توضیحات

ویرایش
روستای مبارک آباد در استان گلستان و چهارده کیلو متری جنوب غربی شهرستان مینودشت در دهستان چهل چای و بخش مرکزی شهرستان مینودشت واقع شده است که از شمال به زمین‌های کشاورزی و در نهایت به جاده‌ی آزادشهر- مینوشت ، از جنوب به ارتفاعات البرز شرقی، از شرق به زمینهای کشاورزی و در نهایت به روستای محمد زمانخان و از غرب به زمینهای کشاورزی و در نهایت به چشمه‌ی روستا و جنگل منتهی می‌شود.جمعیت این روستا طبق آخرین اطلاعات چهارصد و هشت نفر و صد و بیست و شش خانوار گزارش شده است.
براساس نظر کارشناسان ، تاریخ استقرار انسانی در پیرامون این روستا ، به هزاران سال قبل می‌رسد .اولین اسم روستا ترس آخن بوده است . در سابق ترکمن‌ها که در بیابان‌ها رفت و آمد می‌کردند به این روستا ترس آخن می‌گفتند.
( ترس آخن به زبان ترکی است ) علت این نامگذاری وجود رودخانه ای در دانه‌ی زرد او که به نظر می‌رسید آب به عقب برمی گردد و امروزه آن رودخانه نیز وجود دارد .
دومین اسم روستا سر کهریزا می‌باشد، دلیل این نامگذاری وجود قنات یا چاهی در وسط روستا بود که مردم به آنجا ...مشاهده کامل متن کهریز یا چاه یا قنات می‌گفتند و از آنجا آب آشامیدنی می‌گرفتند .
سومین اسم روستا قاسم آباد لقب گرفت ، علت این نامگذاری مهاجرت فردی به نام قاسم آقا به این روستا به عنوان کدخدا و بزرگ بود و اقدامات زیادی در راستای آبادانی روستا انجام داد .
چهارمین اسم روستا مبارک آباد می‌باشد که اسم امروزی آن است ، دلیل این نامگذاری نیز به دنیا آمدن فرزندی از قاسم آقا که مبارک و خوش قدم بودند و نشانه ای از آبادانی روستا را می‌توان نام برد .
در حال حاضر مبارک آباد به عنوان اسم قطعی ثبت شده است.
به دلیل قرار گرفتن روستا در کنار جنگل از جذابیت طبیعی منحصر به فردی برخوردار است. برای رفتن به روستا باید از یک مسیر پر پیچ و خم جنگلی و یک گردنه زیبا و یک پل که ورودی آن به شمار می‌آید عبور کرد تا وارد روستا شوید.
این روستا از دو طرف توسط دو دره نسبتا عمیق محصور شده و از سمت ورودی نیز رودخانه ای به صورت یک نیم دایره آن را احاطه کرده است. یک خیابان اصلی که از اول تا آخر روستا ادامه دارد به همراه کوچه‌های که به صورت جانبی در دو طرف این خیابان قرار دارند خیابان بندی آن را تشکیل داده اند .و دارای شیبی مناسب به سمت رودخانه است و وجود دو دره در دو طرف آن از آب گرفتگی در مواقع بارندگی‌های شدید جلوگیری می‌کند.
مبارک اباد به دلایل اقلیمی ، بافت مسکونی متمرکزی دارد و نوع معیشتی خانوارها ، در ترکیب و ساختار فضاهای مسکونی مؤثر می‌باشد. به این ترتیب مساکن خانوارهای روستا معمولاً دارای حویلی بزرگ و فضاهایی چون اتاق نشیمن ، اتاق میهمان ، مطبخ ، ایوان ، محلی برای انبار کردن محصولات کشاورزی ، باغچه و مکانی برای نگهداری دام و طیور می‌باشد.
مصالح به کار رفته در ساختما‌های بافت قدیم شامل سنگ ، گل و خشت و چوب است . بناهای جدید روستا از معماری شهر تأثیر پذیرفته است این بناها با استفاده از مصالح تیرآهن ، سمنت ، بلوک سمنتی و گچ احداث شده اند .
به دلیل حاصل خیز بودن زمین‌ها مردم روستا به فعالیت‌های زراعی ، دامداری و باغداری مشغول نی باشند . وجود رودخانه خروشان و چشمه سارهای پر آب اطراف آن ، شرایط مناسبی را برای زراعت وباغداری فراهم آورده است .محصولات عمده زراعی این روستا شامل برنج، گندم، ماش، لوبیا، زیتون، علوفه دامی، سیر، پیاز، بادام زمینی و آفتابگردان می‌باشد.
در کنار جوی‌های روان و چشمه‌های آب سرد این روستا ، انواع گیاهان عطرآگینی رشد یافته است که از جمله ان‌ها می‌توان به گیاهان ارزشمند دارویی نظیر پونه ، نعناع ، بابونه ، کاسنی و گل گاوزبان ،شاتره اشاره کرد .
فرآورده‌های دامی این روستا نیز به دلیل شرایط آب و هوایی از مطلوبیت بیشتری در مقایسه با دیگر مناطق برخوردار است . اهالی روستا محصولات لبنی تولید شده در این روستا را به بازار محلی و شهرهای همجوار عرضه می‌کنند.
محصولات دامی ، شامل گوشت ، پشم و فرآورده‌های لبنی مانند شیر ، ماست ، و پنیر، کره و دوغ محلی است. وهمچنین دارای میوه‌های جنگلی زیادی مانند کندس یا همان ازگیل، تمشک، آلو ، ولیک، انار، انجیر، توت می‌باشد در ضمن در فصل بهار عده ای به پرورش کرم ابریشم در روستا می‌پردازند .
آب و هوای مبارک آباد در بهار و تابستان ، معتدل و مطبوع و در زمستان سرد می‌باشد. به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی موجود در آن مانند جنگل زیبا ، آبشارها، بیشه زارها و باغات انبوه ، رودخانه خروشان و کوه‌های مرتفع پوشیده از درختان بلند قامت زیبا ، چمنزارها وگلها چشمه ساران زلال مورد توجه گردشگران بسیاری است .
در اطراف روستا چشمه‌های کوچک و بزرگی یافت می‌شود یکی ازاین چشمه‌ها که در فاصله دو کیلومتری از روستا قرار دارد آبی بسیار سرد وگوارا و محوطه ای دیدنی و مسطح دارد که در روزهای تعطیل پذیرای مهمانان بسیاری از شهر و روستاهای اطراف می‌باشد.
با همین آب چشمه که به صورت بندآب به اراضی پایین به دست می‌رسد مردم به کاشت برنج مشغول می‌شوند که به خاطر همین این چشمه برای مردم از اهمیت خاص برخوردار است و همچنین آب آشامیدنی روستا توسط چشمه‌ی بزرگی در عمق جنگل که حدودا هفت کیلو متر فاصله دارد تامین می‌شود.
از دیگر جاذبه‌های مبارک آباد آبشارش است که به صورت پله پله است با عرض چهارده متر یکی از بهترین فضاهای گردشگری این روستا محسوب می‌شود. آب گوارا و فراوان این آبشار پس از سرازیر شدن ، در رودخانه آرام می‌گیرد و وجود دره‌های پردرخت در اطراف آبشارهر رهگذری را به تحسین زیبایی‌های خلقت در این منطقه وا می‌دارد .
غارآبریزطلا کوهیکه در دامنه ارتفاعات روستا در هفتصد متری بعد از آخرین خانه‌های روستا در جاده کشاورزی به سمت شرق به امتداد هزار و دویست متر ویک پیاده روی کوتا چهارصد متری تا ابتدا دهانه غارمی توان به محوطه ورودی غار رسید.
این غار به دلیل ریزش آب از بلندی و ایجاد غار آبریز نام گرفته وطلا کوهی نیز به دلیل وجود داشتن آثار باستانی در دنباله آن می‌گویند.
محیط اطراف روستای مبارک آباد به عنوان زیستگاهی مناسب برای گونه‌های جانوری بومی منطقه به شمار می‌اید جانورانی همچون خرس ، ببر ،گرگ ، گراز، شغال ، انواع عقاب ، شاهین ،خروس ،خرگوش ، جوجه تیغی ،جغد ، کبک ، دارکوب و انواع گنجشک سانان و پرندگان کوچ نشین مانند مرغابی و اردک است ودارای تنوع جانوری زیادی از خزندگان مانند مارها ، گونه‌های مختلف سنگ پشت و سوسمارها است.

منابع :
http://mobarakabadvillage.blogfa.com/
http://www.hammihan.com/
http://fa.wikipedia.org/
http://www.hammihan.com
http://khabarfarsi.com/
غار آبریز طلا کوهی

غار آبریز طلا ...

در خصوص نام این غار به دلیل ریزش آب از بلندی و ایجاد غار، احتمالا آبریز نام گرفته و طلا کوهی نیز به دلیل وجود آثار باستانی در دنباله آن گفته می‌شود. غار آبریز طلا کوهی در ارتفاع 381 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای 1 دهانه می‌باشد. این غار در 6 کیلومتری مینودشت در سمت جنوب جاده مبار...

اطلاعات | نقشه
غار کیارام ( وسط دل دل )

غار کیارام ( و...

غار کیارام که با نام غار "وسط دل دل" نیز شناخته می‌شود در شش کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان بخش گالیکش شهرستان مینودشت واقع است. براساس منابع تاریخی قدیمی‌ترین بقایای حضور انسان که در استان گلستان کشف شده مربوط به غار "کیارام" است که گفته می‌شود به حدود 100 هزار سال پیش و ...

اطلاعات | نقشه
روستای دوزین

روستای دوزین

از جمله روستاهای بزرگ و کوهستانیِ شهرستان مینودشت ( استان گلستان ) ، دوزین می‌باشد. دوزین طبق گفته اهالی قدیمی دو معنا دارد یکی به معنای واقع شدن بین دو کوه و معنی دوم در زمانهای گذشته دو " زن " حاکم این روستا بوده اند. این روستا 145 کیلومتر تا مرکز استان گلستان و 40 کیلومتر تا شه...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی تنگه چهل چای

پارک جنگلی تنگ...

در ۷ کیلومتری شهر مینودشت یکی از زیباترین تفرجگاه‌ها ، پدیده ای طبیعی ، معروف به بهشت ؛ به نام تنگه چهل چای قرار دارد. دسترسی آسان ، وجود جاده آسفالته و امکانات پیش بینی شده ، باعث فراهم شدن موقعیت مناسبی برای گردشگری شده است. پوشش گیاهی پارک جنگلی چهل چای بر اساس تقسیم بندی جنگلهای...

اطلاعات | نقشه
موزه مینودشت

موزه مینودشت

موزه مینودشت در بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول و در محیطی پوشیده از درختان عظیم و سر به فلک کشیده و سرسبز قرار دارد و نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. موزه باستان شناسی مینودشت پس از موزه شهدا گرگان دومین موزه باستانشناسی استان می‌باشد. این موزه از دو قسمت مردم شناسی ( ...

اطلاعات | نقشه
روستای قلعه قافه

روستای قلعه قا...

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت می‌باشد که در صد و سی و پنج کیلومتری شهرستان گرگان واقع شده است. قلعه قافه از اطراف به کوه ‏های آرام ذوالفقار در غرب ، کوه کمر در شمال و کوه‏های گاورلی ، اینجه‏ سو و نرمدار محدود می‏ شود. مردم این روستا آن طور که در کتاب گردشگری روستایی سازم...

اطلاعات | نقشه
کوهستان بوقوتو

کوهستان بوقوتو

کوهستان و قله بوقوتو با ارفاعی حدود دو هزار و دویست و چهل متر در مرز استان‌های گلستان و سمنان قرار گرفته است که از توابع مینو دشت به شمار می‌آید . دلیل نام گذاری آن به بوقوتو آنچه مردم محلی می‌گویند این است که این کلمه به معنای به باغ داخل یا به باغ تو می‌باشد. کمی آن طرف‌تر قله فرع...

اطلاعات | نقشه
آبشار لولوم

آبشار لولوم

آبشار لولوم مینودشت در نزدیکی روستای لولوم در بخش مرکزی مینودشت واقع شده است، که ارتفاع آن به حدود سی متر میرسد و زیبایی آن نظر گردش گران به سوی خود جلب می‌کند. برای دسترسی به آبشارلولوم از کنار شهرک صنعتی مینودشت که در حاشیه جاده بین المللی تهران – مشهد واقع است، باید عبور کرد. پس ا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب