توضیحات

ویرایش
میل نادری یکی از دورافتاده‌ترین مناره‌های ایران است که در ناحیه‌ای کویری و بسیار خشک در میانه‌های راه بم به زاهدان و در منطقه‌ای به نام نرماشیر قرار گرفته است.
این بنا با حدود 900 سال قدمت در 30 کیلومتری جاده فهرج - زاهدان در استان کرمان قرار دارد و در تاریخ سال 1310 به شماره ثبت 143 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست میراث‌فرهنگی به ثبت رسید.
اطراف میل نادری ریگزار بسیار خشکی است و تا کیلومترها اثری از آب و آبادانی نیست. میل نادری، برجی راهنماست که در ناحیه‌ای کویری و خشک، در مسیر بم به زاهدان قرار دارد.
این میل که به میل «قاوردی» هم معروف است در زمان سلجوقیان ساخته شده، اما چون در زمان نادرشاه تعمیر و بازسازی شده، به میل نادری مشهور است.
این میل تاریخی بیش از 20 متر (40 گز) ...مشاهده کامل متن ارتفاع دارد و 45 پله در درون آن وجود دارد که به بالای میل منتهی می‌شوند. برای ساخت این بنا از تزیینات زیبای آجرکاری استفاده شده است.
آبگرفتگی و جریان سیل سال 1389 در منطقه فهرج، به این اثر تاریخی خسارات جبران ناپذیری وارد کرد به طوری که این اثر منحصر به فرد را در معرض تخریب قرار داد.

منبع :
http://www.hamshahrionline.ir/
http://www.chn.ir/
http://www.farsnews.com/
میل نادری

میل نادری

میل نادری یکی از دورافتاده‌ترین مناره‌های ایران است که در ناحیه‌ای کویری و بسیار خشک در میانه‌های راه بم به زاهدان و در منطقه‌ای به نام نرماشیر قرار گرفته است. این بنا با حدود 900 سال قدمت در 30 کیلومتری جاده فهرج - زاهدان در استان کرمان قرار دارد و در تاریخ سال 1310 به شماره ثبت 143 ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب