توضیحات

ویرایش
لباس‌های محلی زنان گیلان را می‌توان به سه بخش شرق، غرب و مرکز تقسیم‌بندی کرد.
لباس زنان شرق گیلان به لباس «قاسم‌آبادی»، لباس زنان غرب گیلان «تالشی» و لباس زنان مرکز گیلان با عنوان «رسوخی» معروف است.
لباس «رسوخی» بیشتر در شهر ماسوله دیده می‌شود که یادگار زمان قاجار است و از شهرهایی مانند زنجان به گیلان رسوخ کرده است.
پارچه‌هایی که در لباس زنان شرق و غرب گیلان به کار می‌رود نیز متفاوت است.
در لباس زنان غرب گیلان متن پارچه‌های لباسی دارای گل‌های رنگارنگ و درشت است در حالی که در لباس زنان شرق گیلان زمینه پارچه ساده و یکرنگ است و تزئینات آن از نواردوزی‌هایی با رنگ‌‌های مختلف تشکیل شده است.
هر چه به کوهپایه‌های گیلان نزدیک‌تر می‌شویم، نوع پارچه ضخیم‌تر می‌شود مثلاً ساکنان دیلمان بیشتر از پارچه مخمل استفاده می‌کنند و آن‌هایی که در جلگه زندگی می‌کنند، لباس‌هایشان از جنس ابریشم است.
لباس زنان غرب گیلان دارای زنان غرب گیلان ...مشاهده کامل متن دارای زیبایی خاص و منحصر به فردی است.
لباس زنان تالشی در نمای کلی و در غربی‌ترین منطقه تالش شامل روسری یکدست سفید، جلیقه که گاهی با سکه‌های درشت تزئین می‌شود، پیراهن بلند تا مچ پا و دامنی که در فارسی شلیته و در زبان محلی شلار نامیده شده و زنان تالشی چند شلار را روی هم می‌پوشند.
بلندی پیراهن و شلیته مشخص‌کننده بخش‌های مختلف غرب گیلان است به طور مثال در غربی‌ترین منطقه تالش (هشتپر) پیراهن بلند و در ماسال پیراهن کوتاه تا بالای زانو می‌باشد.
لباس زنان شرق گیلان و منطقه قاسم‌آباد در شهرستان رودسر دارای ویژگی فرهنگی خاصی است.
لباس زنان قاسم‌آباد به دلیل تنوع رنگی زیاد و جذابیت بالا بسیار معروف بوده و عمومیت پیدا کرده است به طوری که نشانه‌هایی از این لباس در نقاط دیگر جلگه شرق گیلان دیده می‌شود.
این لباس شامل یک روسری زیرین به نام «مندیل» می‌باشد که به جای آن از کلاه نیز استفاده شده و با تعداد زیادی سکه در قسمت پیشانی تزئین می‌شود. البته این کلاه مختص قاسم‌آباد نیست.
جلیقه آن مانند جلیقه‌های دیگر است با این تفاوت که با سکه تزئین می‌شود. پیراهن قاسم‌آبادی تفاوت خاصی با پیراهن‌های نقاط مختلف گیلان دارد. لباس‌های دیلمان نیز بسیار زیبا دوخته می‌شود.
ویژگی‌های این لباس عبارتند از استفاده از دوخت‌های ابتدایی که سطح لباس را به حالت گسترده‌ای با نخ‌های رنگی و به وسیله دست بخیه ساده می‌زدند، طرح گل و گلدان و ماه و ستاره که در معماری ایران استفاده می‌شده از جمله طرح‌هایی است که به همراه طرح زیگزاگ در این لباس وجود دارد.
همچنین در دیلمان نوعی از دامن زنانه با حفظ نشانه‌های تاریخی آن از پارچه مخمل دوخته می‌شود. لباس دیلمانی سراسر سکه‌دوزی شده است. ب
ه طور کلی لباس محلی بانوان گیلانی به واسطه تنوع رنگ و نوع پوشش، یکی از بهترین انواع لباس‌های محلی ایران است.
لباس مردان استان گیلان سرپوش مردانه (کلاه): کلاه پوششی است که مردان از پوست، شال و پارچه به شکل‌های مختلف می‌دوزند و بر سر می‌گذارند.
کلاه‌های مردان گیلانی کلاهی است که در روستاها استفاده می‌شود که در نواحی مختلف استان متفاوت است.
کلاه مردان غرب گیلان عبارتست از شال کلاه که از پارچه پشمی به رنگ مشکی و رنگ‌های متمایل به آن بافته می‌شود و در زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این کلاه چوپانان نواحی غرب گیلان نیز در زمستان استفاده می‌کنند.
کلاه چالگیزی یا چلگیزی کلاه که در نواحی کوهستانی هشتپر استفاده می‌شود. کلاه ترک‌دار یا چهارگوش که از جنس پارچه سفید است و در تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و کلاه عرق‌چین که سرپوش توری شکل و به رنگ سفید است و در تابستان و در هنگام خواب کاربرد دارد.
کلاه مردان شرق گیلان نَمَت کلاه نامیده می‌شود که از جنس نمد بوده و به شکل تخم‌مرغی بلند، کوتاه و یا چهارگوش است. این کلاه خردلی رنگ را در روز عروسی بر سر داماد قرار می‌دهند.
چوپانان نواحی شرق گیلان از کلاهی به نام پوستین کلاه استفاده می‌کنند که از پوست بره دوخته می‌شود. مردان در هنگام ماهیگیری و زراعت در شالیزار، از کلاه حصیری استفاده می‌کنند.
تن‌پوش مردانه: مردان در استان گیلان در مواقع مختلف از پیراهن‌های مختلف استفاده می‌کنند.
نوعی از آن‌ها، پیراهنی از جنس پارچه نخی به رنگ سفید یا آبی است که دارای یقه 3 سانتی بوده و از جلو باز می‌شود.
این پیراهن دارای آستین راسته با مچ است. نوعی دیگر از پیراهن توسط چوپانان مورد استفاده قرار می‌گیرد که در شرق گیلان به چپ یقه موسوم است.
کِش پیرهن نیز نوعی پیراهن زیر است که در زمستان و پاییز پوشیده می‌شود. در مواقع عروسی دامادها نوعی پیراهن به تن می‌کنند که به رنگ سفید می‌باشد ولی در روستای قاسم‌آباد قرمز رنگ است و شال قرمزی نیز بر روی آن بسته می‌شود.
چوپان‌ها پوششی بلند به نام «باشلاق» بر تن می‌کنند که آب را از خود عبور نمی‌دهد و از برش زدن پارچه بافته شده (پشم شال) به دست می‌آید.
ایشان در روز از پوشش کوتاه‌تری به نام «کولاگیر» و در شب از نوع دیگری به نام «شولا» استفاده می‌کنند که هر دو به صورت نمدمالی تهیه می‌شود.
جلیقه: جلیقه را که به آن جلقته یا جلقده می‌گویند، برای فصول پاییز و زمستان از جنس شال و برای بهار و تابستان از پارچه‌های نازک‌تر می‌دوزند. شلوار: در غرب گیلان شلوار مردان تالش که آن را شلار می‌گویند دارای دمپای تنگ و اغلب به رنگ سیاه، شیری و فلفلی است و جنس آن از پشم می‌باشد.
مردان در شرق گیلان نیز شلواری که دمپای آن برای پیرمردان لوله‌ای ساده و برای جوانان دکمه‌ای است می‌پوشند که رنگ آن تیره می‌باشد. در گذشته در قاسم‌آباد رودبار نیز سرشلوار مردانه‌ای به نام قدک می‌دوختند که نوع پارچه آن نخی و رنگ آن مشکی یا سرمه‌ای بود.
در غرب و شرق گیلان نیز شلوار تنگی به نام تنگِ تومان رایج بوده است که مردان به هنگام رفتن به جنگل یا مزرعه می‌پوشیدند.
در استان گیلان شلوار تنگ چسبانی به نام «دیج» که دارای لیفه‌ای معروف به بندی تومان بود، رواج داشت که بعدها مدل این شلوارها سه دکمه شد و آن را با کمر بند می‌بستند.
این شلوار معروف به پیش پولوک یا پیش پولیک یا شلوار جلو دکمه‌دار یا تومان قیش می‌باشد.
در کشتی گیله مردی (کشتی گیلان) شلواری به نام لاسپاره می‌پوشیدند. ماهیگیران در هنگام صید از لباسی به نام فوکا استفاده می‌کنند.
این پوشش سرهمی (کفش، شلوار و پیراهن)، از جنس لاستیک داخلی خودروهای سنگین است. شال کمر: مردان استان گیلان بر روی شلوار و کمر خود شال می‌بستند و آن را «کمر دبد» می‌گفتند.
عرض این شال 30-33 سانتی‌متر و طول آن 2-3 متر و به رنگ قهوه‌ای تیره یا سفید بوده است. کت: مردان تالش از کتی به نام چوخا یا شکه که از شال دوخته می‌شد، استفاده می‌کردند.
شکل این کت معمولی و دارای یقه برگردان است. مردان در شرق گیلان و نواحی جلگه‌ای، از پشمه چوخا از جنس شال، کت می‌دوختند. پاپوش: چوموش که به فارسی چموش گفته می‌شود نوعی پای‌افزار از جنس چرم ساده است که کاملاً بومی بوده و بیشتر ساکنان مناطق کوهستانی گیلان از آن استفاده می‌کردند اما امروزه کاربرد خود را از دست داده است.
از امتیازهای این پای‌افزار، سبکی و یکپارچگی آن است.
دو نوع چموش وجود دارد. یک نوع آن که مخصوص شکار می‌باشد به «شکار چوموش» معروف است و با بند چرمی به پا بسته می‌شود.
نوع دیگر آن فاقد بندهای چرمی است. در تالش دو نوع چموش دوخته می‌شد. نوع مرغوب آن «ختنی» و نوع نامرغوب آن که از پوست دباغی شده دوخته می‌شد، «مازرده» نام داشت.
به مرور زمان که دوختن و استفاده از چموش از رونق افتاد، نوع دیگری که از لاستیک تهیه می‌شد به نام «رزین چموش» جای آن را گرفت.
ساغری نوعی کفش چرمی بدون پشت و بی‌پاشنه است که روحانیون آن را می‌پوشیدند. ارسی نیز نوعی کفش چرمی پشت‌دار است.
چاروق نیز کفش دوخته شده ساده و پشت‌دار از پوست الاغ، اسب یا گاومیش است. نوعی پاپوش بافته شده از نخ کتان یا کنف به نام گیوه وجود دارد که در تابستان استفاده می‌شود.
پوتین گالش نوعی گالش است که رویه آن کوتاه است و از جنس چرمی و جلو بنددار است. مردان روستایی به هنگام کار در مزارع یا جنگل، از چکمه پلاستیکی استفاده می‌کنند.
چوکوتور (چیکتور) پوشش مورد استفاده به هنگام حرکت روی برف بوده است که زیر چموش می‌بستند.
چیک یا چوک به معنای پنجه و تور به معنای بافته می‌باشد. کفش چوبی یا کتله (دمپایی محلی) نوعی پاپوش بوده است که از چوب ساخته می‌شد و دارای دو نوع بود.
یک نوع آن دارای یک تسمه کلفت بود که انگشت بزرگ پا داخل آن قرار می‌گرفت. از این پاپوش برای طی راه‌های کوتاه و در حمام‌های عمومی استفاده می‌شد.

منبع :
www.irna.ir
fa.wikipedia.org
http://jamnews.ir/
http://www.negahmedia.ir/
آبشار سجیران

آبشار سجیران

طبیعت دلپذیر رودسر در حقیقت مجموعه ای از شاهکارها و جلوه‌های بدیع و زیبا است که از آمیزش طبیعت ساحلی خزر با کوهستان‌های جنگلی و سرسبز، مراتع پرگل و رودخانه‌های متعدد به وجود آمده است. آبشار سجیران در بیست کیلومتری جنوب رحیم آباد، یکی از جلوه‌های ویژه طبیعت این منطقه است که از به هم پی...

اطلاعات | نقشه
جواهر دشت

جواهر دشت

منطقه ییلاقی جواهردشت از کم نظیرترین مناظر طبیعی و گردشگری شرق گیلان و عروس طبیعت شهرستان رودسر است. «جواهر دشت» جواهری در خطه سرسبز گیلان است. سرزمینی زیبا در 22کیلومتری محله سیاهکلرود در شرق گیلان که در شهرستان رودسر واقع شده است. طبیعت بکر، دشت‌های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ن...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی سفیدآب

پارک جنگلی سفی...

جنگل سفید آب در جنوب شرقی استان گیلان قرار دارد و تا مرکز شهر رودسر ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این پارک دارای مسیر راهپیمایی تریل اسب سواری - دوچرخه سواری - چشمه‌های آب گرم و پدیده‌های طبیعی چشمه ساران و سرچشمه رودخانه‌ها و مناظر طبیعی منحصر به فرد می‌باشد. ﻣﺤﺪوده ﻃﺮح ﭘﺎرک از ﺷﻤﺎل ﺑﻪ ﻗﺮاء...

اطلاعات | نقشه
ساحل رامدشت

ساحل رامدشت

رامدشت محله ای است زیبا و ساحلی در شهرستان رودسر میباشد. علت نامگذاری این محله به گذشته‌های نه چندان دور(حدود 30 ،40 سال پیش) میرسد، که محل رام کردن اسب‌های وحشی بود. در آن زمان این محل تقریبا خالی از سکنه بود و اکثر مساحت آن را دشت‌های سرسبز تشکیل می‌داده است. موقیعیت جغرافیایی: محله...

اطلاعات | نقشه
گنبد پیرمحله

گنبد پیرمحله

گنبد پیرمحله در جنوب شرقی رودسر، در فاصله هفت کیلومتری حسن سرا واقع شده است. این بقعه دارای یک ایوان کوچک در قسمت ورودی و دو اتاق کوچک در طرفین آن است. گنبدخانه به شکل هشت ضلعی و ساده ساخته شده، سطح آن را با گچ ، اندود کرده اند. این گنبد یکی از نقاط تاریخی رودسر و از عجایب هفتگانه گی...

اطلاعات | نقشه
چشمه فکجور دمکش

چشمه فکجور دمک...

حدود ۵ الی ۶ کیلومتری بخش چابکسر، در منطقه ای بسیار زیبا روستای فکجور اوشیان واقع شده است. این روستا از جنوب به سلسله جبال البرز، از شمال به روستای کرات محله، از غرب به میش سرا و از شرق به کبوتر آبکش ختم می‌شود. از جمله آثار معروف ودیدنی این روستای فکجور چشمه ای است که از سالهای بسیا...

اطلاعات | نقشه
بنای تاریخی شهرداری رودسر

بنای تاریخی شه...

بنای تاریخی شهرداری رودسر یکی از بناهای تاریخی شهرستان زیبای رودسر است که از گذشته‌ها به یادگار مانده است . این ساختمان در ضلع جنوب غربی مجموعه میدان شهر داری قرار گرفته است,ساخت این میدان در زمان رضا شاه آغاز شد و همان دوران نیز به پایان رسید. محلی‌های رودسر می‌گویند رضا شاه می‌خواس...

اطلاعات | نقشه
منطقه اشکورات

منطقه اشکورات

اشکورات منطقه ایست در شرق استان گیلان و در امتداد رشته کوه البرز که از جنوب شهرستان رودسر شروع شده و تا جنوب رامسر ادامه دارد. منطقه اشکورات از غرب به املش،رودبار،الموت ، از از جنوب به قزوین ، از شرق به کوهستان‌های تنکابن و از شمال به به دامنه کوه‌های رحیم آباد منتهی میشود. این من...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
لباس قاسم آبادی

لباس قاسم آباد...

لباس‌های محلی زنان گیلان را می‌توان به سه بخش شرق، غرب و مرکز تقسیم‌بندی کرد. لباس زنان شرق گیلان به لباس «قاسم‌آبادی»، لباس زنان غرب گیلان «تالشی» و لباس زنان مرکز گیلان با عنوان «رسوخی» معروف است. لباس «رسوخی» بیشتر در شهر ماسوله دیده می‌شود که یادگار زمان قاجار است و از شهرهایی م...

اطلاعات
وَرجِنی کولام

وَرجِنی کولام

قبل از اینکه مصالح ساختمانی مثل آجر،بلوک،شن و ماسه و سیمان واز این دست مصالح امروزی ساخت و ساز ساختمان در دسترس باشد،روستائیان نواحی جنگل نشین شمال کشور (املش،اشکورات رودسر و تالش و ماسال) از شاخه نرم وقابل انعطاف برخی از درختان مثل شرم،تی و ...منازل مسکونی و مخصوصاً طویله حیوانات را در...

اطلاعات
شوره کولی

شوره کولی

اگر به گیلان مسافرت کرده باشید، حتما در برخی مغازه‌ها انواع ماهی‌های شور و دودی به چشمتان خورده است. مردم گیلان علاقه‌ی زیادی به خوردن ماهی شور دارند و آن را در کنار غذاهای محلی همچون باقلاقاتوق و آش ترش مصرف می‌کنند. شور کردن ماهی کولی در منزل بسیار ساده است و بسیاری از مردم گیلان به...

اطلاعات
شخم زدن زمین

شخم زدن زمین

بکار ورزای بکار ورزای تی شاخان گل اناره" "دعا بکن تی صاحب یار بگیره یار بگیره تی شاخان نوک طلا بگیره" شخم زدن زمین در گذشته با استفاده از ابزارهای ساده و به کمک حیوان انجام می‌شد. زمین‌ها و خاک جنگلی سرشار از مواد مغذی برای رشد گیاهان زراعی و باغات میوه بود. مردم با پیشروی به داخل...

اطلاعات
گل گاوزبان

گل گاوزبان

شهرستان رودسر رتبه نخست تولید گل گاوزبان استان و کشور را به خود اختصاص داده است. گل گاو زبان در طب سنتی از گذشته‌های دور تاکنون در ایران مصرف فراوان داشته است و از نظر طب سنتی ، برگ و گل گاو زبان با طبیعت گرم دارای اثر نشاط آور ، مقوی قلب و اعصاب و شاداب کننده رخساره است . در طب سنتی ...

اطلاعات

رونمایی از میدان پاچال بندبن قاسم آباد ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

علیرضا سالاری

علیرضا سالاری دوشنبه 16 شهریور 94 - 13:25

کی رونمایی شده؟

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب