توضیحات

ویرایش
ارگ خان ملک ( جلال آباد ) از آثار تاریخی مهم سیستان در دوره پهلوی است که در کیلومتر 18 جاده مواصلاتی زابل به شهرستان هیرمند با فاصله یک کیلومتر در قسمت شمال واقع شده است.
مساحت این ارگ سه هزار متر مربع و چهار برج تشکیل یافته است.
ارتفاع هر برج ۷۰ متر و عرض آن ۵/۵ متر است که دو برجی که در قسمت شمالی قرار دارند به علت فرسایش تخریب شده و اکنون باسازی شده است.
داخل ارگ اتاق‌های متعددی کنار یکدیگر قرار دارند و به سبک کاروانسراهای قدیمی ساخته شده است.
این ارگ به شکل مربع ودرارای 4 برج در چهارگوشه است با یک محوطه حدودا" 200 متر در وسط که با طاقهای زیبا ودربهایی ورودی در چهار گوشه بنا شده است ، دیوارهای این ارگ مستحکم و از خشت وگل به قطر یک متر است.
مواد و مصالح به کار رفته در بنا عمدتا خشت خام و آجر بوده و تقریبا تمامی عناصر معماری سنتی ایران در خصوص پوشش‌ها نظیر طاق آهنگ، چهار گرده پوش، عرق چین و … در این بنا بکار رفته است و از این روی می‌توان ارگ جلال آباد را موزه معماری سنتی شهرستان هیرمند نامید.
بنای ارگ جلال آباد در ۱۶ شهریور ماه سال ۸۳ با شماره ۱۱۰۹۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت ...مشاهده کامل متن شده است.

منبع:
http://www.sisto.ir
http://tahtal.blogfa.com
http://sistansara.blogfa.com
http://www.negahmedia.ir/
ارگ خان ملک ( ارگ جلال آباد )

ارگ خان ملک ( ...

ارگ خان ملک ( جلال آباد ) از آثار تاریخی مهم سیستان در دوره پهلوی است که در کیلومتر 18 جاده مواصلاتی زابل به شهرستان هیرمند با فاصله یک کیلومتر در قسمت شمال واقع شده است. مساحت این ارگ سه هزار متر مربع و چهار برج تشکیل یافته است. ارتفاع هر برج ۷۰ متر و عرض آن ۵/۵ متر است که دو برجی که...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب