1

توضیحات

ویرایش
مقبره ارسلان جاذب در 37 کیلومتری مشهد واقع شده است‌, وی حکمران توس و معاصر سلطان محمود غزنوی (اول‌قرن پنجم هجری قمری‌) بود.
این بنا و میل کنار آن قدیمی‌ترین بنا‌های تاریخی خراسان است که نمونه جالبی از آجرکاری در معماری اسلامی محسوب می‌شود . در نزدیک این بنا رباط تاریخی امیر علی شیرنوایی قرار دارد .
بنا شامل اتاق مربع‌شکلی است که دیواره‌های داخلی آن با نقش آجری تزئین شده، و در اصل با رنگ‌های روشن تزیین شده است.
در بالای دیوار حاشیه‌دار آن، کتیبه‌ای به خط کوفی و با رنگ آبی در زمینه گل‌دار نوشته شده است. گنبد بنا بر روی کثیرالاضلاعی هشت‌ضلعی قرار دارد و کوتاه و سنگین است.
داخل آن نقوش آجری دارد , چهار روزنه هلالی‌شکل در هر طرف بین جرزها تعبیه شده است، و در زیر هر یک از آن‌ها، دری ساخته شده است.
نمای بیرونی به سادگی تمام اجرا شده و مناره آن نیز مناره در چند مترى گنبد قرار دارد و با ارتفاع 40 متر و قطر حدود 5.5 متر در پایه و 2.5 متر در بالا و صد پله به استواری پابرجاست .
این منارهٔ بلند آجرى به شیوه آجرهاى مضاعف، دوبه‌دو، بر روى هم چیده و ساخته شده است. در زیر آجرهاى تزئینى آن، کتیبه‌اى به خط کوفى وجود دارد که با آجر طراحى و اجرا شده است.
در قسمت بالا و حاشیهٔ کتیبهٔ کوفى آن، تزئینات دورهٔ غزنویان باقى مانده است.
این بنای مربع بر پایه دیوارهای ...مشاهده کامل متن ضخیمی، 2.5 متر، استوار شده است و از هر سمتی یک در دارد، چهار دیواری به هشت ضلعی و سپس شانزده ضلعی و بالاخره به دایره ختم می‌شود ,تزئینات موجود در دیواره‌ها و چهار روزنه در گوشه‌های زیر سقف که به ترتیب روبروی هم قرار دارند ثابت می‌کند که این یک آتشکده بوده است
پس از مقبره امیر اسمعیل سامانی که در 295 هجری وفات یافت،این بنا قدیمی‌ترین بنای ایرانی اسلامی در خراسان است که البته یک بنای – ساسانی بودائی – اسلامی به حساب می‌آید.
ساخت آن احتمالا مربوط به دوران غزنویان است و سبک معماریش رازی است.
این گنبد و مناره جزءِ بناى رباط عظیمى بوده است که به وسیلهٔ ارسلان جاذب در فاصلهٔ سال‌هاى ۴۲۱-۳۸۹ هجرى قمرى ساخته شده است.
اهمیت این بنا بیش‌تر به این خاطر است که شاید یگانه اثر معمارى دورهٔ غزنوى در داخل خاک کنونى ایران باشد.
مشابهت‌های میان این بنا و یک نقاشی دیواری، یافته شده در آسیای مرکزی راه گشای توجه به نفوذ آئین بودائی و هنر همراه با آن در خطه خراسان در قرنهای آخر سلطنت ساسانیان و قرنهای نخست عصر اسلامی ایران شرقی است
این بنا از سوى سازمان میراث فرهنگى تحت شمارهٔ ۱۶۴، در زمرهٔ آثار تاریخى به ثبت رسیده است.
منبع:
http://fa.wikipedia.org
http://www.yjc.ir
http://vista.ir/
http://geo-f.blogfa.com/post/265
http://khabarfarsi.com/
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=153073&wpicID=1968
http://bonaresh.blogfa.com/post-107.aspx
http://khabarkhoon.com/s/107819
http://www.aftabir.com/
http://irlister.com
بند تاریخی فریمان

بند تاریخی فری...

بند تاریخی فریمان یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سیاحتی فریمان استان خراسان رضوی است این سازه مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در ۱۰ کیلومتری شهر فریمان واقع است. بنای اولیه بند به عصر مغول و به روایتی به دوران صفوی بر می‌گردد,این سد یک بار در دوران عین الدوله مرمت...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه ارسلان جاذب

آرامگاه ارسلان...

مقبره ارسلان جاذب در 37 کیلومتری مشهد واقع شده است‌, وی حکمران توس و معاصر سلطان محمود غزنوی (اول‌قرن پنجم هجری قمری‌) بود. این بنا و میل کنار آن قدیمی‌ترین بنا‌های تاریخی خراسان است که نمونه جالبی از آجرکاری در معماری اسلامی محسوب می‌شود . در نزدیک این بنا رباط تاریخی امیر علی شیرنوای...

اطلاعات | نقشه
مجموعه معماری سنگ بست

مجموعه معماری ...

مجموعه معماری سنگ بست یکی از آثار باستانی استان خراسان است.این مجموعه مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان فریمان، بخش مرکزی، روستای سنگ بست واقع شده است از آنجا که سنگ‌بست در قدیم محل تلاقی شاهراه نیشابور به مرو و قهستان وهرات به مشهد و توس بوده منزلی مهم به شمار می‌...

اطلاعات | نقشه
برج واقع

برج واقع

فَریمان شهری در استان خراسان رضوی در شرق ایران است این شهر در بخش مرکزی شهرستان فریمان قرار دارد. فریمان قبل از سال 1313 یکی از بخش‌های تابع شهرستان مشهد با 200 خانوار بود و در زمان صفویه و قاجاریه جزو املاک سلطنتی به حساب می‌آمد. برج واقع یکی از جاذبه‌های فریمان است که در فاصله کمی ا...

اطلاعات | نقشه

نظر شما درباره آرامگاه ارسلان جاذب

ابراهیم علی پور

ابراهیم علی پور شنبه 13 آبان 96 - 13:44

این دو جمله در توضیحات مربوطه متناقض به نظر می‌رسد: 1- این بنا و میل کنار آن قدیمی‌ترین بناهای تاریخی خراسان است 2- پس از مقبره امیر اسمعیل سامانی، که در ۲۹۵ هجری وفات یافت، قدیمی‌ترین بنای ایرانی اسلامی در خراسان است .
از جمله اول نتیچه می‌گیریم که که در خراسان امروزی ، هیچ بنای مانا و قابل مشاهده ایی به قدمت این بنا وجود ندارد.
از جمله دوم نتیچه می‌گیریم این بنا بعد از مقبره امیر اسمعیل سامانی، دومین بنای قدیمی موجود در خراسان پس از آغاز دوره اسلامی در ایران می‌باشد.

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب