توضیحات

ویرایش

روستای کندوله از توابع بخش دینور شهرستان صحنه کرمانشاه میباشد که در 52 کیلومتری شهر صحنه و 75 کیلو متری کرمانشاه واقع شده است.
روستای کندوله از طریق شهرهای کرمانشاه، صحنه و کامیاران قابل دسترسی است و جاده‌های منتهی به این روستا از شهرهای مزبور مناسب و آسفالت است.
این روستا از شمال به کوه کوله بزرگ ، از شمال غرب به کوه خره سیا و از جنـوب به کوه پیرآفتـاب محدود می‌شـود.
روستای کندوله در کوه پایه استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکز دارد و آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد.
این روستا معابر عریض دارد و در برخی از انها درختان بلندو نهرهای اب فضای دلپذیری را به وجود اورده است. تاکستان‌های زیبا و متعددی که در فصل تابستان خوشه‌های انگور از تاکهای ان اویزان میشود مناظری بسیار زیبایی پدید اورده است وهمچنین باغات پلکانی واقع شده در دامنه کوه بر غنای این مناظر افزوده است.
برخی روستای کندوله را به دوران آل بویه نسبت می‏دهند. گفته می‏شود این محل در اصل مکان قلعه رکن‏الدوله بوده است که بعدها به صورت «کندوله» درآمده است.
این نام در تلفظ مردم محلی «کنوله» نامیده می‏شود.
بنا به روایت دیگری «کند» در ترکی به معنی ده است و چون این ده نیز مرکز حکومت (الدوله) بوده است، پس از اختصار به «کندوله» تغییر یافته است؛ بناهای امامزاده پیرافته، قلعه مردان و آثار باقی مانده دیگر نشانگر قدمت و سابقه تاریخی این روستا است.
درآمد اکثر مردم روستا از از باغداری و دامداری تامین می‌شود.در این روستا قالی بافی نیز رواج دارد.مردم روستای کندوله به زبان کردی با گویش هورامی سخن می‏گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
گندم,انگور، زردآلو، سیب، گلابی و هلو، از مهم‏ترین محصولات روستا میباشد .
پرورش گاو و گوسفند، یکی از فعالیت‏های اقتصادی مردم روستای کندوله است و شیره، کره، ماست، پنیر و روغن حیوانی از فرآورده‏های لبنی روستا هستند.
گروهی از زنان و مردان روستا نیز به قالی‏بافی می‏پردازند.
مهم‏ترین صنعت دستی و هنری مردم روستا، بافت انواع قالی با طرح‏های بومی (برگرفته از طرح‏های کردی) و طرح‏های غیربومی است و جنبه صادراتی دارند.
از بازی‌های این روستا میتوان به قل قلان، که نوعی بازی شبیه «لی لی» است و بازی پهلان، که نوعی بازی سنگ‏پرانی با دست، به سوی هدف می‏باشد و شال دورکی، اکل مکل، تران و ترنه بازی اشاره کرد.
بقعه «نوربخش» در حوالی دهکده کندوله واقع شده که محوطه اطراف آن به عنوان گورستان روستا مورد استفاده قرار می‌گیرد. «قلعه مروان» نیز بر بالای کوه دره «قه لا» در شمال شرقی کندوله واقع شده و مردم کندوله معتقدند که این قلعه محل پنهان شدن مروان خلیفه اموی بوده است.
از انواع غذاهای روستای کندوله می‌توان به دوغینه که با بلغور گندم و دوغ ترش پخته می‌شود؛ آش شلغم که با شلغم، آب انارو بلغور گندم تهیه می‌شود؛ آش ترش که با حبوبات و سبزی‌های معطر و دوغ پخته می‌شود و نوعی دلمه محلی اشاره کرد.
شیره، کره، ماست، پنیر و روغن حیوانی از فرآورده‌های لبنی کندوله هستند که به شیوه سنتی تهیه می‌شوند و خوردنشان در سفر بسیار لذتبخش است

منبع:
http://kandoleh.com/
http://kermanshah.ichto.ir/Default.aspx?tabid=4281
http://www.beytoote.com/iran/tafrihi/kndvlh2-village.html
http://www.beytoote.com/iran/tafrihi/kndvlh2-village.htmlhttp://www.yjc.ir/fa/news/4173430
http://kermanshah.irib.ir/index.php?

دربند صحنه ( سراب صحنه )

دربند صحنه ( س...

یکی از شهرستانهای زیبای استان کرمانشاه٬شهرستان صحنه میباشد. شهرستان صحنه در ۵۰ کیلومتری شرق کلانشهر کرمانشاه واقع شده است و شهرستانی است که سابقه آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد و این مهم از گوردخمه هایی که از دوره هخامنشی در این شهر وجود دارد،معلوم می‌گردد. از دیدنی‌ترین جاهای شهرستا...

اطلاعات | نقشه
گور دخمه صحنه (  شیرین فرهاد )

گور دخمه صحنه ...

گوردخمه صحنه که با نام‌های گوردخمه دربند نیز نامیده می‌شود و در بین اهالی محل به قبر کیکاوس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد نیز معروف است، یکی از نادر‌ترین گوردخمه‌های 2 طبقه دوره مادها است که در در بدنهٔ کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و در فاصله 200 متری سمت راست رود دربند که از توا...

اطلاعات
روستای کندوله

روستای کندوله

روستای کندوله از توابع بخش دینور شهرستان صحنه کرمانشاه میباشد که در 52 کیلومتری شهر صحنه و 75 کیلو متری کرمانشاه واقع شده است. روستای کندوله از طریق شهرهای کرمانشاه، صحنه و کامیاران قابل دسترسی است و جاده‌های منتهی به این روستا از شهرهای مزبور مناسب و آسفالت است. این روستا از شمال به ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب