توضیحات

ویرایش
طاق گرا بنا زیبا و تاریخیست که کنار جاده کهن و تاریخی ابریشم و مشرف به دره پاتاق در فاصله 40 کیلومتری کرمانشاه به قصر شیرین وهمچنین ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد.
جاده قدیمی سنگفرشی از کنار این بنا می‌گذشته که فلات ایران را به بین النهرین مرتبط می‌کرده است. این تاق فاقد سنگ نبشته است و بر روی آن تنها دو علامت کنده شده از دوره پارتها به جا مانده است
به علت تغییر مسیر ، این راه و بنای طاق گرا اکنون در شیب‌های پائین جاده آسفالته قرار گرفته است .
از نظر معماری ، بنای طاق گرا ، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده است.
با توجه به اختلاف نظر باستان شناسان نمیتوان زمان دقیق ساخت این بنا را مشخص کرد ولی با احتیاط می‌توان گفت این بنا در دوره اشکانی ساخته شده و در دوره ساسانی باز سازی شده است .
از نظر کاربری اگرچه تا کنون کارکرد واقعی این بنا مشخص نشده است اما برای آن کارکردهای ...مشاهده کامل متن متفاوتی چون یادگار احداث راه کاروانرو ، توقفگاه موکب شاهی ، اریکه سلطنتی، پاسگاه مرزی و بنای یاد بودی از یک پیروزی ذکر کرده اند.
این بنای مستطیل شکل به ابعاد ۸۶/۴*۷۰/۷ متر است که ورودی آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است . از لحاظ ساختاری ، این بنا به وسیله بلوک‌های سنگی ساخته شده است که به صورت مکعب مستطیل تراشیده شده اند .
مصالح داخلی دیوار‌ها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است.
ارتفاع این بنا از سطح زمین تا بلندترین نقطه 11.70م است.در بالاترین قسمت بر روی بام ردیفی از جان پناههای سه پله ای قرار دارد که ارتفاع هر یک از آنها 92 سانتی متر است
نمونه این جان پناهها در تصویر حک شده بر روی بشقاب نقره ای ،در موزه آرمیتاژ و موزه دولتی برلین دیده میشود.
از نظر ساختاری ،قسمتهای داخلی با سنگ و ملاط گچ و رو کار آن با بلوکهای سنگی تراشیده ، چیده شده است.
دیوار‌های جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده اند تا بتوانند سقف تاق را کاملاً مسطح نمایند . ارتفاع کف بنا از سطح زمین ۲۰/۱ متر و ارتفاع از کف تا لبه قوس ۹۲/۵ متر و از لبه قوس تا زیر گیلویی اول ۲۰/۱ متر است .
همچنین بلندی افریز اول ۶۰ سانتی متر است که بر روی آن یک ردیف بلوک سنگی ساده به بلندی ۴۵ سانتی متر قرار گرفته است . بر روی این بخش ، سنگ‌های تزئینی افریز دوم قرار دارد .
همچنین در بالا‌ترین بخش بر روی لبه بام بنا ، یک ردیف کنگره به ارتفاع ۹۲ سانتی متر قرار گرفته است. بنابراین ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه ۷/۱۱ متر است .
همچنین عرض دهانه طاق ۱۰/۴ متر و عمق آن ۱۰/۳ متر می‌باشد . دیوار‌های داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده است .
در مورد زمان ساخت این بنا اختلاف نظر هایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشکانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت می‌دهند . اما آنطور که از مدارک باستانشناسی به دست آمده ظاهرا این بنا در اواخر دوره ساسانی و احتمالا زمان حکومت خسرو دوم (۶۲۸-۵۹۰م) ساخته شده است .
اگر چه تاکنون کارکرد واقعی این بنا مشخص نشده ، اما برای آن کارکرد‌های متفاوتی از جمله " یادگار احداث راه کاروانرو " ، " توقف گاه موکب شاهی " ، " اریکه سلطنتی " ، " پاسگاه مرزی " و " بنای یادبودی از پیروزی " ذکر کرده اند .
جهت دسترسی به این بنا: حدود ۲۰۰ متر بعد از ایست بازرسی معروف پاطاق وارد جاده فرعی در سمت چپ جاده اصلی شده و پس از طی مسافتی حدود ۵۰۰ متر می‌توان به محل مورد نظر رسید .
در صورتی که ماشین نداشتید ، کمی بعد از ایست بازرسی ، نزدیک جاده ریجاب پیاده شوید و با احتیاط از سمت چپ جاده پایین بروید .
منبع :http://www.kermanshah.irib.ir/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=82&Itemid=283&keyword
http://khabarfarsi.com/ext/7562045
http://iranatlas.info/sassanid/taghgara.htm
نقش‌برجسته آنوبانی‌نی

نقش‌برجسته آنو...

نقش‌برجسته آنوبانی‌نی یکی از نقش‌برجسته‌های دودمان لولوبیان که از اقوام زاگروس نشین بودند که پیش از آریایی‌ها در این محل سکونت داشتند. نقش برجستهٔ آنوبانی‌نی در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه و در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد و در ۴۵۰۰ سال پیش تراشیده شده است. آنوبانی‌نی که الههٔ نشاط و عشق از ...

اطلاعات | نقشه
طاق گرا

طاق گرا

طاق گرا بنا زیبا و تاریخیست که کنار جاده کهن و تاریخی ابریشم و مشرف به دره پاتاق در فاصله 40 کیلومتری کرمانشاه به قصر شیرین وهمچنین ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد. جاده قدیمی سنگفرشی از کنار این بنا می‌گذشته که فلات ایران را به بین النهرین مرتبط می‌کرده است. این تاق فاقد سنگ ...

اطلاعات | نقشه
گوردخمه دکان داود

گوردخمه دکان د...

گوردخمه دکان داوود مقبره سنگی است که در دو کیلومتری جنوب شرق سرپل ذهاب در مسیر اسلام آباد غرب ودر روستای کل داوود قرار دارد. در جلوی درب ورودی این گور دخمه، ایوانی که اطراف آن به وسیله قاب هایی تزئین شده، تعبیه گردیده است. بقایای دو ستون نیز در طرفین درب ورودی آن مشاهده میگردد که بدن...

اطلاعات
آبشار ریواژ ( پیران ، ریجاب )

آبشار ریواژ ( ...

درکرمانشاه یکی از زیباترین و در عین حال ناشناخته‌ترین آبشارهای ایران قرار دارد که در دامنه‌های زاگرس واقع شده است. “آبشار ریجاب” یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که اختلاف ارتفاع آبشار ریجاب در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، براساس اندازه گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است. این آبشار به آ...

اطلاعات | نقشه
تنگ حمام

تنگ حمام

تنگ حمام در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و یکی از 50 منطقه نمونه گردشگری استان بوده که از ویژگی‌های قابل توجهی جهت سرمایه گذاری برخوردار است. محورهای گردشگری، جاذبه‌های کوهستانی، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگی‌های بارز منطقه نمونه گردشگری تنگ حمام است. همچنین آب و هوای مطب...

اطلاعات | نقشه

طاق گرا

بنای طاق گرا یا طاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می‌داده‌است. به علت تغییر مسیر، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب‌های پائین جاده آسفالته قرار گرفته‌است.
در مورد ... ادامه مطلب
طاق گرا

اریکه سلطنتی را در جاده ابریشم ببینید

در فاصله 15 کیلومتری شهر سرپل ذهاب و در مسیر اصلی راه کرمانشاه – قصرشیرین گردنه ای صعب العبور و کوهستانی به نام پاتاق قرار دارد که یکی از قدیمی‌ترین راه‌های بازرگانی و ادامه جاده ابریشم بوده است.
در گوشه ای از این مسیر، می‌توانید بنای تاریخی طاق گرا یا همان اریکه سلطنتی را ببینید که در ابتدای سده ... ادامه مطلب
اریکه سلطنتی را در جاده ابریشم ببینید

اطلاعات بیشتر...

نظر شما درباره طاق گرا

آدینه منفرد

آدینه منفرد جمعه 11 مهر 93 - 17:30

ای وای از دست این یادگاری نویسا......باعث حسرت و تاسفه....

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب