توضیحات

ویرایش
کوه پردیس (جم ) در 30 کیلومتری شمال شرق سیراف در حومه شهرستان جم در نیمه راه سیراف به جم قرار دارد.
محلی‌ها و ساکنان قدیمی دشتستان بزرگ به کوه جم، پوز یا پدری می‌گویند چون قله این کوه شبیه پوز است اما در کتاب اوستا از این منطقه به "ور جم کرد" نام برده می‌شود به همین دلیل نام جم نیز بر آن گذاشته شده است.
این منطقه با قرارگیری در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا و در نزدیکی خلیج فارس، آب و هوای مطلوبی جهت پرورش گیاهان و درختان فراهم آورده است. اختلاف دمای هوا با کنار ساحل خلیج فارس که در برخی از روزهای سال تا ۱۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و همچنین رطوبت ملایم آن، این منطقه را به یکی از خوش آب و هواترین مناطق جنوب ایران تبدیل نموده است.
یک پژوهشگر با استفاده از نام "پدری" که نام رسمی کوه و به معنی پارادایس یا بهشت اوستا است، واژه پردیس را برای آن انتخاب کرد به همین دلیل اکنون از واژه پردیس ...مشاهده کامل متن در کل کشور برای اماکن، مناطق حتی نام دختران نیز استفاده می‌شود.
یک محقق و پژوهشگر کار بررسی تاریخ ایران را از سال 1980 تا کنون آغاز و به این نتیجه رسیده است که آغار تمدن بشریت و پیدایش زمین در منطقه ای به نام کوه پوز پدری یا جم در استان بوشهر است.وی معتقد است که اولین بار نام منطقه بکر"جم" بر روی نقشه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی به عنوان قدیمی‌ترین منطقه پارینه سنگی ایران با شماره 26 ثبت شده است.
رضا طاهری در کتاب از مروارید تا نفت در ذکر وجه تسمیه پدری و تل چگاسه می‌نویسد: پوزپدری در جم از نقاط دیدنی جغرافیای تاریخی ایران می‏ باشد. پدری احتمالا از کلمه پد + ری یا پادری به معنای محافظ شهر سلطنتی می‏ باشد.
پاد حفاظت کننده و ری و راگا و راگس نیز شهر سلطنتی معنا می‌‏دهد.
تل چگاسه از دیگر نام‏‌های کوه جم است که امروزه بام جم خوانده می‏ شود. گاث یا گات یاگاثه در ادبیات کهن ایرانی به معنای سرود می‌باشد.
گاس همان لغت پهلوی «گاه» است که به سین ختم می‏ شده به معنی تخت و سریر و مراد «مملکت السریر» است که دولتی مستقل بود و در قفقاز شمالی و مقابله آن با زنگ و مترادف بودن با روم مناسب است.
در پارسی باستان گاثو بمعنی جا و مکان و تخت آمده، در اوستا گاتو بمعنی جا و تخت، در پهلوی گاس در هندی باستان گاتو آمده است
«گاه» با این همه به گمان نگارنده چگاثه از چکاد یا چکاث و چگاث وچگاس ساخته شده‏ است به معنای قله یا بلندی و تَل نیز به معنای تپه می‏ باشد و روی هم رفته تل چگاسه به معنای تپه‏ ی بلند است.
دیوارهای صیقل‌زده‌شدهٔ بزرگی در کوه‌های مشرف بر ناحیهٔ جم،در نقاط گوناگون با زاویه‌هایی خاص وجود دارد که افسانه‌ها و روایات قومی جم در لهجهٔ محلی آن را «چرم آینه» می‌خوانند.
به گفتهٔ ریش سفیدان ناحیهٔ جم، آن‌ها قطعه‌های کوچکی از شیشهٔ سیاه را در زیر این «چرم آینه»ها می‌یافته‌اند که فرضیهٔ پادشاهی جم در این ناحیه را قوی‌تر می‌کند.
مجسمه‌های «جمشید جم» و «غار آدم» در نزدیکی کوه پدری، به دلیل فعالیت‌های شرکت‌های نفتی و گازی در عسلویه در معرض خطر قرار دارند.
پیشینه‌ی روستاهای چاهه و دره پلنگی که در شمال کوه قرار دارند به درستی روشن نیست، ولی نشانه‌هایی از غارنشینی و وجود فسیل‌های بسیار قدیمی در منطقه دیده شده است.

منبع:
http://www.fardanews.com/fa/news/330854
http://www.tabnak.ir/fa/news/211575
http://kohandiara1.blogfa.com/9006.aspx
http://beyekseda.blogfa.com/post-101.aspx
http://www1.jamejamonline.ir/
http://www.beytoote.com/iran/
http://www.gomaneh.com/
کوه پدری

کوه پدری

کوه پردیس (جم ) در 30 کیلومتری شمال شرق سیراف در حومه شهرستان جم در نیمه راه سیراف به جم قرار دارد. محلی‌ها و ساکنان قدیمی دشتستان بزرگ به کوه جم، پوز یا پدری می‌گویند چون قله این کوه شبیه پوز است اما در کتاب اوستا از این منطقه به "ور جم کرد" نام برده می‌شود به همین دلیل نام جم نیز بر ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب