توضیحات

ویرایش

نمک... ماسه... باتلاق و شنزارهای روان! این تمام چیزی است که در ریگ جن خواهید دید؛ مثلث برمودای ایران که جز تپه‌های سوزان هدیه دیگری برای مسافرانش ندارد. در این منطقه کویری تا چشم کار می‌کند تپه‌های شنی است و باتلاق‌های نمک که مهم‌ترین بهانه تبدیل ریگ جن به یکی از صعب العبور‌ترین نواحی جهان به شمار می‌رود.
ریگ جن آنقدر صعب العبور است که از دوران‌های قدیم هیچ کاروان و مسافری از آن عبور نمی‌کرده است. بنابراین طبیعی است که هیچ روستایی هم در آن وجود نداشته باشد.
این منطقه در باورهای مردم بومی کویر، سرزمین نفرین شده است! آنها معتقدند که ارواح پلید و شیاطین در این سرزمین اسرارآمیز حکومت می‌کنند و به همین دلیل هر که پا به ریگ جن می‌گذارد بلعیده می‌شود و دیگر باز نمی‌گردد! اما شاید برایتان عجیب باشد که بدانید این روزها ریگ جن تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری ایران شده است و تورهای گردشگری هر از چندگاهی به این کویر سوزان و بلعنده سفر می‌کنند.
سرزمینی که اگر پایتان را به آنجا بگذارید خواهید دید که در شعاع پنجاه کیلومتری تان هیچ جنبده‌ای وجود ندارد!
ریگ جن در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر ، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است! این دقیق‌ترین آدرسی است که می‌توان از کویری داد که نام و نشانش در بیشتر نقشه‌ها وجود ندارد.
انگار که ریگ جن سرزمین حذف شده دوران باشد!
ریگ جن با وسعتی حدود 3800 کیلومتر مربع در حاشیه شمالی به کوه گوگردی ، در حاشیه شرقی به جاده دامغان - جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی که از ارتفاعات کوه گوگردی سر چشمه می‌گیرد می‌رسد.
این رود در جهت شمال غربی-جنوب شرقی وارد ریگ جن می‌شود و کوه ملا هادی در حاشیه جنوبی این ریگ زار قرار دارد.
اما بهترین مسیر دستیابی به آن هم بخش شمال شرق پارک ملی کویر است، یعنی جاده سنگفرش ملک آباد که البته داخل مرز پارک بوده و زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شود.
بنابراین باید از این سازمان مجوز عبور بگیرید. مسیر دیگر ورود به ریگ جن هم جندق است که دقیقا در نقطه مقابل، یعنی در بخش شرقی پارک قرار دارد.
اگر از تهران عازم ریگ جن می‌شوید باید بدانید که فاصله تهران تا جندق حدود 170 کیلومتر است. بنابراین برای این سفر باید طوری برنامه ریزی کنید که برای رفت و برگشت سوخت و تجهیزات کافی داشته باشید.
سفر به سرزمین ارواح خبیثه!
در سال 1900 سون هدین، کویرنورد بزرگ سوئدی اولین گردشگری بود که سعی کرد ریگ جن را تجربه کند. اما به دلیل باتلاقی بودن منطقه از تصمیمش منصرف شد و در نتیجه از حاشیه غربی و جنوبی ریگ جن عبور کرد.
او بعدها در کتاب کویرهای ایران به طور مفصل درباره این کویر نوشت تا در سال 1930 آلفرنس گابریل" با ایده گرفتن از این کتاب راهی ایران شود و عزم ریگ جن کند.
اما او هم تنها از عرض ریگ جن گذشت. تا این که در سال 1380 اولین کویر نورد ایرانی راهی ریگ جن شد تا طلسم این سرزمین اسرارآمیز را بشکند. دکتر علی پارسا، برای اولین سفر با شتر راهی ریگ جن شد اما سفرهای بعدیش را با تیم‌های کویرنوردی انجام داد.
اگر شما هم کافی انگیزه پیدا کرده اید که جانتان را کف دستتان بگیرید و راهی ریگ جن شوید، بهتر است خیلی عجله نکنید. توصیه می‌کنیم که اگر تا به حال کویر نوردی نکرده اید و به اصطلاح حرفه ای نیستید، برای اولین تجربه به هیچ عنوان ریگ جن را انتخاب نکنید که در این صورت رفتنتان با خودتان است و برگشتنتان با خدا! حتی اگر هم حرفه ای هستید حتماً گروهی به این منطقه سفر کنید.
آن هم با یک تیم کاملا حرفه ای.
بهترین وسیله برای عبور از این کویر‌، جیپ‌های سبک وزن است و البته فراموش نکنید که هر لحظه امکان گیر کردن و گم شدنتان در کویر ریگ جن وجود دارد. پس باید از همه امکان‌های نرم افزاری مثل نقشه‌های دقیق و GPS که قبلا تمام مسیرهای عبور از ریگ جن روی آن مشخص شده است استفاده کنید.
این البته به جز اطلاع مسئولان محلی از سفر تیم کویرگردی به ریگ جن است که باید کاملا در جریان نقشه سفر تیم باشند.
سفر به ریگ جن معمولا با بیشترین حد تجهیزات صورت می‌گیرد. در این سفر معمولا برای مدت حداقل 15 روز غذا‌، آب، بنزین و وسایل فنی ماشین‌ها برداشته می‌شود تا در صورت بروز مشکل حفظ گروه امکان پذیر باشد.
اما ریگ جن غیر از احتمال گم شدن و ته کشیدن منابع حیاتی، بهانه‌های دیگری هم برای بلعیدن مسافرانش دارد! فرو رفتن در گل و لجن و باتلاق‌های ریگ جن یکی از مهم‌ترین خطرهایی است که هر مسافری را تهدید می‌کند.

منبع :http://www.beytoote.com/

روستای مصر ( کویر مصر )

روستای مصر ( ک...

روستای مصر دهکده ایست جدا افتاده ازجاده‌ی اصلی که بیشتربه آوردگاهی می‌ماند که درآن درختان کهن و راست قامت نخل به همراه سازه‌های خشتی وبادگیرهای آفتاب خورده اش در 45 کیلومتری شرق شهر جندق و روستایی از توابع بخش خوروبیابانک شهرستان نائین در استان اصفهان ایران است و جندق نیز واقع در دشت کو...

اطلاعات | نقشه
ریگ جن

ریگ جن

نمک... ماسه... باتلاق و شنزارهای روان! این تمام چیزی است که در ریگ جن خواهید دید؛ مثلث برمودای ایران که جز تپه‌های سوزان هدیه دیگری برای مسافرانش ندارد. در این منطقه کویری تا چشم کار می‌کند تپه‌های شنی است و باتلاق‌های نمک که مهم‌ترین بهانه تبدیل ریگ جن به یکی از صعب العبور‌ترین نواحی ج...

اطلاعات | نقشه
امامزاده ابومحمد ابراهیم

امامزاده ابومح...

آستان امامزاده ابا محمد ابراهیم (علیه السلام) در شهرستان خور و بیابانک، بخش مرکزی، روستای بیاضه (55 کیلومتری شهر خور و 470 کیلومتری اصفهان) واقع شده است. نسب این امامزاده شریف بنا به اعتقاد اهالی و بزرگان محل به امام موسی الکاظم (علیه السلام) می‌رسد. امامزاده ابومحمد ابراهیم بن عبدالله...

اطلاعات
روستای گرمه

روستای گرمه

روستای گرمه در استان اصفهان قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح آبهای آزاد 750 متر و آب و هوای آن در اثر مجاورت کویر خشک و گرم است . این روستا دارای نخلستانهای بسیار زیبا است . ارتفاع این روستا از سطح آب‌های آزاد 750 متر و آب و هوای آن در اثر مجاورت کویر خشک و گرم است. این روستا دار...

اطلاعات | نقشه
روستای بیاضه

روستای بیاضه

بیاضه، روستایی از توابع بخش خور و بیابانک شهرستان نائین در استان اصفهان ایران است که در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی خور و بیابانک در بخش نایین در استان اصفهان واقع شده‌است.این روستا در دهستان نخلستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۹ نفر (۱۰۳خانوار) بوده‌است...

اطلاعات
دریاچه نمک خور

دریاچه نمک خور

دریاچه نمک خور که بزرگترین دریاچه فصلی نمک جهان (پلایا) است، از جمله کم ارتفاع‌ترین نقاط در فلات ایران نیز محسوب می‌شوداین دریاچه در قسمت مرکزی تا جنوبی کویر مرکزی ایران گسترش دارد و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد به طور متوسط 707 متر است. عمق نمک در این دریاچه بر خلاف سایر دریاچه‌های نم...

اطلاعات | نقشه

مثلث برمودای ایران

ریگ جن در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر ، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است.
اما بهترین مسیر دستیابی به آن هم بخش شمال شرق پارک ملی کویر است، یعنی جاده سنگفرش ملک آباد که البته داخل مرز پارک بوده و زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره میشه بنابراین ... ادامه مطلب
مثلث برمودای ایران

ریگزار نفرین شده

در همه منابع از وحشتناک بودن این ریگزار سخن گفته‌اند، در حالیکه تحقیقات درباره‌ی آن تا به حال ضعیف و محدود بوده و هنوز وهم از ماجراجویی در کویری که می‌گویند برگشت از آن ممکن نیست، دور نشده است.

ریگ جن در قلب کویر مرکزی ایران، در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد که به دلیل وسعت زیاد، گرمای شدید، نداشتن چشمه و چاه آب و باتلاق‌های نمک صحرایی صعب‌العبور است که نام‌اش در نقشه‌ها کمتر آمده و چندان محل گذر کویرنوردها نیست.

«سون هدین»، کویرنورد سوئدی نخستین گردشگر خارجی بود که در سال 1900 میلادی سعی کرد به ریگ جن برود، نوشته‌های او، 30 سال بعد «آلفونس گابریل» کویرنورد دیگری را به ایران کشاند تا این ماجراجویی را کامل کند، اما هیچ یک موفق نشدند این ریگزار را کامل بپیمایند، با این حال هدین در کتابی با عنوان «صحراهای ایران» شرحی از ریگزار جن داده است.

به باور حاشیه‌نشینان، ریگ جن نفرین شده است. روایت می‌کنند، در قدیم کاروان‌ها و مسافران هرگز از این کویر عبور نمی‌کردند. در گذشته این باور وجود داشت که این سرزمین محل زندگی شیطان و جن‌ها است. مردم محلی می‌گویند، هر کسی وارد این سرزمین شده زنده نمانده و ناپدید شده است. ریگ جن را مثلث برمودای ایران می‌دانند.

سون هدین در کتاب‌اش افسانه‌هایی را از مردم بومی آن منطقه روایت کرده که گفته‌اند: در مرکز «کویر جن» بهشت گمشده‌ای وجود دارد. در آن بهشت دریاچه‌ای با جنگل انبوه است که شیاطین پشم شترها را در آن‌جا رها کرده‌اند و هرکس به آن منطقه دست یابد، ثروتمند خواهد شد، درحالی‌که چنین روایتی صادق نیست.

پس از تلاش‌های ناکامی که برای پیمایش کامل ریگزار جن صورت گرفت، سرانجام کویرشناسی ایرانی به نام «علی پارسا» به همراه اسماعیل میران‌زاده که آن زمان رییس پارک ملی کویر بود، حدود 70 سال بعد از «گابریل» ریگ جن را هوایی پیمودند تا اثبات کنند، موضوع شگفت‌انگیزی در این کویر نیست. پارسا سپس این مسیر را زمینی طی کرد، البته با تجهیزات کامل و گرفتار شیاطین و جن‌ها هم نشد.

با این حال هیچ‌گاه برای اولین تجربه‌ی کویرنوردی، ریگزار جن پیشنهاد نمی‌شود، چون نقشه‌ی دقیقی از آن موجود نیست و مسیرها به طور مشخص ثبت نشده است و در این صورت رفتن به آن همانا قوت بخشیدن به افسانه‌هایی است که می‌گویند؛ «هر کسی وارد این سرزمین شده، زنده برنگشته!»

... ادامه مطلب
ریگزار نفرین شده

آیا ایران «مثلث برمودا» دارد؟

زیدی با اعتقاد به این‌که «ریگ جن» شگفت‌انگیزترین، اسرارآمیزترین و ترسناک‌ترین منطقه در ایران است، توضیح داد: این منطقه‌ی کویری که پر از تپه‌های ماسه‌یی است، در جنوب سمنان قرار دارد. این منطقه در شرق دریاچه‌ی نمک، شمال چوپانان و انارک و غرب جندق، یعنی در کویر مرکزی ایران واقع است و به‌دلیل وسعت زیاد و ... ادامه مطلب
آیا ایران «مثلث برمودا» دارد؟

اطلاعات بیشتر...

نظر شما درباره ریگ جن

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب