توضیحات

ویرایش
محوطه باستانی روستای اریسمان در بیست کیلومتری نطنز واقع شده و از غنی‌ترین محوطه‌های باستانی کشور و دنیا محسوب می‌شودو در تمامی چهل هکتار مساحت آن، آثاری از سرباره‌های ذوب فلزات دیده می‌شود.
قدمت محوطه اریسمان به هزاره یکم و چهارم قبل از میلاد باز می‌گردد و در بادرود از توابع نطنز، در کنار جاده قرار دارد.
اریسمان، به عنوان اولین منطقه تاریخی ذوب فلز و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای صنعتی تمدن بشری در استان اصفهان قرار گرفته است.
شهر تاریخی اریسمان از توابع شهرستان بادرود بوده وبا جمعیتی حدود دود هزار نفر با مردمانی مهمان نواز و دوست داشتنی در صد و شصت کیلومتری استان واقع شده است.
اکنون بر اساس گفته‌های باستان شناسان بین‌المللی به عنوان پایتخت فلات مرکزی ایران نامیده می‌شود، چرا که اولین کوره‌های ذوب فلز در حدود شش هزار سال پیش در این شهر کشف شده است.
در سال‌های هزار و سیصد و هفتاد و نه تا هزار و سیصد هشتاد و دو اولین پروژه بین رشته‌ای تاریخ ایران و پروژه بین‌المللی بعد از انقلاب اسلامی در محوطه باستانی اریسمان به انجام رسیده‌است.
این محوطه به عنوان وسیع‌ترین و کهن‌ترین محوطه ...مشاهده کامل متن متالیک پیش از تاریخ ایران توسط محققان داخلی و خارجی به جهانیان شناسانده شد. همچنین در حین کاوش‌های محوطه اریسمان، معماری هزاره سوم و چهارم، آثار هنری زیادی کشف شده است که شامل استحصال طلا و نقره بوده‌است.
کشف شهرک صنعتی ذوب فلز و سفالینه‌های منقوش در اریسمان، حضور ایران را در گردونه تمدن تاریخی، نقش می‌زند.
دکتر چگینی، بنا بر یک توافق‌نامه (۱۳۷۰ـ ایران و دانشگاه ماینز آلمان) در باره پیشینه کانی و فلزکاری در ایران، به پژوهش پرداخت. او در سه فصل کاوش خود در چهار نقطه اریسمان، قالب‌ها و قطعات ذوب فلز ارزشمندی کشف کرد.
صنعتی که در گذشته، با آغاز دوره آهن و ورود گروه‌های نوآور آریایی به پشته و فلات ایران، پیشرفت کرد و به آفرینش باشکوه‌هایی همچون «زیگورات چغازنبیل»(۱۲۵۰ پیش از زادروز مسیح) و «نیایشگاه باباجان» انجامید.
اکنون اشیاء باستانی اریسمان، به دلیل نبود موزه و مخزن نگهداری، به اصفهان برده شده و تا فراهم‌آمدن مکان مناسب در اریسمان، نزد سازمان میراث فرهنگی اصفهان به امانت خواهد ماند.
اداره میراث فرهنگی شهر بادرود در تلاش است که آثار بدست آمده را به موزه شهر واقع در حمام نوقه منتقل کند.
قلمرو باستانی اریسمان، به سه بخش اریسمان یک، دو و سه نام‌گذاری شده است. بیشتر آثار موجود، هم‌افق با دوره‌های سوم و چهارم است. تمدن زندگی در اریسمان، به آغاز هزاره چهارم تا میانه هزاره سوم پیش از زادروز مسیح باز می‌گردد.
ماترک (میراث) جامانده از اریسمان کهن‌بوم، در کنار کوه‌های کرکس از آنِ نیاکانی می‌باشدکه در دل کویر کوهستانی زندگی می‌کردند و با دلیری تمام با طبیعت نامهربان کویری، دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و تمدنی شگفت از خود به‌جا گذاشته‌اند.
ژاله مقیم نژاد می‌گوید: "ارس" یک واژه اوستایی و به معنای اشک‌چشم است. وجود کانی تاریخی "اریسمان" که امروزه از غلیان افتاده استریا، گواهی بر این برداشت می‌باشد.
انگار اریسمانی‌ها می‌خواستند بگویند که تمدن‌شان را با رنج و اشک چشم، بپا داشته‌اند. وجود قلمرو کهن اریسمان و اهمیت آن به لحاظ تاریخ فلزکاری، برای نخستین‌بار در هزار و سیصد و هفتاد و پنج از سوی داود حسن‌علیان،زمین‌شناس، کشف شد.
اکنون این روستا یکی از نخستین قلمروهای صنعتی جهان شناخته می‌شود.
با کندکاوی (حفاری) در قلمرو اریسمان، همزمان با کشف کوره ذوب مس (هزاره سوم پیش از زادروز مسیح)، نشانه‌هایی از معماری هزاره سوم و چهارم و نیز آثار هنری زیادی یافت شد؛ از شمار: طلا و نقره به روش غال‌گذاری.
مانده‌ها (بقایا) ی کوره‌های فلزکاری اریسمان نشان می‌دهد که یک شهرک صنعتی با مدیریت پیشرفته در زمان خود بود و فعالیت‌های صنعتی‌اش بر دیرک (حول محور) فلز و ذوب فلز می‌چرخید.
دربارهٔ روش کار، می‌توان گفت که پس از نخستین فرایند ذوب در یک کوره، صنعتگران بخشی از جلوی دیواره آن را می‌شکستند و سرباره (مدل) به دست‌آمده را بیرون می‌کشیدند، سپس روی کوره پیشین، کوره نویی برای ذوب بعدی می‌ساختند.
در این روند ساخت و تخریب، چه بسا جهت کوره‌ها دگردیس می‌شد.
ژاله مقیم‌نژاد در باره کانی فلز اریسمان می‌گوید: " هنوز دو دلی‌های بسیاری در این‌باره که فلزات مورد نیاز صنعتگران از کجا می‌رسید، وجود دارد. برخی دیدگاه‌های باستان‌شناسانه، از انارک و نخلک در نزدیکی کاشان نام می‌برد و برخی دیگر، از فلزهای موجود در کوه‌های کرکس بادرود".
نتایج تحقیق صورت گرفته توسط آقای ابراهیم قنایی گواه آن است که، پس از گذشت ۶ سال از پایان طرح (طرح جهانی بین رشته‌ای ۱۳۸۲ ایران و آلمان)، برخی از این آثار در حال نابودی است.
سبب آن را نیز نبود تعهد به حفظ آثار، روش نادرست حفاظتی در هنگام کاوش می‌دانند. آنان همچنین می‌گویند، کوره ذوب مس هزاره سوم ـکه نشان از فناوری و نماد پیشگامی در صنعت در پیش از تاریخ ایران به شمار می‌آید ـ آسیب دیده است و در آینده نه چندان دور، همه دستاوردهای پژوهش‌های برآمده از اجرای این طرح جهانی از بین خواهد رفت.
این اثر در تاریخ بیست و نهم تیر سال هزار و سیصد و هشتاد و هفت با شمارهٔ ثبت دو هزار و سیصد و چهل و سه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منابع :
http://fa.wikipedia.org/
http://www.tasnimnews.com/
http://natanzian.blogfa.com/
http://www.chn.ir/
http://www.asre-eghtesad.com/
ابیانه

ابیانه

در استان اصفهان ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز از در دامنه کوه کرکس روستایی زیبا منحصر به فرد و کهن واقع شده است به نام ابیانه. ابیانه نقطه ‏ای خوش منظره و خوش آب و هوا و دارای موقعیت طبیعی مساعدی است ،در گذشته به بیدستان معروف بوده است.این روستا را به اعتبار آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش با...

اطلاعات | نقشه
کوه کرکس

کوه کرکس

رشته کوه کرکس واقع در رشته کوه‌های ممتد مرکزی ایران و درغرب شهرستان نطنز در شمال اصفهان واقع گردیده است که از کوههای ایران مرکزی به شمار میرود و پهنه ای به وسعت 3400 کیلومترمربع را زیر پوشش قرار داده است که در جهت شمال غربی – جنوب شرقی امتداد یافته است. این رشته کوه در 100 کیلومتری شم...

اطلاعات | نقشه
گنبد باز شکاری نطنز

گنبد باز شکاری...

شاهکار معماری مشهور به ˈگنبد باز شکاری ˈ، اثری تاریخی از زمان شاه عباس صفوی است که بر تختگاهی دایره مانند از سنگ لاشه به قطر تقریبی 5/10 متر و بلندی حدود یک تا سه متر بنا شده است و در در ارتفاع دو هزار متری کرکس بر بلندترین نقطه کوه کرکس قرار گرفته است که به دلیل شهرت این گنبد به همین ...

اطلاعات | نقشه
آتشکده ساسانی نطنز

آتشکده ساسانی ...

آتشکده ساسانی نطنز، آتشکده ای چهار طاقی و مربوط به دوره ساسانیان است که در شهرستان نطنز، خیابان مالک اشتر و در ضلع شرقی مسجد جامع ، کوی مسجد جامع، محله قصبه واقع شده است. این آتشکده که در بافت قدیمی نطنز واقع شده یکی از مهمترین محورها‌ی گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود و در راستای مسج...

اطلاعات | نقشه
ارگ مورچه خورت

ارگ مورچه خورت

ارگ قدیمی مورچه خورت در فاصله‌ی 50 کیلومتری شمال اصفهان به صورت یک قلعه‌ی خشتی بزرگ با برج و باروهای بلند فضایی در حدود 15000 متر مربع را به خود اختصاص داده است . قلعه و ارگ قدیمی مورچه خورت درروستای مورچه خورت در 50 کیلومتری شمال اصفهان واقع است. قلعه مورچه خورت بنای بزرگی است و مرت...

اطلاعات | نقشه
دهکده گردشگری و تفریحی رایان

دهکده گردشگری ...

دهکده گردشگری و تفریحی رایان که در منطقه نمونه گردشگری واقع در 30 کیلومتری شهرستان نطنز و 100 کیلومتری مرکز استان اصفهان در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا در دامنه کوههای کرکس قرار گرفته که چشم اندازهای بی بدیل روستای تاریخی کشه و طرق رود مناظر طبیعی جذاب این نقطه را به یکی از زیباترین ...

اطلاعات | نقشه
آبشار طامه

آبشار طامه

روستای طامه با قدمتی چند هزار ساله در جنوب شهر نطنز واقع است و بدلیل واقع شدن در دامنه کوه سر به فلک کشیده کرکس از نقاط بسیار خوش آب و هوا، بی نظیر و ییلاقات درجه اول نطنز به شمار می‌آید. روستای طامه از سه طرف در محاصره کوههای زیبا و مرتفع واقع شده و دره ای پهناور با دامنه‌های پیچ در پ...

اطلاعات | نقشه
روستای هنجن

روستای هنجن

هنجن نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز است، این روستا در 20 کیلومتری شمال غربی نطنز و 150 کیلومتری اصفهان واقع شده است. هنجن از طریق آزادراه تهران - اصفهان و شهر نطنز با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است، مسیر منتهی به این روستا دره‌ای بسیار زیبا است. روستای زیبای هنجن در ارتفا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب