توضیحات

ویرایش
در دل شهرستان گرم و وسیع کرمان از توابع بخش مرکزی شهرستان راور، در 35 کیلومتری شمال غرب شهر راور به سمت کوهبنان روستایی بی نظیر ونمونه گردشگری به نام طرز قرار دارد.
ارتفاع روستای طرز از سطح دریا 1800 متر است. آب و هوای آن در بهار و تابستان ملایم و معتدل و در زمستان‌ها سرد و خشک است.
این روستا از شرق و جنوب شرقی به کوه سفید، از شمال به کوه برج و از غرب و شمال غربی به کوه آب‌بند محدود می‌شود.
قدمت روستای طرز در حدود 6 قرن گزارش شده است. روستای طرز راور بازمانده از دوره ساسانیان است.
ارتفاعات روستای طرز با نمایش رنگ‌های سبز و خاکی کوهستان و آبی آسمان، چشم‌انداز زیبا و بسیار جالبی دارد.
اقتصاد روستای طرز بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری محدود و مرغداری استوار شده است. گروهی از مردم روستا، در امور خدماتی ...مشاهده کامل متن و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.
گندم، جو و یونجه از محصولات عمده زراعی روستاست. از محصولات باغی روستا می‌توان به پسته، انار، بادام، زردآلو و خرما اشاره کرد. شیر، پنیر، کره حیوانی، دوغ، تلف (کشک سیاه یا قره‌قروت) و کشک از انواع فرآورده‌های لبنی این روستاست.
روستای طرز در محدوده دشتی – میانکوهی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. اغلب خانه‌های روستای طرز، سقف‌های گنبدی با در و پنجره‌های کوچک دارند. مصالح عمده به کار رفته در بنای بیشتر خانه‌ها خشت، گل، چوب و آجر است.
در ساخت خانه‌های جدید از مصالح آهن، آجر، سیمان و مانند آن استفاده شده است. بافت کالبدی روستا معماری بسیار سادة کویری دارد. چشم‌اندازها و جاذبه‌های طبیعی کوه و حواشی رودخانه، به همراه سرسبزی باغات، محیطی آرام و امن، به روستا بخشیده است.
روستای طرز، یکی از نمونه‌های نادر باغ روستاهای ایران به شمار می‌رود.
گوشه و کنار روستا، از درختان سرو بلند قامت و باغات انبوه گردو، پسته و دیگر میوه‌ها پوشیده شده است. باغ‌های روستا جلوه رنگارنگ و زیبایی به روستای طرز بخشیده‌اند.
مجموعه وکیلی، فضایی مملو از درختان میوه همراه با برج تاریخی بسیار زیباست. بناهای خشت و گلی این باغ سقف‌های گنبدی شکلی دارند و درخت سرو کهنسال آن بسیار پهن با شاخ و برگ فراوان است که به اطراف آن کشیده شده‌اند.
در روستای طرز راور مجموعه‌ای از سروهای سر به فلک کشیده وجود دارد که، دارای عمری چند هزار ساله‌اند. در این روستا باغ کوچکی معروف به تالار است که در آن 14 سرو بزرگ، در دو ردیف در کنار جوی آبی روبروی هم قرار گرفته‌اند.
سن هر کدام از درختان این مجموعه به حدود1500 سال می‌رسد. در کنار این مجموعه سرو تنومند و بزرگی قرارگرفته که حدود 3000 سال سن دارد و ارتفاع آن به 37 متر می‌رسد.
به نقل از بزرگان روستا حدود 180 سال پیش لطفعلی خان رشیدی حاکم و مأمور مالیات، سرِ آن را بریده و بساط خوابش را بالای آن گسترانیده، و به منظور استراحت و خواب به وسیله‌ی یک طناب به راحتی بالای آن سرو می‌رفته است.
سروهای طرز دارای ابهت و شکوه خاصی هستند. و این زیبایی و جاذبه باعث شده که بارهاسیاحان خارجی برای دیدن سرو‌ها، به طرز آمده و آن‌ها را نمونـه‌ی بارز سلیقه‌ی ایرانیـان عنوان کنند.
به عقیده‌ی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، مجموعه‌ى سروهای روستـای طـرز که تعـداد آن‌ها به 47 اَصلـه مـی‌رسـد، از لحـاظ تعـداد، سلامت و سن در ایـران و جهـان بی‌نظیر است.
ویژگی خاص این مجموعه، کاشت منظّم آن‌ها به دست انسان و دقّت در نگهداری از آن‌هاست.
مردم روستای طرز در اعیاد ملی و مذهبی نوروز، فطر و قربان با اجرای مراسم خاص به جشن و سرور و به دید و بازدید از بزرگان و خویشان می‌پردازند. در وفات و شهادت ائمه(ع) مراسم عزاداری برپا می‌کنند.
از مراسم ویژه این روستا می‌توان به آئین شب‌چله و شب‌نشینی در خانه خویشان و اقوام و پذیرایی از مهمانان با هندوانه، تنقلات، شیرینی و شام اشاره کرد. مراسم عرفه، از دیگر آئین‌های رایج این روستا است.
گردوبازی، کلاغ‌پر، خم‌پل بازی و ببشش خانه از بازی‌های رایج مردم روستای طرز می‌باشند.
مردم روستای طرز به ندرت از پوشاک سنتی استفاده می‌کنند، ولی به دلیل استقرار روستا در مسیر راه‌های ارتباطی، نشانه‌های پوشاک اقوام مختلف ساکن منطقه در میان پوشاک مردان و زنان قابل مشاهده است.
قالی، قالیچه، سبدهای حصیری و زیورآلات گیاهی، از مهم‌ترین صنایع دستی این روستا است.
سوغاتی‌های روستای طرز مشتمل بر صنایع دست‌بافت قالی، قالیچه با طرح و نقش کرمان و راور و همچنین انواع خشکبار مرغوب پسته، گردو، بادام، زردآلو و خشکه انار است.
تاس کباب، کباب فلفلی، کباب ترکی، آش رشته، بزقورمه و کباب بادمجان از غذاهای محلی این روستا است.
دسترسی: روستای طرز از طریق شهرهای کرمان، راور و کوهبنان، با جاده‌ای مناسب و آسفالت قابل دسترسی است.
منبع :http://isna.ir/
کـرمـان؛ بهشتی در کویر
tarzman2.blogfa.com
www.khanehkheshti.com
یخدان راور

یخدان راور

آدرس : راور، انتهای خیابان امام خمینی (ره)، جنب پمپ بنزین از هزاران سال پیش، یخ برای خنک کردن نوشیدنی ها، تهیه شربت و نگه داری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته در فصل زمستان یخ در یخدان‌ها انبار می‌شد تا در چله تابستان مصرف گردد. یخ کالایی تجملی به شمار می‌رفت و از آنجا...

اطلاعات | نقشه
روستای طرز

روستای طرز

در دل شهرستان گرم و وسیع کرمان از توابع بخش مرکزی شهرستان راور، در 35 کیلومتری شمال غرب شهر راور به سمت کوهبنان روستایی بی نظیر ونمونه گردشگری به نام طرز قرار دارد. ارتفاع روستای طرز از سطح دریا 1800 متر است. آب و هوای آن در بهار و تابستان ملایم و معتدل و در زمستان‌ها سرد و خشک است. ...

اطلاعات | نقشه
تنگ رتیل

تنگ رتیل

تنگه رتیل عظیم‌ترین تنگه کویر ایران است که در فاصله ۱۳۰کیلومتری شهداد به سمت نهبندان ودر حاشیه خسک رود یا خشک رود قرار دارد و یکی از دیگر جاذبه‌ها و ناشناخته‌های این دشت برهوت می‌باشد. اکبر رشیدی محقق و پژوهشگر معروف کرمانی که سفر‌های زمینی و هوایی گوناگونی در فصول مختلف سال به کویر شه...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش دربند

پناهگاه حیات و...

پناهگاه حیات وحش دربند در شمال و شرق راور واقع شده است. این منطقه از شمال به ارتفاعات کلاغ پر و کوه طبس، از غرب به ارتفاعات ملخ خورده و مارکش، از جنوب به ارتفاعات تیغه سیاه و غفار و از شرق به تپه‌های سنگ انداز و کویر لوت منتهی می‌شود. نوع اقلیم آب و هوایی پناهگاه گرم و نیمه خشک می‌باش...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب