توضیحات

ویرایش
کاروانسرای شاه عباسی در وسط شهر آوج قزوین در مسیر‌های اصلی کشورقرار دارد,متاسفانه زلزله‌ی اول تیر سال 80 آوج اسیب‌های جدی به این بنا وارد ساخته است .
این کاروانسرا با وسعت تقریبی 55× 58 متر به دستور شاه عباس آغاز شد و در سال 1040 قمری در دوره صفوی پایان یافت
نمای خارجی ضلع شرقی کاروانسرا که ورودی اصلی در آن است سردر بزرگی با قوس هفت و پنج در وسط و هفت غرفه در دو طرف آن به صورت طاقنمای تو در تو دارد که از آنها برای عرضه کالا‌های بازرگانان استفاده میشده و در حدود 5/1 متر از کف زمین بلندتر است .
ورودی اصلی دو سکو در هر طرف دارد و به هشتی بزرگی می‌پیوندد که در هر طرفش سه غرفه ساخته اند .
نمای داخلی کاروانسرا از دو طاقنمای بلند شرقی و غربی که در مقابلشان ایوانی قرار دارد تشکیل شده و پشت آنها اتاقی قرار دارد .
چهار طاقنما درگوشه‌های بنا قرار دارد که پشت هر یک اتاقی وجود دارد .
در دو ضلع شمالی و جنوبی در جلوی اتاق‌ها شش طاقنما ساخته شده است, دو طاقنمای اول و اخر راهروی دسترسی به دهلیزهای طولانی پشت اطاق‌های چهار سوی کاروانسرا است که کاربری بارانداز و اصطبل داشته اند.
وجود نیم برج‌های مخروطی شکل سنگی ...مشاهده کامل متن برای پشتیبانی دیوارهای خارجی ، ساخت قوس کلیل و قوس بزرگ سر در ورودی و سکوهای سراسری در راهروها ی پشت اتاق‌ها برای قرار دادن وسائل تجارتی و بار کاروانیان از ویژگی‌های این کاروانسرا است.
این اثر در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منبع:
http://tnews.ir
http://www.ghatreh.com
http://ramezankhani59.blogfa.com/post/124
http://khorvannews.blogfa.com/post/224
http://fa.wikipedia.org/
http://www.yjc.ir
http://31041391.blogfa.com/post-41.aspx
http://www.nividar.com
غار قلعه کرد

غار قلعه کرد

در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر قزوین واقع شده و مسیر دسترسی به آن از طریق جاده روستایی آبگرم بخش آوج به سمت مغرب به روستای حصار ولیعصر و بعد از عبور از برجهای دو گانه خرقان به سمت شمال به روستای علی آباد و در نهایت به روستای قلعه کرد منتهی می‌شود. دهانه غار قلعه به سمت جنوب شرقی بوده، ...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه...

کاروانسرای شاه عباسی در وسط شهر آوج قزوین در مسیر‌های اصلی کشورقرار دارد,متاسفانه زلزله‌ی اول تیر سال 80 آوج اسیب‌های جدی به این بنا وارد ساخته است . این کاروانسرا با وسعت تقریبی 55× 58 متر به دستور شاه عباس آغاز شد و در سال 1040 قمری در دوره صفوی پایان یافت نمای خارجی ضلع شرقی کاروا...

اطلاعات | نقشه
برج‌های دوقلو خرقان

برج‌های دوقلو ...

برج‌های دوقلو خرقان در یک کیلومتری حصار ارضی از توابع خرقان غربی و در 32 کیلومتری جاده قزوین - همدان واقع شده اند.این برج‌ها در محوطه وسیعی به فاصله کمی از هم قرار گرفته اند و از بسیار به هم شبیه اند اما برج شرقی، قدیمی‌تر از برج غربی است. بلندای هر ساختمان ۱۵ متر و پهنای آنها ۴ متر ا...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب