توضیحات

ویرایش
آدرس : تنگ کول فرح در 7 کیلو متری جنوب شرق ایذه در استان خوزستان قرار دارد.
کول فرح تنگه‌ای در هفت کیلومتری ایذه، شامل شش نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان است و بقایایی از محل زندگی آنها در گذشته‌های دور در میان کوهها باقی مانده است مانند گورها کانال آب و بقایای ساختمان و نقطه دیدبانی . از سنگ نبشته‌ها می‌توان فهمید که این محل عبادتگاه نارسینا یکی از خدایان ایلامی بوده است.
کول به معنی دره و فرح به معنی خوشحال است، با وجود اینکه دره‌های این منطقه عموماً تنگ و خفه هستند، اما این دره روح‌افزا و دلباز است.
کول‌فرح در شمال شرق شهرستان ایذه در انتهای دشت ایذه قرار دارد که در سمت راست مدخل دره، در کنار رشته کوهی، دو قطعه سنگ عظیم و نامنظم دیده می‌شود که بر بدنه آنها، نقوش ظریف و زیبایی از صورت انسان و شمایل جانوران در حالت‌های نیایش و احترام دیده می‌شود.
منطقه باستانی کول فرح یکی از جاذبه‌های تاریخی گردشگری شهرستان ایذه و استان خوزستان و از نظر باستان‌شناسی بسیار حایز اهمیت است. این اثر باستانی به دلیل واقع شدن در یکی از مناطق بسیار خوش آب و هوای استان خوزستان علاوه بر باستان‌شناسان و محققان تاریخی، سالانه هزاران گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند. محوطه کول فرح در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2597 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسید.

نقوش برجسته کول فرح
در این منطقه 6 ...مشاهده کامل متن مجموعه نگارکند سنگی و صخره‌ای شناسایی شده است. کتیبه‌ای به خط عیلامی در دیواره شمالی تنگه، پیکره‌ای از فرمانروای کول فرح و تعداد دیگری سنگ نگاره که شامل گسترده‌ترین نگار کند صخره‌ای ایران نیز می‌شود.
در تصویر سنگی این نیایشگاه بیش از ۴۰۰ نفر در حال نیایش دیده می‌شوند. در این تصاویر نخستین نگاه بشر به مذهب و آئین شکل گرفته است. حمل خدایان، قربانی کردن و اجرای موسیقی از دیگر صحنه‌های بکر این سنگ نگاره‌هاست.
نقش برجسته شماره ۱ نخستین نقش برجسته مراسم قربانی را نشان میدهد و در ارتفاع ۶ متری از دامنه کوه قرار دارد. پهنای صفحه یک متر و هفتاد سانتیمتر دریک متر است . در آن شاه هانی یکی از حاکمان مستقل آیاپیر که همزمان با شوتروک نهونته دوم پادشاه ایلام در سال ۲۷۰۰ پ م بوده در حال قربانی کردن نشان داده شده است. در این تصاویر شاه کلاه گردی بر سر دارد و دو نفر او را همراهی میکنند که یکی از آنها شوترورو وزیر شاه است. جلوی شاه سه نوازنده با دو ساز چنگ و یک دف در حرکت هستند. در زیر نوازندگان تصویر یک شکارچی و یک بز کوهی وجود دارد. در زیر شکارچی سه کاهن ایستاده اند و دو گاو نر و یک بز کوهی را هدایت میکنند. پیش از این سه قوچ قربانی شده اند که سر آنها از بدن جدا شده است . سنگ نبشته ۲۴ سطری افراد حاضر را با خط ایلامی نام برده است . قسمتی از آن به این شرح است : من هانی پسر تاهی هی حاکم آیاپیر هستم. من مجسمه ام را در این جا بر پا داشته ام پس از آنکه رب النوع سراپا مسلح تیروتور خدای منطقه سیل هیته حمایتش را بر من ارزانی کرده بود.

نقش برجسته شماره دو دومین نقش برجسته بر روی تخته سنگی مثلثی قرار دارد و باز هم صحنه مراسم مذهبی قربانی کردن را نشان می‌دهد. فردی در میان صحنه وجود دارد که دستان خود را به حالت نیایش جلوی صورت خود گرفته است. لباس او بر خلاف معمول ایلامیها تا زانوی او است ولی در اکثر موارد مشاهده می‌کنیم که لباس ایلامیها تاقوزک پا است. در جلوی صورت این شخص صحنه قربانی کردن حجاری شده است و مردی گاو نری را از پشت بر زمین زده است و چند قربانی دیگر نیز روی زمین قرار دارند. در سمت چپ نیز ۴ مرد با احترام دنبال شخصیت وسط صحنه در حال حرکت هستند

نقش برجسته شماره سه نقش برجسته دیگری بر روی یک سنگ چهار گوشه بزرگی حجاری شده است.بلندی سنگ دو متر و هشتاد سانت است و در چهار سمت آن تصاویری به چشم می‌خورد. موضوع این طرح حمل مجسمه یکی از خدایان ایلامی بر دوش چهار مرد است و شاه با عده زیادی از همراهان آنها را دنبال می‌کنند. مجسمه این خدا بر روی تختی به صورت ایستاده قرار دارد ودستان خود را به کمر زده و لباسی بلندبر تن دارد.در پشت مجسمه ۶۷ نفر در چهار صف قرار دارند و دو نفر اول در بالا که از قد بلندتری برخوردارند افراد مهمتری هستند. در قسمت غربی سنگ چهار صف دیگر قرار دارد و ۴۹ نفر دیگر دنباله روی صفهای جبهه جنوبی هستند. در جبهه شمالی ۴۵ نفر دنباله روی شخصی هستند که دست بر سینه ایستاده است. در قسمت شرقی هم صحنه قربانی دیده می‌شود و ۳۶ غزال و سه گاو بزرگ به سمت راست در حرکتند. ۷ مرد کوچک دیگر نیز دیده می‌شوند و از آنجا که لخت هستند احتمالا اسیران جنگی هستند. در گوشه دیگر شمالی ۹ نفر دیگر به سوی شاه میروند. سنگ دیگری در شمال سنگ اصلی افتاده است و احتمال می‌رود قربانگاه بوده باشد.

نقش برجسته شماره چهار این نقش برجسته بسیار شبیه نقوش حجاری شده در تخت جمشید می‌باشدو چون از نظر زمانی بسیار قدیمی‌تر از نقوش تخت جمشید است ،آنرا مادر نقوش زیبای درگاههای کاخ صد ستون و پلکان آپادانا میدانند. در بالای این نقش برجسته شاه با ردای بلند بر تخت نشسته است و جلوی او یک میز هدایا قرار دارد.پشت سر او نیز سه نفر ایستاده اند. دو میز دیگر نیز در جلوی شاه قرار دارد. پایین این تصویر درچهار ردیف افرادی دیده می‌شوند که یک دست خود را به جلو دراز کرده اند و دست دیگر را در برابر صورت خود به عنوان احترام گرفته اند.در طرفین این نقش افرادی در حال اهدای هدایا هستند

نقش برجسته شماره پنج یک ایلامی در حال اجرای مراسم مذهبی است. این نقش از نظر طرز قرار گرفتن دستها و فاصله پاها همانند نقش شماره دو کول فرح است. جلوی فرد ایلامی یک آتشدان قرار دارد. در برابر این فرد حیوانات قربانی شده به صورت وارونه حجاری شده اند .در این تصاویر شخص کاهن دیده نمیشود و شاید در اثر زمان نقش او از بین رفته باشد

نقش برجسته شماره شش این نقش برجسته نیز به حمل مجسمه مربوط است و همانند نقش شماره سه است به این ترتیب که چهار نفر مجسمه یکی از خدایان را بر دوش دارند . این چهار نفر کلاه بر سر دارند در حال بلند کردن مجسمه هستند.
در حریم محوطه باستانی کول‌فرح تپه‌های باستانی پرچستان و چغاکره همچنین تالاب میانگران وجود دارد که کاوش و حفاظت از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است همچنین در کول فرج هیچگونه کاوشی صورت نگرفته، تمام کاوش‌ها به چند گمانه‌زنی خلاصه شده که در دهه 60 صورت گرفته است.

منابع :
http://fa.wikipedia.org/wiki/
http://izehnews.net/?p=12124
http://www.ichto.ir/Default.aspx?tabid=111&galleryType=SlideShow&ItemID=790
http://negahmedia.ir/media/show_podcast/28562
http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=98676&Serv=0&SGr=0

تالاب میانگران

فاصله: 6 کیلومتر - زمان: 7 دقیقه
مشاهده مسیر

غار و سنگ نوشته اشکفت سلمان ایذه

فاصله: 11 کیلومتر - زمان: 20 دقیقه
مشاهده مسیر

سد کارون 3

فاصله: 28 کیلومتر - زمان: 40 دقیقه
مشاهده مسیر

پل تاریخی شالو

فاصله: 29 کیلومتر - زمان: 39 دقیقه
مشاهده مسیر

محوطه باستانی شمی

فاصله: 37 کیلومتر - زمان: 49 دقیقه
مشاهده مسیر

روستای مال آقا

فاصله: 53 کیلومتر - زمان: 57 دقیقه
مشاهده مسیر

نمایش و چاپ مسیر

با انتخاب مبدا و مقصد میتوانید فاصله بین دو مکان ثبت شده در تیشینه را مشاهده و چاپ نمایید.

مبدا
مقصد
مشاهده مسیر

جاذبه های گردشگری ایذه

امامزاده سلطان ابراهیم

امامزاده سلطان...

در روستاى کارتا که در شهرستان ایذه واقع است امام‌زاده‌اى در دامنه کوه وسیعی که به نام آن بزرگوار میباشد مدفون است که به آن امام‌زاده سلطان ابراهیم(ع) مى گویند. سلطان ابراهیم مرتضى بن عبدالله بن حمزه بن موسى بن جعفر(ع) از اولاد امام موسى بن جعفر (ع) امام هفتم شیعیان است. محل دفن این اما...

اطلاعات | نقشه | مسیر
کول فرح

کول فرح

کول فرح تنگه‌ای در هفت کیلومتری ایذه، شامل شش نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان است و بقایایی از محل زندگی آنها در گذشته‌های دور در میان کوهها باقی مانده است مانند گورها کانال آب و بقایای ساختمان و نقطه دیدبانی . از سنگ نبشته‌ها می‌توان فهمید که این محل عبادتگاه نارسینا یکی از خدایان ای...

اطلاعات | نقشه | مسیر
محوطه باستانی شمی

محوطه باستانی ...

در نه کیلومتری روستای شمی از دهستان «سوسن» در شمال شهرستان ایذه، آثاری باستانی متعلق به دوره الیمائیه 171- 138 قبل از میلاد مشتمل بر مجسمه معرف سردار پارتی، سنگهای مرمری، گورستان باستانی کشف شده است. مجسمه سردار پاراتی تمام قد به ارتفاع 285 و عرض 70 سانتی متر با جنس برنز است. کشف این مج...

اطلاعات | نقشه | مسیر
غار و سنگ نوشته اشکفت سلمان ایذه

غار و سنگ نوشت...

این منطقه شامل غار٬چشمه ای معدنی از دل کوه و تعداد ۵ سنگ نگاره بی نظیر متعلق به دوره عیلامیان میباشد و این محل نیایشگاه تاریشا، یکی از خدایان عیلامی بوده است. غار سلمان در فاصله سه کیلومتری جنوب باختری شهر ایذه کنونی، در انتهای دره‌ای واقع شده است. اشکفت سلمان محوطه ای وسیع است که در د...

اطلاعات | نقشه | مسیر
کوه منگشت

کوه منگشت

مونگشت یا منگشت کوهستانی است در شهرستان‌های ایذه و لردگان، مرکب از کوه‌های تنوش، ناشلیل، زردحلقه، نسا، سه‌پران، سرچاه، قوچه، بدرنگان، سفیدکوه، دشت‌مر، چلا، جیمه، تیربازک، دوتو، کِله، کلمه، برآفتاب، سردوفون و دوزرد. این کوهستان که از شمال غربی (شرق دریاچه آب بوندان) شروع شده و تا حوالی...

اطلاعات | نقشه | مسیر
تالاب میانگران

تالاب میانگران

تالاب میانگران که از تالاب‌های مطرح کشور است، با فاصله کمتر از 1500 متر از محدوده شهر ایذه در شمال شهر ایذه قرار دارد و پیرامون آن را رشته کوه هایی مرتفع از جمله کوههای کهک و کژگرد فرا گرفته و آن را همانندی جامی زرین در بر گرفته است. تالاب میانگران از چهار جهت شهر ایذه قابل مشاهده است و...

اطلاعات | نقشه | مسیر
منطقه حفاظت شده شالو و منگشت

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده شالو و منگشت که در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه قرار دارد، منطقه ای است کوهستانی که در حوضه آبخیز رشته کوههای زاگرس واقع شده و طبیعتاً متأثر از ویژگی مرفولوژیکی آن است. این منطقه بدلیل حفاظت از گونه‌های جنگلی و جلوگیری از فرسایش و قطع درختان بعنوان یکی از مناطق 10...

اطلاعات | نقشه | مسیر
روستای شیوند

روستای شیوند

روستای شیوند واقع در ایذه خوزستان در دل منطقه حفاظت شده منگشت و شالو واقع شده که رودخانه کارون از شـــرق آن می‌گذرد. آبشار بلند و مرتفع روستای شیوند نیز از دل کوه فاصله ای حدود چهار کیلومتر را طی می‌کند و به دریاچه می‌ریزد. این روستا به دلیل همجوار بودن با دریاچه سد و رودخانه کارون ...

اطلاعات | نقشه | مسیر
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

سنگ نگاره کول فرح

سنگ نگاره کول فرح یکی از آثار تاریخی استان خوزستان است که در منطقه‌ای به نام تنگ* کول فرح در 7 کیلومتری شمال شرقی ایذه قرار دارد.
سنگ نگاره کول فرح شامل 6 نقش برجسته است که به دوران عیلامیان (ایلام کهن) تعلق دارد و با توجه به تصاویری که در این سنگ‌نگاره نقش بسته و بقایایی همچون گورها، کانال آب، ساختمان‌ها و مناطق دیده‌بانی که از محل زندگی مردمان آن روزگار در میان کوه‌ها باقی مانده، می‌توان گفت که این محل پرستشگاه نارسینا (یکی از خدایان ایلامی) بوده است.
سنگ نگاره کول فرح
سنگ نگاره کول فرح
سنگ نگاره کول فرح
سنگ نگاره کول فرح
سنگ نگاره کول فرح

اطلاعات بیشتر...

نظر شما درباره کول فرح

مجتبی احمدزاده

مجتبی احمدزاده یکشنبه 30 شهریور 93 - 15:05

تابستان 93 به دیدن آثار باستانی تنگه کولفرح رفتم ازاینکه آثاری با4800سال قدمت توسط باد و باران نابود میشوند خیلی ناراحت شدم بطوری که نقش برجسته شماره 4 درحال نابودی مطلق است از مسولین شهرستان ایذه خواهشمندم که نقش برجسته‌ها را با گذاشتن ایرانیت یا محفظه شیشه ای محافظت نمایند

مجتبی احمدزاده

مجتبی احمدزاده دوشنبه 31 شهریور 93 - 00:23

قاسم طوبایی

قاسم طوبایی یکشنبه 17 خرداد 94 - 09:21

داریوش عزیز کار آثار باستانی ما از این حرفها گذشته مگه تخت جمشید محافظت میشه که اینا بشن؟
به نظر من مسئولین حتی به ذهنشان هم خظور نمیکنه که این گنجینه‌های باستانی ایران ارزشمند باشند وگرنه الان همینطور توی باد و باران و آفتاب رها نمیشدند و الان توی گنجینه‌های شخصی محفوظ بودند... گاهی فکر میکنم کشورهای استعماری کافر ! به ما لطف کردند که برخی از آثار ملی مارو بردند توی موزه‌های خودشون... اینجوری بخشی از تاریخ برای نسل بعد محفوظ میمونه...

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب

تمامی حقوق اين سايت متعلق به تیشینه می‌باشد.