توضیحات

ویرایش

سراب مورت در پنج کیلومتری شرق شهرستان گیلان‌غرب و در حاشیه‌ی روستای سراب واقع شده است. نام این محوطه برگرفته از سراب خروشان و بوته‌های مورتی است که اطراف این محوطه‌ی تاریخی روییده‌اند.
سراب مورت گیلانغرب یکی از نقاط دیدنی شهرستان و همچنین استان کرمانشاه می‌باشد که وجود چشمه‌های آب و درختچه‌های گیاه نایاب دارویی مورد سبز آن را به عنوان یکی از تفریح گاه‌های استان تبدیل نموده‌است.
واژه مورد از کلمه یونانی به معنی رشد ونمو گرفته شده است که در طب سنتی کاربرد اساسی داشته است و از قدیم الایام مورد شناسایی ایرانیان بوده است می‌گویند.
زردتشیان باستان از ریشه درختچه مورد به علت مقدس بودن آن در روشن نمودن آتشکده‌ها استفاده می‌شده است در ضلع جنوبی بوته‌های مورد سراب گیلانغرب آثار یک آتشکده هنوز پابر جا است.
حجم زیادی از مایه حیات به همراه بوته‌های مقدس مورت زیبایی و لطافت چشم نوازی به این منطقه بخشیده است. در پیرامون سراب درختچه‌ها و بوته‌های مورت که به صورت خودرو می‌رویند که نام سراب هم برگرفته از این عناصر است.
در نزدیکی سراب بقایای برجای مانده از یک کاخ قدیمی که مربوط به دوره اشکانیان است وجود دارد که به کاخ کوشک معروف است. این کاخ دارای مساحتی معادل 2500 متر و ساختمانی دو طبقه با تالار و دالانهای پیچ در پیچ است که در روزگاران گذشته به عنوان مرکز فرماندهی از آن استفاده می‌شده است.
در این منطقه آثار متعددی مربوط به ادوار اشکانی ، ساسانی ، امویان و قاجاریه کشف شده و منطقه ای است که از نظر گردشگری و توریستی قابلیتهای منحصر به فردی دارد که می‌توان با سرمایه گذاری مطلوب و برنامه ریزیهای خاص آنرا به مکانی ارزشمند و درآمدزا تبدیل نمود.

منبع:
http://matlaelfajr.ir/?p=231
http://isna.ir/fa/news/9012-04343
http://www.yjc.ir/fa/news/2260176
https://khatmikhi.wordpress.com/tag
http://chaboksavar.blogfa.com/

سراب مورت

سراب مورت

سراب مورت در پنج کیلومتری شرق شهرستان گیلان‌غرب و در حاشیه‌ی روستای سراب واقع شده است. نام این محوطه برگرفته از سراب خروشان و بوته‌های مورتی است که اطراف این محوطه‌ی تاریخی روییده‌اند. سراب مورت گیلانغرب یکی از نقاط دیدنی شهرستان و همچنین استان کرمانشاه می‌باشد که وجود چشمه‌های آب و د...

اطلاعات | نقشه
محوطه تاریخی و آتشکده سراب مورت

محوطه تاریخی و...

محوطه تاریخی سراب مورت در پنج کیلومتری شرق شهرستان گیلانغرب در حاشیه روستای سراب قرار دارد. نام این منطقه از سراب خروشان و بوته‌های مورتی گرفته شده است که اطراف این محوطه تاریخی روییده اند. طبق بررسی‌های باستان شناسی در این منطقه سه محوطه تاریخی شناسایی شده که به نظر می‌رسد یکی از د...

اطلاعات | نقشه
تپه باستانی قلا

تپه باستانی قل...

تپه باستانی قلا در دشت گیلانغرب در مرکز شهر قرار دارد. به احتمال زیاد سابقه تاریخی این اثر تاریخی به دوران اشکانیان و ساسانیان می‌رسد. زیرا در گذشته به دلیل ناامن بودن دشت گیلان فرمانروایان مجبور می‌شدندبرای حفظ جان خودازقلعه استفاده نمایند وجود این قلعه نشان ازتاریخ شهرستان گیلانغرب ا...

اطلاعات | نقشه
دهستان ویژنان

دهستان ویژنان

ویژنان از دهستان‌های شهرستان گیلان غرب می‌باشد که دارای مناظر طبیعی زیبایی است . آهنگران، باونمکر، چم‌سورک سفلی، چم‌سورک وسطی، داربید علی‌اکبر، داربید حسین‌علی، داربید نظرعلی، فالوشن، گل‌خیرک علیا، گل‌خیرک سفلی، میان‌راه، میرمیرآب علیا، میرمیرآب سفلی، مورتهادی، مورت‌سبز، نیان، پنجعلی، ...

اطلاعات | نقشه
تنگ گلم

تنگ گلم

اگر کسی پای به گیلانغرب گذارد به لحاظ طبیعت بکر وچشم نوازآن حتما زبان به تحسین زیبای‌های این خطه می‌گشاید گیلانغرب نمایشگاهی از تنوع آب وهوایی دارد درختان بلوط تفرجگاه ناودار ،گلین ،مل ینه ،داربادام و شالیزارهای دشت دیره ، آبشار زیبای تنگ گلم در ویژنان ودشت سرسبز وهمیشه بهاری گیلان این ...

اطلاعات | نقشه

«سراب مورت» اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری گیلان‌غرب است

در حاشیه‌ی روستای سراب واقع در شهرستان گیلانغرب استان #کرمانشاه، در فاصله‌ی ۵ کیلومتری این روستا یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری استان کرمانشاه قرار دارد. نام این منطقه‌ی زیبا و جذاب را سراب مورت نامیده اند.
وجه تسمیه این نام وجود بوته‌های انبوه مورت در حاشیه‌ی این منطقه‌ی تاریخی روئیده است. وجود درخت ... ادامه مطلب
«سراب مورت» اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری گیلان‌غرب است

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب