توضیحات

ویرایش
خانه معزی یکی از سالمترین و کهن‌ترین خانه‌های تاریخی شرق استان فارس می‌باشد. این خانه تاریخی در شهرستان استهبان واقع شده است که بر طبق گفته کارشناسان از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی کشور می‌باشد که قدمت آن به دوران زندیه و افشاریه بر می‌گردد.
ورودی این بنا در ضلع شمالی قرار دارد که از طریق یک دالان به حیاط مستطیل شکلی که یک حوض سنگی زیبا در وسط آن قرار گرفته مرتبط می‌شود. در ضلع شمالی حیاط، شاه نشین زیبایی به سبک بناهای دوره زندیه و اتاقی که به تالار آینه شهرت دارد خودنمایی می‌کند.
بدنه اتاق با آیینه کاری‌های بسیار زیبایی تزئین شده و سقف کاذب آن نیز مزین به نقاشی‌های زیبا و متنوعی می‌باشد. ارسی‌های اطاق دارای ستون هایی می‌باشد که قدمت عکس‌های موجود در این ستون‌ها به حدود صد سال می‌رسد، این عکس‌ها خود نیز یک یادگار تاریخی به شمار می‌آید.
در ضلع غربی حیاط نیز راه پله ای وجود دارد که به اتاق‌های موجود در این ضلع ختم می‌شود و یکی از این اتاق‌ها که دارای دریچه‌های چوبی، شیشه‌های رنگی و سقف تفال کاری شده به عنوان نمازخانه و اتاق‌های دیگری نیز به عنوان مطبخ مورد استفاده قرار می‌گرفت.
این بنا در زمان فتحعلی شاه آینه ...مشاهده کامل متن کاری شده که شیشه و آینه‌های آن از هند به ایران آمده است. خانه معزی متعلق به خاندان مغزی بوده و نزدیک به شش نسل دست به دست شده است.
این بنا هم اکنون به یک خانه متروکه تبدیل شده و در آستانه نابودی قرار گرفته است.
یک فعال میراث فرهنگی در این رابطه گفت است : این بنای تاریخی نزدیک به هزار و پانصد مترمربع مساحت دارد که در سال هزار و سیصد و هشتاد و هفت در لیست آثار تاریخی ثبت شده قرار گرفته است.
دیوارها و آینه‌های این اثر تاریخی با ارزش در حال ریزش اند. علاوه بر این پنجره‌های این بنا به دلیل آفتاب خوردگی در حال تخریب اند و در صورتیکه اقدامی برای مرمت این بنا انجام نشود در آینده ای نزدیک خانه تاریخی معزی نابود می‌شود.

منابع :
http://www.rasulhb.blogfa.com/
http://www.yjc.ir/
http://fa.wikipedia.org/
http://www.chn.ir/
http://shiraz.irna.ir/
چشمه قهری

چشمه قهری

چشمه قهری در دره‌ای در حاشیه شهر استهبان ودر فاصله حدود 170 کیلومتری از مرکز استان فارس واقع شده است ,این چشمه پرآب با عبور از دره‌های پرپیچ و خم ، باصفا و آب‌رسانی به باغ‌های موجود ، درمسیر دره مناظری منحصر به فرد را بوجود آورده، در مسیر عبور این چشمه همچنین آثار بسیاری از آسیاب‌های قد...

اطلاعات | نقشه
آبشار استهبان

آبشار استهبان

آبشار استهبان یکی از زیباترین آبشارهای استهبان استان فارس است و در سمت جنوبی استهبان در حاشیه بلوار قرار دارد. مسافرانی که راهی طولانی در پیش دارند و عازم سیرجان، بندرعباس، کرمان و زاهدان هستند مدتی در این منطقه توقف نموده و استراحت می‌کنند در سال 1335 خورشیدی این آبشار به همت حقیقت ...

اطلاعات | نقشه
خانه معزی

خانه معزی

خانه معزی یکی از سالمترین و کهن‌ترین خانه‌های تاریخی شرق استان فارس می‌باشد. این خانه تاریخی در شهرستان استهبان واقع شده است که بر طبق گفته کارشناسان از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی کشور می‌باشد که قدمت آن به دوران زندیه و افشاریه بر می‌گردد. ورودی این بنا در ضلع شمالی قرار دارد که از طر...

اطلاعات | نقشه
انجیرستان

انجیرستان

شهرستان استهبان در استان فارس دارای بیست و سه هزار هکتار انجیرستان می‌باشد که حدود هجده هزار هکتار آن بارور و بقیه نهالند. در این شهرستان در فصول بارندگی با میانیگن بارش سیصد و پنجاه میلی لیتر، نزدیک به هفده هزار تن انجیر تولید می‌شود. این سطح وسیع باعث شده از انجیرستان‌های این شهر ب...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب