توضیحات

ویرایش
روستای استوه در شهرستان خنداب در استان مرکزی واقع است.
از آداب و رسوم زیبای استوه برگزاری جشن‌های عروسی طولانی به مدت ۲ شبانه روز است. در مراسم عروسی استوه رسم‌های مانند رسم دایی گلی، حنای دزدکی، رقص شاشاکی، نشان روسری سر کنون عروس، آذوقه بستن به کمر عروس توسط پدر عروس، جمع اوری تلوشی و خروس برون اجرا می‌شود.
یکی از طایفه‌های استوه بنام طایفه بداغ علی رسمی در این عروسی‌ها دارند به نام خروس برون. اقوام داماد یک خروس را تزئین می‌کنند و بعضا چند اسکناس درشت را به گردن آن می‌اندازند.
دریک مکان نزدیک خط پایان نگه می‌دارند و تعدادی داوطلب در سنین مختلف ازمسیر دو کیلومتری مسابقه دو سرعت می‌دهند و نفر اول به محض رسیدن به نزدیک خط پایان خروس را با یک حمله برق اسا می‌رباید و فرار می‌کند و دیگران به تعقیب او می‌پردازند تا خط پایان که خروس در دست هر که باشد او را به عنوان برنده معرفی و خروس و پول‌ها را به او هدیه می‌دهند در کنار این مراسم، رسم دیگری هم برپاست و آن خواندن دو رکعت نماز شکر توسط داماد در وسط میدان است به این شکل که داماد قامت می‌بندد و پس از قرائت حمد و سوره یکی از بزرگان این طایفه با چوبی که در دست دارد مرتب بر کمر و شانه‌های داماد می‌زند تا رکوع و سجدتین تمام شود و ...مشاهده کامل متن رکعت دوم هم به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

منابع:
www.vil.ir
www.nasimekhondab.ir
www.molkarak.blogfa.com

[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب