توضیحات

ویرایش
روستای قهرود در چهل کیلومتری کاشان و در میان رشته کوه‌های مرتفع کرکس در منطقه‌ای خوش‌آب و هوا قرار گرفته است. این روستا از شمال با شهر قمصر، از جنوب غربی با کامو و رچقاده، از مشرق با روستای ابیانه و از شمال غرب با روستای قزاآن همسایه می‌باشد.
قهرود از زمستان‌های بسیار سرد و تابستان خنک یا آب و هوایی مطبوع برخوردار است. این روستای زیباٰ علاوه بر برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بکر و با ارزش به دلیل واقع شده در مسیر راه شمال به جنوب کشور و مردم خونگرم و مهمان نواز همواره مورد توجه مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته و در سفرنامه‌های خود به وصف قهرود پرداخته‌اند.
آثاری از دوران قبل از اسلام در قهرود کشف شده که این احتمال را قوت بخشیده که قهرود دارای موقعیت قابل توجهی در ایران باستان بوده است. در دواران اسلامی بر رونق این روستا افزوده شد.
یکی از قدیمی‌ترین آثار باقی مانده تا به امروز، مسجد "کله" است. از همان آغاز، اسلام را تشیع و ولایت اهل بیت پذیرفت و به دلیل موقعیت کوهستانی و قرار داشتن در مسیر اصلی، ملجا تعدادی از امام‌زادگان شد.
این قضیه دشمنان بر آن داشت برای دستگیر ...مشاهده کامل متن آن بزرگوران، بارها به قهرود لشکر کشی کنند. البته اهالی قهرود از معرقی و تحویل این مهمانان بزرگوار، خودداری می‌کردند.
این امر باعث بروز جنگ‌های متعدد از جمله در منطقه آل شهدا شد.
این دهکده زیبا در یکی از دامنه‌های مرتفع سلسله جبال(کوه رود)‌واقع شده و از این جهت قهرود که معرب کهرود است نامیده می‌شود. دهستان قهرود علاوه بر مزایای طبیعی آب و هوای مطبوع ییلاقی و میوه‌های گوارا و شاداب چون از قدیم الایام در مسیر شاهراه مرکز و استانهای جنوبی واقع گشته مشهور می‌باشد.
مخصوصا از دوره‌ی صفویه به بعد که جهانگردان بیگانه شرح و وصف آن را در سفرنامه‌های خود آورده و به برخی از خصوصیات آنجا اشاره نموده اند.
در این روستا یک قبرستان قدیمی و دو مسجد کله و مسجد امام علی وجود دارد.
این مسجد دارای در ورودی بزرگ و منبت کاری با کتیبه و لوحه‌های به هم بسته معتبری می‌باشد که روی آن با خطوط کوفی و ثلث و نسخ آیاتی از قران کنده شده، و در کتیبه دور چهارچوبه هم نام و القاب بانی و سازنده‌ی مسجد را که در سال هفتصد هجری به پایان رسانیده چنین شرح می‌دهد:
« امر بناء المسجد.. . الصدر الامام العالم الملک الفاضل و الخطباء مفخر القضات مفتی العصر نعمان الزمان قدوه المشایخ و المحققین تاج المله و الدین عبدالواحد بن الصدر السعید الامام ملک العلماء والافاضل افتخار العراق خاتم الزمان نجم المله و الدین محمد ابن المرحوم السعید ملک العلما زین الحاج والحرمین نجم المله والدین علی بن الصدر السعید ملک الاکابر و الفضلاء مفخر القضاه مفتی الفرق زین الحاج الحرمین رشید الدین احمد این محمد بن عبدالله ابن علی القهرودی غفرالله ذنوبهم العبد الضعیف محمد بن علی بن حبیب الله سنه سبع مائه»
روی یک لنگه در نیز نوشته شده:
« سال هجری رسیده بود به ذال» = 700
این در و کتیبه‌های اطراف آن،قدیمی‌ترین اثر تاریخ داری است که در محوطه کاشان سالم و بی عیب و نقص به جای مانده است.
دیوارهای اطراف این صفه و درگاه نیز با کاشی‌های کوکبی شش پرالوان که در حاشیه‌ی آنها هم آیات قران نوشته شده تزیین شده است. همچنین محراب مسجد با همین نوع کاشی پوشیده شده و بر لوحه کاشی نوشته دار بالای آن نیز تاریخ سته وثلاثین و سبع مائه (736) خوانده می‌شود.
بنای تاریخی دیگر قهرود کاروانسرای شاه عباسی آنجاست که با اندک تغییراتی به صورت اولیه باقی مانده و اطاقهای آن مورد استفاده می‌باشد.
سد قهرود :
معماران سدساز ایران برای مهار کردن فشار آب سد، برجهایی با سنگ و ساروج از کف رودخانه تا انتهای فوقانی آن می‌ساخته اند که در فاصله‌های معینی از ارتفاع برج با سوراخهای افقی به مخزن آبگیر سد مربوط می‌گردید، و داخل این برج با پله‌های حلزونی شکل تا کف رودخانه به آسانیرفت و آمد می‌شد و بند بانان از داخل این سد به اقتضای فصل و ضرورت می‌توانستند سوراخها را باز و بسته کنند.
اما در سد قمصر این تفاوت و امتیاز مشاهده می‌شود که به جای یک برج که معمول همه سدهای قدیم ایران بوده است، دو برج با فاصله از یکدیگر بنا شده است و این خود بزرگترین راز فن معماری این سد می‌باشد که در طول قرن‌های متمادی و بیش از سدهای قدیمی دیگر ایران مورد استفاده و بهره برداری بوده است.
این سد در دوازده کیلومتری جنوب شرقی قریه قهرود در میان دره‌ی عمیقی که دو رشته کوهسار را به فاصله‌ی کمی از یکدیگر جدا می‌کند با سنگ و ساروج ساخته شده.
طول دیوار آن سی و شش گز و عرض آن بیست گز از کف دره به بالا می‌باشد . نقشه و طرح ساختمان این سد نیز ماند بند قمصر می‌باشد. دیوار جلو و آبگیر آن عمودی کامل ساخته شده ولی دیوار پشت سد دارای شیب تندی می‌باشد.
وسط دیوار چاهی به شکل دو لوله داخل یکدیگر ساخته اند و اطراف لوله داخلی با یک رشته پلکان به پایین سد با تونلی مربوط می‌شودکه دریچه بند و بست آب هم در آنجا ساخته شده و چاه وسط را علاوه بر رسانیدن نور به پلکان مارپیچی شکل ان، جهت جلوگیری از فشار آب به داخل تونل تعبیه نموده اند.
قهرودی‌ها مردمی پرتلاش و متعصب نسبت به توسعه روستای خود هستند به همین دلیل در کنار بخش کشاورزی که اکثر فعالیت مردم روستا را شامل می‌شود برای جلوگیری از مهاجرت احتمالی و ایجاد اشتغال اقدام به تاسیس کارخانه‌های متعددی کرده‌اند که علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم روستا، جوانان جویای کار روستاهای مجاور را هم به خود جذب کرده‌است.
تولید پوشاک، صنایع رنگرزی، تولید کارتن، کارخانه تولید سنگ از جمله این صنایع می‌باشد.
بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده از تعداد هفت صد و سی و شش نفر جمیعت روستا در سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج تعداد دویست و هفتاد و هشت نفر معادل 37.8 درصد شاغل بوده اند.

منابع :
http://ghohrood.blogfa.com/
http://www.isfp.ir/
http://www.kashanica.com/
http://fa.wikipedia.org/
http://arbabifamily.blogfa.com/
غار نیاسر ( غار رئیس )

غار نیاسر ( غا...

آدرس : نیاسر ، 30 کیلومتری غرب کاشان غار نیاسر در کاشان یکی از غارهای مصنوعی ایران است که به منظور اهداف مذهبی و انجام مراسم عبادی خاص ساخته شده است. روستاییان غار را غار تالار یا غار رئیس می‌نامند .‏ ‏ غار نیاسر کاملاً دست ساز بشر می‌باشد ( به جز یک یا دو حفره طبیعی نزدیک ‏ورودیها )...

اطلاعات | نقشه
آبشار نیاسر

آبشار نیاسر

چند متر پایین‌تر از آتشکده نیاسر، چشمه آب تمیز و خنکی جریان می‌یابد و به روستا می‌رود، این چشمه که چشمه اسکندر نام دارد، از قدیمی‌ترین چشمه‌های شناخته شده است که 1680 متر بالای سطح دریا می‌باشد. آبهای روان از کنار آتشکدهای زیاد دیگری نیز جریان می‌یابد که این می‌تواند علامت پرستش آناهی...

اطلاعات | نقشه
حمام تاریخی و آسیاب آبی نیاسر

حمام تاریخی و ...

حمام تاریخی و آسیاب آبی از دیگر آثار تاریخی شهر نیاسر هستند که از نظر کارشناسان و تحقیقات به عمل آمده و نوع معماری به کار رفته در این بنا حکایت از آن دارد که این حمام و آسیاب در دوران صفویه ساخته شده است. در فاصله 5 متری زیارت 5 تن و در راهروی موجود ، آسیاب آبی نیاسر و حمام تاریخی صفوی...

اطلاعات | نقشه
آتشکده نیاسر ( چهارتاقی نیاسر )

آتشکده نیاسر (...

بالاتر از چشمه اسکندریه، بنایی وجود دارد که مربوط به اواخر دوره اشکانی یعنی حدود 1800 سال پیش است. این بنا که در سالهای اخیر به طور کامل بازسازی شده، بدون دیوار، با سقفی تقریبا گنبدی و استوار بر چهار ستون می‌باشد که معروف به چارطاقی یا چهار طاقی نیاسر (اتشکده باستانی نیاسر) است. چهارط...

اطلاعات | نقشه
تپه سیلک

تپه سیلک

تپه تاریخی سیلک یکی از کهن‌ترین بناهای سکونت بشر و عبادتگاه انسانها ماقبل تاریخ در ایران است.در حقیقت زیگورات یا محل عبادت اقوام باستانی بوده و اولین جایی است که شهرنشینی توسط آریایی‌ها در آن شکل گرفت این بنا از گل رس و سفال ساخته شده است. این بنا در پهلوی جنوب غربی کاشان و در سمت...

اطلاعات | نقشه
باغ فین کاشان

باغ فین کاشان

باغ فین در روستای فین کاشان واقع شده است که حمام فین نیز در آن قرار دارد. دراین باغ ۲ حمام کوچک و بزرگ وجود دارد که هر یک داراى خزینه و حوض‌هاى آب زیادی هستند. باغ فین کاشان نمونه‌ی قابل ستایش از باغ‌های ایرانی است و تمام مشخصه‌های مختلف باغهای ایرانی در آن موجوداست. قرینه سازی...

اطلاعات | نقشه
بازار کاشان

بازار کاشان

بازار بزرگ و قدیمی کاشان یکی از جذاب‌ترین اماکن دیدنی کاشان است. این بازار از دوره سلجوقیان تاکنون فعال و پر رونق بوده است. بسیاری از سیاحان نامدار اروپایی که در قرون قبل بە ایران آمده و از کاشان هم دیدار کرده اند در سفرنامه‌های خود عظمت، شکوه و زیبایی بازار را ستایش کرده اند. بازار ک...

اطلاعات | نقشه
خانه طباطبایی‌ها کاشان

خانه طباطبایی‌...

خانه‌ی طباطبایی‌ها ، را به جرات می‌توان لقب عروس خانه‌های ایران داد . معماری متناسب و ظاهری فوق العاده زیبایش این شهرت و نام را برای آن به همراه آورده است. معمار این خانه مشخص نیست و در سنه‌ی ۱۲۵۰ ساخت آن آغاز شده است و تمامی این خانه‌ی باشکوه در طول مدت ۱۰ سال ساخته شده است .این بنا د...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
گلاب گیری

گلاب گیری

جشن گل محمدی و آئین گلابگیری هر ساله در شهر سبز نیاسر برگزار می‌شود و به مدت یک ماه تا 15 خرداد ماه در شهرهای قمصر و برزک کاشان ادامه می‌یابد. آیین شکرگزاری گل و گلاب از شهر "نیاسر" کاشان شروع شده و قدمت 400 ساله دارد و همزمان با شکوفایی غنچه‌های گل محمدی و براساس روالی هر ساله، جشن گ...

اطلاعات
آبگوشت لوبیا سفید

آبگوشت لوبیا س...

آبگوشت لوبیا، غذای سنتی هیئات مذهبی کاشان در ایام سوگواری ماه محرم و صفر می‌باشد. هیئات مذهبی کاشان با یک دیگ این غذا، صد‌ها نفر از میهمانان سفره امام حسین را پذیرایی می‌کنند. به نظر می‌رسد، در قدیم که آب کاشان به علت املاح زیادش منجر به سنگ کلیه در افراد می‌شده، مردم این شهر برای پیش...

اطلاعات
خورش نخود آله

خورش نخود آله

خورش نخود آله را خورش قیمه کاشانی‌ها می‌دانند به جای لپه از نخود در آن استفاده می‌شود و طبخ آن نیز کمی متفاوت است. این خورش خوشمزه در یزد هم پخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. این خورشت در شهر یزد به قیمه یزدی معروف است. آله در زبان محلی شهر کاشان معنی نصفه و نیمه می‌دهد. مواد لاز...

اطلاعات
گلاب و عرقیات گیاهی

گلاب و عرقیات ...

«گلاب» یکی از عرقیات گیاهی معطری می‌باشد که دارای خواص بسیاری است;آیا از این خواص اطلاعی دارید؟ «گلاب» یا WATER ROSE از تقطیر گل محمدی بدست می‌آید که از نظر عطر در میان سایر گل‌ها ممتاز است و خواص درمانی فراوانی دارد. از تقطیر مجدد گلاب، فرآورده ای بدست می‌آید که به آن «گلاب دوآتشه»...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب