توضیحات

ویرایش
چشمه و آبشار بوچیر از جمله نقاط زیبا و منحصر به فرد روستای بوچیر می‌باشد که در در شرق شهرستان پارسیان واقع شده است.
وجود درهای باریک و پراب که حدودا 50 متر میشود وجود قندیل‌های زیبا، آب سرد و چشم اندازهای طبیعی، بکر بودن زیبایی این چشمه را دوچندان نموده است .
آنچه باعث ابهت این چشمه شده عبور کردن از تنگهای عمیق پر اب بدون داشتن جای استراحت است که هر بیننده باید شناگر خوبی باشد ویا از جلیقه یا تیوپ استفاده نمایدتا بتواند ازاین مسیر رد شود – البته با قایقهای بادی هم میتوان رفت اما با شنا عبور کردن صفای دیگری دارد .
آبشار بسیار زیبا و بیاد ماندنی هم در این روستا قراردارد که ،شاید باورتان نشود که در شهرستان پارسیان،دهستان بوچیر،روستای بوچیر چنین جایی باشد.
که همه ساله و بیشتر اوقات در فصل گرم تابستان از استان هرمزگان و دیگر استانهای کشورهموطنان عزیزمان به دور از هیاهوی سیاست در دل طبیعت میگذرانند.
زیبایی ، جذابیت و طبیعت بکر آن خیره کننده است.
فاصله از روستا تا غار ۵ کیلومترخاکی کوهستانی میباشد. تقریبی ۸۰۰متر آب ورودی غار عمیق میباشد.بعد از گذر از آب عمیق وارد دهانه غار میشوید که تا ته غار ...مشاهده کامل متن نیز حدودا ۱۰۰۰ مترفاصله دارد.
دمای داخل بین ۱۰تا ۲۰درجه-آب ورودی گرم و آب داخل سرد است.
پایان غار آب چک زیادی وجود دارد که به آن زیبایی خاص میدهد که تغذیه کننده آب استخر طبیعی آن است و لذت رسیدن به پایان غارشنا کردن در آب سرد آن میباشد. توجه داشته باشید در صورتی که قصد رفتن دارید حتما با راهنمای محلی ،شورا و دهیاری هماهنگ باشید.
روستای بوچیر در بخش مرکزی شهرستان پارسیان دراستان هرمزگان قرار گرفته است. این دهستان با بیش از۶ هزار نفر جمعیت در ضلع شرقی شهرستان گاوبندی واقع شده ، فاصله بوچیر تا مرکز شهرستان به مسـافت ۶۰ کیلومتر است که روستاهایی از قبیل «حمیران ،هشنیز،احمدی » را زیر پوشش دارد.
در سالهای ۳۵۵ الی ۴۳۲ هجری قمری شخصی بنام حفیف الدین زین العباد معروف به شازندو جهت گسترش اسلام از مدینه به سوی لارستان لشکرکشی می‌نمایند و از بندرکنگ وارد نواحی ساحلی جنوب و استان فارس و بوشهر می‌شود در آن زمان بوچیر جزء لارستان بوده و روایت است که ساکنین بوچیر در آن زمان بت پرست بوده اند که محلی نیز هنوز بنام بتیبی بر گرفته از روایت فوق وجود دارد روایت دیگر مردم بوچیر گبرنشین یا یهودیت بودند که آثاری از خانه گبری نیز موجود می‌باشد و روایت سوم زرتشتی یا آتش پرست بوده اند.
هنگام ورود سید حفیف الدین ساکنین بوچیر در مقابل ایشان ایستادگی می‌کنند که بدلیل عدم تمکین از دستورات آنها به فرمان سید حفیف الدین همه را به قتل میرسانند و تنها یک پسر بچه را زنده نگه میدارند و آن را با خود به مدینه و به روایتی به بیرم در استان فارس می‌برند که در نهایت مسلمان شده و پس از مدتی درخواست بازگشت به زادگاه خود می‌کنند که اعلام میکند زادگاه من بن چین جایی است که از بن چیده شده که پس از برگشت در آنجا به همراه تعدادی اندکی به وطن بازمیگردند که بر اثر گذشت زمان بن چین به بوچیر تغییر نام می‌یابد.
در این مدت محل زندگی آنها چندین بار جابجا میشود که طبق تحقیقات صورت گرفته از کسانی که از زندگینامه آباء و اجداد خود مطلع بوده اند در نهایت ساکنان بوچیردر محل فعلی باغ حاجی در شرق قبرستان فعلی زندگی میکردندکه با ادامه به زندگی خود که پس از زلزله در سال ۱۲۲۰ هجری همگی به محل جدید معروف به ده کهنه منتقل می‌شود که مدت ۵۰ سال یعنی تا سال ۱۲۷۰ ساکن بوده اند و در سال ۱۲۷۰با افزایش جمعیت اقدام به ساخت مسجد می‌نمایند که بقولی تنها یکبار نماز جمعه در مسجد ساخته شده که آثار آن نیز هنوز برجا مانده خوانده می‌شود زندگی میکردند که در همان سال (سال ۱۲۷۰) زلزله ای رخ میدهد که با تخریب کامل محل سکونت خود، بناچار به محل فعلی معروف به ( چدمه) نقل مکان میکنند و شعری نیز دراین باره سروده شده که گویای این موضوع می‌باشد.
آب زیر زمینی اش شیرین است و محاصیل زراعتی فراوانی مانند: گوجه فرنگی، جو و گندم، وعدس و لوبیا، و نخود، و غله کشت می‌شود، همچنین در حدود ۶۰۰ اصله نخل خرما دارد که از ثمر آن مرغوب‌ترین انواع خرما در منطقه بدست می‌آید، همچنین منابع تامین آب کشاوزی به دلیل پائین بودن حجم نزولات جوی وفصلی بودن جریانات سطحی عمدتاً بر استحصال از منابع تحت الارضی استوار است بطوریکه آب مورد نیاز اراضی زراعی در حال حاضر از طریق ۲۲ چاه نیمه عمیق که در نقاط مختلف حفر گردیده تامین می‌گردد.
با این حال در سالهای اخیر بدلیل کاهش میزان بارندگی افزایش بهره‌برداری سطح آبهای زیر زمینی تا حدودی کاهش و کیفیت آن تغییر یافته‌است.
به تاریخ دو ششصدسال و هفتاد *********** تزلزل در بوچیر و بهده افتاد ( 1270=70+600+600)
بوچیر ویرانه از حکم خدا شد *********** که هشنیز بانگ واویلا بپا شد
به حکم پادشاه پادشاهان *********** که بهده بدتر از شهر سبا شد
بوچیر دارای آثار تاریخی فراوانی است که یکی از آنهاآثار ارگی بزرگ است در جنوب دهستان، این ارگ از دوران حکمرانان بنی حماد باقی مانده‌است که به این منطقه حاکم بوده‌اند.
این قلعه در ۶۰۰ متری جنوب دهستان قرار داشته‌است.
چشمه و آبشار بوچیر که در نزدیکی این روستا قرار دارد از جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد این روستا می‌باشد.

منابع :
http://dsh4-bochir.ir/
http://khalijefars.irib.ir/
vazeh.com
روستای بوچیر

روستای بوچیر

چشمه و آبشار بوچیر از جمله نقاط زیبا و منحصر به فرد روستای بوچیر می‌باشد که در در شرق شهرستان پارسیان واقع شده است. وجود درهای باریک و پراب که حدودا 50 متر میشود وجود قندیل‌های زیبا، آب سرد و چشم اندازهای طبیعی، بکر بودن زیبایی این چشمه را دوچندان نموده است . آنچه باعث ابهت این چشمه ش...

اطلاعات | نقشه
آبشار و چشمه بوچیر

آبشار و چشمه ب...

چشمه و آبشار بوچیر از جمله نقاط زیبا و منحصر به فرد روستای بوچیر می‌باشد که در در شرق شهرستان پارسیان واقع شده است. وجود درهای باریک و پراب که حدودا 50 متر میشود، وجود قندیل‌های زیبا، آب سرد و چشم اندازهای طبیعی، بکر بودن زیبایی این چشمه را دوچندان نموده است . آنچه باعث ابهت این چشمه...

اطلاعات | نقشه
سوراغ

سوراغ

سوراغ یکی دیگر از غذاهای محلی مردم استان هرمزگان می‌باشد. که البته باید آن را نوعی دسر نامید چونکه برای طعم دادن به غذا از آن استفاده می‌شود و هم اینکه همراه غذای اصلی میل می‌شود . موقع مصرف این دسر خوشمزه بیشتر در فصول گرم سال می‌باشد . سوراغ یک نوع خورشت بندریهاست که قدمت هزار ...

اطلاعات

از ایرانمون میگم، جاهای قشنگش
***********************
هرمزگان/ پارسیان/ آبشار و چشمه بوچیر
Iran/ Hormozgan /Parsian Bouchir/ waterfall and spring
چشمه و آبشار بوچیر از جمله نقاط زیبا و منحصر به فرد روستای بوچیر می‌باشد که در در شرق شهرستان پارسیان واقع شده است.
آنچه باعث ابهت این ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

شاید باورتان نشود که در فاصله یک ساعتی لامرد چنین جایی باشد.
تصاویر ذیل مربوط به غار چله بوچیراست. جمعی از کوهنوردان بر آن شدیم تا روزی را به دور از هیاهوی سیاست در دل طبیعت بگذرانیم.این تصاویر مربوط به جمعه ۲۷ اردیبهست ۹۲ میباشد.زیبایی ، جذابیت و طبیعت بکر آن خیره کننده است.از آنجایی که فصل تابستان ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

راحله هاشمی

راحله هاشمی جمعه 30 مرداد 94 - 12:38

واقعا ایرانه ؟

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب