یعنی کنترل سیلاب‌ها را از دست خواهد داد .
از گیاهان اطراف این تالاب می‌توان به گیاهان شور پسند نظیر Tamarix-Suaeda- salicornia اشاره کرد .
در کنار ریز تالاب‌های " بارمیشو " و " آب پروران " که آب شیرین دارند ، پوشش گیاهی شامل Typha – Phragmites- Sedges- Chara است .
در کنار چشمه‌های دائمی آب شیرین و ریز تالاب‌های ایجاد شده آن ، مهارلو زیستگاه بسیار ی از پرندگان مهاجر نظیر اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک، چوکا و آنقوت ، غاز‌ها و فلامینگو‌ها است که عموماٌ برای زمستان گذرانی به این تالاب می‌آیند.
در گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان فهرست شده زیر به ثبت رسیده است :
اردک مرمری- یلوه آبی – یلوه نوک سبز – چوب پا- خروس کولی دم سپید – پرستوی دریایی کوچک – سسک ابرو سفید – سسک تالابی پر سرو صدا- پلیکان سفید – غاز خاکستری- تنجه – آنقوت- خوتکا- درنای معمولی – آوست – فلامینگوی بزرگ – غاز پیشانی سفید – پلیکان پاخاکستری – اردک سرسفید – عقاب دریایی دم سفید – عقاب تالابی – عقاب شاهی – بالابان – شاهین - دم جنبانک کله زرد – گلو آبی
مهمترین گونه پرنده این دریاچه فلامینگو است.
در سال ۱۳۸۵ با تصویب هیأت وزیران، دریاچه مهارلو به عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری ایران برگزیده‌شده‌است.
مهارلو، بکت، کمال آباد، برمشور، قنبری، هزاردره، انجیره و سیف آباد از روستاهای گردشگری اطراف این دریاچه هستند. کوه قلعه گریخته، کوه شرقی و کوه شمالی از کوه‌های مشرف به دریاچه هستند
طی دوره‌ای در سال ۱۳۸۵ پرواز بالگردها بر فراز این دریاچه ممنوع شد.
در خشکسالی سال ۱۳۸۷نود درصد دریاچه «مهارلو» خشک شد و از این دریاچه به غیر از نیزارها و تالاب‌های اقماری چیزی به‌جا نماند و از جمعیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار قطعه‌ای پرنده فلامینگو در دریاچه مهارلو تنها حدود ۵ هزار فلامینگو باقی ماند.

منبع:
http://www.mehrnews.com/
http://hamshahrionline.ir/
http://www.irna.ir/
کاخ ساسانی سروستان

کاخ ساسانی سرو...

در 9 کیلومتری جنوبی غربی شهر سروستان فارس در میان دشتی وسیع و در مسیر روستای نظر آباد بنای تاریخی با نام کاخ ساسانی قرار دارد. این بنای عظیم از سنگ و گچ ساخته شده و گنبدها، ایوانها، اطاقها و دهلیزهای متعددی دارد.در خصوص تاریخ ساخت کاخ سروستان نظرات متفاوتی وجود دارد، احتمالا این بنا ا...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شیخ یوسف سروستانی

آرامگاه شیخ یو...

آرامگاه شیخ یوسف سروستانی، مربوط به سدهٔ ۷ ه. ق. است،که در میدان اصلی شهرستان سروستان در استان فارس قرار دارد. این بقعه شامل دوچهار طاقی باستون‌های سنگی است که با ظرافت تراشیده شده است. سنگ قبری مربوط به شیخ یوسف در وسط چهار طاق اصلی قرار دارد که بر روی آن نگاشته شده است: «توفی الشیخ...

اطلاعات | نقشه
دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می‌شد. نام این دریاچه، از نام روستای مهارلو از توابع شهرستان سروستان گرفته شده که در مجاورت آن قرار گرفته است و بخش قدیمی روستای مهارلو در بخش ساحلی دریاچه واقع است. نام...

اطلاعات | نقشه
منطقه گردشگری مهارلو

منطقه گردشگری ...

مهارلو یکی از روستاهای شهرستان سروستان است و در 45 کیلومتری شهر سروستان قرار دارد. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی چشمگیری است که می‌توان به چشمه آب گرم و چشمه معدنی مهارلو، آب چشمه چنار مهارلو، چشمه آب خونی، آب زنگی، آب محمد خالو، باغ حیدر، کوه زیره و آب بیدک اشاره کرد. ب...

اطلاعات | نقشه
تنگه غنیبی

تنگه غنیبی

دره ای در فاصله چهارده کیلومتری شمال غربی سروستان قرار دارد که به دره غنیبی شهرت دارد. این تنگه راه پر پیچ و خم بسیار زیبایی دارد که سروستان را به خرمه ارتباط می‌دهد. سر تا سر مسیر پر از درختان بادام و پسته کوهی می‌باشد. چشمه‌های متعددی نیز در این منطقه جوشان از زمین به بیرون می‌تراو...

اطلاعات | نقشه
غار کان گوهر

غار کان گوهر

غار کان گوهر در بخش بوانات فارس واقع شده است. برای رسیدن به دهانه آن باید ابتدا از صفاشهر، حد فاصل آباده و شیراز، به سوی شهر بابک حرکت کنیم. با گذر از سوریان و روستاهای بَزم و مُنج به دوراهی خاکی پاسگاه محیط بانی رسیده و با طی سه کیلومتر و گذر از کنار پاسگاه، غار در فاصله پانصد متر چش...

اطلاعات | نقشه

دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران

تصور ذهنی بیشتر ما از دریاچه، حوضچه ای پر آب با طبیعت سرسبز هست که اطراف اون رو دلپذیر کرده و با شنیدن اسم تالاب هم، تالاب انزلی به خاطرمون میاد. اما گاهی دریاچه‌ها ترسناک هستند و گاهی صورتی رنگ، ممکنه پر از گل‌های نیلوفر باشن یا پر از تنه خشک شده‌ی درخت ها، گاهی خشک و نمکی هستند و گاهی آینه ای، حتی تالابی دیده شده که جزیره ای در اون جا به جا میشه!
یا ممکنه مثلا یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های دنیا باشن! تمام اینهایی که گفتیم تو ایران زیبای ما وجود داره. طبیعت ایران هر قدر که چشم نواز و روح نوازه، همون قدر هم پر از عجایب و ناشناخته هاست. ناشناخته هایی که آدم تا اسمشون رو می‌شنوه باید کوله رو ببنده و برای از نزدیک دیدنشون سفر کنه.
در اینجا با 5 تا از عجیب‌ترین دریاچه‌های ایران آشنا بشید:

1. اولین در لیست ما، دریاچه صورتی رنگ مهارلو هست. این دریاچه در شهرستان سروستان، از دریاچه‌های استان فارس ایران هست
این دریاچه‌ی دلپذیر و صورتی رنگ در شیراز قرار داره اما همیشه هم به این رنگ نبوده. روزگاری پناهگاه پرنده‌ها بود، فلامینگو، تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک و … اما این روزها که صورتی رنگ شده، همون قدر که برای بسیاری از ما و عکاس‌ها جالبه، برای پرنده‌ها خطرناکه.
این دریاچه آبی بسیار شوری داره و در فصل‌های خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به‌شمار میاد. یکی از شگفتی‌های دریاچه مهارلو تغییر رنگ آن به رنگ قرمز هست که پایین آمدن سطح آب دریاچه و افزایش شوری آب باعث میشه که شرایط برای رشد یک نوع جلبک که «کشند قرمز» نامیده می‌شه، مهیا بشه.
این جلبک‌ها نسبت به شوری آب مقاوم هستند و هر قدر که شوری آب افزایش پیدا کنه، رشد این جلبک‌ها بیشتر می‌شه.

2. دومین دریاچه عجیب ایران، دریاچه ارواح در نوشهر هست:
تالاب فراخین که به تالاب ارواح هم شهرت داره در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع شده. دریاچه ای مه گرفته که در بین جنگل انبوه پهن برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته و راه دسترسی به اون هم سخته و هم خطرناک. هرچند که تو مسیر رسیدن به دریاچه خطر گذر از جنگل و احتمال مواجه با حیوانات وحشی وجود داره، اما افراد بسیاری به اینجا اومدن. در درون دریاچه درختان خشک شده ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کردند. این دریاچه در مکان بسیار بکری واقع شده که در عبور از آن امکان مواجهه با انواع حیوانات وحشی، وجود داره.
ترکیب درختان مرده و مه ای که بیشتر اوقات روی دریاچه رو گرفته با صدای حیوانات وحشی منطقه، همگی باعث شده تا لقب دریاچه ارواح رو به اینجا بدن. تا به امروز داستانی در مورد وضعیت ظاهری دریاچه و یا دیده شدن ارواح در منطقه گفته نشده، البته تا به امروز، بنابراین موقع بازدید از اینجا مراقب باشین!

3. دریاچه حوض سلطان، قم ؛به دریاچه حوض سلطان میریم به بزرگترین آینه طبیعی ایران. سطح نمکی و مسطح دریاچه نمک با بارش کمی باران تبدیل به آینه ای بزرگ میشه، طوری که می‌تونین نقطه رسیدن زمین به آسمان رو در اون نگاه کنید و بر روی ابرها قدم بزنید. دریاچه در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران قرار گفته و وسعت اون در طول سال متغیره. نکته جالب اینه که حوض سلطان در سال ۱۲۶۱ و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشکیل شده و از دو چاله جدا از هم بوجود اومده. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و اواسط پاییز هست.

4. تالاب نیلوفر آبی ، ساری هم یکی دیگر از جلوه‌های طبیعت شگفت انگیز ایران زیباست، نیلوفر‌های صورتی رنگ با برگ‌های پهن، سرزنده و سبزرنگ، سر از آب کدر مرداب بیرون آوردند تا بوستان «نیلوفر آبی» در جاده ساری به نکا را رویایی کنند.
قایق سواری در این تالاب زیبا و عکاسی بین گل‌های نیلوفر می‌تونه خاطره ای فراموش نشدنی باشد آن هم در زمانی که دیگر در تالاب انزلی تعداد گل‌های نیلوفر مثل قبل زیاد نیست. دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی، بسته به شرایط آب و هوایی از اوایل تیر تا اواخر شهریور است و در تابستان، یکی از رویایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران هست.

5. دریاچه سیاه گاو ، ایلام
سیاه گاو تنها دریاچه دوقلوی کشور، متشکل از دو دریاچه زیبا و عمیق با دو رنگ متفاوت که توسط یک کانال آبی به هم متصل شدند. اسم اصلی دریاچه‌ها «سیاه آب» هست که به علت هلالی بودن و شاخ گاوی شکل بودن آن، اسم «سیاه گاو» را هم برایش انتخاب کرده اند. البته محلی‌ها افسانه ای هم دارند که در گذشته توی آب، اسب آبی سیاه رنگی زندگی می‌کرده و به این دلیل اسم «سیاه گاو» را روی دریاچه محل زندگی اش گذاشتند. دریاچه اول که حکم سرچشمه را داره با اختلاف سطح کمی، بالاتر قرار داره و آب آن زلال و شفافه.

گاهی برای سفر خیلی نباید هزینه کرد فقط باید ساده گرفت و اراده کنید که لذت ببرید، اون موقع است که از لحظه شروع تا پایانشو با هر شرایطی میتونید زیبا کنید.
... ادامه مطلب
دریاچه‌ها و تالاب‌های عجیب ایران

دریاچه مهارلو زنده شد

در پی بارندگی‌های روزهای اخیر در شیراز دریاچه مهارلو که خطر خشکسالی ان را تهدید می‌کرد جان دوباره گرفته است. پس از چند روز بارش باران در شیراز و اطراف آن اکنون رودخانه شهر پس از مدت‌ها طغیان کرده و آب را به سمت دریاچه مهارلو هدایت می‌کند. به گفته مسئولان در روزهای اخیر 40 درصد از این دریاچه آبگیری شده ... ادامه مطلب
دریاچه مهارلو زنده شد

دریاچه جادویی عجیب در شیراز

دریاچه مهارلو در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز، یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی محسوب می‌شود.
این دریاچه به وسیله سه رودخانه خشک، حمزه و سروستان و همچنین روان‌آب‌های کوه‌های مجاور تغذیه می‌شود.
این دریاچه ۲۸ کیلومتر ... ادامه مطلب
دریاچه جادویی عجیب در شیراز

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب