توضیحات

ویرایش
روستا قصر یعقوب هفت کیلومتری جنوب صفاشهر (مرکز شهرستان خرم بید) واقع شده که دارای صد‌ها چشمه جوشان و طبیعت بسیار زیباست.
این روستای قصر یعقوب با ارتفاع 150،2متر از سطح دریا و کوه قصر یعقوب با ارتفاع 2‌هزار و 200 متر از سطح دریا دارای چشم‌انداز‌های ویژه‌ای بوده که کمتر شناخته شده است.
آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.
روستای قصر یعقوب یکی از 15 روستای هدف گردشگری استان فارس است و به عنوان نخستین روستای هدف گردشگری استان فارس محسوب می‌شود که مطالعات همه‌جانبه آن توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به پایان رسیده است.
روستای قصر یعقوب در سطح استان فارس به عنوان روستای پایلوت (الگوی) گردشگری استان فارس مصوب شده است.
چشمه مراد، بند، جمجمه، چشمه رودخانه قصر یعقوب و ... از جمله چشمه‌های زیبا این روستاست که سرچشمه رودخانه سیوند هستند و هر یک دارای ویژگی‌‌های خاص بوده و در دامنه کوه زیبای قصر یعقوب واقع شده‌اند.
در شمال روستا، کوه قصر یعقوب با ارتفاع 2200 متر قرار دارد. این کوه در فصول مختلف سال مناظر و چشم‌اندازهای زیبایی را به نمایش ...مشاهده کامل متن می‌گذارد. قله و دامنه‌های کوه قصر یعقوب محیط مناسبی برای دوستداران ورزش‌های کوهنوردی است.
در بافت مسکونی روستا نیز خانه‌‌های سنتی و قدیمی بسیاری که برخی از آنها باقیمانده از دوران قاجار است، وجود دارد که از آنها می‌توان برای جذب گردشگر و توریسم استفاده کرد.
رودخانه قصر یعقوب تنها رودخانه روستاست که از ارتفاعات کوه قصر یعقوب سرچشمه می‌گیرد. در بخش شرقی روستا، چشمه‌سارهای فراوانی وجود دارد که آب مورد نیاز باغات سرسبز اطراف روستا را تأمین می‌کنند.هر ساله تعداد زیادی گردشگر، از نقاط مختلف، برای گذران اوقات فراغت به روستای قصر یعقوب مسافرت می‌کنند، تا مدتی را بیاسایند و از فضاهای سرسبز و خرم آن لذت ببرند.
به جز طبیعت زیبا و دلپذیر، آثار تاریخی منحصر به فردی در محدوده روستا وجود دارد و متعلق به دوران مختلف تاریخی است که بررسی و شناسایی شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌اند.
گورستان دوره ساسانی در دامنه کوه قصر یعقوب واقع شده است. در حـوالی ایـن گورستان که به گورستان گبرها نیز معروف است، بقایای قصری بجا مانده که به گفته برخی کارشناسان به دوران هخامنشی (بین سال‌های 555 -560 ق.م) تعلق دارد.
از دیگر آثار تاریخی این روستا بقایای دو قلعه از یادگار‌های دوران سلجوقی و قاجاریه است. آرامگاه امامزاده شهدا یا بقعه سلطان ابراهیم از نوادگان امام سجاد(ع) در این روستا قرار دارد.
این آرامگاه از آثار دوران تیموری است.
همچنین این منطقه دارای صنایع دستی منحصر به فرد است که به واسطه ییلاقی بودن و استقرار ایل‌‌ها و چادرنشین‌ها فرش، گبه، گلیم، جاجیم و ... از صنایع دستی این روستاست.
در این روستا آیین‌‌ها و آداب و رسوم سنتی از روزگاران کهن باقی مانده است که چله به در بزرگ و چله به در کوچک و همچنین برگزاری آیین‌‌های سنتی باستانی و مراسم دیگ جوشان، جشن محصولات پاییزی و بازی‌‌های محلی از آداب و رسوم این روستا است.
در این روستا چند خانه تاریخی وجود دارد که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است.
دیگ‌جوشان از مراسم مذهبی خاص مردم این روستا است، که در مهرماه برگزار می‌شود. در این مراسم مردم روستا نذورات خود را در اطراف امامزاده ذبح کرده و گوشت آن را خام یا پخته احسان می‌کنند.
مراسم چله نیز که از جشن‌های روزگار باستان به یادگار مانده است، چهل روز مانده به عید نوروز، برگزار می‌شود.
در روسـتای قـصر یـعقوب چـشمه‌ای بنام مرادی وجود دارد که فقط زنان اجازه دارند از آب آن استفاده کنند.
موسیقی مورد علاقه مردم روستای قصر یعقوب، همان موسیقی محلی و سنتی روستاهای استان فارس است، که با سازونقاره اجرا می‌شود.
بازی‌های محلی ترکه بازی و چوب‌بازی نیز دراین روستا رواج دارد.
کل‌جوش و عدس پلو و دو پیازة آلو از غذاهای محلی روستای قصر یعقوب است.
لبنیات، حبوبات و سنگ‌های تزیینی از سوغات روستای قصر یعقوب می‌باشند.
روسـتای قصر یعقوب، که پیشتر اتـراق‌گاه عـشایر بـود، بـیش از یـکصد سال قدمت دارد. آثار ارزشمند تاریخی اطراف روستا، قدمتی کهن‌تر از روستای فعلی دارند.
نـاحیه‌ای کـه روستای قصر یعقوب در آن استقرار یافته در روزگاران گذشته یکی از نواحی آباد منطقه فارس بوده است.
مردم روستای قصر یعقوب به زبان‌های ترکی وفارسی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

منابع:
http://www.yjc.ir
http://www.ghatreh.com
http://chekhabare.ir/detail_variant.
NID.
5521554
http://www.negahmedia.ir/media/show_pic/30249
http://safashahr.blogfa.com/post/25
http://bikhabaran.ir
http://angomanghir.persianblog.ir/post/98
http://fa.wikipedia.org
http://www.jarchi.ir/view?u=02280223&fl=d-yjo
http://anews.g19.ir/go/179360
تفرجگاه قصریعقوب

تفرجگاه قصریعق...

روستا قصر یعقوب هفت کیلومتری جنوب صفاشهر (مرکز شهرستان خرم بید) واقع شده که دارای صد‌ها چشمه جوشان و طبیعت بسیار زیباست. این روستای قصر یعقوب با ارتفاع 150،2متر از سطح دریا و کوه قصر یعقوب با ارتفاع 2‌هزار و 200 متر از سطح دریا دارای چشم‌انداز‌های ویژه‌ای بوده که کمتر شناخته شده است. ...

اطلاعات | نقشه
قصر سرخ بهرام گور ( تل خاکی صفاشهر )

قصر سرخ بهرام ...

در مرکز شهر صفاشهر، مرکز شهرستان خرم بید اثری مشهود است که به قصر سرخ بهرام گور یا تل خاکی صفا شهر مشهور است. این اثر که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یکی از آثار شاخص دوران ساسانی می‌باشد و از بناهای باقی مانده از دوران پیش از اسلام که با توجه به سفالهای کشف شده بر روی تپه ...

اطلاعات | نقشه

تفرجگاه قصر یعقوب

تفرجگاه قصر یعقوب با صدها چشمه جوشان و چشم انداز طبیعی بسیار زیبا در ۷ کیلومتری جنوب صفا شهر و در روستای قصر یعقوب قرار گرفته است. این روستا به عنوان اولین روستای گردشگری استان فارس محسوب می‌شود که با مطالعات آن توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری به پایان رسیده است.
ارتفاع این روستا از سطح دریا به ... ادامه مطلب
تفرجگاه قصر یعقوب

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب