توضیحات

ویرایش
منطقه نمونه گردشگری ‘چپقلی’ اراک واقع در 28 کیلومتری جنوب غربی این شهر، شهرتش را مدیون چشمه آبی شفابخش با خواص درمانی متعدد است که در تمامی ایام سال پذیرای گردشگران و بیماران است.
این چشمه با مناظر طبیعی مصفا در بالادست روستای رباط میل بر سینه رشته کوه با صلابت سفیدخانی قرار گرفته و در اطراف آن تفرجگاهی سرسبز با آب و هوایی دلپذیر با وسعت 35 هکتار قرار دارد.
پارک جنگلی جوار چشمه چپقلی از شرق به رشته کوه میران و سفید پی، از غرب به کوههای کلاغ‌نشان و قدمگاه، از شمال به دشت شازند و خطوط لوله‌نفت و از جنوب به جبال تحت بزرگ و قالی خانی منتهی شده و از نظر اقلیمی دارای زمستان‌های سرد، بهار و پاییز معتدل و تابستان‌هایی مطبوع است.
تفرجگاه چپقلی عرصه ای ۵۰۰هکتاری است که با بیش از ۵۰گونه متنوع گیاهان مرتعی گنجیه ارزشمند تنوع زیستی-گیاهی نظیر آویشن، درمنه ، استپا ، گون، قدومه، گل آروانه، جووحشی، مرزنجوش و شیرسگ است که تاج سرخ رنگ لاله‌های واژگون را در فصل بهار بر سر می‌گذارد و در بخش مراتع آن تابلوی هزار نقشی از رنگ و طراوت فرا روی بیننده گشوده شده است و در فصول بهار ...مشاهده کامل متن و تابستان جلوه‌های خاص و زیبایی طبیعت آن طنازی می‌کند.
شفابخشی آب چشمه چپقلی از سال‌های دور برای مردم استان، گردشگران و کوهنوردان زبانزد بوده و سایه سار خنک بیدهای قدیمی آن همواره تیماربخش رهگذران و نوازشگر بیماران رنجور بوده است.
تفرجگاه چپقلی از سال 1371 تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی قرار گرفته و توسعه فضای سبز آن با درختان بادام، اقاقیا، بید، سرو خمره ای، افرا، زبان گنجشک و گردو در دستور کار قرار گرفته است.
مساحت حوزه آبی چشمه چپقلی با یک دهنه اصلی و سه دهنه فرعی 475هکتار است.
بر اساس بررسیهای آزمایشگاهی مرکز تحقیقات دانشگاه تهران، آب معدنی چپقلی از ردیف آبهای کربناته کلسیک و منیزین آهن‌دار، فاقد آلودگی میکروبی است که در زمره آبهای سرد و سبک قرار دارد و آشامیدن آن اثرات درمانی شگرفی در بدن می‌گذارد.
این چشمه دایمی با کیفیت مطلوب حدود هشت دهم لیتر در ثانیه آبدهی دارد که در فصول مختلف سال متغیر است. آب این چشمه مدر بوده و ریگ و شن‌های مجاری اداری را در خود حل کرده و از تشکیل مجدد آنها جلوگیری می‌کند.
بر اثر آشامیدن این آب، خون میزان قابل توجهی از اسید اوریک خود را از دست می‌دهد و در نتیجه تغذیه در شرایط بهتر انجام می‌شود. نوشیدن این آب اسیدیته ادرار را به حالت طبیعی رسانده و سبب ازدیاد دفع ادرار و مواد زاید کلیه می‌شود.
خوردن این آب حرکات دودی روده را کاهش داده و در طول دوره درمان با آن، املاح صفراوی به میزان زیادی در خون کاهش می‌یابد و جذب سریع این آب در معده، دستگاه گوارشی، کبد، لوزالمعده روی متابولیسم کلوسیدها، پروتیدها، کلسترول و اسید اوریک موثر است و به علت افزایش دفعات دفع مواد زاید بدن، حجم قابل ملاحظه‌ای از مواد سمی به شکل طبیعی از بین می‌رود.
این آب معدنی قادر به تمیز کردن سطح مجاری هاضمه است و دیواره مخاط آن را نیرو بخشیده و لینت مزاج، تقویت انقباضات روده‌ای و افزایش ترشحات گوارشی را به دنبال دارد.
آشامیدن این آب از غلظت صفرا کاسته و سنگ‌های صفراوی را از مجاری آن به سوی روده رهنمون می‌کند و حالات احتقان کبدی را از بین می‌برد
آب این چشمه معدنی حاوی میزان فراوانی آمین است که تاثیری بسزا در تولید گلبول قرمز و درمان کم‌خونی‌ها دارد.
سرشار بودن آب چپقلی از کلسیم و فلوئور، موجب استحکام استخوان‌بندی کودکان و جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان‌ها است. استفاده مستمر از این آب برای افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌کنند و تعداد گلبولهای قرمز خونشان تقلیل یافته بسیار مفید است.
آب چشمه چپقلی که به 'سنگ‌شکن طبیعی' شهرت دارد برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه در بدو مصرف با رنج و درد فراوان همراه است اما این حالت بحرانی با حرکات ورزشی که به بیماران توصیه می‌شود تسهیل شده و سنگ‌ها دفع می‌شود.
آب چپقلی برای برخی بیماریها مانند نقرس، امراض پوستی، دیابت، ورم‌های کبدی بسیار مفید است اما نوشیدن آن برای کسانی که مبتلا به پروستات هستند توصیه نمی‌شود.
نزدیگی چشمه و تفرجگاه چپقلی به نقاط دیدنی سراب عباس آباد شازند ، چشمه بلاغ حک، گردشگاه اسکان، تفرجگاه پنجعلی، پیست اسکی پاکل، سد خاکی هندودر فرصت مناسبی برای گذران اوقات گردشگران نوروزی است.
منبع :http://www.arak.ir/
http://www.ettelaat.com/
http://www.tebyan.net/
http://markazinews.persianblog.ir/
غار کیخسرو شازند

غار کیخسرو شاز...

غار کیخسرو (شازند) که به شازنده ،کیخسرو و شاه کیخسرو نیز معروف است، دخمه ایست بزرگ و پر از آب و گیاه بر فراز قله کوه به ارتفاع ۲۹۰۰ متری. بنا بر داستان‌های تاریخی مکانی بوده است که شاه کیخسرو در آن ناپدید شده است. این غار به سمت غربی رودخانه قره چای و نزدیک روستای خسبیجان در قله کوه ...

اطلاعات | نقشه
چشمه و سراب عمارت شازند

چشمه و سراب عم...

شاید به جرات بتوان گفت شازند تنها شهرستانی است در استان مرکزی که در دل و پای کوه هایش بیشترین چشمه‌ها و سراب‌ها وجود دارد. برخی از این سراب‌ها و چشمه‌ها دائمی و برخی فصلی هستند. یکی از این چشمه سارهای معروف چشمه و سراب پر آب و منحصر به فرد عمارت است که در روستای عمارت در جنوب شرقی دشت ...

اطلاعات | نقشه
چشمه دوخواهران

چشمه دوخواهران

چشمه دو خواهران در شرق دشت آستانه در دامنه جنوب غربی رشته کوه راسبند (کوه دو خواهران ) در ارتفاع 2360متری از سطح دریا قرار دارد . این چشمه در بالای روستای دو خواهران قرار دارد و برای عامه مردم و اهالی روستا جنبه تقدس و زیارتی دارد. کیفیت آب این چشمه بسیار خوب است و زمین‌های کشاورزی ر...

اطلاعات | نقشه
چشمه آب معدنی چپقلی

چشمه آب معدنی ...

منطقه نمونه گردشگری ‘چپقلی’ اراک واقع در 28 کیلومتری جنوب غربی این شهر، شهرتش را مدیون چشمه آبی شفابخش با خواص درمانی متعدد است که در تمامی ایام سال پذیرای گردشگران و بیماران است. این چشمه با مناظر طبیعی مصفا در بالادست روستای رباط میل بر سینه رشته کوه با صلابت سفیدخانی قرار گرفته و در...

اطلاعات | نقشه
امامزاده سهل ابن علی

امامزاده سهل ا...

بقعه امامزاده سهل ابن علی در شهر آستانه ، در شهرستان شازند واقع شده است. اصل بنا متعلق به قبل از صفویه است و الحاقاتی نیز در دوره قاجار و معاصر به آن افزده شده است. این بنا بر طرحی چهار ایوانی ساخته شده و در حال حاضر شامل یک هشتی چند ضلعی، حیاط محصور از حجره ها، ایوان و قسمت بقعه است....

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب