توضیحات

ویرایش
آدرس : استان گلستان – شهرستان کلاله – به سمت “قره قوزی سفلی” و “یلی بدراق” – ۳۸ کیلومتری جاده خاکی را طی کنید تا به آرامگاه خالد نبی برسید.
آرامگاه کوچک خالد نبی(ع) بر بلندای تپه ایی قرار گرفته است. مقبره ای ساده با اتاق هایی که قبور متبرکه در آن قرار گرفته و گنبدهایی ساده‌تر و بدون تزیین بالای هر کدام که این مکان را متفاوت از هر مقبره‌ای کرده است.
به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، خالد بن سنان شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن آدم و در سال ۵۳۰ میلادی بر تخت نبوت نشته و مردم زمان خود را به شریعت "اسماعیل ذبیح اله" می‌رسد.
او در سرزمین عدن که در یمن می‌باشد، می‌زیسته‌است. و از قبیله "بنی عبس بغیض" می‌باشد.

از آنجایکه ایشان در زمره پیامبران تبلیغی بدون کتاب و آخرین مبلغ دین مسیح بوده و وظیفه اش ایجاب می‌کرد که بعنوان مبلغ دینی به همه جا سفر کند و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند.
در آن زمان در ایران، خسرو انوشیروان پادشاهی می‌کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود.

وقتی وارد حیاط مقبره می‌شویم چهار طرف آن اتاق هایی وجود دارد که زایران و گردشگران می‌توانند در آن شب را سپری کنند و گفته شده که هزینه اجاره این اتاق‌ها صرف نگهداری و تولیت زیارتگاه می‌شود.

روزهای نوروز و بهار ...مشاهده کامل متن حیاط زیارتگاه شلوغ می‌شود از کسانی که از راه دور و نزدیک برای دیدن این آرامگاه آمده اند و در اینجا اهالی بومی منطقه مغازه هایی را اجاره کرده و انواع وسایل زینتی، کتب ادعیه و مواد غذایی را به زایران و گردشگران عرضه می‌کنند.

فاصله زمانی بین ظهور خالدنبی (ع) و ولادت خاتم الانبیاء چهل سال است . به عبارت دیگرخالدبن سنان (ع)چهل سال پیش از ولادت خاتم الانبیاء به ظهور می‌رسد.
زیارتگاه خالد نبی بصورت بنایی مسقف با پلان چهار ضلعی و تعدادی پنجره و در ورودی است، که در ورودی بقعه دارای طاق هلالی می‌باشد.
پنجره‌ها و در ورودی فلزی (آهنی) ساده‌است.
و بر هیچکدام از آنها کتیبه تزیین دیده نمی‌شود.

سقف آرامگاه خالد نبی از بیرون گنبدی مدور سبز رنگ و شلجمی شکل است که کمربند و گنبد داخل هم رفته‌است.

در داخل بقعه خالد نبی فقط صورت قبری ساده به شکل قبرهای پشته‌ای به ارتفاع حدود ۵/۱ متر دیده می‌شود. این قبر فاقد کتیبه تاریخی می‌باشد. سقف بقعه بر روی دو ستون فلزی استوار شده‌است.
بر روی یکی از تاقچه‌های پنجره تعدادی سنگ‌های کوچک طبیعی از جنس سنگ‌های رودخانه‌ای گذاشته شده‌است. این سنگ‌ها توسط هیات امنای زیارتگاه و زائرین از محوطه بیرونی زیارتگاه و نیز از فضاهای گورستان قدیمی خالد نبی جمع آوری شده‌است، که نسبت به آنها باورها و اعتقاداتی وجود دارد که در جای خود اشاره می‌شود.

در اطراف بقعه خالد نبی تعدادی اتاق یا زائرسرا برای اقامت و استراحت زائرین و یک باب مسجد و چندین سرویس بهداشتی و تعدادی آب انبار ساخته شده‌است. ترکمن‌ها به این آب انبارها اصطلاحاًٌ لاری می‌گویند.
آب لاریها توسط باران تامین و بوسیله شیروانی‌ها و لوله‌های آب باران داخل منزل هدایت می‌شوند. در حیاط امامزاده خالد نبی با تعداد قبرهای مزارهلایی به شکل سر قوچ مستند روبرو می‌شویم.

مسیر دسترسی به مقبره خالد نبی مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلو متری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو – نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌است.
این مکان زیارتی دارای 33 باب زائرسرا جهت اسکان زائران می‌باشد ، نحوه استفاده از این اماکن با ارائه کارت شناسایی معتبر می‌باشد . تعداد یازده باب از این زائرسراها کاشیکاری شده وبقیه فاقد این امر می‌باشند.
مجموعه زیارتی و گردشگری حضرت خالدبن سنان (ع) بر فراز قله 720 متری تانگری داغ (گوگجه داغ) در رشته کوههای جرجان در شمال شرقی شهرستان کلاله چون نگینی زیبا می‌درخشد .
در این مجموعه علاوه بر آرامگاه حضرت خالدنبی (ع) ، آرامگاه چوپان آتا ، خادم آن حضرت و آرامگاه عالم بابا پدر همسر خالدنبی، تپه ماهورهای هزار دره و دره پنچ شیر قرار دارد .

همچنین چشمه خضر زنده با خاصیت شفا بخشی ، تپه و قبرستان باستانی با سنگهای استوانه ای و چلیپا و قرار گرفتن این مجموعه بر فراز بلندترین قله رشته کوههای گوگجه داغ و احاطه آن بوسیله کوهها ، مراتع و دامنه‌های سرسبز و جاذبه‌های بدیع و چشم نواز طبیعی و ویژگیهای تاریخی و اکوتوریستی ،زمینه حضور سالانه هزاران زائر، محققان و گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کرده است .
با توجه به مطالعات صورت گرفته شده ، صنعت گردشگری نقش تعیین کننده در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشورمان دارد . در این راستا توسعه و تجهیز مجموعه زیارتی و گردشگری حضرت خالدنبی (ع) نیز در پیشرفت بخشهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی منطقه موثر خواهد بود.

منبع :http://mediaturkmen.blogfa.com/
http://khalednabi.org/
http://www.mehrnews.com/news/2262452
http://fa.wikipedia.org/
مسجد و مدرسه کریم ایشان

مسجد و مدرسه ک...

مدرسه و مسجد کریم ایشان در روستای کریم ایشان و در مسیر جاده کلاله- مراوه تپه شهرستان کلاله واقع شده است و با شهرستان گنبد 79 کیلومتر فاصله دارد. ساختمان مسجد و مدرسه متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد و بر اساس تاریخی که بر سردر ورودی مدرسه کتابت شده ، در سال 1328 هجری قمری ساخته شده است. ...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستا...

پارک ملی گلستان موزه زنده ای است که در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع شده است .این پارک مجموعه متنوعی از جوامع گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و به عقیده برخی از متحققین، ویژگیهای پارک گلستان در زمینه داشتن مناطق زیست متنوع جنگلی و استیپی، متشکل از کلیه گیاهان و حی...

اطلاعات
منطقه شکار ممنوع عزیز آباد

منطقه شکار ممن...

منطقه شکار ممنوع عزیزآباد بامساحت حدود ۱۷۰۰۰ هکتار در ۲۴ کیلومتری شرق شهرستان کلاله قرار دارد. پستانداران ساکن در این منطقه بیش از سی گونه هستند که شامل شغال، روباه، پلنگ، گرگ , خرس قهوه‌ای، و سمور می‌باشند. قرقاول، پرندگان شکاری، شاهین‌سانان، کورکور سیاه، کرکس، سنقر و انواع گنجشک‌س...

اطلاعات | نقشه
چشمه زاو

چشمه زاو

در روستای زاو و نزدیکی گرگانرود از توابع بخش پیشکمر و در فاصله 45 کیلو متری شهر کلاله چشمه ای زیبا به نام چشمه زاو قرار دارد گرگانرود از کوه‌هاى آلاداغ در بجنورد سرچشمه مى‌‌گیرد و در مسیرى به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر، پس از عبور از دره‌هاى پرپیچ و خم کوهستانى، صحراى کلان، پیرامون شهر گرگ...

اطلاعات | نقشه
زیارتگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد ...

آرامگاه کوچک خالد نبی(ع) بر بلندای تپه ایی قرار گرفته است. مقبره ای ساده با اتاق هایی که قبور متبرکه در آن قرار گرفته و گنبدهایی ساده‌تر و بدون تزیین بالای هر کدام که این مکان را متفاوت از هر مقبره‌ای کرده است. به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، خالد بن سنان شش هزار و یکصد و بیست و سه سال ب...

اطلاعات | نقشه
گورستان خالد نبی

گورستان خالد ن...

جایی در دوردست‌های شمال گلستان بر روی تپه ماهورهای سبز صحرا گورستانی باستانی با منظره خیره‌کننده و عجیب قرار دارد که آدمی را به اسرار همچنان ناشناخته تاریخ بازمی‌گرداند، گورستانی با سنگ قبرهای منحصربه‌فرد و بی‌نظیر که تا 5 متر قد دارند و هنوز قدمت دقیق آنها معلوم نیست. سنگ مزارهای گورس...

اطلاعات | نقشه
بقعه چوپان آتا و بقعه عالم بابا

بقعه چوپان آتا...

در اطراف مقبره خالد نبی(ع) دو بقعه دیگر هم وجود دارد که با توجه به روایات محلی، یکی چوپان آتا از یارانش و دیگری عالم بابا پدر همسر خالد نبی(ع) است. کمی دورتر از زیارتگاه خالدنبی و بر سر قله مسلط هزار دره شمالی ، قسمت شرق آرامگاه خالد نبی ،بقعه چوپان آتا قراردارد. این بقعه بصورت بنایی...

اطلاعات | نقشه
مجموعه زیارتگاه و گورستان خالد نبی

مجموعه زیارتگا...

در مکانی که زیارتگاه خالدنبی(ع) وجود دارد آسمان و زمین به هم نزدیک‌تر می‌شود و تپه ماهورهای دیدنی تا مدت‌ها در ذهنت باقی می‌ماند البته شنیده شده است که با تپه ماهورهای موجود در این منطقه آن را هزار تپه هم می‌نامند. زیارتگاه خالد نبی(ع) بنایی ساده و مسجدی بدون زرق و برق دارد اما در ای...

اطلاعات | نقشه

آرامگاه چوپان آتای

آرامگاه چوپان آتای ، در مجموعه زیارتگاه خالد نبی در قسمت شرق آرامگاه خالد نبی قرار دارد بر بلندای منطقه کوهستانی گوگجه داغ ، منظره‌های بسیار زیبای این منطقه همه را به حیرت می‌آورد. چوپان آتای شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همراهان وی بوده است، که همگی آنها مورد توجه واحترام ترکمن‌ها ... ادامه مطلب
آرامگاه چوپان آتای

آرامگاهی اسرار آمیز

گورستان و زیاتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلو متری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده است. ویژگی‌هایش، سنگ مزارهایی به شکل اندام‌های جنسی انسان است. در این گورستان مزار زنان و مردان، با شکل ظاهری سنگ مزارها که نشانگر جنسیت آنهاست، متمایز می‌شود.
آرامگاه کوچک خالد نبی(ع) بر بلندای تپه ایی قرار گرفته است. مقبره ای ساده با اتاق هایی که قبور متبرکه در آن قرار گرفته و گنبدهایی ساده‌تر و بدون تزیین بالای هر کدام که این مکان را متفاوت از هر مقبره‌ای کرده است.
در اطراف مقبره خالد نبی(ع) دو بقعه دیگر هم وجود دارد که با توجه به روایات محلی، یکی چوپان آتا از یارانش و دیگری عالم بابا پدر همسر خالد نبی(ع) است.
بقعه چوپان آتا نیز بصورت بنایی ساده، مسقف با پلان چهار ضلعی است که در هر ضلع آن یک پنجره با طاق هلالی می‌باشد. در داخل بقعه صورت قبری ساده بدون سنگ قبر دیده می‌شود. ... ادامه مطلب
آرامگاهی اسرار آمیز

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب