توضیحات

ویرایش
دره تل انبار دره‌ی بهشتی که 53 آبشار دارد. این دره در نزدیکی روستای زیارت واقع شده است .
رشته کوه تل انبار بخشی از کوههای البرز شرقی است که در جنوب شهر گرگان قرار دارد و در مرتفع‌ترین قسمت به ارتفاع 3030 متر دارای قله ای به همین نام (تل انبار) می‌باشد .
دره در دامنه شمالی قله قرار دارد و دارای آبشارهای متعددی می‌باشد که در انتها به آبشار دوقلوی روستای زیارت ختم می‌گردد.
این دره از دوبخش اصلی تشکیل میگردد که شامل بخش بالای دره که از یال تل انبار تا آبشار حد واصل منطقه صندوق به منطقه میان وله و همچنین بخش پایینی دره که از آبشار مذکور تا آبشاردوقلو می‌باشد .
دره تل انبار متشکل از ۵۳ آبشار ۲ الی ۴۰ متری است که ۲۰ آبشار آن بیش از ۱۰ متر ارتفاع دارند. برای بازدید از این آبشارها نیاز به مهارت‌های فنی و تجهیزات فرود است.
۲۵ آبشار در این دره نیازمند فرود با طناب است. فصل مناسب برای عبور از این دره از اول تیرماه تا نیمه اول شهریورماه است.
برای رسیدن به ابتدای این دره ۲ مسیر وجود داره که مورد استفاده در صعود قله تل انبار هم قرار می‌گیرد. مسیر چشمه شهربت ...مشاهده کامل متن و دیگری مسیر چمازچال است.
همچنین ابزار کارگاه زدن، دو حلقه طناب ۵۰ متری و یک طناب ۲۰ متری، اطلاع از وضعیت جوی منطقه، آشنایی کامل نفرات به فرود از ملزومات حرکت در این دره است.
شایان ذکر است پس از فرود از آبشار اول این دره، باید مسیر را ادامه داد و راه بازگشت وجود ندارد.
رودخانه با دیواره‌های بلند احاطه شده و همچون کانالی خروشان و کف آلود پایین می‌رود. در این قسمت از مسیر دیگر درختی برای برپایی گارگاه نیست از این رو برای کارگاه زدن باید ازشکاف دیواره‌ها استفاده نمایید.
انتهای این مسیر به آبشار زیارت گرگان ختم می‌شود. نکته مهم در اینگونه برنامه‌ها، توجه به عایق‌بندی صحیح و اصولی پوشاک، غذاها و سایر ملزومات مهم نظیر کیف کمک‌های اولیه است.
گزارش فرود دره تل انبار
از مسیر کناره آبشار زیارت ( مسیر صندوق ) به سمت بالا حرکت نموده و ساعت 30/9 برای صرف صبحانه توقف می‌نمائیم.بعد از صرف صبحانه وطی مسیری کوتاه به دوراهی (چمازچال– میان وله) رسیده و به سمت دره از مسیر میان وله سرازیر می‌شویم .
نخست چند آبشار کوتاه را بدون طناب عبور می‌نمائیم . اولین آبشار 7 متری را با طناب فرود می‌رویم . کارگاه ما یک درخت است . مجددا آبشارهای کوتاهی را دست به سنگ و با خنده و هیجان فراوان فرود می‌رویم .
آب در کف دره به نسبت سالهای پیش ، بیشتر است و این بدلیل بارندگی‌های زیاد امسال است . دو آبشار نسبتا بلند دیگر را هم با ایجاد کارگاه طبیعی و کمک درختان فرود می‌رویم .
آبشار بعدی فرم خاصی دارد . برای فرود از آن باید از یک دهلیز عبور کنیم که کارگاه فرود آن را با یک طناب که به تنه درختان بستیم تقویت مینمائیم . فرود از کنار آب صورت می‌پذیرد .
تا قبل از این آبشار امکان بازگشت وجود دارد اما با گذر از آن، دیواره‌های زیبا و طویل سنگی، دره را در آغوش کشیده اند و بازگشت امکان ندارد .
آبشار 25 متری پیش رویمان دارای یک کارگاه رول است که چندان مورد اطمینان نیست پس کارگاه را با زدن 2 میخ در شکاف سنگها تقویت می‌نمائیم .
مه غلیظی دره را پوشانده و زیبائی دو چندانی به فرودمان داده است . تنه درختان و شاخ و برگی که به همراه سیلاب به دره آمده ، مسیر حرکت را دشوار نموده و باعث تجمع گل و لای گشته که تقریبا تمامی بچه‌ها گهگاهی فرو رفتن تا زانو را در آن تجربه می‌نمایند .
آبشار بعدی چندان بلند نیست .کارگاه آن در یک دیواره سمت راست دره است که برای رسیدن به آن از شکاف کوچک در زیر یک سنگ ابتدا کوله هایمان را به جلو هدایت می‌کنیم و سپس خودمان را به کارگاه می‌رسانیم .
کارگاه یک تسمه است که زیر یک طاقچه قرار دارد .
فرودها یکی پس از دیگری با موفقیت انجام می‌پذیرد و آنچه سخت‌تر می‌نماید جمع آوری و حمل طناب هایی است که کاملا خیس شده اند .
در این قسمت 3 آبشار هفت متری وجود دارد که مسیر عبوری آن از داخل آب است ، اما به صلاحدید سرپرست تیم و برای تنوع یک فرود معلق 50 متری را تجربه می‌کنیم ، با این فرود هر سه آبشار کوتاه را پشت سر می‌گذاریم .
کارگاه ما یک درخت است که روی یک کلاهک روئیده و بعد از 3 متر فرود خودمان رامعلق در هوا می‌بینیم . لذت حاصل از فرود چندان بطول نمی‌انجامد ، زیرا که دو طناب 50 متری که به هم متصل کرده بودیم برای لحظاتی گیر کرد و مسلم، صعود 5 الی 6 متری را به یک طاقچه انجام میدهد و خوشبختانه با وارد کردن فشار و شوک به طناب آنرا آزاد می‌نماید.
بعد از فرود به شکافی می‌رسیم به عرض حدود 70 سانتیمتر که با زدن رکاب از آبشار 3 متری آن فرود می‌آییم . فشار آب ما را به سمت جلو هدایت می‌نماید .
آبشار بعدی به گونه ای است که دید کف دره را غیر ممکن می‌سازد .
این آبشار حدود 30 متر طول داردکه در 10 متر انتهای آن آب بطور کامل روی بدن میریزد.
آبشار‌های مسیر با فاصله کمی از هم قرار دارند. بنا براین وقتی نفرات اول به آبشار بعدی می‌رسند قبل از احداث کارگاه ، اعضای دیگر هم به آنها ملحق می‌شوند .
آبشار پیش رویمان بی شباهت به سرسره آبی نیست و ما فقط با حمایت یک طناب که دور یک سنگ لاخ شده قرار دادیم ، بدون استفاده از ابزار از آن فرود می‌آییم . ریزش باران شدید‌تر شده و سنگها و تنه درختان افتاده در مسیر بسیار لغزنده و خطر ناکند .
کارگاه بعدی 3 مهره بزرگ است که در شکاف سنگها لاخ شده اند و با طنابهای4 الی5 متری که از داخل آنها گذشته و یک حلقه فلزی کارگاه نسبتا مطمئنی را ساخته اند .
این آخرین آبشار 25 متری دره و مهیج‌ترین آن است . چرا که آب به شدت بسیار زیادی روی ما میریزد . فرود در حوضچه ای صورت میگیرد که عمق نسبتاً زیادی دارد .
هوا رو به تاریکی است که ما به مسیر مالرو سمت چپ دره میرسیم . از اینجا به بعد 2 الی 3 آبشار کوتاه و نیز آبشار دوقلوی بلند وجود دارد و بعد کافه جنگلی آبشار زیارت می‌رسیم .
نکات قبل ذکر:
در این مسیر 7 آبشار را می‌توان با احتیاط و بدون استفاده از طناب فرود آمد .
تعداد 8 آبشار زیر 15 متر دارد که نیاز به طناب ریزی دارد .
تعداد 2 آبشار بالای 25 متر و یک آبشار بالای 30 متر وجود دارد که نیاز به استفاده از 2 طناب 50 متری با هم دارد .
بدلیل وجود تنه درختان در مسیر احتمال گیر کردن طناب زیاد است و حمل طناب اضافی ضروری است.
زمان مناسب برای یک گروه 5 الی 6 نفره حدود 7 ساعت است
استفاده از بی سیم ، امکان ارتباط راحت‌تر را میسر می‌سازد چرا که صدای آب و ارتفاع زیاد گاهی ممکن است ارتباط کلامی را مشکل سازد .
ورود به این دره جهت تجربه اندوزی توصیه نمی‌گردد و مکان مناسبی جهت بازآموزی است.

منبع :
باتشکر از گروه کوهنوردی آوا
http://koohsan.blogfa.com/
http://www.yjc.ir/
www.farsnews.com
مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگا...

مسجد جامع گرگان در بازار قدیمی نعلبندان در زمینی به مساحت 1600 متر مربع واقع شده است . دارای مناره‌های کروی است که روی آن کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد. بنای اصلی مسجد به ویژه مناره قدیمی آن متعلق به دوره سلجوقیان است. این بنا با حیاطی مرکزی به وسعت 1000 متر مربع که چهار شبستان ، چهار...

اطلاعات | نقشه
امامزاده نور

امامزاده نور

آرامگاه اسحاق بن موسى بن جعفر ( ع ) معروف به مشهد نور، مربوط به سدهٔ ۹ ه. ق. است و در شهرستان گرگان، بخش مرکزی، درگذر محله سرچشمه از محلة سبزه مشهد گرگان واقع شده است. این امامزاده از جنوب به حد جنوبی حوزه آبریز رودخانه قره سو وارتفاعات جنوب روستای زیارت، از شرق به امتداد بین فاضل آبا...

اطلاعات | نقشه
کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان

کاخ اختصاصی گرگان یا کاخ موزه گرگان و یا کاخ سلطنتی گرگان مربوط به دوره پهلوی اول اول است و در گرگان، پارک شهر (کتابخانهٔ سابق) واقع شده است. کاخ شهر گرگان که یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده است، پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شده است. ا...

اطلاعات | نقشه
بازار نعلبندان گرگان

بازار نعلبندان...

بازار نعلبندان در مرکز شهر گرگان و از جنوب به خیابان امام خمینی و از غرب به محله سرچشمه متصل است. نوع ترکیب بافت آن بصورت خطی ( راسته ) است و غالبا به میدان بازارچه متصل می‌شود. بازار استرآباد در قدیم بر خلاف بازار شهرهای بزرگ مانند اصفهان، تبریز و … سر پوشیده نبوده و دکانها در دو ردی...

اطلاعات | نقشه
مجموعه کاخ آقا محمد خان قاجار

مجموعه کاخ آقا...

مجموعه کاخ آقا محمد خانی در نزدیکی دروازه بسطام سابق، حدود فلکه کاخ و پارک شهر فعلی گرگان واقع می‌باشد. عمارت تاریخی آقا محمدخانی قاجار یکی از با ارزشترین آثار تاریخی شهرستان گرگان است که از آن به عنوان تنها عنصر باقی مانده معماری دارالحکومه آقا محمدخان یاد می‌شود. این اثر تاریخی دار...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای قزلق

کاروانسرای قزل...

کاروانسرای قزلق مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در ۳۵ کیلومتری جنوبشرقی گرگان، کنار کتل قزلق واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این کاروانسرا درجنوب شرقی شهر گرگان و در شرق جاده ارتباطی گرگان به شاه کوه د...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای رباط سفید ( سر علی آباد )

کاروانسرای ربا...

کاروانسرای رباط سفید که به سرعلی آباد نیز معروف است در 49 کیلومتری شهر گرگان در مسیر جاده توسکستان به شاهرود 55 کیلومتری شرق روستای چهار باغ ، دهستان استرآباد جنوبی ، بخش مرکزی شهرستان گرگان واقع است. این کاروانسرا قبل از روستای چهار باغ است این مسیر خود یکی از راههای باستانی بوده ک...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناه...

پارک جنگلی نهارخوران یکی از نقاط گردشگری ایران و استان گلستان به شمار می‌رود. این پارک 4 کیلومترى جنوب شهر گرگان واقع شده است. که دارای شهرتی ملی است به طوری که برای بسیاری نام گرگان، ناهارخوران را در ذهن تداعی می‌کند. پارک نهارخوران مجموعه اى از فضاهاى جنگلى در اطراف جاده و همچنین حا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس محلی گلستان

لباس محلی گلست...

اقوام متعددی در این استان زندگی می‌کنند که شامل ترکمن‌ها، فارسی زبانان، سیستانی‌ها، بلوچ‌ها، ترک‌ها (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی و قزاق‌ها می‌شوند. فارس‌ها نیز بخش عمده ای از استان گلستان را تشکیل می‌دهند که درنواحی مرکزی و جنوبی منطقه سکنی دارند و اکثریت جمعیت استان را تشکیل میدهن...

اطلاعات
زبان و گویش مردم گلستان

زبان و گویش مر...

در استان گلستان اقوام متعددی زندگی می‌کنند که شامل ترکمن‌ها، فارسی زبانان، سیستانی‌ها، بلوچ‌ها، ترک‌ها (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی و قزاق‌ها می‌شوند. زبان ایرانیان ترکمن، ترکمنی و متعلق به خانواده زبان «اورال- آلتایی» با ریشه اُغزی است که به آن «تاغلی» هم گفته می‌شود. گروه اُغُزی ...

اطلاعات
هلی آش

هلی آش

هلی آش یا هل آش غذای محلی استان گلستان است. برای تهیه این آش ابتدا نخود و لوبیا را می‌پزند. سپس آب آن را بیشتر کرده و سبزی و برنج را داخل آن می‌ریزند. بعد از آن که کمی پخته شد، بر حسب سلیقه شخصی کمی کدو به آن اضافه می‌کنند. پس از آن گوجه سبز (هلی) و کمی شکر داخل آن می‌ریزند. بعد از ا...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب