توضیحات

ویرایش
دهستان تمین که از مناطق هدف گردشگری استان محسوب می‌شود به سبب ویژگی‌های خاص منطقه ای و طبیعت دست نخورده آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است .
این روستا در فاصله 135کیلومتری زاهدان و در غربی‌ترین قسمت شهر میرجاوه از شمال به منطقه لادیز و از جنوب به کوه آتشفشانی نیمه فعال تفتان متصل و به دلیل شیب زیادی که دارد به صورت پلکانی احداث شده و زیبایی خاصی دارد.
آبی که از چشمه تمین جاری می‌شود سرچشمه بسیاری از رودهایی است که پس از سیراب کردن کلیه آبادی‌های دهستان تمین و بخش هایی از دهستان هم جوار (لادیز) از مرز ایران خارج شده و به ریگ زارهای کشور پاکستان می‌ریزد.
روستای تمین مرکز دهستان تمین واقع در شهرستان زاهدان در 65 کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه یکی از آبادی‌های بسیار زیباست که در قسمت شمالی قله زیبای تفتان قرار دارد.
این روستا به سه قسمت تقسیم شده است که عبارتند از تمین بالا، تمین مرکزی و تمین پایین که این محله‌ها در فاصله حدود 300 متری از همدیگر قرار دارند.
وجود آب و هوای مطلوب و خاک آتشفشانی حاصلخیز سبب شده تعداد67 آبادی ...مشاهده کامل متن با جمعیتی بیش از 8 هزار نفر در دره‌های زیبای اطراف تمین زندگی کنند.
روستایی که حدود ۷۵ کیلومتر تا گرمای سوزان کویر «ریگ ملک» فاصله دارد به گونه ای است که در اغلب فصول سال هوای آن معتدل و دلپذیر است.
همجواری با تفتان
همجواری با کوه تفتان و وجود چشمه‌های جاری، سبب حاصل خیزی و رشد انواع درخت‌ها و میوه‌ها در منطقه تمین شده است.
منبع درآمد ساکنان دهستان تمین بر سه عنصر کشاورزی، دامداری و صنایع دستی استوار است که در این میان کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این منطقه محصولات باغی فراوان همچون زردآلو و هلو، انار، انجیر، انگور و انواع گیاهان دارویی کشت می‌شود.
محصولات اصلی تمین شامل انجیر، توت، شاه توت،امرود (گلابی) ، انگور،هلو ،آلبالو،زرد آلو بسیاری از میوه‌های مناطق سردسیر و نیز بادام، پسته و گردو است و از درختان خودرو نیز می‌توان به انجیر کوهی، بنه، ارچن، گز وگواتام(بادام کوهی)اشاره کرد، همچنین صیفی جاتی همچون گندم و جو نیز در این منطقه کاشت می‌شود.
شغل اصلی مردمان تمین در گذشته کشاورزی و دامداری بوده اما حرفه دامداری در تمین طی چند سال گذشته به دلیل کمبود شدید ریزش‌های جوی و تمایل بیشتر عشایر به یکجا نشینی و استفاده از امکانات مراکز روستایی نسبت به گذشته کم رنگ شده است.
سرزمین چشمه‌های جاری
آب جاری که از کوه تفتان سرچشمه می‌گیرد سبب سرسبز شدن و زیبایی تمین در چهار فصل سال شده است.
منطقه تمین در هر فصل سال زیبایی خاص خود را دارد و برای اغلب شهروندان زاهدانی، تمین بهترین مکان برای گذران تعطیلات آخر هفته است.
زیبایی تمین تنها به بهار و تابستان خلاصه نمی‌شود بلکه هوای پائیزی دلچسب آن سبب شده که بسیاری از ساکنان زاهدان از طبیعت زیبا و بکر این منطقه در سایر فصول سال غیر بهار لذت ببرند.
تمین دهستانی بزرگ در دامنه کوه آتشفشان تفتان با روستاهای متعددی از جمله "روپس"، "جش سیاه جنگل"، "تمیز" و ... است.
وجود قله تفتان در جنوب این دهستان سبب بوجود آمدن تعداد بسیار زیادی چشمه و قنات در این منطقه شده که در فصول سرد سال تعداد آنها از شمارش خارج است.
وجود این چشمه‌ها و قنات‌ها و حرکت آب آنها از میان دره‌های سر سبز و باغات میوه، محیط‌های بسیار زیبایی را خلق کرده و یکی از بهترین چشمه‌های منطقه، «چشمه آب معدنی حضرت موسی» است که بر اساس اعتقاد بومیان این منطقه، علت نامگذاری این چشمه فرود آمدن عصای حضرت موسی در این نقطه است.
این چشمه در روستای تمین بالا واقع شده و به عنوان بزرگترین منبع تامین آب روستای تمین محسوب می‌شود، قرار گیری این چشمه در بین انبوه درختان و بوته‌های وحشی باعث شده تا در طول سال تعداد زیادی از طبیعت دوستان، لحظاتی را به دور از زندگی شهری و دغدغه در آن جا سپری کنند.
اثر طبیعی «غار روپس» نیز در فاصله یکصد متری قبرستان «هفتاد ملا»، مقابل منطقه مسکونی روپس بالا قرار دارد که با رویش درختان گردو و انجیر وحشی باعث ایجاد زیبایی خاصی شده است.
سرزمینی با قدمت 100 هزار سال
در بررسی تاریخچه و معرفی تمدن تمین، قله آتشفشان نیمه فعال تفتان نقش مهمی را ایفا می‌کند.این قله یکی از قلل مرتفع ایران است که باعث تنوع آب و هوا در منطقه بلوچستان شده و همین تنوع و پوشش گیاهی و وجود چشمه‌های آب فراوان در اطراف آن، عامل جذب گردشگران زیادی در این منطقه شده است.
آثار بجا مانده از گذشتگان و پیشینیان، نشان می‌دهد که دهستان تمین آثار باستانی متعددی دارد.
همه این آثار که قدمت آن‌ها به ۸۰ تا۱۰۰هزار سال پیش بر می‌گردد دلالت بر این دارد که نسل‌های زیادی از گذشته تا امروز در این روستا و بخش زندگی کرده اند.
قلعه تمین درحدود 150 تا 200 سال پیش جهت محافظت ساکنان تمین، روی تپه احداث شده و از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما به مرور زمان و حوادث طبیعی، مصالح به کار رفته در این قلعه جابجا شده و تا حدودی این قلعه هم اکنون رو به نابودی است.
یکی دیگر از آثار تاریخی منطقه را «کوره ذوب فلز» می‌باشد.
این کوره در روستای «سرکهنو»، از توابع دهستان تمین ساخته شده است که بقایای این کوره که شامل تفاله‌های باقیمانده از ذوب فلزات در کنار چاه‌های حفر شده می‌باشد، متعلق به عصر فلز است.

استفاده از انرژی‌های طبیعی از دیر باز در این منطقه مطرح بوده است و وجود آسیاب‌های آبی در روستاهای کوهستانی تفتان دلالت بر این امر دارد که می‌توان بر آثار به جای مانده از «آسیاب آبی بنده» ، «آسیاب آبی روپس» و «آسیاب آبی تمین بالا» نیز اشاره کرد .
آسیاب آبی روستای تمین مربوط به دوره قاجار است که این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
معماری بی نظیر صخره ای
علاوه بر آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی روستای تمین که هر کدام جاذبه‌های خاصی از نظر گردشگر دارد، می‌توان به معماری منحصر به فرد صخره ای این روستا اشاره کرد.
معماری صخره ای تمین با مساحتی بالغ بر 4 هزار متر مربع در نوع خود در سطح کشور کم نظیر بوده و طبق اسناد باستان شناسی، قدمت این گونه سازه‌های معماری به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی باز می‌گردد .
معماری صخره ای تمین در چهار قسمت در دل کوه کنده شده است و سقف این اتاق‌ها به شکل گنبدی و هر یک از آنها دارای ستون و فضاهای الحاقی است که از لحاظ معماری مانند معماری‌های صخره ای «میمند کرمان» و «کندوان» است.
بناهای تاریخی دیگر این منطقه همچون قبرستان هفتاد ملا را میتوان نام برد این قبرستان حدود 500 متر مربع وسعت داشته و به شکل کمانی در بخش شرقی روستای روپس از توابع میر جاوه در سینه کوه واقع شده است و قبرهای این گورستان بی نظیر و منحصر به فرد است و پس از تدفین، چهارطرف قبرها را با سنگ بالا آورده و روی آن تخته سنگ هایی قرار داده و سپس با آجر و ملات گچ حجمی پلکانی ساخته شده و دارای یک دیوار تیغه ای است و قسمت هایی از آن را قرمز رنگ کردند.
آثار به جا مانده نشان می‌دهد که ساکنان اولیه روستای روپس، نگاه ویژه ای در مکان گزینی قبرستان داشتند و مکان هایی را انتخاب کردند که از گزند باد و باران و نور خورشید و دیگر خطرات در امان باشند.
ساکنان روستا با انتخاب محیطی محدود در دل کوه از مصالحی مانند خشت خام و تخته سنگ و تکه‌های چوب با رعایت اصل رو به قبله بودن، اقدام به احداث قبرهای پلکانی کردند که به دلیل محدودیت فضا این قبر‌ها را چند طبقه ساختند.
این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قبرستان تاریخی تمین، چله خانه، حفره‌های تافونی صخره‌های تمین بالا، قلعه نیمروز روپس سفلی، درخت کهنسال گردتوت با عمر چند صد ساله، محیط‌های روستایی و عشایری، قنات تمیز، غار کاپک و سیل بندهای سروگه و چشمه‌های گزنداز را دیگر آثار و جاذبه‌های گردشگری دهستان تمین می‌باشد.
به هر حال همه این آثار تمدنی با قدمت تاریخی و آب و هوای خوش، از روستای تمین در دامنه تفتان، بهشت جذابی برای گردشگران در تمام فصول سال ساخته است.

منبع :http://www.yjc.ir/
http://www.irinn.ir/
zahedan.irib.ir
deevanonline.com
balochan.persianblog.ir
غار لادیز

غار لادیز

غار طبیعی "لادیز" شگفتی است که در دل کوه روستای "لادیز" از توابع شهرستان زاهدان و در 100 کیلومتری زاهدان و در 10 ‪ ‪کیلومتری شهر میرجاوه با طول 15 کیلومتر از مناظر طبیعی و جذاب شهرستان زاهدان است که همواره با وجود خشکسالی‌های چند سال گذشته به طور دائم و پیوسته از سقف و کف آن آب جریان دا...

اطلاعات | نقشه
گورستان هفتادملا

گورستان هفتادم...

در شهرستان میرجاوه قبرستانی منحصربفرد قرار دارد که قبرهای آن هرگز نور و گرمای خورشید را احساس نکرده‌اند. شهرستان میرجاوه آثار تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که قبرستان هفتاد ملا نیز از جمله این جاذبه‌های منحصربفرد و زیبای تاریخی است. این قبرستان بیش از ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و به شکل کم...

اطلاعات | نقشه
روستای تمین

روستای تمین

دهستان تمین که از مناطق هدف گردشگری استان محسوب می‌شود به سبب ویژگی‌های خاص منطقه ای و طبیعت دست نخورده آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است . این روستا در فاصله 135کیلومتری زاهدان و در غربی‌ترین قسمت شهر میرجاوه از شمال به منطقه لادیز و از جنوب به کوه آتشفشانی نیمه فعال تفتا...

اطلاعات | نقشه
روستای لادیز

روستای لادیز

روستای لادیز در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه واقع شده است. این روستا از سطح دریا ۱۲۰۰ متر ارتفاع دارد و اقلیم آن گرم و خشک است ، آب و هوای روستا در فصول پاییز ، زمستان و اوایل بهار مطبوع و دلپذیر و در تابستان‌ها گرم است. روستای لادیز، قدمت چندانی ندارد و از ییلاقات عشایر بلوچ بو...

اطلاعات | نقشه

روستای صخره ای تمین، بهشت سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا دهستان تمین در 65 کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه از جنوب به کوه تفتان و از شمال به سیاه کوه محدود می‌شود.

آب و هوای روستا تمین تابستان‌ها خنک و زمستان‌ها سرد است که با توجه به این وضعیت بهار بهترین زمان است تا مسافران و گردشگران با سفر به این منطقه از هوای خنک و طبیعت بکر آن بهره ... ادامه مطلب
روستای صخره ای تمین، بهشت سیستان و بلوچستان

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب