1

توضیحات

ویرایش
فیروزه، یک سنگ قیمتی، متخلخل و نیمه شفاف (کانی هیدروفسفات مس و آلومینیوم) می‌باشد که معمولا به صورت یک سنگ صیقلی بریده می‌شود. این کانی به‌دست فیروزه‌تراشان شکل داده می‌شود و به عنوان نگین برای انگشتر، گردنبند، گوشواره و دیگر جواهرات به کار می‌رود که به رنگهاى آبى فیروزه اى، آبى متمایل به سبز در طبیعت یافت مى شود.
معادن فیروزه قدیمی ارآلیمراسای (Alimersai) در ایران و سینایا پینیسولا (Sinai peninsula) مصر، واقع شده‌اند. فیروزه در مناطق بیابانی جهان یافت می‌شود.
کوچکترین فیروزه، فیروزه پارسی (ایرانی) می‌باشد. این فیروزه آبی تخم مرغ سینه سرخی و بدون زمینه می‌باشد، رگه‌های سنگ فیروزه آمریکای شمالی سبزتر و دارای رگه‌های زمینه‌ای می‌باشد.
در طول سال‌ها چربی بدن شما توسط سنگ جذب می‌شود و رنگ آن را به آهستگی تغییر خواهد داد. فیروزۀ مرغوب آن است که،رنگ آبی آسمانی دارد ولی نه رنگ آسمانی اطراف افقی بلکه رنگ آسمانی مخصوصاً سمت رأس.
همچنین رنگ فیروزه ...مشاهده کامل متن ای که قدری مایل به سبز باشد نیز قیمت زیادی دارد. نگین‌های فیروزه نیشابور را غالبا می‌توان بوسیله نقاط و رگه‌های سیاهی که در پشت نگین وجود دارد تشخیص داد.
فیروزه دارای سختی 6 و وزن مخصوص 60/2 تا 85/2 می‌باشد. فیروزه، سنگ جواهر بین‌المللی ایران است و از معادن فیروزه نیشابور به دست می‌آید.

نامورترین و پرخواهان‌ترین فیروزه در ایران فیروزه نیشابور است و به سبب وجود معادن فیروزه در نیشابور، شهر فیروزه را به عنوان یکی از القاب نیشابور آورده‌اند هرچند که شهرفیروزه نام دیگر شهر بزغان که یکی از شهرهای شهرستان نیشابور است؛ می‌باشد.
فیروزه نیشابور از چنان شهرتی در دنیا برخوردار است که هیچ مسافری در نیشابور از خود نمی‌پرسد سوغات چه بخرد.
اما برجستگی فیروزه نباید مانع دیدن دیگر سوغات و صنایع دستی نیشابور اعم از قالی و حصیر و ساز شود.
در زمان ‹‹ابوسعید ابو‌الخیر›› و ‹‹قشیری›› اهمیت اقتصادی نیشابور و تحفه‌هایی که از این شهر می‌بردند چنان بود که پیاپی، قافله‌ای با انواع مال‌التجاره وارد شهر می‌شد و با انواع صنایع مردم این شهر از جمله بافته‌های پنبه‌ای و ابریشمین و دیگر چیزها خارج می‌شد.
معادن فیروزه نیشابور در شش دره از کوه‌هاى موسوم به بار معدن در 50 کیلومترى شمال غربى نیشابور در بلوک ریوند واقع است و تاکنون به منظور به دست آوردن فیروزه، بیش از صد غار در این دره‏ها ایجاد شده است.
مهم‌ترین معدن فیروزه در ایران در شهرستان نیشابور می‌باشد که از بیش از ۲۰۰۰ سال پیش استخراج می‌شده‌است. معدن این فیروزه در نزدیکی روستای معدن نیشابور است و از سطح زمین ۲۰۱۲ متر بلندی دارد.
فیروزه این معدن به عنوان مرغوب‌ترین نوع این ماده معدنی در مقایسه با تولیدات کشورهای چین، آمریکا، مصر و مکزیک شناخته می‌شود. معدن جدید فیروزه در ۷ کیلومتری معدن فعلی که در روستای معدن شهرستان فیروزه واقع شده است.

فیروزه یکی از ره‌آوردهای نیشابور به شمار آمده و فروشگاه‌های فراوانی در بخش‌های سیاحتی شهر نیشابور و مشهد این فیروزه را به شکل‌های گوناگون عرضه می‌کنند.
شهرت فیروزه نیشابور از روزگاران قدیم بر سر زبان‌ها بوده و گویندگان و نویسندگان در وصف آن سخن‌ها گفته‏اند.
رنگ فیروزه‌ای یک رنگ نمادین برای نیشابور تلقی شده‌است و در دهه ۱۳۷۷ هجری از سوی شهرداری تلاش‌هایی برای فیروزه‌ای کردن رنگ دیوارها و مغازه‌های خیابان‌های اصلی شهر نیز انجام گرفت.

پیش‌تر این کانی تنها از سنگ فیروزه به دست می‌آمد ولی امروزه همانند دیگر کانی‌ها مصنوعی نیز فرآوری می‌شود به گونه‌ای که حتی تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن برای کارشناسان نیز بسیار دشوار است.
فیروزه سنگی زنده می‌باشد و نسبت به روغن و مواد شیمیایی مانند مواد شوینده بسیار حساس بوده و رنگ او را تغییر می‌دهد- برای بهتر شدن رنگ آن بهتر است آن را در یک لیوان آب در روز به مدت چند ساعت گذاشت.
فیروزه هر چه صاف تر، آبی‌تر و بدون رگه‌تر باشد گرانبهاتر می‌شود. از آنجایی که فیروزه بصورت رگه‌هایی در سنگ قرار دارد الزاماً برای استخراج آن از معدن، باید از روش سنتی و دستی (نیروی انسانی) بهره گرفت تا به رگه‌های فیروزه صدمه‌ای وارد نگردد.
قیمت‌گذاری فیروزه را در ایران، بانک مرکزی انجام می‌دهد. این سنگ قیمت مشخصی ندارد چون هیچ دو فیروزه‌ای یکسان و یک وزن نیستند. با این حال معیار ارزش‌گذاری برای آن، سنگ معدن فیروزه نیشابور است و فیروزه‌های نقاط دیگر ایران و دنیا با قیمت فیروزه نیشابور سنجیده می‌شوند.
فیروزه را بعد از فیروزه‌چینی و کندن سنگ‌ها از معدن کیلویی 150 تومان به فیروزه‌تراش می‌فروشند و بعد از تراش خوردن، قیمت اصلی سنگ مشخص می‌شود.
لازم به ذکر است بنا به گفته کارشناسان این سنگ باعث نشاط و شادى مى شود. اعتماد به نفس را زیاد مى کند و انسان را در برابر کابوس ها، خواب هاى آشفته، ارتعاشات منفى و زیان بار حمایت مى کند و به قول برخى طلسم صاحب آن است.
این سنگ براى تمام بیمارى هایى که در اثر کمبود مواد غذایى ایجاد شده مفید است و در اصلاح عملکردهاى نادرست کبد- التهابات غدد ریوى- بیماریهاى تنفسى و قلب موثر است.

منابع:
http://fa.wikipedia.org/wiki
http://www.asriran.com/fa/news/333899
http://aftabnews.ir/fa/news/219440
http://sang-shenas.blogsky.com/2
http://sedreh.persianblog.ir
http://razgi.blogfa.com/category/1
http://www.jamejamonline.ir/newspreview/1009966156748077005
با تشکر از :

گردشگر پارسی

روستای بوژان

روستای بوژان

بوژان نیشابور با ارتفاع ۱۶۰۰ متر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی و در 120 کیلومتری شهر مشهد و 13 کیلومتری شمال شرقی نیشابور قرار گرفته است که از شهر نیشابور جاده ای آسفالته جهت ورود به این روستا وجود دارد. در مورد وجه تسمیه بوژان چند نظریه وجود دارتد. ...

اطلاعات | نقشه
آتشکده آذربرزین مهر

آتشکده آذربرزی...

آتشکده آذربرزین‌مهر چهارطاقی دیو یا خانه دیو یکی از سه آتشکده بزرگ دوره ساسانیان و آتشکده دهقانان است این آتشکده در شهر نیشابور خراسان در ارتفاع ۲۰۶۱ متری از سطح دریا و در کوهستان ریوند بین شاهرود، سبزوار و در حوالی روستای فشتنق قرار دارد. آذَر بُرزین مِهر (āzar borzin- mehr) در کنار ...

اطلاعات | نقشه
دهکده چوبین نیشابور

دهکده چوبین نی...

دهکده چوبین در یکی از روستاهای نیشابور به نام محمدآباد آقازاده در استان خراسان رضوی ساخته شده است. این دهکدهٔ چوبی بی نظیر در ایران به وسیله مهندس حمید مجتهدی (متولد ١٣١٩ و متوفی در پاییز ١٣٩٢ ) از نوادگان محمد کاظم خراسانی ساخته شده و یکی از دیدنی‌ها و تفرجگاه‌های نیشابور می‌باشد. آ...

اطلاعات | نقشه
مسجد چوبی

مسجد چوبی

مسجد چوبی مسجدی در حومه شهر نیشابور است و کاملاً با چوب ساخته شده است.این مسجد در دهکده چوبین نیشابور قرار دارد و بخشی از مجموعه‌ی آثار این دهکده به حساب می‌آید.دهکدهٔ چوبی به وسیله مهندس حمید مجتهدی(متولد ١٣١٩ و متوفی در پاییز ١٣٩٢ ) از نوادگان محمد کاظم خراسانی ساخته شده و یکی از دیدن...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه کمال الملک

آرامگاه کمال ا...

آرامگاه کمال‌الملک محل مدفن کمال‌الملک است که در شهر نیشابور واقع شده است. این آرامگاه در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری در محله شادیاخ در نیشابور (شهر کهن) و موقعیت کنونی در خیابان عرفان (نیشابور) است. محمد غفاری معروف به کمال‌المُلک نقاش ایرانی (حدود ۱۲۲۷ تا ۱۳۱۹ ش) یکی از مشهورترین ...

اطلاعات | نقشه
دیزباد

دیزباد

دیزباد روستایی در شهرستان نیشابور در بخش زبرخان است. روستای دیزباد که بر روی دامنه، به صورت شرقی-غربی استقرار یافته از نوع پلکانی بوده و در دامنه‌های جنوبی رشته کوههای بینالود واقع شده است. اکثر مردم دیزباد مشغول باغداری به شکل نوین هستند.نگاه باغداران دیزبادی به منابع تولید نگاهی نسبت...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای شوریاب

کاروانسرای شور...

کاروانسرای شوریاب در 27 کیلومتری جنوب غرب شهرستان در حاشیه جاده جدید «نیشابور سبزوار» قرار گرفته است. کاروانسرای شوریاب طبق دستور حاج میرزا رضای موتمن‌السلطنه (مستشارالملک) احداث شد که ایوان‌های پیرامون حیاط در 2 طبقه ساخته شده و حجره‌های مختلف دارد. ابعاد و اندازه‌ی آجرها و ملات به ...

اطلاعات | نقشه
منطقه ییلاقی درخت جوز

منطقه ییلاقی د...

منطقه ییلاقی درخت جوز در 55 کیلومتری شمال غربی شهرنیشابور واقع شده و از روستاهای قدیمی نیشابور می‌باشد . این روستا یکی از مناطق بکر استان در زمینه گردشگری می‌باشد که هر ساله در فصول گرم پذیرای خیل عظیمی از دوستاران طبیعت می‌باشد. این روستا یکی از روستاهای نادر شهرستان در امر تحصیل است...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
ریواس

ریواس

یکی از رهاوردهای کوهستان دامنه‌های جنوبی بینالود و سوغات نیشابور، ریواس یا ریباس است که گیاهی است از تیره ترشک‌ها ( هفت بندها ) و دارای ساقه‌های هوایی و برگ‌های آن محتوی مواد ذخیره ای و اسیدی است و به همین جهت مورد استفاده‌ی خوراکی قرار می‌گیرد. این گیاه پایا و دارای ساقه‌ی خزنده‌ی زی...

اطلاعات
فیروزه نیشابور

فیروزه نیشابور

فیروزه، یک سنگ قیمتی، متخلخل و نیمه شفاف (کانی هیدروفسفات مس و آلومینیوم) می‌باشد که معمولا به صورت یک سنگ صیقلی بریده می‌شود. این کانی به‌دست فیروزه‌تراشان شکل داده می‌شود و به عنوان نگین برای انگشتر، گردنبند، گوشواره و دیگر جواهرات به کار می‌رود که به رنگهاى آبى فیروزه اى، آبى متمایل ...

اطلاعات
قالی نیشابور

قالی نیشابور

مهمترین صنایع دستی رایج در شهرستان نیشابور صنایع قالی بافی و گلیم بافی است. صنعت قالی بافی در بیش از 470 روستا و صنعت گلیم بافی در 27 روستای این شهرستان عمدتاً به صورت کار اصلی و یا به صورت فعالیت جنبی و مکمل در کنار سایر فعالیت‌های اقتصادی رایج انجام می‌گیرد. آمادگی و توانمندی نیشابور...

اطلاعات
رباعیات خیام

رباعیات خیام

شاید به جرات بتوان گفت بهترین و فرهنگی‌ترین سوغات نیشابور رباعیات زیبای خیام است. اما خیام که بود ؟ عُمَر خَیّام نیشابوری (نام کامل: غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیام نیشابوری) (زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی در نیشابور - درگذشته ۱۲ آذر ۵۱۰ خورشیدی در نیشابور) که خیامی و خیام ن...

اطلاعات
سفال نیشابور

سفال نیشابور

نیشابور در دوران طلایی اسلام یکی از مراکز بزرگ صنعت سفالگری، کوزه گری و صنایع وابسته به شمار می‌رفته‌است. بسیاری از پژوهشگران، بر این باورند که هنر برجای مانده در سفالینه‌های نیشابور، در ادامهٔ روند هنر دوره ساسانی بر روی فلز است که بررسی در مهارت ساخت و به کار بردن تزیینات و عبارات مخت...

اطلاعات

فیروزه

فیروزه یکی از سنگهای قیمتی است که از عهد باستان در ایران شناخته شده، از کتیبه بنیاد کاخ داریوش بزرگ در شوش معلوم می‌گردد که در آن تاریخ فیروزه (احسائین) نامیده می‌شد و از خوارزم برای زینت‌آلات کاخ آورده شده بود.
فیروزه سنگ آرزوهای تمام پادشاهان ممالک از زمان کورش و داریوش کبیر است که به عنوان هدیه ... ادامه مطلب
فیروزه

خراسان رضوی/ نیشابور / فیروزه نیشابور
نامورترین و پرخواهان‌ترین فیروزه در ایران فیروزه نیشابور است و به سبب وجود معادن فیروزه در نیشابور، شهر فیروزه را به عنوان یکی از القاب نیشابور آورده‌اند هرچند که شهرفیروزه نام دیگر شهر بزغان که یکی از شهرهای شهرستان نیشابور است؛ می‌باشد. فیروزه نیشابور از چنان ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

رضا مالکی

رضا مالکی ﺳﻪشنبه 30 تیر 94 - 04:46

جالب بود سپاس

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب