توضیحات

ویرایش
روستای نمونه گردشگری کوهستک که این روزها به شهر تبدیل شده در شهرستان سیریک واقع شده است این بندر قدیمی سواحل شنی زیبایی دارد و یکی از مناطق گردشگرپذیر منطقه است ایجاد پناهگاههای صیادی ،وجود شناورهای صیادی و تجاری از مزیت‌های این منطقه میباشد.
روستای کوهستک از شرق به تپه کلات و از شمال به تپه کوه سیاه محدود می‌شود. این روستا، در کرانه خلیج‌فارس استقرار یافته است.این روستای از سطح دریا حدود 10 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در فصل تابستان، گرم و مرطوب و در زمستان، مرطوب و معتدل است.
قدمت روستای کوهستک به دوره زندیه و قاجاریه می‌رسد. قلعه کوهستک و گورستان قدیمی، از نشانه‌های این سابق تاریخچه است.
همجواری روستا با دریا، امکان ماهیگیری و دریانوردی را فراهم آورده و لذا این روستا به بندر کوهستک نیز معروف شده است.
مردم روستای کوهستک به زبان‌های بلوچی و فارسی با گویش بندری سخن می‌گویند. بیشتر مردم این روستا اهل تسنن می‌باشند.
الگوی معیشت و سکونت
براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای ...مشاهده کامل متن کوهستک در حدود 1191 نفر جمعیت داشته است که در سال 1385، به 3981 نفر افزایش یافته است.
اقتصاد روستای کوهستک بر پایه فعالیت‌های زراعی، دامداری و صیادی استوار شده است. گروهی از مردم، در امور خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.
در این روستا، نخلستان‌های انبوه و گسترده‌ای وجود دارد. خرما مهمترین محصول این روستاست.
پودر ماهی، از محصولات تولیدی روستا است که در صیادی کاربرد دارد. انواع فرآورده‌های دامی مانند شیر، ماست و دوغ در روستای کوهستک تولید می‌شوند.
روستای کوهستک در ساحل خلیج فارس استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. طبیعت زیبا، پستی و بلندی‌ها و جنگل‌های ساحلی، جلوه ویژه‌ای به این روستا بخشیده‌اند.
مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های روستا از مصالح بومی خشت، گل، آهک، چوب، برگ و تنه درختان خرما می‌باشد. در ساخت خانه‌های جدید از آجر و تیرآهن نیز استفاده می‌شود.
روستای کوهستک، کوچه‌های وسیع و پیچ در پیچی دارد که برخی از آن‌ها به دریا منتهی می‌شود.
جاذبه‌های گردشگری
روستای کوهستک به دلیل استقرار در حاشیه خلیج‌فارس و به لحاظ موقعیت خاص ساحلی، جاذبه‌های طبیعی جالب توجهی دارد. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا عبارتند از:
قلعه کوهستک ﮐﻪ ﺍﺯ ﻗﻠﻌﻪﻫﺎﯼ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺎﺟﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺭﯾﺎﺑﺎﻧﯽ، ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ از این قلعه بقایای اندکی بر جای مانده است
آرامگاه علی جلال نیکخواه که از مشاهیر است و در گورستان قدیمی مدفون است.
ساختمان قدیمی گمرک که یکی از آثار دیدنی و تاریخی این شهر است معماری جالب توجهی دارد و به دوره قاجاری منسوب است و همچنین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ساحل زیبای ماسه ای که یکی از زیبا‌ترین ساحل‌های ایران میباشد.
تپه‌های ماسه ای بسیار زیبا که در شمال این شهر قرار دارند.
پیست اتومبیل رانی و موتور سواری که در ساحل شمالی و جنوبی این شهر وجود دارد.
ساختمان قدیمی گمرک، که یکی از آثار دیدنی و تاریخی روستا است، معماری جالب توجهی دارد و به دوره قاجاری منسوب است.
تپه‌های ماسه‌ای ساحلی کوهستک، که در جوار آب‌های نیلگون خلیج‌فارس قرار دارند، مورد توجه گردشگران می‌باشند.
پیست اتومبیل‌رانی ساحل در مسیر کوهستک به سهرورد و پیست ورزش‌های ساحلی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌روند.
از مراسم ویژه روستای کوهستک می‌توان به عروسی‌های سنتی، ختنه سوران، دعای باران، مراسم عید قربان و مراسم بابازار اشاره کرد.
همجواری با دریا، سبب نغمه سرایی‌های زیبایی در وصف دریانوردان و ماهیگیران و تلاش آنان شده است. لیلرولارو، لوتی، شروند، زهیری و نازنیک، انواع سازها و ملودی‌های رایج در موسیقی روستای کوهستک هستند.
از بازی‌های محلی روستای کوهستک می‌توان به دارتوپا، درا، رمازا، یک قل دوقل، دارکلکا، آزادا، کامپوت، انتلا، کفلیتا و تیلما اشاره کرد.
انبه، لیمو، میگو، ماهی، نان و شیرینی‌های محلی مانند گارم زنگی، معروف‌ترین سوغات روستای کوهستک به شمار می‌آیند.
صنایع دستی کوهستک که به دست زنان و دختران هنرمند کوهستکی تولید می‌شوند، عبارتند از: گرگور بافی، زری بافی، سوزن دوزی، شک بافی (نوعی زیرانداز و روانداز تزیینی)، خوس دوزی، برقع دوزی و صدف‌های تزیینی.
مردم روستای کوهستک از پوشاک بندری و بلوچی در انظار ظاهر می‌شوند و مردان ترکیبی از لباس‌های بلوچی و بندری بر تن می‌کنند. بیشتر زنان و دختران روستا از روبنده و برقع استفاده می‌کنند.
از غذاهای خوش طعم و رایج در روستای کوهستک می‌توان به قلیه ماهی، هواری، کپاتی، خورشت ملموک، ماهی کباب، بالاتابه، خرما و روغن، چنگال، حلوا داری، بریجی، چیاتی (نان روغن) و هواری ماهی سوری اشاره کرد.
از درختانی که در کوهستک و اطراف آن یافت میشود میتوان به کهور، کرت، کنار، کرگ (استبرق) ،نخل،لور انجیر معابد،گز،توچ و … می‌توان اشاره کرد.
دسترسی: روستای کوهستک از طریق جاده میناب بندرعباس و شهر بندرعباس، با جاده‌ای مناسب و آسفالت قابل دسترسی می‌باشد.
منبع :http://bandarabbas.irna.ir/
khalijefarsyjc.irib.ir
قلعه شاداب ( کلاگت )

قلعه شاداب ( ک...

در 45 کیلومتری مرکز شهرستان و بر فراز صخره‌های بلند روستای کنارجو از توابع بخش بمانی قلعه ای تاریخی منحصر به فردی به نام قلعه شاداب یا کلاگت قرار دارد، که می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان شناخته شود . زیارت گاه،ورودی قلعه وخروجی آن،چاه‌های موجود تمام سنگی،قنات ها،تنوری...

اطلاعات
منطقه حفاظت شده حرا رود گز

منطقه حفاظت شد...

دهانه دورودخانه حرا وگز تواماً یک تالاب ساحلی را به طول 40 کیلومتر درامتداد شمال وجنوب درسواحل شرقی تنگه هرمز تشکیل داده اند این تالاب شامل مجموعه ای ازآبراهه‌های جزرومدی ، کفه‌های گلی ، جنگل حرا ، سواحل شنی وچندین جزیره کلی پست می‌باشد. رودخانه‌ها دربیشتر ماه‌های سال خشک هستند وتنها...

اطلاعات | نقشه
روستای کوهستک

روستای کوهستک

روستای نمونه گردشگری کوهستک که این روزها به شهر تبدیل شده در شهرستان سیریک واقع شده است این بندر قدیمی سواحل شنی زیبایی دارد و یکی از مناطق گردشگرپذیر منطقه است ایجاد پناهگاههای صیادی ،وجود شناورهای صیادی و تجاری از مزیت‌های این منطقه میباشد. روستای کوهستک از شرق به تپه کلات و از شمال ...

اطلاعات | نقشه
گرگوربافی

گرگوربافی

گرگور قفسی توری است برای صید آبزیان که با بند، آن را به ته دریا می‌فرستند و به سر بند یک قطعه چوب پنبه می‌بندند تا محل قرارگرفتن گرگور را گم نکنند. ماهی‌ها از یک دریچه وارد شده و راه برگشت را پیدا نمی‌کنند و درون قفس محبوس میشوند. گرگور، از محدود صنایعی است که کاربرد فراوان در صیادی دا...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب