توضیحات

ویرایش
امامزاده سید صالح قصیر در بیدهند خوانسار قرار دارد که با هفت واسطه به امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی بن جعفر (ع) نسبت دارد و از آن جهت ملقب به قصیر بوده اند که خود و فرزندانش کوتاه قد بوده اند .
سید صالح قصیر در بیدهند خوانسار به خاک سپرده شده است. سید صالح قصیر اول و سید صالح قصیر مدفون در پشتکوه فریدن به سید صالح قصیر دوم ملقب می‌باشد . در شجره نامه‌های قدیمی که در سال هزار و دویست و پنجاه و شش قمری تنظیم شده است و ممهور به مهر علمای آن زمان می‌باشد اینطور آمده که سید صالح علیه الرحمه صاحب حالات صوری و معنوی بوده و مریدان او در لرستان و بختیاری بسیارند و معاصر با اتابک محمد بوده و اتابک محمد از جمله مریدان او بوده و دختر خود را به عقد سید در آورده بود.
سید صالح قصیر اول با هفت واسطه به امام هفتم میپیوندد که این هفت واسطه عبارتند از سید صالح قصیر اول ابن سید ابراهیم ابن سید عیسی ابن سید حسن ابن سید یحیی ابن سید ابراهیم ابن سید حسن ابن امامزاده جلیل القدر عبدالله الامام الهمام حضرت موسی ابن اجعفر (علیه السلام).
زیارتگاه صالح قصیر خود قدمگاهی می‌باشد و ساداتی از نسل این امام ...مشاهده کامل متن زاده در این مکان ساکن هستند.
برخی از اولاد سید صالح قصیر در اصفهان، فریدون شهر و (کوهرنگ،روستاهای صالح کوتاه،زرگ،چین،حیران،سوه) و در بیدهند خوانسار و در شهرستان الیگودرز، قم، تهران، اهواز و اندیکا ساکن هستند.
علمای زیادی از نسل این امام زاده وجود دارد که عمر خود را صرف ترویج دین مبین اسلام نموده اند.
با توجه به سابقه تاریخی شهرستان خوانسار و قرار گرفتن در مسیر عبور و مرور شهرستان‌های اطراف، فرزندان و نوادگان سید صالح به شهرهای اطراف مهاجرت کرده و هم این امر موجب پراکندگی فرزندان و خاندان این امامزاده جلیل‌القدر در شهرها و استان‌های اطراف شده است.
ضریح مطهر این امامزاده شریف در سال هزار و سیصد و هفتاد و هفت توسط یکی از خیرین ساخته و بر روی سنگ مزار داخل بقعه قرار گرفته است و دور تا دور ضریح، چهار ستون قرار گرفته که استادانه آینه‌کاری شده است.
از جلوه‌های ویژه آستان مقدس این امامزاده، ارتفاع بیست متری گنبد حرم از کف تا بالا می‌باشد و در تزیینات داخل حرم سوره‌هایی از قرآن کریم بر روی کاشی‌کاری‌های زیبای آن در اضلاع و دیوارها نقشد زده شده و گنبد زیبای کاشی‌کاری شده زیارتگاه همچنین دو منار کاشی‌کاری شده آن بر اهمیت و جلال این مکان افزوده است.
حرم امامزاده سید صالح خوانسار در سال هزار و سیصد و پنجاه و یک به سبک نوین مرمت و نوسازی شد و با توجه به کمبود فضای رواق در ضلع شمالی، کار نوسازی و افزایش فضای صحن و رواق در حال انجام است.
در زیر صحن این امامزاده قناتی وجود دارد که به همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار مرمت و بازسازی شد.
هم اکنون تملیک زمین‌ها و منازل اطراف برای آستان مقدس امامزاده سید صالح در دست انجام است که نیاز به همکاری بیشتری از طرف اهالی دارد.
حرم این امامزاده جلیل‌القدر از دیرباز تاکنون زیارتگاه دوست‌داران و علاقه‌مندان اهل بیت (ع) بوده است و توسعه صحن و رواق آن ضروری به نظر می‌رسد.

منابع :
http://sahebnews.ir/
http://www.shahrdari.khansar.ir/
http://mtif.org/
http://www.ibnanews.ir/
http://harameyar.ir/
دشت لاله‌های واژگون گلستان کوه خوانسار

دشت لاله‌های و...

دامنه‌های گلستان کوه خوانسار صاحب یکی از دشت‌های زیبا و منحصر بفرد پوشیده از لاله‌های واژگون است. این منطقه طبیعی حدود ده کیلومتر مربع وسعت دارد و در فصل بهار مملو از گلهای طبیعی به ویژه لاله سرخگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و از روز چهلم تا شصتم بعد از عید شکفته می‌شوند و د...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه بابا پیر یا شیخ اباعدنان

آرامگاه بابا پ...

شیخ اباعدنان قریشی معروف به بابا پیر یکی از عرفای به نام اهل شهر خوانسار بود. گفته می‌شود، شیخ اباعدنان قریشی (باباپیر) پایه گذار مذهب شیعه جعفری در شهرهای اصفهان ، بروجرود ، لرستان ، نهاوند و خوزستان می‌باشد. منقول است شیخ صفی الدین اردبیلی به محضر شیخ بابا عدنان رسیده و از محضر او ب...

اطلاعات | نقشه
گلستان کوه

گلستان کوه

شهرستان خوانسار دارای طبیعت زیبایی است که به دلیل بارش نعمت الهی و حضور در دامنه زاگرس انسان را مجذوب خود می‌کند. گلستان کوه با ارتفاع ۳۶۳۱ متر، منطقه ای است در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان خوانسار و 150 کیلومتری شمال غرب اصفهان، منطقه ای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا که سراسر کوه‌های سر به فل...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی سرچشمه

پارک ملی سرچشم...

یکی از مراکز تفرجگاهی و گردشگری خوانسار سرچشمه خوانسار یا پارک سرچشمه خوانسار می‌باشد این پارک با وسعتی حدود 15 هکتار در جنوب شهر خوانسار و در دامنه کوه خوانسار قرار دارد پارک زیبا که در طول سال و در فصول مختلف پذیرایی میهمانان و گردشگران زیادی از شهرهای استان و دیگر نقاط کشور می‌باشد و...

اطلاعات | نقشه
امامزاده سید صالح قیصر

امامزاده سید ص...

امامزاده سید صالح قصیر در بیدهند خوانسار قرار دارد که با هفت واسطه به امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی بن جعفر (ع) نسبت دارد و از آن جهت ملقب به قصیر بوده اند که خود و فرزندانش کوتاه قد بوده اند . سید صالح قصیر در بیدهند خوانسار به خاک سپرده شده است. سید صالح قصیر اول و سید صالح قصیر مد...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی قمیشلو

پارک ملی قمیشل...

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در فاصله چهل و پنج کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد. وسعت پارک ملی قمیشلو بیست و نه هزار و هشتصد و هشتاد و شش هکتار و وسعت پناهگاه حیات وحش قمیشلو هشتاد و سه هزار و هشتصد و هشتاد و هشت هکتار می‌باشد. گفته می‌شود پارک ملی قمیشلو قدیمی منطقه حفاظت شده...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب