1

توضیحات

ویرایش
این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر می‌باشد که در فاصله بیست و سه کیلومتری جنوب شرقی ملایر قرار دارد.مانیزان از شمال به کوه تپه سیاه، از شمال شرقی به کوه سفید و از شرق و جنوب شرقی به کوه قراول خانه منتهی می‌شود.
مانیزان از هزار و نهصد و پنجاه متر از سطح دریا مرتفع‌تر است و آب و هوای معتدل و نیمه خشکی دارد و رودخانه مانیزان از جنوب روستا می‏ گذرد.
مانیزان دارای بافت مسکونی متمرکز و یکپارچه می‌باشد . بافت قدیم و نوساز روستا عمدتادارای حیاط مرکزی و به صورت دوطبقه است .
در معماری سنتی به دلیل مبارزه با سوز و سرما کوچه‌ها را باریک و کم عرض طراحی کردند . این روستا بر روی شیب نسبتاً تندی قرار گرفته است و خانه‏‌های پلکانی با معماری سنگی و همگن دارد.
مصالح عمده بکار رفته در خانه‏‌های قدیمی شامل سنگ، گچ، کاهگل و چوب می‌باشد اما در خانه‏‌های جدید از مصالح آهن، سیمان، سنگ، گچ و آجر استفاده می‌شود.
خانه‏‌های روستاییان تحت تأثیر شرایط طبیعی، نحوه معیشت و فعالیت اقتصادی خانوارهای روستایی شکل گرفته و فضاهایی مانند اتاق استراحت، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، طویله، انبار علوفه و ...مشاهده کامل متن غلات در آن‏ها ایجاد شده است.
مردم این روستا به زبان آذری حرف می‌زنند.جمعیت روستای مانیزان در سال هزار و سیصد و هفتاد و پنج حدود نهصد و هشتاد و پنج نفر گزارش شده است. اکثر مرذم این روستا به زراعت ، دامداری و مشاغل خدماتی مشغول می‌باشند.
شغل غالب مردم این روستا باغداری می‌باشد به طوری که صد و بیست هکتار از زمین‌های زراعی روستا را باغ و قلمستان تشکیل داده که تمام آن بصورت آبی می‌باشد و باغ و قلمستان دیم وجود ندارد .
مهم‏ترین محصولات کشاورزی روستای مانیزان گندم، جو، و یونجه می‌باشد که حدود نود هکتار از زمین‌های زراعی را در بر می‌گیرد که شصت درصد آن دیم و سی درصد آبی می‌باشد .
آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی روستا از رودخانه، چند رشته کاریز (قنات) و چاه ‏های عمیق تأمین می‏ شود. در ضمن تعدادی از اهالی روستا به پرورش زنبور عسل و تولید عسل انیز مشغولند.
بیشتر مردم این روستا که دارای زمین کشاورزی و باغ هستند اقدام به نگهداری دام نیز می‌کنند و حدود بیش از هزار و دویست راس گوسفند در روستا نگهداری می‌شود.
شیوة دامداری اهالی روستا به شکل سنتی می‌باشد و انواع محصولات دامی از قبیل گوشت و فرآورده‏های لبنی در این روستا به عمل می‏ آید.
زنان روستا نیز در کنار فعالیت‏‌های زاعی و دامداری به بافت قالی و سبد می‏پردازند.
مانیزان از روستاهای قدیمی و تاریخی استان همدانمی باشد که قدمت سکونت در آن به دوره حکومت مادها می‏ رسد.
دلیل اصلی شکل گیری این روستا رودخانه مانیزان می‌باشد که از جنوب این روستا می‌گذرد. بنای فعلی روستای مانیزان با حکومت فتحعلی شاه قاجار هم دوره است. قلعه‌های فراوان و خانه ‏های اربابی روستا بیانگر پیشینه تاریخی و اهمیت ویژه آن بوده است.
این روستا به دلیل قرار گرفتن در ناحیه کوهستانی، برخورداری از آب و هوای معتدل، طبیعت بکر و زیبا، از پتانسیل‏‌های قابل توجه گردشگری برخوردار است.
رودخانه پرآب و خروشان مانیزان، باغات انگور بزرگ و با صفا ، جنگل‏های طبیعی اطراف روستا، همجواری با منطقة حفاظت شده لشگردر، معماری پلکانی و سنگی و بقایای قلعه‌ها و خانه‏‌های اربابی متعدد، همواره مورد توجه و علاقه گردشگران و علاقمندان به فضاهای روستایی است.
منطقة حفاظت شده لشگر در یک محدوده کوهستانی ـ جنگلی قرار دارد که یکی از تفرجگاه‏های زیبا و ییلاقی اطراف روستای مانیزان به شمار می‌آید.
در این منطقه انواع جانوران و پرندگان مانند گرگ، روباه، خرگوش، تیهو، کبک، شاهین و ... می‌‏باشد
در این منطقه گیاهانی همچون : گل ختمی، گل گاوزبان، آویشن، خاکشیر و گون نیز می‌رویند که کاربردهای دارویی و صنعتی دارند.
برای رسیدن به این روستا می‌توان از راه شهر ملایر با جاده‏ای مناسب و آسفالت قابل استفاده نمود.
منایع :
http://ahmadikia.blogfa.com/
http://fa.wikipedia.org/
http://ebrahimjalili.blogfa.com/
شهر زیرزمینی سامن

شهر زیرزمینی س...

شهر زیر زمینی سامن در سال ۱۳۸۴ بطور اتفاقی بر اثر اقدامات عمرانی کشف شد. مجموعه در بستری از سنگ گرانیت به صورت دستکند ایجاد شده و تماما در زیر معابر و منازل ساختمانهای اداری واقع است و طی اقدام پژوهشی در هشت کارگاه از مجموعه انجام شده که دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته است. مجموعه شام...

اطلاعات | نقشه
برج خانقلی

برج خانقلی

برج خانقلی مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان ملایر، بخش سامن، شهر سامن، خیابان امام، خیابان فارابی، محله چاله خانقلی، برج خانقلی واقع شده است. این برج خشتی وگلی قدمت آن به حدود ۷۰۰سال قبل می‌رسد. قطر پایه‌های آن در حدود ۱۵ متر می‌باشد .ارتفاع این برج در ابتدا در ۴ طبقه بوده است...

اطلاعات | نقشه
امامزاده سام و هام

امامزاده سام و...

امامزاه سام و هام مربوط به دوره قاجار است و در شهر سامن، گلزار شهدای قدیمی سامن واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سر منشا نام سامن از سام و هام گرفته شده است که به روایاتی این دو .پسران حضرت نوح بوده اند که ...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی سیفیه یا باغ سیف الدوله

پارک جنگلی سیف...

پارک سیفیه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های غرب کشور است که در سال ۱۳۰۴ توسط سیف‌الدوله یکی از نوه‌های فتحعلی شاه که در آن زمان حاکم ولایت ملایر بوده و توسط مهندسان ایتالیایی طراحی و ساخته شده است .این پارک زیبا در شمال شرقی شهرملایردر دامنه کوه گرمه قرار دارد. در زمان قاجاریه ش...

اطلاعات | نقشه
یخدان میرفتاح

یخدان میرفتاح

یخدان یا یخچال میرفتاح از آثار دیدنی استان همدان است که در دو کیلومتری جاده ملایر- بروجرد واقع شده است. این بنای تاریخی با ظاهری گنبدی شکل و از جنس آجر از جمله آثار دیدنی دوره قاجاریه شهرستان ملایر به شمار می‌آید. این یخچال در دوران قاجاریه توسط فردی به نام میرفتاح ساخته شده است و ارت...

اطلاعات | نقشه
تپه گوراب

تپه گوراب

تپه باستانی گوراب ( دژ گوراب ) یا قلعه بلنده در روستای گوراب در 7 کیلومتری جنوب ملایر واقع شده است. قدمت این تپه طبق بررسی‌های باستان شناسی از دوره ایلخانی تا هزاره چهارم قبل از میلاد ذکر شده است. در برنامه پژوهشی لایه نگاری تپه در سال 1385 که با انجام آزمایشات کربن 14 بر روی مواد آل...

اطلاعات | نقشه
خانه لطفعلیان

خانه لطفعلیان

خانه تاریخی لطفعلیان بخشی از یک مجموعه سکونتگاهی متعلق به مصدق الممالک از وابستگان فتحعلی شاه قاجار می‌باشد که در خیابان شهید مصطفی خمینی شهرملایر قرار دارد و اکنون بازسازی شده و بعنوان موزه ملایر مورد استفاده قرار گرفته است. سازنده و مالک اولیه خانه مرحوم محسن مصدقی معروف به مصدق الم...

اطلاعات | نقشه
آتشکده نوشیجان

آتشکده نوشیجان

نوشیجان نام آتشکده و قلعه‌ای باستانی است که در ۱۵ کیلومتری غرب ملایر در منطقه‌ی شورکات در کنار رودخانهٔ حرم‌آباد واقع شده است.این منطقه دارای چشم اندازی زیبا است که احتمالا درهزاره اول ق .م بعلت سرسبزی وطراوات خاصی که این جلگه داشته موردتوجه اقوام ماد قرارگرفته است. اصطلاح شورکات یع...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
شیره پزی

شیره پزی

استان همدان دارای آیین‌ها و سنت هایی است که ریشه در قدمت سه هزار ساله این استان دارد و شیره پزی در اغلب نقاط استان همدان به خصوص در شهرستان ملایر و روستای مانیزان انجام می‌شود. قدمت پخت شیره انگور به کاشت آن رسیده و داشتن زمین مساعد و محصول کشاورزی به وفور، از ویژگی‌های خاص منطقه مانیز...

اطلاعات

جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان ملایر برگزار می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ملایر از برگزاری ششمین دوره جشنواره شیره‌پزی این شهرستان خبر داد و گفت: ششمین مراسم آین سنتی جشن شیره‌پزی ششم مهرماه در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ملایر، محمد‌رضا بهاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری ششمین دوره جشنواره ... ادامه مطلب
جشنواره شیره‌پزی در روستای مانیزان ملایر برگزار می‌شود

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب