توضیحات

ویرایش
آدرس : ایران - یزد-بهاباد-خ ملاعبدا...-مقابل فرمانداری – موزه علوم طبیعی بهاباد
«رضا زینلی» موزه علوم طبیعی بهاباد را برای همیشه در کشور ماندگار کرده و تحسین بسیاری از مردم و مسؤولان، بلکه صدها استاد زیست شناسی را به دنبال داشته است.
این موزه که زیر مجموعه آموزش وپرورش می‌باشد، در سال 1377 در محل دبیرستان شهید رفیعیان بهاباد آغاز به کار کرد.ابتدا نمونه‌های معدودی در دفتر دبیرستان نگهداری می‌شد.که با تلاش زیاد به ابعاد 3*7 در گوشه دبیرستان به این امر اختصاص یافت ونمونه‌ها به این مکان منتقل شد.
تعداد نمونه‌ها اندک بود واین اتاق 21 متری برای نمونه‌ها بزرگ می‌نمود.تا حدی که تکمیل نمودن این فضا از نمونه‌های مختلف که در عین حال بعد آموزشی نیز داشته باشد،یکی از دغدغه‌های بزرگ مسؤل موزه بود.دیری نپاییدکه به لطف خداوند بزرگ نمونه‌های مختلف که اغلب آنها از نوع آبزیان بودند به موزه اضافه شدند.وهنوز یک سال نگذشته بود ،که فضای مذکور دیگر گنجایش نمایش نمونه‌ها را نداشت.وتلاشها دوباره برای گسترش ساختمان ویا انتقال نمونه‌ها به جای وسیعتر ،آغاز گشت.
تا سرانجام موزه به سالنی هشتاد متری در یکی از مدارس شهر منتقل شد.فضا تقریبا چهار برابر شده بود وپیش بینی می‌شد که تا پنج سال آینده مشکلی از این بابت پیش نیاید.
ولی باز هم بعد از ...مشاهده کامل متن گذشت دو سال به دلیل تراکم بالای نمونه‌ها ،موزه به مدرسه دیگری منتقل شد.و هم اکنون این موزه در ساختمان سابق هنرستان قدس مستقر می‌باشد.
گیاه شناسی
بخش گیاهان این موزه شامل داروهای گیاهی ،دانه‌ها وگیاهان فیکس شده و گلدانی می‌باشد.مجموع بخش گیاهان ،شامل250 نمونه می‌باشد.
گیاهان این بخش مربوط به منطقه بهاباد وبیش از پنجاه درصد از دانه‌ها وداروهای گیاهی نیز جزء فلور (گیاهان) منطقه می‌باشد.
بی مهره گان
نمونه‌های مختلف بی مهرگان ،شامل اسفنجها ،کیسه تنان ،خارپوستان ،نرمتنان ،بندپایان می‌باشد.تعداد بی مهرگان این موزه 270 نمونه می‌باشد.
شایان ذکر است اکثر صدفهای این بخش مربوط به آبهای دریا‌ها واقیانوسهای مختلف دنیاست.
نمونه شاخص این سالن خرچنگ نعل اسبی است .شایان ذکر است در راهروی مقابل این سالن تعداد دیگری از نمونه‌های مختلف بی مهرگان به نمایش در آمده است.
سنگ و فسیل
در این بخش ،انواع سنگ،فسیل ومینرال در معرض نمایش گذاشته شده است.تعداد نمونه‌های این بخش بیش از 320 قطعه با ارزش می‌باشد.
به اذعان کارشناسان موزه علوم طبیعی بهاباد در بعد سنگ ،فسیل ومینرال موزه برتر کشور محسوب می‌شود.
عامل مهم مطرح بودن این موزه در این بخش ،تنوع بالای مینرالهای کمیاب معادن کشور می‌باشد،که جذابیت خاصی به سالن سنگ وفسیل این موزه داده است
پرندگان وخزندگان
نمونه‌های مختلف پرندگان که اکثر آنها غیر بومی و یا از نوع مهاجر می‌باشند ،وتعدادی از خزندگان در این سالن به نمایش درآمده است.
از شاخصه‌های این سالن تنوع پرندگان و جفت بودن نمونه‌ها می‌باشد. تعداد جانوران این سالن بالغ بر90 نمونه می‌باشد.
شایان ذکر است تعداد 25 نمونه پرنده در مقابل سالن میکروسکوپیک به نمایش گذاشته شده است.
آبزیان خزر وآبهای داخلی
این سالن شامل ،ماهیان شمال (آکواریوم‌های با نوار مشکی) ،ماهیان آبهای داخلی (آکواریوم‌های با نوارنقره ای) و اورنومنتال (تزیینی وارداتی) (آکواریوم‌های با نوار سبز) می‌باشد.
تعداد ماهیان،148 نمونه می‌باشد. این موزه در بخش آبزیان یکی از موزه‌های غنی کشور محسوب می‌باشد.به طوری که در بخش آبزیان شمال ، موزه دوم کشور محسوب می‌شود.موزه علوم طبیعی بهاباد توانسته است بیش از 95 درصد آبزیان شمال را گردآوری نموده و به شکل فیکس شده در معرض نمایش بگذارد
جانوران
در این بخش نمونه‌های مختلف مهره دارن به نمایش گذاشته شده است.
نمونه هایی که اغلب بومی منطقه می‌باشند درمجموعه ویترینهای شماره یک و بقیه نمونه‌ها در ویترینهای دیگر به نمایش در آمده اند.
همچنین مجموعه ای از آبزیان کم نظیر جنوب نیز به شکل تاکسی درمی شده( خشک شده) به این سالن زیبایی وتنوع خاصی بخشیده اند. مجموعه مهره داران این سالن بالغ بر 170 نمونه می‌باشد.
آبزیان خلیج فارس
این سالن شامل ماهیان جنوب(آکواریوم‌های با نوار آبی) می‌باشد.وشامل انواع کوسه ماهیها به شکل تاکسی درمی شده وانواع دیگر ابزیان خلیج فارس به شکل فیکس شده در مایع فرمالین می‌باشد.در این سالن نمونه‌ها بر اساس خانواده طبقه بندی شده اند.
تعداد نمونه‌های این سالن 245 عدد می‌باشد که از لحاظ تنوع این موزه را در رده موزه‌های قابل توجه مطرح نموده است.
دلفین وکوسه دم دراز از نمونه‌های شاخص این سالن می‌باشد.
تلفن موزه :03524723181

منبع :
http://qudsonline.ir/detail/News/194831
http://qudsonline.ir/detail/News/194831
http://bahabadmuseum.com/
موزه طبیعی بهاباد

موزه طبیعی بها...

«رضا زینلی» موزه علوم طبیعی بهاباد را برای همیشه در کشور ماندگار کرده و تحسین بسیاری از مردم و مسؤولان، بلکه صدها استاد زیست شناسی را به دنبال داشته است. این موزه که زیر مجموعه آموزش وپرورش می‌باشد، در سال 1377 در محل دبیرستان شهید رفیعیان بهاباد آغاز به کار کرد.ابتدا نمونه‌های معدودی ...

اطلاعات | نقشه

موزه علوم طبیعی بهاباد در سال 1377درشهر بهاباد یزد تاسیس شد . این موزه به همت آقای رضا زینلی ایجاد شدوپس از طی مراحلی ابتدا با دوازده نمونه آبزیان از بندر لنگه کار خود را آغاز کرد. هدف از تشکیل موزه آموزش عینی بوده است . هم اکنون موزه دارای ده سالن ونمونه‌های مختلف می‌باشد .ودر چهار شاخه فعالیت می‌کند ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب