توضیحات

ویرایش
یکی از چهره‌های زیبا و منحصر به فرد طبیعت در ایران،کفه‌های نمک می‌باشد که در پست‌ترین نقاط ارتفاعی حوزه‌های بسته، پس از ورود جریانهای آبی اطراف به آنها و تبخیر آب، شکل می‌گیرند.
سرزمینی در 27 کیلومتری سیرجان به سمت شیراز محور روستای خیرآباد که بیش از 35 هزار هکتار وسعت دارد و از نمک پوشیده شده است کفه نمک فضایی بکر و دست نخورده است که زیبایی‌های بی نظیر کویر کرمان را به رخ می‌کشد.
به دلیل ساختار این بخش از کویر کفه نمک به یکی از قطبهای گردشگری سیرجان تبدیل شده است و مردم مناطق مختلف کشور برای دیدن زیباییهای این منطقه به سیرجان سفر می‌کنند، اما بارندگی‌ها فصلی موجب ایجاد دریاچه ای بزرگ در کفه نمک سیرجان شده و بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است.
پس از تجمع آب در دشت نمک سیرجان روزانه هزاران نفر در هنگام غروب آفتاب به این منطقه مراجعه می‌کنند و از زیبایی‌های دریاچه کفه نمک استفاده می‌کنند.
این منطقه از کویر یکی از پستترین مناطق کویر سیرجان از لحاظ ارتفاع است که ...مشاهده کامل متن به دلیل عدم بارندگی طی سالهای اخیر این منطقه به نمکزاری تبدیل شد که فاقد هر گونه حیات است.
طی سالهای اخیر منطقه گردشگری کفه نمک مورد توجه قرار گرفته است و سرمایه گذاری در راستای احداث منطقه گردشگری در این دشت فراهم شده است که البته احداث تجهیزات در این منطقه صدمات جبران ناپذیری هم به طبیعت بکر منطقه وارد کرده است.
کفه نمک سیرجان به خصوص در شبهای مهتابی شاهد حضور گسترده مردم برای پیاده روی در کویر است زیرا منظره زیبای این منطقه به دشتی مملو از برف می‌ماند که بلورهای نمک با درخششان در نور مهتاب زیبایی وصف نشدنی ایجاد می‌کند.
در راستای طرح گردشگری در مرحله نخست، باغ نمکی به وسعت یک هکتار، پارک کودک، ایستگاه نجوم، چایخانه سنتی، طرح پرواز با پاراگرایدر و پارکینگ پنج هزار متر مربع به همراه بوفه‌های اغذیه و بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی و محلی احداث شد.
این طرح گردشگری که بهترین نقطه کشور از نوع خود است، منظره طبیعی نمک را به وسعت 35 هزار هکتار دارد که قدمت آن نامحدود است و در زمان حاضر با توجه به میزان اعتبارات، 11 هکتار از این منظره زیبای نمکی را به طرح گردشگری اختصاص دادیم که یک هکتار برای تاسیسات و 10 هکتار فضای گردشگری را در برنامه داریم.
منظره زیبای کفه نمک سیرجان بسیار دیدنی و در شب‌های مهتابی این منظره بیش از یک هزار نفر گردشگر را پذیراست که همانند منطقه ای از برف پوشیده است و خیلی از گروه‌های پیاده روی، فعالیت ورزش خود را به عنوان مهتاب نوردی در این کفه انجام می‌دهند.
با این وجود منتقدان به خصوص مردم روستاهای اطراف این دشت از لطمه احداث منطقه گردشگری در دشت کویر نمک سیرجان نگرانند و اعتقاد دارند که لطمه جبران ناپذیری به طبیعت بکر منطقه می‌زند.
منبع :http://sirjann.blogfa.com/post/1039
http://khabarfarsi.com/ext/2895412
http://kerman.irib.ir/news/socialnews/25428-1393-01-24-12-28-00
باغ سنگی بلورد سیرجان

باغ سنگی بلورد...

حکایت باغی بزرگ که درختان چوبیش میوه هایی از سنگ داده اند و این روزها به سوژه عکاسان و گردشگران تبدیل شده است حکایتی شندینی است. در 40 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان در جاده سیرجان - بافت دهستانی است به نام بلورد و روستایی میاندو آب نام قرار دارد که به دلیل وجود یک باغ عجیب شهیر شده است. ب...

اطلاعات | نقشه
کوه سرمشک

کوه سرمشک

کوه سرمشک یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان کرمان، در شرق روستای سرمشک از توابع دهستان دهتازیان شهرستان سیرجان و شمال روستای سرمشک از شهرستان جیرفت واقع شده است. از ارتفاعات مهم این کوه قله دندانه هنزا است که در غرب روستای هنزا قرار دارد و حدود 3650 متر ارتفاع دار...

اطلاعات
آرامگاه شاه فیروز

آرامگاه شاه فی...

این بنا تاریخی در نزدیکى روستاى وحدت‌آباد و قلعه سنگ سیر جان بر فراز صخره‌اى از سنگ سبز تیره به ارتفاع حدود ۳۰ متر واقع شده و در محل به نام شاه فیروز معروف است.شاه فیروز شامل یک ساختمان چهار طاقی آجری با هشت ستون و سقفی گنبدی است که بر روی این ستونها زده شده می‌باشد. بناى این آرامگاه ...

اطلاعات
کفه نمک سیرجان

کفه نمک سیرجان

یکی از چهره‌های زیبا و منحصر به فرد طبیعت در ایران،کفه‌های نمک می‌باشد که در پست‌ترین نقاط ارتفاعی حوزه‌های بسته، پس از ورود جریانهای آبی اطراف به آنها و تبخیر آب، شکل می‌گیرند. سرزمینی در 27 کیلومتری سیرجان به سمت شیراز محور روستای خیرآباد که بیش از 35 هزار هکتار وسعت دارد و از نمک پ...

اطلاعات
بادگیر چپقی

بادگیر چپقی

بادگیر از مظاهر و سمبلهای تمدن ایرانی است.بادگیر چپقی سیرجان در کرمان تنها بادگیر متفاوت نسبت به دیگر بادگیرهای جهان از نظر معماری می‌باشد. که برای خانه سید علی اصغر رضوی ساخته شده است. بادگیر تشکیل شده است از برجکی تقریباً مرتفع‏تر از جاهای دیگر خانه در روی بام. عموماً بادگیرها بر ر...

اطلاعات | نقشه
قلعه سنگ سیرجان

قلعه سنگ سیرجا...

قلعه سنگ سیرجان مربوط به دوره ساسانیان - دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و درجنوب شرقی سیرجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه سنگ سیرجان قلعه ای است بزرگ از سنگ و همچون دژی تسخیر ناپذیز است . که حوادث ب...

اطلاعات | نقشه

دشت‌های برفی سیبری را در سیرجان ببینید

کفه نمک سیرجان یکی از زیبایی‌های بی نظیر طبیعت متنوع کرمان محسوب می‌شود که بین سیرجان و شیراز واقع شده است و یکی از بدیع‌ترین مناظر طبیعی کشور را به وجود آورده است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند.
طبیعت بی نظیر این پهنه اسرارآمیز کویر سیرجان بسیار متنوع و چشم نواز است به طوریکه بیابان نمکی ... ادامه مطلب
دشت‌های برفی سیبری را در سیرجان ببینید

در دل استان کویری کرمان دشتی شگفت انگیز وجود دارد که در ایامی از سال به دریاچه ای چشم نواز و در ایامی دیگر به شوره زاری بزرگ تبدیل می‌شود و دوگانه ای بی نظیر را در این پهنه رقم می‌زند. ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب