توضیحات

ویرایش
مشهورترین فیروزه در ایران فیروزه نیشابور است و مهم‌ترین معدن فیروزه در ایران در شهرستان نیشابور می‌باشد
مهمترین معدن فیروزه ایران در نزدیکی روستای معدن از توابع شهرستان فیروزه واقع شده است و از سطح زمین ۲۰۱۲ متر بلندی دارد, بیش از 2000 سال است که این معدن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
فیروزه این معدن به عنوان مرغوب‌ترین نوع این ماده معدنی در مقایسه با تولیدات کشورهای چین، آمریکا، مصر و مکزیک شناخته می‌شود.
شاید این معدن قدیمى‌ترین معدن فعال دنیا باشد و سابقه بهره بردارى از آن به استناد کشف جسدى در شهر قدیمى تپه برج ،به بیشتر از بالاى 5000 سال برسد .
این معدن تا سال 80 توسط بخش دولتی اداره می‌شد و بعد از آن طی فرایندی حق بهره برداری این معدن به اهالی دو روستای مجاور، معدن علیا و معدن سفلا به اجاره 25 ساله واگذار شد.
به خاطر وجود این معادن در نیشابور، ...مشاهده کامل متن شهر فیروزه را به عنوان یکی از القاب نیشابور آورده‌اند هرچند که شهرفیروزه نام دیگر شهر بزغان که یکی از شهرهای شهرستان نیشابور است؛ می‌باشد.
این معدن غارهای متفاوتی از جمله (غار سبز، غارعبد الرزاق و...) دارد,در عمق حدود 90 متری زمین در یکی از این غارها با استفاده از روشها و ابزارات سنتی (آتشبار) اقدام به تخریب پایه سنگ کرده و سپس سنگها توسط واگن به خروجی معدن هدایت می‌شود.
پس از جمع آوری استخراجات سنگ فیروزه در زمان معین و با اعلام قبلی خریداران جمع شده و سنگهای خام به مزایده گذاشته می‌شود و عمده خریداران از فیروزه تراشان نیشابور، مشهد و اهالی روستاهای معدن هستند ولی در این بخش نیز گفته می‌شود سنگ فیروزه‌های مرغوبتر به نوعی دیگر بفروش می‌رسد.
فروشگاه‌های فراوانی در بخش‌های سیاحتی شهر نیشابور و مشهد فیروزه را به شکل‌های گوناگون عرضه می‌کنند,رنگ فیروزه‌ای یک رنگ نمادین برای نیشابور تلقی شده‌است و در دهه ۱۳۷۷ هجری از سوی شهرداری تلاش‌هایی برای فیروزه‌ای کردن رنگ دیوارها و مغازه‌های خیابان‌های اصلی شهر نیز انجام گرفت.
معدن فیروزه ،با تاریخ ایران زمین عجین شده و در تمام کتب تاریخى ،از آن نام برده شده است .حتی حافظ هم به غار ابواسحاقى اشاره کرده است .
رنگ فیروزه اى شاخص معمارى ایران مى باشد ,قدیمى‌ترین اسنادى که در مورد این معدن وجود دارد کتابهاى "عرایس الجواهر " و " نفایس الاطایب " نوشته " ابوالقاسم عبدالله کاشى " و تنسوق نامه ایلخانى" منتسب به خواجه نصیرالدین طوسى مى باشد براساس این کتب بیش از چهار هزار سال است که از معدن فیروزه نیشابور بهره بردارى مى گردد.
فیروزه سنگ ملى ایرانیان به شمار مى رود . هزاران سال است که بهترین نوع فیروزه ، در این منطقه یافت مى شود و رنگ فیروزه نیشابورى مترادف با بهترین رنگ فیروزه اى در دنیاست
مجسمه ای به شکل یک گوساله در موزه ایران باستان نگه داری می‌شود که قدمت آن به اولین استخراج از این معدن بازمی گردد
منبع:
http://fa.wikipedia.org
http://azut.blogfa.com/post-2328.aspx4
http://www.gsi.ir
http://www.asriran.com
http://www.taknaz.ir/news_detail_16356.html
http://www.javaheribina.com
http://isna.ir
http://www.hamshahrionline.ir/details/174479
http://javanonline.ir/fa/news/644472
http://www.minews.ir/vgla.anek49num,e1k445h..html
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910810000687
http://khabarfarsi.com/ext/633282
معدن فیروزه

معدن فیروزه

مشهورترین فیروزه در ایران فیروزه نیشابور است و مهم‌ترین معدن فیروزه در ایران در شهرستان نیشابور می‌باشد مهمترین معدن فیروزه ایران در نزدیکی روستای معدن از توابع شهرستان فیروزه واقع شده است و از سطح زمین ۲۰۱۲ متر بلندی دارد, بیش از 2000 سال است که این معدن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد....

اطلاعات | نقشه
عمارت و باغ نشاط فیروزه

عمارت و باغ نش...

باغ نشاط فیروزه در ۳ کیلومتری شهر فیروزه و ۲۰ کیلومتری شهر نیشابور قرار گرفته است. این باغ تاریخی به «باغ سالار» یا «باغ نشاط» معروف است و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد و در سال ۱۳۳۶ قمری به دست «آقابالاخان سالار معتمد گنجی» بنا شده است. مالک اصلی این باغ ((سالار معتمد)) فرزند ابراهیم...

اطلاعات | نقشه
آب انبار همت آباد زمانی

آب انبار همت آ...

پیشینه‌ی بنای «آب انبار همت آباد زمانی» که در دهستان تحت جلگه بخش مرکزی شهرستان فیروزه قرار گرفته، به دوره‌ی قاجاری می‌رسد. مالکیت این بنا وقفی بوده و به شماره‌ی 5145 در تاریخ 25/12/1380در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است. بنای آب‌انبار همت‌آباد، با داشتن فرم کلی و اصلی آب‌انبا...

اطلاعات | نقشه
روستای بحرود

روستای بحرود

بحرود نام روستایی از توابع دهستان تحت جلگه بخش مرکزی شهرستان فیروزه است که در 7 کیلومتری جنوب مرکز شهرستان واقع شده است. این روستا از جنوب با روستای بازوبند و از شرق با روستای معتمدیه و از شمال با روستای اقبالیه همسایه است . در غرب نیز با اراضی کشاورزی روستای حاجی آباد (خالی از سکنه) م...

اطلاعات | نقشه

مهم‌ترین معدن فیروزه دنیا و هنر فیروزه کوبی.

مهم‌ترین معدن فیروزه‌ی ایران در شهرستان نیشابور بوده که از بیش از ۲۰۰۰ سال پیش استخراج می‌شده است. این معدن در نزدیکی روستای معدن (شهرستان فیروزه) نیشابور است و از سطح زمین ۲۰۱۲ متر بلندی دارد.
این دایره‌المعارف بزرگ در بخش انگلیسی خود آورده است: فیروزه در ایران، ابتدا «پیروزه» نامیده می‌شد و پس از ورود مسلمانان به این کشور فیروزه نام گرفت و به همین نام باقی ماند. پیش از معدن فیروزه‌ی ایران، این سنگ معدنی تزیینی از 3000 سال پیش از میلاد، در شبه جزیره‌ی سینا و توسط مصریان استخراج می‌شد. این معدن فیروزه و معدن خراسان، دو معدن فیروزه‌ی مهم در تاریخ این سنگ قیمتی به حساب می‌آیند.
دایره‌المعارف بریتانیکا در خصوص سنگ معدنی فیروزه اینگونه توضیح داده است: این جواهر آبی‌رنگ، قرن‌ها در جنوب غربی قاره آمریکا توسط سرخپوستان از معادن برداشت می‌شد. بهترین نوع فیروزه در ایران وجود دارد و پس از آن در شمال آفریقا، استرالیا و سیبری نیز یافت می‌شود.
لغت‌نامه آکسفورد درباره فیروزه نوشته است: بسیاری از فرهنگ‌های باستانی در آسیا و شمال آفریقا، به استفاده از این سنگ در جواهرات خود علاقه داشتند. جنوب غربی آمریکا معادن باارزشی از این سنگ معدنی زیبا را در خود دارد، اما منبع اصلی فیروزه‌ی آسیایی در ایران نهفته است و از آنجا به صورت گسترده دادوستد می‌شود.
دایره‌المعارف کلمبیا نیز تاکید کرده است که بهترین نوع فیروزه در ایران یافت می‌شود.
دایره‌المعارف گیل در خصوص فیروزه‌ی ایرانی اینگونه گفته است: فیروزه‌ی اصیل در ایران وجود دارد. در این کشور، این سنگ پس از حک شدن آیات و یا اشعار مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.
کتاب راهنمای پترسون فیلد در خصوص سنگ‌های معدنی نیز آورده است: گران‌ترین فیروزه‌ی دنیا از ایران و تبت به دنیا عرضه می‌شود.
در لغت‌نامه‌ی دهخدا نیز 8 معنی برای کلمه فیروزه آورده شده، که یک معنی آن، به همان سنگ زیبای معدنی با عنوان «پیروزه» و 7 معنی دیگر به نام روستاهایی در ایران اشاره کرده است. ... ادامه مطلب
مهم‌ترین معدن فیروزه دنیا و هنر فیروزه کوبی.

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب