توضیحات

ویرایش
پارک ملی کمتال با وسعت 7000 هکتار در شمال استان اذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان واقع شده است، این منطقه جز بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب می‌گردد.
پناهگاه حیات کیامکی ازسال1352به عنوان منطقه حفاظت شده کیامکی توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب رسیده وازسال1354به پناهگاه حیات وحش ارتقایافته است که درسال1390منطقه کنتال به عنوان منطقه پارک ملی تصویب شد.
این منطقه با توجه به پتانسیل‌های موجود در آینده نزدیک به یک منطقه مهم گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل می‌شود، در حال حاضر پارک ملی کنتال جز مناطق حفاظت شده اداره محیط زیست استان اذربایجان شرقی است که در جهت حفاظت از منابع طبیعی و حیوانی این منطقه تدابیرخاصی در نظر گرفته شده است و آینده نزدیک با توجه به برنامه ریزها و طرح‌های تفصیلی مناطق گردشگری متمرکز و گسترده محدودهای مشخصی از این منطقه در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.
پارک ملی کنتال در شمال استان آذربایجان شرقی،بخش سیه ...مشاهده کامل متن رود شهرستان جلفا و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان قرار گرفته است، این محدوده امن از جنوب شرقی به بخش خارونای شهرستان ورزقان چسبیده است واین منطقه بخش شمال شرقی پناهگاه زیبا و گسترده حیات وحش کیامکی محسوب می‌گردد.
کنتال از زیباترین مناطق طبیعی استان آذربایجان شرقی می‌باشد، این منطقه درحاشیه جنوبی رودخانه ارس یکی از زیباترین مناطق طبیعی استان آذربایجان شرقی است که رودخانه‌های دائمی،صخره‌های زیبا،دره‌های ژرف مناطق بدیع و همچنین تنوع زیستی بالابر اهمیت این منطقه افزوده است.
عبور رودخانه ارس از این منطقه که از چندین کشور سر چشمه گرفته ودارای تنوع زیستی بالایی می‌باشداهمیت این منطقه رادوچندان نموده است، همچنین موقعیت جغرافیایی ویژه منطقه ازجمله شرایط توپوگرافیکی، وضعیت اقلیمی پراکنش گونه‌های گیاهی وجانوری و آب کافی جهت نیازهای این منطقه بکر را از جایگاه ممتازی برخوردار کرده است.
چشم اندازهای بی نظیر پارک ملی کنتال که بخشی از منطقه کیامکی است، پارک ملی کنتال یکی از مناطق امن پناهگاه حیات وحش کیامکی است که دارای صخره‌ها و دیواره‌های ستبر و بلند می‌باشد که در نوع خود بی نظیر بوده و از نظر زیباشناسی دارای ویژگیهای منحصر به فردی در کشور است که می‌توان آن را بعنوان یک منطقه ای دارای خصوصیات ژئوپارکی به حساب آورد.
این صخره‌های صعب العبور یکی از بهترین زیستگاههای کل و بز در منطقه بشمار میروند و براحتی می‌توان گله‌های کوچک و بزرگ را در نقاط مختلف آن مشاهده کرد.علاوه بر جلوه‌های کم نظیر ژئوپارکی، بقایای سنگهای آسیابهای آبی قدیمی و قلاع دورانهای گذشته بر قابلیتهای فرهنگی و گردشگری آن افزوده است.
پوشش گیاهی و گونه‌های شاخص گیاهی پارک ملی کنتال را جزو گونه‌های پوشش گیاهی ویژه باید برشمرد. تنوع گونه‌های گیاهی بیش از 450 باگونه‌های شاخص مثل ارس، پده، افرا ، داغداغان، بنه،گلابی وحشی، سنجد ، گز، زرشک و نسترن است که از ویژگیهای ویژه منطقه محسوب می‌شود.
پارک ملی کنتال فاقد هر گونه سکونتگاه انسانی بوده و تعارضات مانند اراضی یا مستثنیات درآن حداقل بوده و هیچ گونه فعالیت معدنی یا صنعتی در آن وجود ندارد، نزدیکی به رودخانه ارس و جاده نوار مرزی مرزبندی طبیعی و انسان ساختی را برای ضلع شمالی این منطقه بوجود آورده است،این منطقه صخره ای و غیر قابل نفوذ و دارای شیب بالا است.
حیات وحش وگونه‌های جانوری این منطقه را شاخص است .شاخص تنوع گونه‌های جانوری حدود 350 گونه با گونه ای شاخص جانوری کل و بز وحشی، گوسفند وحشی ،گراز، خرس قهوه ای ، سیاه گوش، گربه وحشی ، گربه جنگلی ، پلنگ ،روباه ،شغال و گرگ از ویژگیهای خاص حیات وحش منطقه محسوب می‌شود.
پارک ملی کنتال از مناطق مهم طبیعی استان آذربایجان شرقی است،این با ویژگیهای خاص طبیعی از جمله پوشش گیاهی منحصر به فرد و وجود حیات وحش با گونه‌های زیباد جانوری و همچنین واقع شدن در کنار رودخانه ارس و منطقه گسترده کیامکی در آینده نزدیک با محدوده مشخص در آینده نزدیک میزبان گردشگران بسیاری خواهد شد.
پارک ملی کنتال با توجه به پتانسیل‌های بی نظیر به عنوان بالاترین سطح پارک ملی محیط زیست استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.


منبع :
http://tnews.ir/
http://www.iew.ir/
http://as.doe.ir/
آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خر...

آبشار آسیاب یا آبشار آسیاب خرابه که به زبان ترکی خارابا دییرمان نیز گفته میشود یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی آذربایجان شرقی میباشد. ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود 10 متر ومساحت محوطه آن 200 مترمربع است. این جاذبه گردشگری، در حدود ۲۷ کیلومتری هادی‌شهر و در نوار مرزی ایران و جمهور...

اطلاعات | نقشه
کلیسای سن استپانوس

کلیسای سن استپ...

سن استپانوس یا سن استفان اولین شهید راه مسیحیت است که در ۲۶ دسامبر سال ۳۶ میلادی در بیت‌المقدس توسط یهودیان سنگسار شد. کلیسای سن استپانوس یا کلیسای استفانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت، بعد از قره‌کلیسا قرار دارد. این بنا در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومت...

اطلاعات | نقشه
کلیسای چوپان

کلیسای چوپان

کلیسای چوپان بنای تاریخی است که درغرب شهر مرزی جلفا، در ساحل رود ارس و در در میان کوه‌های رسوبی سرخ رنگ در محدوده استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این کلیسا مکان عبادت چوپانان ارمنی ساکن روستاهای اطراف دره شام بوده است. همانطور که در تاریخچه آن آمده است چون این مکان مورد استفاده ...

اطلاعات | نقشه
روستای اشتبین

روستای اشتبین

روستای پلکانی اشتبین که مربوط به دوره صفوی می‌باشد در حاشیه سواحل زیبای ارس در دل کوههای بلند آذربایجان شرقی قرار دارد و از توابع بخش سیه رود و دهستان نوجه مهر شهرستان جلفا می‌باشد. طبیعت زیبا و سبز این روستا بهشت را به تصویر می‌کشد. مسافران پس از گذر از جلفا، روستای سیه رود، نوردوز (...

اطلاعات | نقشه
مجموعه کردشت

مجموعه کردشت

مجموعه کردشت جلفا یکی از زیباترین مجموعه‌های معماری ایرانی در ساحل رود ارس و 80 کیلومتری شرق جلفا بعد از پایانه‌های مرزی نوردوز و روستای زیبای دوزال واقع شده است. براساس متون تاریخی این مجموعه در دوره قاجار و در زمان نایب السلطنه عباس میرزا و جنگهای سی ساله ایران و روس ساخته شده است. ...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش کیامکی

پناهگاه حیات و...

پناهگاه حیات وحش کیامکی با وسعت 89952 هکتار درشهرستان جلفا و مرند قرارداشته و از سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده و از سال 1354 به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است. این منطقه در امتداد رودخانه مرزی ارس در شهرستان جلفا قرار گرفته و به خاطر وجود جلوه‌های خاص گردشگری با...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی کنتال

پارک ملی کنتال

پارک ملی کمتال با وسعت 7000 هکتار در شمال استان اذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان واقع شده است، این منطقه جز بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب می‌گردد. پناهگاه حیات کیامکی ازسال1352به عنوان منطقه حفاظت شده کیامکی توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب رسیده...

اطلاعات | نقشه
کوه کمتال یا کنتال

کوه کمتال یا ک...

کوه کمتال در آذربایجان شرقی در 50 کیلومتری شهرستان جلفا و هادیشهر175 کیلومتری تبریز نزدیکی نوار مرزی رودخانه ارس بین کشور جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان قرار دارد.ارتفاع کمتال (کامتال) 2123 متر است. این کوه از جنوب شرقی به شمال غربی امتداد داشته و مختصات جغرافیائی قلّه‌ی آن بطول َ13/4...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب